С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 7 апр 2017, 15:49, 15751 прочитания

Такси на един арр разстояние

Мобилните приложения набират скорост и вече стотици хиляди потребители викат коли през мобилните си устройства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Средната цена на един курс в София е шест лева.
Протяжният сигнал "заето" на телефоните на таксиметровите компании в час пик и при дъжд и снеговалеж, както и троснатият глас на диспечерката могат да изкарат от нерви всеки потребител. Но тези трудности имат решение от години - приложенията за мобилни устройства, с които може да се поръча такси.

Предимствата им са немалко. Чрез тези услуги онлайн клиентите получават най-добрия шофьор, с най-чистата кола и най-високия рейтинг наблизо, съкратено обработване на поръчките и възможност за проследяване на таксито онлайн.


Макар повечето клиенти все още да поръчват "гласово" през диспечерите, удобството на приложенията навлезе във всекидневието и броят на регистрираните им потребители е около 200 хиляди. И докато Uber просъществува съвсем малко в София, бъдещето пред тези платформи е голямо.

Виртуални таксита

Приложенията за повикване на такси са относително млади – на пазара са от около три години. Самите такси компании също пуснаха мобилни платформи за своите услуги година по-късно.



Едното от най-популярните приложения действа от края на 2013 г. TaxiMe има над 200 хил. регистрирани клиенти в София и Пловдив и работи с над 3000 водачи от всички регистрирани таксиметрови компании в двата града. Всеки от водачите има свой рейтинг в зависимост от това дали изпълнява поръчките навреме или ги отказва, доколко е чиста и нова колата му и дали е любезен с клиентите. Така, ако в един и същ момент близо до един адрес има 10 коли, поръчката получава тази, чийто водач е с най-висок рейтинг. В случая водачите плащат за получаване на поръчки през приложението по 84 стотинки на всеки курс, като тарифата е стандартната за съответната компания – 77/79 стотинки на километър през деня например.

Другото най-известно приложение - TaxiStars, също работи от 2014 г., като първоначално договорите му са с такси компаниите. За разлика от другия софтуер този работи не само в София и Пловдив, но и в още 20 града в България. В момента моделът на работа е смесен – предлага се и B2B електронна платформа на такси компании, както и услуги за индивидуални водачи. Така в момента в системата са регистрирани 3616 активни автомобила и също имат 200 000 потребители в цяла България. В София двете фирми, които основно поемат поръчките са "Окей супертранс" и "Мегатранс", но клиентите могат да попаднат на коли и от други таксиметрови компании. Потребителите могат да платят сметката през телефонно приложение, в което е регистрирана дебитната или кредитната им карта.

Водачите плащат на TaxiStars средно 30 стотинки на курс, осигурен чрез приложението, като за кратките курсове тарифата е с 50% по-ниска от стандартната. В момента компанията разработва поръчка през приложението или по телефон на единен национален номер за повикване на таксита.

Третото приложение за повикване на таксита е bgtaxi, като компанията разполага с 10 собствени коли и връзка със 100 партньорски таксита, които се съгласяват да изпълняват поръчките на по-ниски от стандартните тарифи и плащат за поръчката около 10% от стойността на курса.

Друга платформа на пазара - Maxim такси, е руска система, която работи в България, Русия, Грузия, Казахстан. Създадена е през 2003 г., а в България работи с таксита в София, Пловдив и Варна.

Не точно IT компания

Бизнес моделът на двете най-големи платформи се различава съществено, според техните управители, като всяка има своите предимства и недостатъци.

TaxiMe правят подбор на шофьорите-партньори чрез интервюта и събеседвания, преди да ги одобрят. Тече непрекъсната оценка, така че водачите на практика имат втори работодател с високи изисквания. TaxiStars пък залага на партньорските отношения с такси компаниите и водачите без предварителен кастинг. И двете системи непрекъснато обновяват софтуера си, който да прави поръчките по-бързи, да ориентира водачите и клиентите кога и откъде идва колата, а също така да има оценка и обратна връзка за курса.

Има разлики обаче в това дали водачът на такси вижда курса или не. При TaxiMe шофьорът не вижда посоката, докато при TaxiStars поръчката идва с начална и крайна точка.

"Само ние не даваме курса, защото шофьорите имат естествена склонност да подбират по-дълги маршрути. След като си излязъл на работа и ползваш приложението, е ясно, че искаш поръчки и ние ги даваме. Така променяме цялостната нагласа на шофьорите - даваме възможност, който иска да работи и е добър, да получава колкото работа иска", коментира Христо Чернев, управител на TaxiMe. Той допълва, че не разглеждат работата си като IT компания, въпреки че технологичната инфраструктура заема съществено място в бизнеса им, нито като работа, при която фирма взима едни пари на кола или шофьор.

"Ние имаме общ интерес с нашите партньори - искаме качествена услуга и добро покритие, за да печелим от това. При нас времето от натискането на бутона до изпращане на клиента на шофьора, който ще го обслужи, е средно 8.8 секунди за целия ден и град, а средното време за пристигане за целия град е 3.02 минути", казва още Чернев.

От TaxiStars отбелязват, че разликата с конкурентите им е в това, че те не се смятат за виртуална такси компания. "Ние сме онлайн услуга за потребители и превозвачи - целим с по-малко разходи и при гарантирано качество и сигурност нашите клиенти в България да могат да пътуват. За водачите удобството е да ползват софтуер под наем срещу минимална такса на кола месечно, което им дава възможността да работят като Uber", казва Атанас Шарков, управител на TaxiStars. Според него системата има алгоритми, които гарантират на водачите, че ще имат повече работа, когато излязат, и няма да се движат празни. "Потребителите се вълнуват да не ги ощетят, а шофьорите – да не попаднат на клиенти, които могат да ги ограбят и убият. Опитваме се да осигурим безопасност на клиентите в който и град да пътуват, а на водачите дигитализацията носи сигурност, наблюдение в колите и минимализиране на разходите", допълва мениджърът.

Според него компанията му е разработила транспортна услуга за външни фирми, която е станала много популярна – управление на транспортните разходи. Без да ползват хартиени ваучери, служителите имат виртуален лимит за такси, включително маршрути, коли на разположение за определени часове и др.

"Тази услуга позволява ефективно и лесно управление на разходите и пътуванията. Ние не казваме, че компаниите не трябва да имат собствен автомобилен парк, но от опит виждаме, че част от него може да се замести с по-евтини услуги", отбелязва Шарков.

Първо в София, после и други градове

Основните два града, в които клиентите на такси ползват приложения, са София и Пловдив, като регистрираните потребители в тях са около 200 хил., според компаниите от сектора. "Дневно българите извършват около 50 хил. такси пътувания и все по-голяма част от клиентите се ориентират към услуги, които им носят високо качество и им пестят време и пари и познават водачите", смята Шарков. Според него в част от градовете има пречки пред навлизането на IT приложенията, защото таксиметровите компании са малко или само една, държат регионален монопол и по-трудно се съгласяват да използват услугата.

"Проблем на пазара е сивата икономика, докато при нас всичко е прозрачно – плащат се данъци, ДДС, плаща се по банков път. Водим битки да образоваме и потребителите", допълва Шарков.

"Най-много са младите потребители на приложенията – на възраст между 25 и 34 години", казва Чернев. Той допълва, че усилията, които влагат, за да поддържат еднакво добро качество на услугата и да търсят най-добрия и надежден водач наблизо дават своите резултати.

Отделно много компании имат и собствени приложения, като някои използват вече готови платформи. Самите таксиметрови фирми изчисляват, че въпреки растежа на поръчките онлайн, повечето им клиенти все още са традиционалисти. "От 140 хил. заявки през миналия месец, само 10% са минали през приложението ни", коментира Емил Игнатов, управител на "Радио СВ Такси 91263". За половин година през миналото лято компанията направи промоция, в която не се начисляваше такса повикване, ако поръчката е от мобилно приложение. Това е увеличило клиентите, но по-голямата част от тях продължават да си поръчват по телефона. В приложението на "Радио СВ" колите в определен район се подреждат по това кой чака поръчка най-дълго, а водачите също имат рейтинг, като клиентът оценява курса, вижда на карта откъде идва и за колко време ще бъде при него и може да поставя изисквания за водача и колата.

"Иновациите настъпват непрекъснато. Преди 15 - 20 години поръчките се диктуваха с радиостанция, а шофьорите разгръщаха огромни карти на града. В момента всичко е автоматизирано, в таблетите си всички имат навигационни системи. Приложенията са все още много нови, но вярваме, че услугата ще се развива и през тях", допълва Игнатов.

Тъй като водачите от фирмата са качили на таблетите си и мобилните приложения за поръчки на TaxiMe и TaxiStars, той казва, че е имало обсъждане във фирмата дали да се работи с тях или не, и ако не – дали това може да се контролира. Но не се е стигнало до забрана, напротив.

"Разбира се, приоритет на всички е да изпълняват нашите адреси, но ако в района няма поръчки или клиенти, те се включват, защото това е допълнителна възможност за работа", отбелязва мениджърът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

След решение на Съда на ЕС: По-малко загуби от лоши дългове След решение на Съда на ЕС: По-малко загуби от лоши дългове

Казусът отваря възможност за възстановяване на ДДС по несъбрани вземания

18 юли 2019, 466 прочитания

Netflix разочарова с резултатите си за второто тримесечие Netflix разочарова с резултатите си за второто тримесечие

Компанията за стрийминг е пропуснала целите си за нови абонати извън САЩ и това доведе до срив в акциите й

18 юли 2019, 418 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Пикадили" умря

След 20 години български, сръбски, белгийски и пак български собственик и обороти от около 200 млн. лв. веригата вече няма нито един обект

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Ерата на онлайн списанията

Вицепрезидентът "Mаркетинг, разработки и анализи" в медийната група Condé Nast Стефани Фрийд пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства