С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 11 апр 2017, 15:13, 41289 прочитания

Край Брезово отвори най-големият завод за пух на Балканите

Инвестицията е за 4 млн. евро и е на белгиеца Херман Верстапен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Белгийският инвеститор Херман Верстапен, който е собственик и мениджър на "Даун криейтърс" АД (Down creators ), пусна в експлоатация най-големия завод на Балканите за производство на пух от патици и гъски. Той се намира край Брезово, а общата стойност на инвестицията е около 4 млн. евро.

От тях 2.5 млн. евро са в оборудване, а останалите 1.5 млн евро в земи, сгради, инфраструктура, като част от финансирането – 1.2 млн. евро, е осигурено с банков заем за 2-години. Целта е инвестицията да се възвърне след 5 години. Заводът бе построен за 2 години и в него работят 50 души. Годишният обем на продукцията, която предприятието ще реализира през 2017 г., е за около 4 млн. евро. "Прогнозата ми е, че през 2018-2020 г. ще можем да постигнем 8-10 млн. евро оборот и производство на над 100 тона пух годишно, защото тогава ще обработваме и много по-големи количества перушина от Франция и Полша." , коментира Верстапен пред "Капитал".


Дълъг опит с България

Той е в България от 25 години и е един от създателите на българската индустрия за производство на месо и деликатеси от патици и гъски, както и основен износител на продукцията за френския пазар. "Имам симпатии към страната и към хората, с които работех. Познавам условията за бизнес тук много добре, така че решението да построя завода в град Брезово, а не във Франция, Унгария или Полша, беше съвсем логично за мен. Като бизнесмен отчитам предимствата на ниските данъци, цената на труда и сравнително добрата работа на българската администрация с бизнеса", казва той.
Херман Верстапен при започване на изграждането на завода през 2015 г.

Фотограф: Цветелина Белутова

Суровината за производството – перушина от кланиците - заводът купува основно от България, Франция и Полша. Тя пристига в Брезово в големи чували, изцапана и неугледна. А излиза от завода като много фини, чисти и леки пухчета с бял и сив цвят. Около 80% от произведения пух заминава за Япония и се използва за производството на дрехи и завивки. Заводът произвежда също и перушина за възглавници.

"България има добра репутация в Япония с три продукта – кисело мляко, българска роза и сумо. Аз искам българският пух да бъде четвъртата разпознаваема стока. Партньорите ни в Япония ценят нашето качество и промотират българския пух. В момента сме в преговори за изкупуване на френския пух от най-голямата компания в бранша "Нишикава", която има 450 години история", разказва Херман Верстапен.



Иновации и конкурентоспособност

Когато започва бизнеса си с патици в България, перушината е възприемана като отпадък. Преди 14 години той среща Кристиян Монжаре - френски изобретател, който има идея за нова технология в производството на пух. Херман Верстапен повярвал в неговата идея и финансира първата уникална машина за пух. Малко по малко двамата започват заедно да правят новата технология в България. Към тях се присъединява и Кристоф Геняр, който е едно от най-уважаваните имена в бранша с над 30 години опит.

Заводът в Брезово е изграден на базата на изцяло нов процес на обработка, с който се постига високо качество и в много по-голяма степен се щади природата. При преработката на перушината заводът в Брезово използва вода, сапун, енергия, машини, труд и знание. Водата се пречиства и част от нея се ползва отново, а отпадъкът от пречиствателната станция е ценен птичи тор. "Икономическите ни цели са да минимизираме потреблението на вода.

С нашата технология ние използваме около 1/3 от водата. Имаме още много да работим и за намаляване на енергийните разходи. Изпреварваме конкуренцията си в знанията и технологията и не спираме да инвестираме в това, за да запазим дистанцията пред останалите", казва Херман Верстапен.

Най-скъпият пух на световния пазар е от Исландия и Канада, около 1200-2000 евро/кг. Скъп е заради качествата си и защото се събира от гнездата на диви патици. Цялата "реколта" от този пух е около 1.5 тона на година. Исландският пух се използва само за завивки и основният пазар е в Близкия изток. Там е топло и ползват климатици, но спят със завивки от този пух.

Заводът в Брезово стартира с обработката на патешки пух с български произход. Гъшият пух обикновено е 2 пъти по-скъп от патешкия, като цената на някои качества надминава 100 евро за килограм. "Трудно е да говорим за цени, защото през последните години неведнъж са претърпявали резки обрати, често продиктувани от най-големия играч на пазара - Китай. Затова нашата цел е да дадем ценова стабилност на дългосрочните ни партньори", сподели Херман Верстапен.

Освен пух неговата фирма продава и част от иновативните си технологии. Досега той е продал 5 инсталации за водно пресортиране на перушината в страни от ЕС. От тези продажби "Даун криейтърс" формира стабилен приход, с който покрива голяма част от инвестиционните разходи. "Без продажбата на тези инсталации ще ни бъде много трудно да платим всички инвестиции, които правим и които искаме да направим", коментира мениджърът на фирмата.

Китай диктува пазара, Япония иска качество

На пазара има един най-голям производител на пух и това е Китай, където се отглеждат повече от 2.5 млрд. патета годишно. Само 10% от перушината е с произход от Европа, 10% от другите страни в Азия и 10% е от останалия свят. Китай формира пазарната цена на пуха. "Ако ще произвеждаме същото качество на пух като Китай, ние сме загубили пазарната битка. Затова нашата пазарна стратегия е да правим нещо, което другите не могат", коментира Верстапен.

В Европа стандартната продукция съдържа 82% пух (останалата част са пера, фибри и др.), в Япония изискванията са за повече от 91%, а стандартът на Down creators е 92% пух. След една година компанията ще повиши съдържанието на пух до 95% в крайния продукт.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 1217 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 937 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кои са най-силните марки на българския пазар

Шестата поредна класация на Superbrands показа размествания при лидерите в някои категории

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10