Какво има в кашкавала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво има в кашкавала

Какво има в кашкавала

Множество нарушения в 10 марки откри тест на асоциация "Активни потребители", проведен през февруари тази година

Мара Георгиева
48965 прочитания

© Анелия Николова


Седем от десет марки кашкавал са с високо водно съдържание. Осем от десет са с ниска степен на зрялост. Две от десет са "сглобени" от хидрогенирани мазнини и сухо мляко. Това отчита сравнителен тест на асоциация "Активни потребители" на 10 марки кашкавал с цени между 9 и 12 лв./кг, проведено през февруари 2017. Резултатите от проверката са публикувани на сайта на неправителствената организация. Те не са много изненадващи поради факта, че избраните марки са в по-ниския ценови клас.

Без информация на етикета

При две от тях - "Ралев" (на "Маклер комерс") и "Магия" (с произход от Германия, пакетирано в "Милки груп био" ЕАД), на етикетите отсъства напълно информация за хранителна и енергийна стойност, което е в нарушение на националното и европейското законодателство, показва изследването. При други три продукта - "Соколово", "Булгарче" и "Ферия" (и трите на "СБА Коме" ООД) - липсва част от задължителната информация или тя е поднесена нечетливо. Нарушение е и непосочването на производител при марката "Трапеза", която е с произход от Полша, отчитат от "Активни потребители".

С много вода и без мазнини

При седем от 10 марки сухото вещество в кашкавала е по-малко от стойността, залегнала в БДС (56%) - "Магия", "Ралев", "Кенана" (произход Германия, пакетирано в "Милки груп био"), "Здравец" ("Сибила 2000" ЕООД), "Булгарче", "Соколово", "Ферия".

Според БДС съдържанието на мазнини трябва да е не по-малко от 45% от сухото вещество. При четири от 10 изследвани търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в стандарта - "Магия", две марки "Булгарче" (на "СБА Коме" ООД и произведена за "Лъки 2003" ООД), "Ферия".

С повече въглехидрати

Съдържанието на белтък не фигурира като показател в БДС, но въз основа на опита, натрупан в индустрията, е известно, че трябва да бъде не по-малко от 21%, посочват от "Активни потребители". То е по-ниско само в една от търговските марки - "Соколово". "Този на пръв поглед добър резултат обаче може да се дължи не на спазване на правилната технология, а на влагането на обезмаслено сухо мляко и/или концентриран млечен (суроватъчен) протеин вместо сурово прясно мляко", предупреждават от "Активни потребители". Според анализа на асоциацията използването на подобни по-евтини суровини смъква цената на крайния продукт и позволява производство на "кашкавал", без на практика мандрата да е имала досег със сурово мляко.

Съдържанието на въглехидрати също не съществува като параметър в БДС, но опитът показва, че в напълно зрял кашкавал те не трябва да надхвърлят 1.5%, твърдят от "Активни потребители". При половината (5 от 10) от изследваните търговски марки обаче то е по-високо: "Магия", двете марки "Булгарче", "Соколово", "Ферия". "Причина за това може да е непълното зреене на продуктите, при което остават неразградени количества лактоза. Със същата степен на вероятност това може да се дължи и на добавяне на нишесте или друг полизахарид, които се използват като пълнеж и за задържане на повече вода", смята Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".

Степен на зрялост

Степента на зрялост е ключов показател за качеството на кашкавала. Съгласно БДС тя не може да е по-малка от 20%, но според проучването осем от 10 марки не отговарят на това изискване: "Витоша" (произведено за "Рувела" ЕООД от "ЮЕС комерс" ООД), "Магия", двете "Булгарче", "Ралев", "Кенана", "Здравец", "Ферия". Ниската степен на зреене повишава риска от наличието на патогенни бактерии в крайния продукт. Непълното разграждане на млечния протеин - последица от прибързаното зреене, също е проблем за здравето на потребителите, предупреждават от асоциацията.

Без мляко

Влагането на немлечни мазнини в продукт, наречен "кашкавал", е строго забранено от законодателството и на практика е класическа фалшификация на продукта. Тестът установява, че при две от марките млякото е заместено с хидрогенирани растителни мазнини: "Трапеза" (произход Полша) и "Здравец". "В много страни по-света допълнителното влагане на подобни мазнини в храните е забранено. В България тази порочна практика е разрешена, стига това да е ясно обозначено на етикетите, продуктите да не се наричат "кашкавал" и да са изложени в магазините на отделни витрини за имитиращи храни. При откритите от нас две такива марки и трите условия не са изпълнени", коментира Богомил Николов.

От "Активни потребители" цитират анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство, според който през 2016 година млекопреработвателните предприятия в страната са внесли поне 12 000 тона палмово масло. "Всичко това сме изяли под формата на сирене, кисело мляко, кашкавал, банички и др.", посочва Николов.

Проверка на асоциацията в регистъра на производителите на млечни продукти установила, че в него липсват някои от компаниите, които стоят зад изследваните марки кашкавал. "Това е новост за нас и означава, че тези фирми са търговци или посредници, което не е забранено от законодателството, но е лош знак. При евентуално открити нарушения те ще бъдат глобени или ще фалират примерно, но няма да им бъде наложена забрана да произвеждат и бълването на некачествени и имитиращи млечни продукти може да продължи", коментира Богомил Николов. Той уточни, че асоциацията е подложила на тест само марки кашкавал в по-ниския ценови клас поради липса на средства за изследване и на скъпи брандове. "Наясно сме, че пазарът иска евтини продукти и производителите се стремят да ги осигурят. Но и клиентите трябва да са наясно какво купуват за тези пари", коментира Богомил Николов.

Анализът на марки кашкавал е поредният, който "Активни потребители" прави през последните две години. Асоциацията вече излезе с резултати от тестове на масло, сирене, майонеза, оцет, лютеница.

Източник: "Активни потребители"
Източник: "Активни потребители"
Източник: "Активни потребители"

Седем от десет марки кашкавал са с високо водно съдържание. Осем от десет са с ниска степен на зрялост. Две от десет са "сглобени" от хидрогенирани мазнини и сухо мляко. Това отчита сравнителен тест на асоциация "Активни потребители" на 10 марки кашкавал с цени между 9 и 12 лв./кг, проведено през февруари 2017. Резултатите от проверката са публикувани на сайта на неправителствената организация. Те не са много изненадващи поради факта, че избраните марки са в по-ниския ценови клас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Проблемът е, че дори потребителите да четат прилежно етикетите, нямат никаква гаранция, че написаното там отговаря на истината.

  • 2
    bj_int avatar :-|
    bj_int

    харесвам изследванията на Активни потребители, но този път като че ли са се изложили: анализирани са само кашкавали от неизвестни марки или такива, продавани в СБА и Т-маркет, където мен ме е страх да пазарувам.

  • 3
    merudia avatar :-?
    Мерудия

    Такива анализи са много нужни и особено за най-разпространените марки.
    Бих насочила вниманието към собствените марки на Била и Кауфланд- стиска ли им на Активни потребители да ни мажат какво има в тях ?
    Лошата новина е, че изгубихме доверие в производителите и ако пишат, че кашкавалът е зрял 45 дни, се питам дали това е заради поредната химическа добавка ?? На вкус и твърдост засега препоръчвам Верея и Олимпус, Маджаров развали качеството си..

  • 4
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    До коментар [#2] от "bj_int":

    не се коси ,останалите са на същото ниво със същите съставки , както каза един китаец ,всички китайски фалшификати са по качествени от оргиналните продукти ,които са произведени пак там в същите фабрики , така ,че ....за бога братя не купувайте банички ,закуски ,кашкавал ,сирене ,аз купувам само от Румъния .

  • 5
    unbiased avatar :-|
    unbiased

    Защо не виждам нито една масова марка кашкавал?
    Да не би активни потребители да са станали маша в ръцете на големите производители за премахване на конкуренцията?

  • 6
    ivan3i avatar :-|
    I3I

    Наистина ми е много странно че Активни потребители са се прицелили само в някакъв нисък сегмент на кашкавалите. По принцип тестват много различни видове,, закупени от няколко търговски вериги. Аз нито една от тези марки не съм я чувал - но дори да я видя в магазина - няма да я купя !

  • 7
    ivan3i avatar :-|
    I3I

    Коригирам се - в сайта са си написали че нарочно са таргетирали евтините за да открият най-честите лоши практики.

  • 8
    ddo43435975 avatar :-|
    ddo43435975

    Масово се вкарват боклуци! Основен вносител и най-голям доставчик на Кауфланд и другите големи вериги е : Милки груп.... ! Всичките им продукти са със съмнително качество! Забелязах, че млеката и другите им продукти с марка Саяна се разграбват....

  • 9
    m_style avatar :-|
    m_style

    Единствено ме радва факта, че за мен всички цитирани марки са непознати. Купувам кашкавал само от реномирани /не български производители/ или директно от малки мандри. От т.нар. ритейлъри и дискаунтъри не се купува качествена храна. Няма какво да се лъжем - това си е и възпитание и държавна политика...

  • 10
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Докато самите БГ производители не започнат сами да се проверяват помежду си (да си организират сами едно "активни производители" по браншове и да гарантират за проверените) и сами да си казват кой е проверен и кой не, ще си има шашми по магазините, клиентите ще връзват "произведено в България" с "ментаци", а "лошите чужди вериги" ще почнат да внасят дори хляба и бозата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK