Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

КЗК не откри картел при горивата; Пилетата "Дюк" с холандски собственик; Европейците са запалени онлайн купувачи; КЗК: Няма нарушения при собствените марки; 1000 лв. заплата на касиери в магазините на "Лидл" в София

5020 прочитания

© Георги Кожухаров


КЗК не откри картел при горивата

За втори път КЗК се провали в опита да открие и накаже картел на пазара на горива. През октомври миналата година на шест от основните вериги бензиностанции - руската "Лукойл", австрийската OMV, холандско-британската Royal Dutch Shell, гръцката Eko, контролираната от Гриша Ганчев "Петрол" и руската "Газпром" (чрез "НИС Петрол"), беше предявено твърдение за съгласувани практики. Регулаторът нахлу в офисите им и иззе имейл кореспонденции и файлове от компютрите. Там откри дебат на цени между конкуренти, обмяна на информация за продажби, уреждане на срещи между конкуренти. Те й послужиха смело да заяви, че има подозрения за картел. И веднага след изборите тихо да излезе с крайно решение, че нарушения няма. Въпросните имейли са заличени почти напълно от решението. И фигурират само за сведение, без да се анализират.

Очаквано бензиностанциите твърдят, че липсват доказателства за обмен на информация за бъдещи действия. Без анализ КЗК пише, че приема това възражение. И допълва, че по своята същност пазарът за горива може да бъде определен като податлив на координиране между участниците на него. Според КЗК въпросните компании ще трябва в едномесечен срок да предприемат мерки, които да гарантират, че контактите и обменът на информация между конкурентните дружества ще бъдат преустановени и няма да се разменя търговска информация. Служителите, които не спазват изискванията за конфиденциалност на търговската информация, ще бъдат дисциплинарно наказвани.

Разследваните вериги бензиностанции в действителност са определяли една и съща цена за литър гориво, особено в един и същ населен район, но това е определено от КЗК като чисто пазарно поведение с цел да не бъдат губени клиенти.

Пилетата "Дюк" с холандски собственик

Холандският производител на птиче месо Plukon Food Group придоби чрез свое дъщерно дружество френския си конкурент Duc. За сделката, чиято цена не е обявена, беше съобщено през декември миналата година, когато Plukon придоби 97% от капитала на Duc. През март т.г. след опростено търгово предложение Plukon изкупи остатъчния пакет от акциите на френския производител и пристъпи към отписване на акциите на Duc от фондовата борса. Породата "Дюк" е хибрид между бройлер и домашно пиле и е създадена през 1990 г. във Франция. Преди около 10 години компанията влезе и в България чрез българската "СВС-98". Според информация в Търговския регистър през 2008 г. е регистрирано смесено френско-българско дружество ДРБ. Селекцията на породата се извършва във фермите на Duc във Франция. Яйцата се внасят и излюпват в България, а пилетата се отглеждат по договор в български ферми партньори според френското ноу-хау. Пилетата "Дюк" се отглеждат за по-дълъг период в сравнение с индустриалния бройлер. Фуражът им е по специална рецепта на френската фирма. По неофициални данни пилето "Дюк" има около 2% пазарен дял в България.

Европейците са запалени онлайн купувачи

Един от четирима европейци с достъп до интернет е поръчвал продукти или услуги онлайн поне веднъж седмично през 2016 г., показва проучване на Masterindex сред потребители от над 20 държави. Във Великобритания са най-редовните клиенти на електронната търговия в цяла Европа. Процентът на поляците (9%), литовците (9%) и италианците (8%), които ежедневно пазаруват онлайн, е подобен на този на Острова. Българските потребители, които пазаруват онлайн всеки ден, са 4%, като по този показател те се нареждат наравно с германските, холандските и чешките и пред датчани и румънци (3%). Британците се отличават, когато става въпрос за седмична активност (41%), следвани от ирландците и немците. Продуктите, които хората купуват от интернет, са предимно дрехи и обувки (48%), билети (34%), електроника (33%) и книги (31%). Гърците резервират през интернет далечни пътувания четири пъти повече от хърватите. Финландия, Швеция и Норвегия са единствените държави с над един от петима интернет купувачи, които играят онлайн хазарт. В Чехия, Германия, Холандия и Полша онлайн банкирането е два пъти по-популярно от картите. Във Великобритания, Франция, Испания, Ирландия и Италия картите остават най-популярният разплащателен метод.

КЗК: Няма нарушения при собствените марки

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нарушения при собствените марки на търговските вериги. Проверката, започнала през 2016, обхващаше "Кауфланд България ЕООД енд ко", "Лидл България ЕООД енд ко", "Билла България", "Метро кеш енд кери България", "Максима България", "Ван холдинг", "Евро харт", "Винтерко-БГ", "Европа-ВН", "Дар Г.Н.", "ЦБА-България", ЦБА АД и "Коме".

Подозрението на регулатора беше, че заедно или поотделно търговците увреждат интересите на производителите със собствените си марки (Рrivate Labels), че се явяват конкуренти на своите доставчици, а освен това имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки.

Проверката показала, че компаниите не са извършили съгласуване на доставните и продажните цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки, заключава КЗК.

1000 лв. заплата на касиери в магазините на "Лидл" в София

"Лидл България" обяви, че отваря 80 нови работи позиции за касиер-продавачи и увеличава на 1000 лв. стартовата брутна заплата за тези позиции в магазините си в София. Заплатите ще растат всяка година, като още в края на втората ще достигат до 1350 лв. Тези промени засягат както новите, така и настоящите работници в столичните магазини на веригата.

Новопостъпилите ще минават и въвеждащо обучение. Служителите ще получават и допълнително здравно застраховане и ваучери за храна на стойност 60 лв. месечно, съобщават още от "Лидл". Някои от обявените позиции предполагат гъвкаво работно време и са подходящи за студенти или заети на непълен работен ден. В момента компанията набира и кандидати за стажантската си програма. Тя е с продължителност от 18 месеца и е платена. В нея могат да се включат младежи, които са завършили наскоро или са в края на висшето си образование.

По неофициална информация от ритейл бранша обявените от "Лидл България" стартови заплати за касиери от 1000 лв. за магазините в София са над средните нива на заплащане за аналогична позиция в сектора.

Накратко

През 2016 г. "Загорка" АД постига 6% намаление на потреблението на вода за последните две години и 3% намаление на въглеродните емисии в производството. Понижението на въглеродните емисии от дистрибуционната дейност е общо 19% в сравнение с 2010 г. Бирената компания продължи инициативата си "Загорка Зелен фонд", която се провежда под формата на национален публичен конкурс и отличава зелени идеи в полза на местните общности.

Шведската компания за облекло H&M ще отвори през есента в Лондон първите си магазини от нов бранд - Arket. В тях ще се предлагат дрехи и аксесоари за дома на малко по-високи цени от основния бранд на компанията. По-късно ще бъдат отворени и в Брюксел, Мюнхен и Копенхаген, а брандът ще се продава и онлайн първо на 18 европейски пазара.

Обновеният мол "Галерия" в Пловдив ще се казва Plovdiv Plaza. Кампанията за избор на новото име се проведе на 3 етапа – приемане на предложения, гласуване за 10-те класирали се имена и гласуване за топ 3. Сред имената бяха: Trakia Mall, Philipopolis, 7 Hills, "Под тепето", "Марица", "Майна мол", Gusto Mall, "Айляк мол", Mall for All, Shopаholic Center, "Филибето", "МолЪ", Friend’s Zone.

КЗК не откри картел при горивата

За втори път КЗК се провали в опита да открие и накаже картел на пазара на горива. През октомври миналата година на шест от основните вериги бензиностанции - руската "Лукойл", австрийската OMV, холандско-британската Royal Dutch Shell, гръцката Eko, контролираната от Гриша Ганчев "Петрол" и руската "Газпром" (чрез "НИС Петрол"), беше предявено твърдение за съгласувани практики. Регулаторът нахлу в офисите им и иззе имейл кореспонденции и файлове от компютрите. Там откри дебат на цени между конкуренти, обмяна на информация за продажби, уреждане на срещи между конкуренти. Те й послужиха смело да заяви, че има подозрения за картел. И веднага след изборите тихо да излезе с крайно решение, че нарушения няма. Въпросните имейли са заличени почти напълно от решението. И фигурират само за сведение, без да се анализират.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK