С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 12 апр 2017, 11:58, 41715 прочитания

Пеевски продава цигарения си бизнес на британско-американската ВАТ (допълнена)

Той ще вземе над 100 млн. евро от сделката за "Булгартабак", а новият пазарен лидер след време ще произвежда българските марки в чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като държавата в два опита не успя да продаде цигарения си бизнес на международен производител, това направи самият "Булгартабак". Втората в света по пазарен дял цигарена компания British American Tobacco (BAT) купува всички марки, логистичния бизнес на холдинга и веригата Lafka в Босна. Така става лидер на пазара в страната с 41.8% пазарен към края на март чрез сделка за над 100 млн. евро.

В свързваните с Делян Пеевски фирми остават активите - двата завода в София и Благоевград, бизнеса с будките Lafka и производството на филтри в "Юрий Гагарин" в Пловдив.


Новината изстреля цената на акциите на "Булгртабак" с над 27% до 50 лв. за брой на фондовата борса. През миналата година холдингът загуби почти половината от капитализацията си, след като спря износа за Близкия Изток. Днес тя е 342 млн. лв.

Сделката в детайли

Цигареният концерн купува 23 активни марки на "Булгартабак" с лиценз за продажба в България и Адриатика. В отговор на въпрос на "Капитал" от ВАТ уточниха, че придобиват всички активни марки, включително и лицензите на ММ и Prestige. На пазара през последните месеци се носеха слухове, че "Булгартабак" ще си остави двата бранда, за да ги произвежда за износ в Близкия Изток. Бизнесът е изпъстрен с примери за това как в различни държави една марка може да бъде собственост или да се произвежда от различни цигарени компании - лицензът за цял свят на бранда Winston, който е втората най-популярна марка в света след Marlboro, например, е собственост на Japan Tobacco International, с изключение на САЩ, където той е на Imperial Tobacco.



ВАТ ще продължи да произвежда в благоевградската фабрика на "Булгартабак" купените марки в рамките на една или две години, като след това ще преразгледат плановете си и ще направят преглед на производството и съоръженията в зависимост от стратегията си. Световният цигарен концерн не е проявил интерес към покупката на фабриките на "Булгартабак", вероятно защото притежава много мощности в региона - в Полша, Румъния, Хърватия, Сърбия и Унгария, както и Турция. В световен мащаб компанията е собственик на 44 цигарени фабрики в 42 страни.

Предварителният договор е бил сключен на 11 април, сделката ще чака разрешението на Комисията за защита на конкуренцията, както и на антимонополните органи в Босна, Косово и Албания, където се продават цигарите на "Булгартабак". Прогнозата на ВАТ е, че окончателно ще придобие активите в средата на тази година. Покупката ще се финансира със собствени средства на ВАТ.

Компанията ще увеличи екипа си за България с още 80 души и ще запази работните места в дистрибутора "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД), които са около 1000.
Българските операции ще продължат да се оглавяват от сегашния генерален директор за страната Мила Маречкова. Сделката включва и покупка на над 100 павилиона за продажба на цигари в Босна.

Вероятно след разрешението от КЗК, англо-американската компания ще води преговори и с останалите цигарени компании за дистрибуцията на продуктите им. В момента в доставките се конкурират три големи дружества - ЕЛД с почти 1 млрд. лв. оборот за 2015 г., доставя изцяло цигарите на "Булгартабак", "КТ Интернешънъл" (доскоро "Кингс табако" от групата на "Винпром Пещера") и част от тези на Karelia. "Табако трейд" е сегашният дистрибутор на British American Tobacco, Japan Tobacco International, Imperial Tobacco и Karelia, а Philip Morris работят с "Орбико".

"България е един от най-конкурентните не само европейски, но и световни пазари - на него активно работят седем цигарени компании, докато в останалите държави са три-четири. Първата ни стъпка ще бъде да интегрираме портфолиото марки, което придобиваме с нашето. В зависимост от конюнктурата на пазара ще решим дали и как ще преструктурираме портфолиото си", коментира Ричард Уидман, генерален мениджър на British American Tobacco, клъстер Централна Европа. Той допълни, че решението за инвестиция в България се определя от стратегически цели на компанията, но значение за сделката са изиграли политическата стабилност и борбата на правителството с контрабандата, която през миналата година е около 8%. Това е поредният случай, в който ВАТ демонстрира интерес към бизнеса на "Булгарбатабак". Компанията беше последният стратегически инвеститор от 10 купили документи за приватизацията на цигарения холдинг през 2011 г., който се отказа на финалната права, като обясни това с причини от търговски и стратегически характер.

BAT беше кандидат за приватизацията на три цигарени фабрики още през 2005 г. с предложение от 250 млн. евро, но тогава парламентът провали процедурата.

Цигарената компания присъства в България от 1993 г., като през последната година беше най-бързорастящата по продажби в стойност и увеличи пазарния си дял с 2.2 процентни пункта до 13.2%, като по този начин е на четвърто място по продажби след "Булгартабак" с 28.6% през март, гръцката Karelia - 19.9%, и Philp Morris с 16.3%. ВАТ има пет бранда, регистрирани за продажба на българския пазар - Lucky Strike, Kent, Vogue, Rothmans и Dunhill.

В същото време точно преди една година "Булгартабак" обяви, че се оттегля от продажбите си в Близкия изток (но после леко възстанови). Холдингът продължи да губи позиции и на вътрешния пазар, като от около 33% през последните години миналата беше под 30%, като при това не успя да се възползва от продължаващия ръст на пазара.

Най-богатият депутат

В приватизационната сделка преди пет години и половина цената за 80% беше 100.1 млн. евро. Тогава за параван временно собственик стана поделение на руската банка VTB. Но реално още тогава зад сделката стоеше тандемът Цветан Василев - Делян Пеевски. При раздялата през 2014 г. цигареният бизнес остана при депутата от ДПС. Сега той осребрява добре покупката: извън изтеглената през години печалба у него остават например теренът на фабриката в София, която не работи от година, и се очаква там да развие имотен проект. Поне временно ще продава и филтри на ВАТ през пловдивската си фабрика.

Не целият приход от сделката ще отиде в "Булгартабак холдинг". Причината е, че неизвестно каква част от договорените 100 млн. евро са за ЕЛД, която е 100% собственост на "Благоевград БТ". В това дружество има и още един актив - сградата на бившия полиграфически комбинат в широкия център на София.

Това е първата едра продажба на собственост от страна на депутата, ако не се брои строителната "Водстрой 98", която след стотици милиони държавни поръчки през миналата пролет беше прехвърлена на "Хидрострой". Пеевски все още контролира медийна група от вестници и телевизия, разпространителски фирми, веригите "Техномаркет" и Lafka, няколко строителни компании, две млечни фабрики, десетки имоти като Дипломатическия клуб в Бояна, хотел "Берлин" и др.

* Авторът притежава една акция от "Булгартабак холдинг", статията не е препоръка за покупка или продажба на ценни книжа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1305 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1693 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5702 прочитания

23 авг 2019, 4480 прочитания

23 авг 2019, 3083 прочитания

23 авг 2019, 2610 прочитания

23 авг 2019, 2014 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Компаниите от автомобилния сектор са пред финансова миникриза

Производството ще падне много скоро, тъй като вече има големи запаси на нови коли

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица