Нови трусове се очакват в музикалния бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови трусове се очакват в музикалния бизнес

Британската певица Адел е един от изпълнителите, който все още продава масово физически копия от албуми

Нови трусове се очакват в музикалния бизнес

След масовото навлизане на стрийминг услугите изпълнителите искат по-голяма прозрачност и по-високи дивиденти

Йоан Запрянов
3526 прочитания

Британската певица Адел е един от изпълнителите, който все още продава масово физически копия от албуми

© Mario Anzuoni


"Когато дойде времето за преговори с артистите, ще има сериозна промяна."

Хартвиг Масук, изпълнителен директор на германската музикална компания BMG

Големите звукозаписни компании използват по-сложния процес по разделение на приходите от стрийминг услугите, за да намалят крайната сума, която отива при изпълнителите. Това е мнението на Хартвиг Масук, изпълнителен директор на германската музикална компания BMG. Според него връщането на позитивния тренд в приходите заради масовото навлизане на стрийминг услугите катo Spotify, Apple Music и Google Play може да се окаже краткотрайно явление. През последните години редица от най-високоплатените изпълнители в света, сред които Тейлър Суифт, Рейдиохед и др., се оплакаха от неясната схема на разпределение на печалба, според която те получават минимална сума при слушане на песните им, пише Financial Times.

"Смятам, че скоро предстои неприятно събуждане", коментира Масук. "Циничен съм относно виждането, че добрите дни в индустрията са се завърнали. Когато дойде времето за преговори с артистите, ще има сериозна промяна."

След промяната

Стрийминг услугите, които съществуват от около десетилетие, но навлязоха през последните години заради масовия достъп до смартфони и бърз мобилен интернет, обърнаха негативния тренд в музикалната индустрия. Възходът на разпространението на пиратска музика наред със спадовете в продажбите на компактдисковете доведоха до едно от най-лошите десетилетия в историята на бизнеса. В последните си години индустрията разчиташе на еднократния ефект от свръхуспешни изпълнители като Адел, които сами вдигаха общите продажби.

Навлизането на стрийминга изглеждаше като спасителната лодка за индустрията, но въпреки това изпълнителите постоянно се оплакват, че правят прекалено малко пари от авторските си права. Според Крис Дифорд, който е съавтор на някои песни на групата си Squeeze, за всеки 6000 пускания на песните той получава едва 1.50 паунда.

Германската BMG плаща 75% от приходите от стрийминг услугите директно на своите изпълнители, но според него процентът при по-големите музикални компании не е такъв. По негови думи те изплащат едва 19% на изпълнителите. Една от причините е, че повечето сделки за авторски права и дивиденти от тях са подписани преди големия бум на стрийминг услугите. При следващите договори този процент за големите изпълнители ще се увеличи на над 50, което от своя страна ще доведе до сериозно преструктуриране на приходите и разходите в големите лейбъли.

Сложността на музикалните финанси

"Скалата не работи. Трябва да се пресметнат отново всички разходи. Дигиталното съдържание се представя като много сложно, но при него почти липсват разходи. Защо тогава е толкова нисък процентът? Защо някой изпълнител би се задоволил с какъвто и да било процент, по-нисък от 75?", коментира още Масук.

Неговата позиция не е нова за индустрията. Преди две години някои от големите изпълнители вдигнаха редица скандали относно това колко пари получават от музиката си. Тейлър Суифт, която все още успява да продава по над милион физически албума при първата седмица на излизането им, изтегли каталога си от Spotify, която е с най-много потребители. Други изпълнители като Джей Зи, Джак Уайт и Бийонсе оставиха песните си в Spotify, но и сами направиха конкурентната компания Tidal. Според тях наред с много анализатори на сектора стрийминг компаниите трябва да предлагат по-голяма прозрачност за изпълнителите и инвеститорите, предвид че Spotify все още работи на загуба.

"Когато дойде времето за преговори с артистите, ще има сериозна промяна."

Хартвиг Масук, изпълнителен директор на германската музикална компания BMG

Големите звукозаписни компании използват по-сложния процес по разделение на приходите от стрийминг услугите, за да намалят крайната сума, която отива при изпълнителите. Това е мнението на Хартвиг Масук, изпълнителен директор на германската музикална компания BMG. Според него връщането на позитивния тренд в приходите заради масовото навлизане на стрийминг услугите катo Spotify, Apple Music и Google Play може да се окаже краткотрайно явление. През последните години редица от най-високоплатените изпълнители в света, сред които Тейлър Суифт, Рейдиохед и др., се оплакаха от неясната схема на разпределение на печалба, според която те получават минимална сума при слушане на песните им, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK