"Пикадили" умря
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" умря

"Пикадили" умря

След 20 години български, сръбски, белгийски и пак български собственик и обороти от около 200 млн. лв. веригата вече няма нито един обект

Мара Георгиева
72264 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко

- В края на март веригата затвори без предупрежение 15-те си магазина и вече не работи.

- Старото дружество "Пикадили" е в несъстоятелност, наследникът му "Селект трейд" бе поет от Инвестбанк заради просрочен дълг

- Освободените магазини ще бъдат заети основно от Lidl и Billa. А доставчиците на изчезналата верига едва ли ще получат нещо.
Автор: Капитал

"Пикадили" окончателно изчезна. След 20 години, български, сръбски, белгийски и пак български собственик и обороти от около 200 млн. лв. веригата вече няма нито един обект. Дружеството "Пикадили" ЕАД е в несъстоятелност, а наследникът му "Селект трейд" бе поет от банката си кредитор. Падението започна при последния стопанин, а причината накратко е, че без оборотни средства търговия не се развива.

Смъртта на "Пикадили" не е единично събитие. Месеци по-рано затвориха и всички магазини под бранда Carrefour, които бяха на гръцки франчайзьор. От пазара се изнесе и Penny. "Европа" на Христо Ковачки се сви до малко едноцифрено число, вероятно единствено за да обслужва ваучерите на служителите от другите му фирми. Преди това страната напусна и балканската "Меркатор". Всички тези падения или напускания свиха почти наполовина хранителните вериги, а оттам и конкуренцията. Нови играчи почти напълно отсъстват, извън една отлагана македонска заявка. Така лидерското трио при веригите - германските Kaufland, Lidl и Billa, става все по-голямо. Те растат и като обороти, и като брой магазини. С нови обекти, но и солидна дистанция като обороти могат да се похвалят и българската "Фантастико" и прибалтийската "Т маркет". Само "Пикадили", Carrefour и Penny освободиха пазар за над 600-700 млн. лв. годишно, който се разпределя основно между изброените пет растящи вериги.

Най-голямата вреда е за оставените многомилионни дългове след затварянето. Точни данни за размера на неплатеното на доставчици, производители, наематели, банки, държава и служители на "Пикадили" и Carrefour няма, но те със сигурност надхвърлят 100 млн. лв., а може и да са двойно повече.

Март 2017: 0 магазини

Ако в апогея си при белгийската Delhaize "Пикадили" беше с над 40 обекта и пикови приходи от 230 млн. лв., след продажбата през 2014 г. към българското трио Николай Лазаров и братята Валентин и Десислав Попови започна плавно и тъжно свиване. Почти постоянно имаше празни щандове и доставчици, които говореха за неплащане с месеци. Така се стигна до състояние с 15-18 обекта, основно в софийски молове, където зареждането също беше на критичния минимум. До края на март, в който всички магазини са затворени на куп.

Предупреждение към наемодателите не е имало, стана ясно от разговори с представители на някои от софийските молове, в които имаше обекти "Пикадили".

"Няма комуникация с мениджмънта на магазините, но и без това разговорът вече ще е между мола и банката кредитор. Веригата има задължения към нас, които са преструктурирани през годините. Нашата цел обаче е възможно най-бързо да си изнесат оборудването", обясни представител на мол.

"За нас затварянето на "Пикадили" е затворена тема. Гледаме напред", заявиха от мениджмънта на друг търговски център.

Състезание между Lidl и Billa

Две вериги завземат дотук овакантените от "Пикадили" и Carrefour локации. Тава са Lidl и Billa. "Т маркет" се настани в освободени магазини на Penny и "Европа". "Фантастико" подбира внимателно и бавно и изгражда по-малък брой обекти, а и високите наеми в моловете не изглежда да привличат компанията. Стратегията на Kaufland пък е да не наема обекти в молове, ако наблизо вече има магазин.

За някои от моловете оферти за намерения за наемане са направени много преди да стане затварянето на магазините на "Пикадили". Например, по неофициална информация, в "Парк център" (бивш "Сити център") в "Лозенец" ще има хипермаркет на "Билла". От веригата не пожелаха да коментират и само отбелязаха, че на 12 април откриват магазина си в "Сердика център", след като "Пикадили" затвори през октомври миналата година.

Най-голям пай от бившите обекти на "Пикадили" обаче много вероятно ще вземе Lidl. По неофициална информация създателят на "Пикадили" Георги Папуров преговаря с компанията за варненските магазини. Той запази собствеността си върху недвижимостите в морския град, независимо че веригата постоянно сменяше собствениците. Според източник от пазара дори е възможно Lidl да ги купи срещу сума от над 30 млн. лв. Папуров не вдигаше мобилния си телефон.

Официалният коментар на "Лидл България" е, че компанията "принципно проявява интерес към обекти на вериги, които преустановяват дейността си в страната, стига търговските обекти да отговарят на изискванията, свързани с експанзионната ни политика".

От "Kaufland България" заявиха, че обектите на "Пикадили" на този етап не представляват интерес за тях. Така сред големите освободени площи в София неяснотата е Lidl или Billa ще заемат хипермаркетите в "Парадайз", "Мол София" и The Mall.

За новите наематели е важно не само да сключат договор за наем със собствениците на сградата, но и "Пикадили" да освободи магазините. Засега настроенията са, че това вероятно ще се проточи във времето. "Ако банката действа бързо, това ще е в интерес и на моловете, и на новите наематели, и на доставчиците, и на клиентите", обобщи представител на търговска компания.

Да влязат кредиторите

Така стигаме до банката. Още преди две години "Пикадили" взе 11.8 млн. евро заем от Инвестбанк. Сега става ясно, че към банката има просрочена главница от 1 млн. евро и затова на 21 март тя е пристъпила към изпълнение на залога - активите на "Селект трейд" (дружеството, чрез коeто "Пикадили" управлява магазините си), показват документи в Търговския регистър. Тази компания обаче почти няма имущество: има хладилници, фурни, климатици, принтери, монитори, стелажи, клиентски колички и друго магазинно обзавеждане за около 2 млн. лв. отчетна стойност към средата на миналата година. Тези вещи са разпръснати в осем магазина "Пикадили" във Варна, седем в София и в офиса на "Селект трейд".

За радост на банката тя има обезпечение и върху имот и 20 превозни средства на вече влязлото в несъстоятелност "Пикадили". Това е терен за логистичен център в Елин Пелин от 73 декара, купен в края на 2008 г. срещу почти 7 млн. лв.

Така за останалите кредитори на веригата няма да остане почти нищо. Колко има да дава "Селект трейд" на държавата, доставчици и наематели, е неизвестно. От делото на "Пикадили" се вижда, че задълженията за данъци и осигуровки са за над 18 млн. лв., а общите дългове - над 84 млн. лв. към края на 2015 г., когато бизнесът вече беше преместен в "Селект трейд".

Възход и падение на собствениците

За близо 20 години в търговията на дребно веригата "Пикадили" смени няколко пъти собствеността и концепцията си. Компанията е основана от варненеца Георги Папуров и в началото е представена само в морския град. Следва разширение и национално покритие. След това "Пикадили" стана част от сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде на белгийската Delhaize Group. През юни 2014 г. веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП март" на Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски. През ноември 2014 г. "АП март" и гръцката Marinopoulos през "КМБ България", която държеше франчайза за магазините Carrefour в България, обявиха, че ще се слеят в общо дружество. Съдружието обаче не се случи. По това време вече собственици на "Пикадили" са братята Валентин и Десислав Попови (които имат бизнес най-вече в сектора на недвижимите имоти, но без видими акционерни участия) и Николай Лазаров, става ясно от документи в Търговския регистър, публикувани тогава. По информация на "Капитал" през лятото на 2016 г. братята Попови са се оттеглили от участието си.

От есента на 2015 г. бизнесът на "Пикадили" беше преместен в специално създадената компания "Селект трейд". Тя е собственост на люксембургската офшорка BK Finance. Справка в регистъра показва, че люксембургският собственик е основан от гибралтарска офшорка, която до март 2015 г. се представлява от Лазаров, после половината капитал минава към регистрирано в Кипър дружество. Лазаров никога не се е показвал по медиите и не е коментирал състоянието на веригата. Взетият от Инвестбанк заем вместо за оборотни средства отиде за вече натрупани дългове към молове и доставчици, ново финансиране от банки не бе намерено, партньор също не пожела да влезе в свиващата се верига, собственикът явно също не добави свои средства. Така се стигна до фаталния март.

Темата накратко

- В края на март веригата затвори без предупрежение 15-те си магазина и вече не работи.

- Старото дружество "Пикадили" е в несъстоятелност, наследникът му "Селект трейд" бе поет от Инвестбанк заради просрочен дълг

- Освободените магазини ще бъдат заети основно от Lidl и Billa. А доставчиците на изчезналата верига едва ли ще получат нещо.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    Чудесно, сега ако може и банките да намалеят наполовина, а след това и треторазредните телекоми, застрахователи, пенсионни фондове и т.н. търсачи на бърза печалба.

  • 2
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    забравих и моловете!

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Абсолютно естествено е на малък пазар като българския да останат само двама-трима големи и сериозни играчи. Просто не сме Германия, за да имаме толкова много различни вериги, за съжаление.

  • 4
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    До коментар [#3] от "karen_walker":

    точно, но няколко умника са ми нацъкали минусите веднага.

    конкуренцията е в полза на потребителя, но в България отдавна има пренасищане, което води до по-ниски печалби за компаниите, а те в опитите си да бъдат по-печеливши прехвърлят в/у потребителя по-високи такси, по-некачествени продукти и прочее.

  • 5
    opsito avatar :-|
    opsito

    В Кауфланд от 6 месеца върви здраво преструктуриране на персонал и организация на работата.Въвежда се Българският модел на работа( малко персонал,повече бонуси за директорите).Забележете колко малко касиерки има вече в магазините и колко служители които иначе зареждат в отделите са принудени да работят на касите(за което разбирасе са обучавани на две-на три) Когато шефовете не са работили в магазин се получава ефекта Пикадили.Както казва един познат "За футбол ми говориш,а ти даже не си се сабличал в час по физическо" Експлоатацията е на макс на всякъде!

  • 6
    maxx avatar :-|
    maxx

    Съмнявам се в Мол София да влязат Лидл или Билла, предвид близостта на 2 Билла магазина и 1 магазин на Лидл.

  • 7
    drug avatar :-|
    реалист

    До коментар [#1] от "oldschool":
    Това, не е толкова радостно нещо, защото, като намалява количеството на сериозни и големи вериги се намалява конкуренцията в бранша. Големите, Търг. Вериги имат качеството да създават, цели отрасли в промишлеността и местното селско стопанство, защото поръчките и асортимента, са им в индустриални количества, могат да въведат модерни опаковки и опаковъчни технологии и транспорт, стандарт за управление на качеството, а също и цените им на едро, колкото и да не харесват на производителя, всъщност го внедряват в световния пазар и го правят конкурентно способен. Когато тези фирми намаляват и останат 2-3, има опасност от картели, и въобще интереса към местната продукция, силно намалява. Малките, квартални магазинчета не са алтернатива. Те продават по-скъпа, същата стока, поради невъзможност за големи количества. Освен това, те са с най-различни собственици, поръчките са им хаос, практически купуват стоката на цени, почти, като на дребно, т.е. нямат добра печалба, нямат асортимент, не могат да гарантират достоверността на производителя. помещенията са им под висок наем, транспорта им е ужасен, подходящи складове за различните стоки нямат, счетоводната система и апаратура е от ниско ниво (макс.евтина). Стандарти за качество е невъзможно да постигнат. Дребните магазини не могат да просъществуват дългосрочно, без протекция и помощ от специално организирана служба, като напр. ЦКС,- Центр. Кооп. Съюз, чиито членове се ползват от предимствата и помощта на Централна организация, подкрепяна и от ЕС и в нея, членуват и много производители. Всъщност това се доближава до предимствата на голяма верига. Въпроса е много дълъг и ще падне голямо писане, така че дотук.

  • 8
    thescarface avatar :-P
    equity

    Това е съвсем нормално и не би трябвало да изненадва никого, имайки предвид тотално компрометирания екип, започвайки от търговската директорка Кремена Миланова, през всички байери от млечните до месните продукти и алкохола. То след техните разпределяния не оставаше марж за веригата... Да не говорим за безумно високите наеми на магазините им, които някой тотален безхаберник е предложил и пълен идиот е подписал и одобрил. Никой нормален доставчик не им правеше доставки без да им бъде предплатено, защото хората вече са се напатили. Такива "мениджъри" като гореспоменатите са в състояние да бутнат и най-добре стъпилата търговска верига. Абсолютно прави са били от екипа на банката като са решили да влязат във владение на каквото е останало като активи.
    За професионализъм в "Пикадили" можеше да се говори само в минало време. Много хора, които са се опитвали да им подадат ръка са пострадали именно от такива корупционни практики, при които преди няколко месеца си замина целият водещ състав на "Кауфланд". Един апартамент си купува, друг автопарк си прави, трети се договаря с конкурентна верига... Лошото е, че "благодарение" на тях, обикновени хора остават без работа. Лъжеха и със задниците си, щом все големи фирми успяха да глътнат вода покрай тях - Маджаров, Градус, Бони, Хепи, ВДН, Астра, то е страшна дупка покрай тях. Пасива на баланса им сигурно е 10 страници, заради мениджърските им способности. А само като им видиш търговските представители, т.н. байери, ти трябват 40 секунди разговор с тях, за да ти стане ясно какво се случва и какъв е единственият начин да продаваш при тях.
    А Никола някой си или е бил кръгъл идиот, за да не види какво става или е имал пари бол, за да ги раздава за такива смешковци...
    На мениджърите на останалите компании, дето сега същите тия "управленци" ще им чукнат на вратите за работа един съвет: Видите ли в СВ-то "напуснал 2017.03 "Пикадили"" направо посочвайте изхода... Могат да Ви помогнат с опит в това как да обявите банкрут, но не и как да подобрите бизнеса си. Същите тия преди това бяха и в другите изброени по-горе трупове на хранителни вериги.

  • 9
    thescarface avatar :-|
    equity

    Забравихме да споменем и Косева-Бошова и останалите около нея...

  • 10
    mano avatar :-|
    Svetoslav Pavlov

    Винаги съм се чудел, колко трябва да не разбираш от търговия, за да фалираш супермаркети, като Пиакдили и Карфур, които си бяха съвсем разработени магазини на добра локация. Разбира се, ако е имало не рентабилен единичен магазин, е трябвало само той да се затвори, а не целите вериги.
    Явно, някой вместо да плаща на доставчиците, е заделял пари от оборота за себе си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK