С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 19 апр 2017, 13:37, 38265 прочитания

Бира "Айляк" мести производството си от Гърция в България

Собственикът търси помещение за цех в София, като планира да отдава част от мощностите под наем и на други крафт пивовари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
500 хил. евро е планираната инвестиция в преместването, което трябва да свие себестойността с 30-40%.
До края на годината българската крафт (занаятчийска) бира "Айляк" ще се произвежда във фабрика в страната, а не в гръцка пивоварна в Серес. Това съобщи за "Капитал" създателят на пивото Георги Христов, който търси да наеме подходящо помещение за реализация на проекта си.

Плановете


Плановете на Христов и неговата компания – "Фийл гууд брю ко", изискват фабриката да е разположена в индустриалните квартали на София. Помещението трябва да е около 500 - 1000 кв. метра, търси се готова сграда с трифазен ток и работеща пречиствателна станция, обясни той.

Възможният капацитет ще е около 200 хил. литра годишно. "Идеята е една трета от мощностите да бъдат заети с производство на бира "Айляк", а свободните да отдаваме под наем на тези, които искат да навлязат или вече са навлезли в пивоварния бранш със свои марки. Във фабриката ще има място и за дегустации, както и възможност за информиране и обогатяване на бирената култура на хората в страната", казва Георги Христов.

Планираният бюджет е около 500 хил. евро - за наем, оборудване, суровини, обучение на служителите и др. Машините ще са от България и Италия, а малцът – от Австрия, Германия, както и от България, уточни Георги Христов. Очаква се в пивоварната да бъдат открити 5-7 нови работни места.



"Търсим партньори, които биха искали да инвестират в проекта. Две трети от капитала е наличен, за част от сумата ще тегля кредит. Търсим и хора на определени позиции – маркетинг и продажби, търговски представители", обяви Христов. Според неговите изчисления, ако "Айляк" се произвежда в България, себестойността на бирата ще падне с 30-40%. В момента цената й на дребно е 3.90 лв. за бутилка от 330 мл. Производството в своя фабрика ще позволи на компанията да продава и зад граница.

Развитието

[Ailyak Beer]

"Айляк" започва своя път от балкона на Георги Христов, който е завършил "Финанси" във Франция. "Приятелката ми Пламена много обича бира и решихме да си направим бира у дома", разказва той. Варенето на терасата е свързано с четене, многократно прехвърляне на наръчници на английски и руски, гледане на видеа с напътствия, проби и грешки. Eспериментират, променят рецепти, приемат възторжени оценки на ценители от приятелския кръг.

През есента на 2015 г. "Айляк" участва на световното изложение "Експо" в Милано на щанда на "Слоу фууд" и това е първата стъпка към широката публика. През декември 2015 крафт бирата вече се продава в специализирани магазини. Първоначалната инвестиция е 10 хил. лв., от които 4000 лв. са взети назаем от приятели, уточнява Христов.

"Продаваме три вида "Айляк" в 60 обекта - специализирани магазини за бира и качествен алкохол, в нощни заведения, във веригата "Фантастико", изброява Георги Христов. По думите му големите дистрибутори на алкохол засега са предпазливи към крафт брандовете пиво, защото смятат, че този сегмент от пазара все още не е разработен.

"От декември 2015 до март тази година приходите на фирмата са около 100 хил. лева. Очаквам през 2017 да ги удвоим и да излезем на пазари извън България - Румъния, Сърбия, Гърция, Испания, Италия, Франция, Дания. Надявам се и на съвместни проекти с други пивоварни в чужбина за създаване на нови продукти. За да мога да направя това обаче, се нуждая от партньори", обобщава Христов.

Пазарът на крафт бира

Официална статистика за пазара на крафт бира в страната липсва, има спорове и за точната дефиниция. По експертни оценки делът на занаятчийската бира в страната е около 1% в обем. Според годишния доклад на агенция "Митници" през миналата година на българския пазар са реализирани 5.6 млн. хектолитра бира.

Цената на дребно на крафт предложенията е между 2.90 лв. (за 500 мл) и 6 лв. (за 330 мл). Българските микропивоварни са 10-15, като 30-40% от марките се произвеждат на ишлеме в чужбина – Гърция, Белгия, Сърбия, Хърватия. Вносните брандове занаятчийско пиво са 7-8 пъти повече от българските, като доставките са предимно от Дания, Естония, САЩ.

"Някои от бирите се наричат крафт, но на практика не са. Занаятчийската бира предполага лимитирани серии с по-кратък срок на годност и с по-специфични характеристики. Само в Италия има законово определение за крафт бира, в Испания предстои да бъде утвърдено", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 810 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 575 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
FIFA се затруднява да намери нови спонсори за световното първенство в Русия през 2018 г.

Местни и международни компании не са сигурни дали участието във футболния мондиал ще е добра инвестиция

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10