// K2: Бизнесът / Компании
Какво има в кашкавала
Множество нарушения в 10 марки откри тест на асоциация "Активни потребители", проведен през февруари тази година
Без информация на етикета
С много вода и без мазнини
При седем от 10 марки сухото вещество в кашкавала е по-малко от стойността, залегнала в БДС (56%) - "Магия", "Ралев", "Кенана" (произход Германия, пакетирано в "Милки груп био"), "Здравец" ("Сибила 2000" ЕООД), "Булгарче", "Соколово", "Ферия".
Според БДС съдържанието на мазнини трябва да е не по-малко от 45% от сухото вещество. При четири от 10 изследвани търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в стандарта - "Магия", две марки "Булгарче" (на "СБА Коме" ООД и произведена за "Лъки 2003" ООД), "Ферия".
С повече въглехидрати
Съдържанието на белтък не фигурира като показател в БДС, но въз основа на опита, натрупан в индустрията, е известно, че трябва да бъде не по-малко от 21%, посочват от "Активни потребители". То е по-ниско само в една от търговските марки - "Соколово". "Този на пръв поглед добър резултат обаче може да се дължи не на спазване на правилната технология, а на влагането на обезмаслено сухо мляко и/или концентриран млечен (суроватъчен) протеин вместо сурово прясно мляко", предупреждават от "Активни потребители". Според анализа на асоциацията използването на подобни по-евтини суровини смъква цената на крайния продукт и позволява производство на "кашкавал", без на практика мандрата да е имала досег със сурово мляко.
Съдържанието на въглехидрати също не съществува като параметър в БДС, но опитът показва, че в напълно зрял кашкавал те не трябва да надхвърлят 1.5%, твърдят от "Активни потребители". При половината (5 от 10) от изследваните търговски марки обаче то е по-високо: "Магия", двете марки "Булгарче", "Соколово", "Ферия". "Причина за това може да е непълното зреене на продуктите, при което остават неразградени количества лактоза. Със същата степен на вероятност това може да се дължи и на добавяне на нишесте или друг полизахарид, които се използват като пълнеж и за задържане на повече вода", смята Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".
Степен на зрялост
Степента на зрялост е ключов показател за качеството на кашкавала. Съгласно БДС тя не може да е по-малка от 20%, но според проучването осем от 10 марки не отговарят на това изискване: "Витоша" (произведено за "Рувела" ЕООД от "ЮЕС комерс" ООД), "Магия", двете "Булгарче", "Ралев", "Кенана", "Здравец", "Ферия". Ниската степен на зреене повишава риска от наличието на патогенни бактерии в крайния продукт. Непълното разграждане на млечния протеин - последица от прибързаното зреене, също е проблем за здравето на потребителите, предупреждават от асоциацията.
Без мляко
Влагането на немлечни мазнини в продукт, наречен "кашкавал", е строго забранено от законодателството и на практика е класическа фалшификация на продукта. Тестът установява, че при две от марките млякото е заместено с хидрогенирани растителни мазнини: "Трапеза" (произход Полша) и "Здравец". "В много страни по-света допълнителното влагане на подобни мазнини в храните е забранено. В България тази порочна практика е разрешена, стига това да е ясно обозначено на етикетите, продуктите да не се наричат "кашкавал" и да са изложени в магазините на отделни витрини за имитиращи храни. При откритите от нас две такива марки и трите условия не са изпълнени", коментира Богомил Николов.
От "Активни потребители" цитират анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство, според който през 2016 година млекопреработвателните предприятия в страната са внесли поне 12 000 тона палмово масло. "Всичко това сме изяли под формата на сирене, кисело мляко, кашкавал, банички и др.", посочва Николов.
Проверка на асоциацията в регистъра на производителите на млечни продукти установила, че в него липсват някои от компаниите, които стоят зад изследваните марки кашкавал. "Това е новост за нас и означава, че тези фирми са търговци или посредници, което не е забранено от законодателството, но е лош знак. При евентуално открити нарушения те ще бъдат глобени или ще фалират примерно, но няма да им бъде наложена забрана да произвеждат и бълването на некачествени и имитиращи млечни продукти може да продължи", коментира Богомил Николов. Той уточни, че асоциацията е подложила на тест само марки кашкавал в по-ниския ценови клас поради липса на средства за изследване и на скъпи брандове. "Наясно сме, че пазарът иска евтини продукти и производителите се стремят да ги осигурят. Но и клиентите трябва да са наясно какво купуват за тези пари", коментира Богомил Николов.
Анализът на марки кашкавал е поредният, който "Активни потребители" прави през последните две години. Асоциацията вече излезе с резултати от тестове на масло, сирене, майонеза, оцет, лютеница.
Илюстрация |
Илюстрация |
Илюстрация |
Още по темата
"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца
Проучването е върху 16 марки, които се произвеждат в индустриални количества
2 апр 2018Какво съдържат индустриалните "руска салата" и салата "Снежанка"
Проучване на "Активни потребители" на 27 марки показва наличие на множество нетрадиционни съставки
21 дек 2017КЗК глоби три фирми за необoзначени растителни мазнини в сирене
Имуществената санкция е за "Рафтис – милк", "Сирма Приста" и "Чех – Йосиф Новосад"
10 авг 2017Опаковките за кисело мляко по БДС няма да се променят
Инициаторите на идеята за актуализация - три от големите компании в бранша, обявиха, че срещу тях се води война
17 юли 2017Три големи мандри искат промяна на опаковките за кисело мляко по БДС
Окончателното решение трябва да бъде взето от техническия комитет към Института за стандартизация
19 юни 2017"Билла България" планира да отвори 10 нови магазина през 2017 г.
Приходите на веригата са се повишили с над 15% през миналата година
9 апр 2017Браншовият съюз възрази срещу изследването на "Активни потребители" за лютеницата
Преработвателите на плодове и зеленчуци не приемат методите, по които е направен сравнителният тест
12 яну 2017Проучването на "Активни потребители" сред 12 търговски марки показва, че основната вредна съставка е многото захар, не олеамидът
6 яну 2017КЗК образува производство срещу четири млекопреработващи компании
Проверката е по сигнал на "Активни потребители" за наличие на немлечни мазнини в продукти, обозначени като "сирене"
1 дек 2016Подвеждащи изображения, надписи и препоръки върху заместители на оцет
Проучване на "Активни потребители" установи нарушения при етикетирането и предлагането на синтетични продукти - имитация на оцет
11 сеп 2016Проучване на "Активни потребители": Шест от 16 майонези са без яйца
Добрата новина е, че при всички изследвани марки е използвано слънчогледово олио
13 юни 2016В 6 от 36 изследвани марки сирене има растителни мазнини
Тестът на асоциация "Активни потребители" показва отклонения и в други показатели
17 май 2016КЗК глоби три фирми за немлечни мазнини в маслото
Санкцията за всеки от производителите надхвърля 100 хил. лева
2 май 2016Тестове откриха заместители на мляко в маслото
Фирмите ще правят повторни изследвания на контролни проби
10 юни 2015
Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт
11 дек 2019, 854 прочитания

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял
11 дек 2019, 986 прочитания
11 дек 2019, 13821 прочитания
11 дек 2019, 3263 прочитания
11 дек 2019, 2174 прочитания
11 дек 2019, 1755 прочитания
11 дек 2019, 1591 прочитания
Управителят на "Мелексис България" пред "Капитал"