С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 11 апр 2017, 15:13, 39630 прочитания

Край Брезово отвори най-големият завод за пух на Балканите

Инвестицията е за 4 млн. евро и е на белгиеца Херман Верстапен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Белгийският инвеститор Херман Верстапен, който е собственик и мениджър на "Даун криейтърс" АД (Down creators ), пусна в експлоатация най-големия завод на Балканите за производство на пух от патици и гъски. Той се намира край Брезово, а общата стойност на инвестицията е около 4 млн. евро.

От тях 2.5 млн. евро са в оборудване, а останалите 1.5 млн евро в земи, сгради, инфраструктура, като част от финансирането – 1.2 млн. евро, е осигурено с банков заем за 2-години. Целта е инвестицията да се възвърне след 5 години. Заводът бе построен за 2 години и в него работят 50 души. Годишният обем на продукцията, която предприятието ще реализира през 2017 г., е за около 4 млн. евро. "Прогнозата ми е, че през 2018-2020 г. ще можем да постигнем 8-10 млн. евро оборот и производство на над 100 тона пух годишно, защото тогава ще обработваме и много по-големи количества перушина от Франция и Полша." , коментира Верстапен пред "Капитал".


Дълъг опит с България

Той е в България от 25 години и е един от създателите на българската индустрия за производство на месо и деликатеси от патици и гъски, както и основен износител на продукцията за френския пазар. "Имам симпатии към страната и към хората, с които работех. Познавам условията за бизнес тук много добре, така че решението да построя завода в град Брезово, а не във Франция, Унгария или Полша, беше съвсем логично за мен. Като бизнесмен отчитам предимствата на ниските данъци, цената на труда и сравнително добрата работа на българската администрация с бизнеса", казва той.
Херман Верстапен при започване на изграждането на завода през 2015 г.

Фотограф: Цветелина Белутова

Суровината за производството – перушина от кланиците - заводът купува основно от България, Франция и Полша. Тя пристига в Брезово в големи чували, изцапана и неугледна. А излиза от завода като много фини, чисти и леки пухчета с бял и сив цвят. Около 80% от произведения пух заминава за Япония и се използва за производството на дрехи и завивки. Заводът произвежда също и перушина за възглавници.

"България има добра репутация в Япония с три продукта – кисело мляко, българска роза и сумо. Аз искам българският пух да бъде четвъртата разпознаваема стока. Партньорите ни в Япония ценят нашето качество и промотират българския пух. В момента сме в преговори за изкупуване на френския пух от най-голямата компания в бранша "Нишикава", която има 450 години история", разказва Херман Верстапен.



Иновации и конкурентоспособност

Когато започва бизнеса си с патици в България, перушината е възприемана като отпадък. Преди 14 години той среща Кристиян Монжаре - френски изобретател, който има идея за нова технология в производството на пух. Херман Верстапен повярвал в неговата идея и финансира първата уникална машина за пух. Малко по малко двамата започват заедно да правят новата технология в България. Към тях се присъединява и Кристоф Геняр, който е едно от най-уважаваните имена в бранша с над 30 години опит.

Заводът в Брезово е изграден на базата на изцяло нов процес на обработка, с който се постига високо качество и в много по-голяма степен се щади природата. При преработката на перушината заводът в Брезово използва вода, сапун, енергия, машини, труд и знание. Водата се пречиства и част от нея се ползва отново, а отпадъкът от пречиствателната станция е ценен птичи тор. "Икономическите ни цели са да минимизираме потреблението на вода.

С нашата технология ние използваме около 1/3 от водата. Имаме още много да работим и за намаляване на енергийните разходи. Изпреварваме конкуренцията си в знанията и технологията и не спираме да инвестираме в това, за да запазим дистанцията пред останалите", казва Херман Верстапен.

Най-скъпият пух на световния пазар е от Исландия и Канада, около 1200-2000 евро/кг. Скъп е заради качествата си и защото се събира от гнездата на диви патици. Цялата "реколта" от този пух е около 1.5 тона на година. Исландският пух се използва само за завивки и основният пазар е в Близкия изток. Там е топло и ползват климатици, но спят със завивки от този пух.

Заводът в Брезово стартира с обработката на патешки пух с български произход. Гъшият пух обикновено е 2 пъти по-скъп от патешкия, като цената на някои качества надминава 100 евро за килограм. "Трудно е да говорим за цени, защото през последните години неведнъж са претърпявали резки обрати, често продиктувани от най-големия играч на пазара - Китай. Затова нашата цел е да дадем ценова стабилност на дългосрочните ни партньори", сподели Херман Верстапен.

Освен пух неговата фирма продава и част от иновативните си технологии. Досега той е продал 5 инсталации за водно пресортиране на перушината в страни от ЕС. От тези продажби "Даун криейтърс" формира стабилен приход, с който покрива голяма част от инвестиционните разходи. "Без продажбата на тези инсталации ще ни бъде много трудно да платим всички инвестиции, които правим и които искаме да направим", коментира мениджърът на фирмата.

Китай диктува пазара, Япония иска качество

На пазара има един най-голям производител на пух и това е Китай, където се отглеждат повече от 2.5 млрд. патета годишно. Само 10% от перушината е с произход от Европа, 10% от другите страни в Азия и 10% е от останалия свят. Китай формира пазарната цена на пуха. "Ако ще произвеждаме същото качество на пух като Китай, ние сме загубили пазарната битка. Затова нашата пазарна стратегия е да правим нещо, което другите не могат", коментира Верстапен.

В Европа стандартната продукция съдържа 82% пух (останалата част са пера, фибри и др.), в Япония изискванията са за повече от 91%, а стандартът на Down creators е 92% пух. След една година компанията ще повиши съдържанието на пух до 95% в крайния продукт.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Apple и Foxconn нарушават трудовите правила в Китай Apple и Foxconn нарушават трудовите правила в Китай

Компаниите потвърждават, че в завода работят много временни работници, показва доклад на China Labor Watch

18 сеп 2019, 163 прочитания

Саудитска Арабия възстанови частично производството в атакуваната рафинерия Саудитска Арабия възстанови частично производството в атакуваната рафинерия

Кралството обяви, че Иран е замесен в атаката, Франция изпраща експерти на място да разследват атаката

18 сеп 2019, 220 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кои са най-силните марки на българския пазар

Шестата поредна класация на Superbrands показа размествания при лидерите в някои категории

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език