Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Магазините "Пикадили" вече не работят; "Билла България" с 10 нови магазина през 2017 г.; "Т Маркет" с 22% ръст на оборота през 2016 г.; Седем от 10 проверени марки кашкавал са с високо водно съдържание; Три мола сменят собствениците си

4722 прочитания

© Цветелина Белутова


Магазините "Пикадили" вече не работят

В края на март "Пикадили" затвори без предупреждение 15-те си магазина и спря да работи. След 20 години български, сръбски, белгийски и пак български собственик и обороти от около 200 млн. лв. веригата вече няма нито един обект. Дружеството "Пикадили" ЕАД е в несъстоятелност, а наследникът му "Селект трейд" бе поет от Инвестбанк заради просрочена главница от 1 млн. евро. Още преди две години "Пикадили" взе 11.8 млн. евро заем от банката, на 21 март тя е пристъпила към изпълнение на залога - активите на "Селект трейд" (дружеството, чрез коeто "Пикадили" управлява магазините си). Тази компания обаче почти няма имущество: има хладилници, фурни, климатици, принтери, монитори, стелажи, клиентски колички и друго магазинно обзавеждане за около 2 млн. лв. отчетна стойност към средата на миналата година. Тези вещи са разпръснати в осем магазина "Пикадили" във Варна, седем в София и в офиса на "Селект трейд". Банката има обезпечение и върху имот и 20 превозни средства на вече влязлото в несъстоятелност "Пикадили". Това е терен за логистичен център в Елин Пелин от 73 декара, купен в края на 2008 г. срещу почти 7 млн. лв. Така за останалите кредитори на веригата няма да остане почти нищо.

По неофициална информация в "Парк център" (бивш "Сити център") в София ще има хипермаркет на Billa, а създателят на "Пикадили" Георги Папуров преговаря с Lidl за варненските магазини. Папуров запази собствеността си върху недвижимостите в морския град, независимо че веригата постоянно сменяше собствениците. Според източник от пазара дори е възможно Lidl да ги купи срещу сума от над 30 млн. лв.

За новите наематели е важно не само да сключат договор за наем със собствениците на сградата, но и "Пикадили" да освободи магазините. Засега настроенията са, че това вероятно ще се проточи.

"Билла България" с 10 нови магазина през 2017 г.

"Билла България" отчита над 785 млн. лв. брутни приходи от продажби на стоки за 2016 г., което е увеличение с 15.05% спрямо предходната година, става ясно от официално прессъобщение на компанията. От там не посочиха общите постъпления и финансовия резултат за миналата година, но уточниха, че те са по-високи в сравнение с 2015-а – тогава веригата отчете 575.926 млн. лв. оборот и 4.403 млн. лв. печалба. Новооткритите работни места през миналата година са 375, а общият брой на служителите - 4423.

Ръстът в продажбите е резултат и от откриването на 12 нови магазина през 2016 г., с което обектите "Билла" в страната станаха 110 в 37 града. Част от новите придобивки са бивши магазини на Penny, която се оттегли от страната през есента на 2015 г. "Билла" купи 11 магазина (шест в София, два във Варна и по един в Пазарджик, Монтана и Поморие), 2 терена и логистичен център на Penny.

"Целта е през 2017 г. да открием 10 нови магазина", уточни за "Капитал" Бойко Сачански, управител на "Билла България". Най-скорошно е отварянето на магазин на веригата в столичния "Сердика център", обявено за 12 април.

"Т Маркет" с 22% ръст на оборота през 2016 г.

С повече от една пета е нараснал оборотът на магазините "Т Маркет" през миналата година. Това става ясно от отчета на Maxima Grupe, част от която е собственикът на веригата "Максима България". Оборотът на "Максима България" през 2016 г. се е увеличил с 22.1% до 88.4 млн. евро (172.9 млн. лв.). Компанията продължава да расте за пета поредна година, като през 2016 г. удвоява темпото.

През миналата година българското дружество се е представило най-добре в рамките на групата, която включва компании също в Литва, Латвия, Естония и Полша.

Големият ръст в България се дължи основно на разширяването на веригата, която през 2016-а откри 14 нови магазина. Сега обектите й в страната са 61. Най-голямата част от новите й обекти са бивши магазини Penny, след като германската верига реши да напусне българския пазар. През 2016 г. "Максима България" придоби общо 12 такива магазина – 3 от тях купи, а други 9 нае дългосрочно за период от 10+10 години, като по този начин веригата за първи път излезе от столицата. Отделно от това компанията взе под наем и четири обекта от "Магазини Европа" на Христо Ковачки.

Седем от 10 проверени марки кашкавал са с високо водно съдържание

Седем от 10 марки кашкавал са с високо водно съдържание. Осем от 10 са с ниска степен на зрялост. Две от 10 са "сглобени" от хидрогенирани мазнини и сухо мляко. Това отчита сравнителен тест на асоциация "Активни потребители" на 10 марки кашкавал с цени между 9 и 12 лв./кг, проведено през февруари 2017. Резултатите от проверката са публикувани на сайта на неправителствената организация. Те не са много изненадващи поради факта, че избраните марки са в по-ниския ценови клас.

Влагането на немлечни мазнини в продукт, наречен "кашкавал", е строго забранено от законодателството и на практика е класическа фалшификация на продукта. Тестът установява, че при две от марките млякото е заместено с хидрогенирани растителни мазнини: "Трапеза" (произход Полша) и "Здравец" ("Сибила 2000" ЕООД).

Анализът на марки кашкавал е поредният, който "Активни потребители" прави през последните две години. Асоциацията вече излезе с резултати от тестове на масло, сирене, майонеза, оцет, лютеница.

Три мола сменят собствениците си

Подготвят се три сделки за три софийски мола за почти 500 млн. евро. Купувачите са два фонда от Южна Африка. NEPI придобива втория по големина сред седемте работещи мола в столицата - The Mall, и е в напреднали преговори да купи и третия - "Сердика център". Acsion пък е избран за купувач на четвъртия в подреждането - Mall of Sofia.

Сделките са първите за големи молове след кризата, които се случват не като продажба на подценени активи заради лош дълг към банки, а като доходоносна инвестиция. При бума купуваха основно европейски, американски и гръцки фондове. Нашествието на южноафриканските към Централна и Източна Европа започна преди няколко години и достигна пика си през 2016 г., когато в региона техните вложения достигнаха 2.4 млрд. евро. Причината - тук инфлацията е ниска и доходността приятна - около 8%, за разлика от родината им.

Покупките се договарят бързо, в два от случаите без състезание с други фондове заради изгодните оферти на купувача. Заради съживяването на икономиката тук, растящото потребление и наеми поне средносрочно сигурността за инвестицията изглежда голяма.

Накратко

Великденският фермерски пазар в София привлече хиляди посетители. На него се представиха над 120 български производители от малки ферми, които лично предлагат собственото си производство - мед, пчелни продукти, сезонни зеленчуци, месо и месни продукти, сирена, кашкавали и др.

"Unilever България" представи четири нови продукта под марката "Калиакра": "Калиакра Веган", "Калиакра Buttermilch", "Калиакра с вкус на масло", както и обновената "Калиакра Класика" с подобрена рецепта на базата на рапичното масло, благодарение на което е с повишено съдържание на растителни мазнини от 48% на 60% и повече "Омега 3".

Веригата магазини за обувки DEICHMANN отвори своя 21-ви магазин в страната. Той се намира в City Center - Сливен, и е разположен на търговска площ от 314 квадратни метра.

Магазините "Пикадили" вече не работят

В края на март "Пикадили" затвори без предупреждение 15-те си магазина и спря да работи. След 20 години български, сръбски, белгийски и пак български собственик и обороти от около 200 млн. лв. веригата вече няма нито един обект. Дружеството "Пикадили" ЕАД е в несъстоятелност, а наследникът му "Селект трейд" бе поет от Инвестбанк заради просрочена главница от 1 млн. евро. Още преди две години "Пикадили" взе 11.8 млн. евро заем от банката, на 21 март тя е пристъпила към изпълнение на залога - активите на "Селект трейд" (дружеството, чрез коeто "Пикадили" управлява магазините си). Тази компания обаче почти няма имущество: има хладилници, фурни, климатици, принтери, монитори, стелажи, клиентски колички и друго магазинно обзавеждане за около 2 млн. лв. отчетна стойност към средата на миналата година. Тези вещи са разпръснати в осем магазина "Пикадили" във Варна, седем в София и в офиса на "Селект трейд". Банката има обезпечение и върху имот и 20 превозни средства на вече влязлото в несъстоятелност "Пикадили". Това е терен за логистичен център в Елин Пелин от 73 декара, купен в края на 2008 г. срещу почти 7 млн. лв. Така за останалите кредитори на веригата няма да остане почти нищо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK