Странният случай на Tesco
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Странният случай на Tesco

Управляваната от Дейв Люис компания поиска да купи търговеца на едро Booker, но някои акционери все още не са убедени в смисъла на подобна сделка.

Странният случай на Tesco

Изпълнителният директор Дейв Люис направи веригата по-подредена, но не и по-рентабилна

Йоан Запрянов
11509 прочитания

Управляваната от Дейв Люис компания поиска да купи търговеца на едро Booker, но някои акционери все още не са убедени в смисъла на подобна сделка.

© Reuters


Британската верига все още е далеч от финансовата стабилност.

Tesco винаги търси накъде да се разширява, основно чрез отварянето на нови магазини. Затова и не беше особено изненадваща новината, че групата, която е деветата най-голяма верига в света, ще навлезе и в търговията на едро чрез купуването на британската Booker. Транзакцията изглеждаше и като първата голяма сделка на изпълнителния директор Дейв Люис за почти тригодишното му управление на гиганта. Не всички инвеститори обаче са съгласни - в последните дни на март два от най-големите акционери сигнализираха, че тази сделка може да не е най-доброто решение за бъдещето на компанията. Според тях Люис ще вкара Tesco в още по-голяма неизвестност. Което донякъде има смисъл - той бе нает именно, за да се справи с огромните проблеми на Tesco. Чрез сделки със съмнителна стойност за акционерите, това не изглежда като най-правилния подход.

Спасителят се развихря

Самият Люис не сдържаше критиките си към предишното ръководство и изпълнителния директор Филип Кларк, който успя да вкара Tescо в криза, наричана "най-тъмният етап в почти 100-годишната история" на веригата. През септември 2014 г. Tesco съобщи, че печалбата за първото полугодие е била "надута" с 250 млн. паунда, тъй като групата е обявила неверни данни за получените пари от доставчиците си. Разкритието доведе до разследвания срещу компанията, смяна на мениджмънта и промени в структурата на веригата. Неотдавна британските медии съобщиха, че ритейлърът е пред сключване на извънсъдебно споразумение със службата за мащабни измами (Serious Fraud Office), включващо глоба от над 100 млн. паунда.

Но дори и преди злоупотребата Tesco изпитваше затруднения. Групата се отдалечи от основния си бизнес, като се насочи към различни странични дейности като кафенета и ресторанти. Според експертите Tesco трябва да спре да обръща толкова внимание на тези проекти и да заложи отново основно на търговията, която да осигури рентабилността на компанията. Вместо това Люис се насочи към купуването на Booker - групата за търговия на едро, която доставя на различни вериги магазини и ресторанти във Великобритания. Според мениджъра това е стъпка в правилната посока, а не поредното увлечение на Tesco.

За 2016 г. приходите на Tesco са 54.4 млрд. паунда - за последните 4 години са спаднали с близо 10 млрд., след като през 2012 г. бяха 63.9 млрд. паунда. Компанията отново е на оперативна печалба след катастрофалната 2015 г. и загуба от 5.75 млрд. паунда (виж графиката). Но тази печалба е далеч от целите на Tesco - едва 1.046 млрд. паунда.

"Да речем, че се фокусирам само върху основния бизнес и осигуря печалбата", коментира Люис пред Financial Times. "След три години всички ще ме питат какво следва и как ще осигуря бъдещия растеж. Ако им кажа да изчакат няколко години, докато ми дойде правилната идея, надали ще ми простят толкова лесно", добавя той.

Реформи и експанзия

Преди да бъде обявено купуването на Booker, най-големите идеи на Люис гравитираха около реформиране на супермаркетите. Tesco прекара годините преди 2014 г. в изпълняване на плановете за задължителна печалба - стратегия, която отблъсна голяма част от клиентите на веригата и повдигна въпроси относно корпоративната култура и счетоводните практики. Според анализаторите промените към лошо в Tesco са започнали в момента, когато веригата е започнала да прави все повече пари от доставчиците си и все по-малко пари от крайните си клиенти.

Люис се зае да променя тази политика още при идването си през 2014 г. след разкриването на счетоводния скандал. Новата формула на мениджъра се крепи върху това търговецът на дребно да комбинира ниските цени в магазините си чрез по-сигурни и дълготрайни споразумения с производителите. Докато преди сделките с тях бяха по няколко месеца, сега срокът на всяка е между три и пет години. "Става дума за взаимен интерес - растеж и добри нива на възвращаемост", коментира един от доставчиците на Tesco пред в. Times.

"Старият подход не работеше", коментира пред Financial Times Джон Шропшайър, изпълнителен директор на G's Fresh, която доставя свежи зеленчуци на веригата. "От Tesco се опитваха да вземат печалбата ни по пет или шест различни начина. Това се отрази и на нашето държание и доставките започнаха да се забавят. От това страдаха всички, включително и клиентите, които вече не получаваха наистина свежи зеленчуци", добавя той.

Точно навреме

Под ръководството на Люис Tesco се държи по съвсем различен начин. Докато финансовите резултати все още са далеч от желаното самият бизнес план изглежда много по-подреден. Възможностите за печалба вече се споделят със самите клиенти. Така вече промоциите на продукти не се случват според предварително направена таблица, а според правилния момент. Освен всичко друго, Tesco изглежда и като по-добър партньор. Люис стои настрана от практиката на предишните директори да използва силата на веригата, за да подписва предимно едностранни сделки. Това се оказва нож с две остриета - по-добра репутация за Tesco, но и по-ниски печалби.

Дори след частичното си възстановяване през последните години, Tesco работи на марж на печалбата от 1.4%, докато през 2013 г. той е бил 5%. Според Люис пътят към печалба не е чрез по-агресивно поведение спрямо партньорите си, а чрез по-високи приходи. Именно така той обяснява и сделката с Booker, която според него ще доведе до 10% растеж на оборота на цялата група. Два от най-големите акционери в Tesco - фондовете Schroders и Artisan Partners, които общо държат почти 9% от компанията, не са съгласни с тази стратегия. На същото мнение е и бившия неизпълнителен директор Ричард Къзинс, който напусна борда на директорите в знак на несъгласие със сделката. "Бизнесът ни има нужда от опростяване, а не от усложняване", коментира той.

Независимо от крайния изход на сделката за Booker, Люис ще продължи стратегията си за промени в компанията. Засега резултатите му са разнородни - от една страна партньорите на Tesco са по-доволни, но от друга, финансовата стабилност продължава да илюзия. Приходите спадат и макар Tesco отново да е на малка печалба, тя няма нищо общо с предишните резултати, с които са свикнали инвеститорите в компанията.

Автор: Капитал
Британската верига все още е далеч от финансовата стабилност.

Tesco винаги търси накъде да се разширява, основно чрез отварянето на нови магазини. Затова и не беше особено изненадваща новината, че групата, която е деветата най-голяма верига в света, ще навлезе и в търговията на едро чрез купуването на британската Booker. Транзакцията изглеждаше и като първата голяма сделка на изпълнителния директор Дейв Люис за почти тригодишното му управление на гиганта. Не всички инвеститори обаче са съгласни - в последните дни на март два от най-големите акционери сигнализираха, че тази сделка може да не е най-доброто решение за бъдещето на компанията. Според тях Люис ще вкара Tesco в още по-голяма неизвестност. Което донякъде има смисъл - той бе нает именно, за да се справи с огромните проблеми на Tesco. Чрез сделки със съмнителна стойност за акционерите, това не изглежда като най-правилния подход.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Да, Tesco е прекрасна верига, в която можеш да намериш всичко, но нашествието на германците Lidl и Aldi във Великобритания, им разгони фамилията. Четох статия, че британските потребители са класирали Lidl на второ място (след Waitrose) в проучване за най-добрите супермаркети за 2016-та. На мен лично Lidl ми изглеждат доста гнусни, но очевидно потребителите са на друго мнение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK