С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 6 апр 2017, 16:38, 44308 прочитания

Какво има в кашкавала

Множество нарушения в 10 марки откри тест на асоциация "Активни потребители", проведен през февруари тази година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Седем от десет марки кашкавал са с високо водно съдържание. Осем от десет са с ниска степен на зрялост. Две от десет са "сглобени" от хидрогенирани мазнини и сухо мляко. Това отчита сравнителен тест на асоциация "Активни потребители" на 10 марки кашкавал с цени между 9 и 12 лв./кг, проведено през февруари 2017. Резултатите от проверката са публикувани на сайта на неправителствената организация. Те не са много изненадващи поради факта, че избраните марки са в по-ниския ценови клас.

Без информация на етикета


При две от тях - "Ралев" (на "Маклер комерс") и "Магия" (с произход от Германия, пакетирано в "Милки груп био" ЕАД), на етикетите отсъства напълно информация за хранителна и енергийна стойност, което е в нарушение на националното и европейското законодателство, показва изследването. При други три продукта - "Соколово", "Булгарче" и "Ферия" (и трите на "СБА Коме" ООД) - липсва част от задължителната информация или тя е поднесена нечетливо. Нарушение е и непосочването на производител при марката "Трапеза", която е с произход от Полша, отчитат от "Активни потребители".

С много вода и без мазнини

При седем от 10 марки сухото вещество в кашкавала е по-малко от стойността, залегнала в БДС (56%) - "Магия", "Ралев", "Кенана" (произход Германия, пакетирано в "Милки груп био"), "Здравец" ("Сибила 2000" ЕООД), "Булгарче", "Соколово", "Ферия".
Според БДС съдържанието на мазнини трябва да е не по-малко от 45% от сухото вещество. При четири от 10 изследвани търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в стандарта - "Магия", две марки "Булгарче" (на "СБА Коме" ООД и произведена за "Лъки 2003" ООД), "Ферия".



С повече въглехидрати

Съдържанието на белтък не фигурира като показател в БДС, но въз основа на опита, натрупан в индустрията, е известно, че трябва да бъде не по-малко от 21%, посочват от "Активни потребители". То е по-ниско само в една от търговските марки - "Соколово". "Този на пръв поглед добър резултат обаче може да се дължи не на спазване на правилната технология, а на влагането на обезмаслено сухо мляко и/или концентриран млечен (суроватъчен) протеин вместо сурово прясно мляко", предупреждават от "Активни потребители". Според анализа на асоциацията използването на подобни по-евтини суровини смъква цената на крайния продукт и позволява производство на "кашкавал", без на практика мандрата да е имала досег със сурово мляко.

Съдържанието на въглехидрати също не съществува като параметър в БДС, но опитът показва, че в напълно зрял кашкавал те не трябва да надхвърлят 1.5%, твърдят от "Активни потребители". При половината (5 от 10) от изследваните търговски марки обаче то е по-високо: "Магия", двете марки "Булгарче", "Соколово", "Ферия". "Причина за това може да е непълното зреене на продуктите, при което остават неразградени количества лактоза. Със същата степен на вероятност това може да се дължи и на добавяне на нишесте или друг полизахарид, които се използват като пълнеж и за задържане на повече вода", смята Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".

Степен на зрялост

Степента на зрялост е ключов показател за качеството на кашкавала. Съгласно БДС тя не може да е по-малка от 20%, но според проучването осем от 10 марки не отговарят на това изискване: "Витоша" (произведено за "Рувела" ЕООД от "ЮЕС комерс" ООД), "Магия", двете "Булгарче", "Ралев", "Кенана", "Здравец", "Ферия". Ниската степен на зреене повишава риска от наличието на патогенни бактерии в крайния продукт. Непълното разграждане на млечния протеин - последица от прибързаното зреене, също е проблем за здравето на потребителите, предупреждават от асоциацията.

Без мляко

Влагането на немлечни мазнини в продукт, наречен "кашкавал", е строго забранено от законодателството и на практика е класическа фалшификация на продукта. Тестът установява, че при две от марките млякото е заместено с хидрогенирани растителни мазнини: "Трапеза" (произход Полша) и "Здравец". "В много страни по-света допълнителното влагане на подобни мазнини в храните е забранено. В България тази порочна практика е разрешена, стига това да е ясно обозначено на етикетите, продуктите да не се наричат "кашкавал" и да са изложени в магазините на отделни витрини за имитиращи храни. При откритите от нас две такива марки и трите условия не са изпълнени", коментира Богомил Николов.

От "Активни потребители" цитират анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство, според който през 2016 година млекопреработвателните предприятия в страната са внесли поне 12 000 тона палмово масло. "Всичко това сме изяли под формата на сирене, кисело мляко, кашкавал, банички и др.", посочва Николов.

Проверка на асоциацията в регистъра на производителите на млечни продукти установила, че в него липсват някои от компаниите, които стоят зад изследваните марки кашкавал. "Това е новост за нас и означава, че тези фирми са търговци или посредници, което не е забранено от законодателството, но е лош знак. При евентуално открити нарушения те ще бъдат глобени или ще фалират примерно, но няма да им бъде наложена забрана да произвеждат и бълването на некачествени и имитиращи млечни продукти може да продължи", коментира Богомил Николов. Той уточни, че асоциацията е подложила на тест само марки кашкавал в по-ниския ценови клас поради липса на средства за изследване и на скъпи брандове. "Наясно сме, че пазарът иска евтини продукти и производителите се стремят да ги осигурят. Но и клиентите трябва да са наясно какво купуват за тези пари", коментира Богомил Николов.

Анализът на марки кашкавал е поредният, който "Активни потребители" прави през последните две години. Асоциацията вече излезе с резултати от тестове на масло, сирене, майонеза, оцет, лютеница.

Илюстрация

Илюстрация

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България

През 2018 г. фондовете с фокус върху региона са набрали 1.8 млрд. евро и са вложили 2.7 млрд. евро

21 авг 2019, 565 прочитания

Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски

По-голямо предлагане на жилища и потенциално забавяне на растежа на цените прогнозира БНБ

21 авг 2019, 768 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Силвен Коло - между инженерната наука и мениджмънта

Управителят на "Мелексис България" пред "Капитал"

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate