Цената на 100 млн. чифта очи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на 100 млн. чифта очи

Reuters

Цената на 100 млн. чифта очи

Предизвикателството пред Netflix е как да прави повече пари от клиентите си.

Константин Николов
9034 прочитания

Reuters

© Reuters


Колко са сто милиона души? Зависи от гледната точка - по света има едва 13 държави с по-голямо население, но пък не звучат впечатляващо на фона на мащабите на Китай или Индия. Но за Netflix кръглото число означава преминаването на важен праг, защото точно толкова вече са абонатите на стрийминг услугата. Сега пред компанията от Лос Гатос, Калифорния, остава въпросът как да успее и да прави повече пари от тях.

При обявяването на резултатите си за първото тримесечие Netflix съобщи, че до края на седмицата ще достигне сто милиона глобални абонати. Постижението е впечатляващо, защото само за десет години от стартирането на стрийминг услугата компанията промени начина, по който много потребители гледат филми и сериали, и допринесе за намаленото потребление на телевизионно съдържание, особено сред по-младите. "Плюс за Netflix беше и експлозията в употребата на телефони и таблети, която позволи на потребителите да гледат видео навсякъде. Но компанията си имаше ясна визия и преди тях", обяснява пред Associated Press анализаторът от Wedbush Securities Майкъл Пахтър.

Макар за първите три месеца на годината платформата да е добавила по-малко нови абонати от очакванията - 4.95 млн. спрямо прогнозираните 5.2 млн., тя предвижда да "навакса" през следващите седмици и месеци. Но истинският плюс за Netflix е международната й експанзия. Все още повечето абонати на услугата са в САЩ - около 51 млн., но до края на годината броят им извън Америка ще има предимство. Причината е по-бързият растеж на потребители извън "домашния" пазар на Netflix - само за последното тримесечие в САЩ са добавени 1.42 млн. нови клиенти, докато на международно ниво те са 3.53 млн. В началото на 2016 г. групата отвори услугата си за почти цял свят ("малкото" изключение е Китай) и така навлезе на много нови пазари (сред които и България).

Расте, но как и да печели

В писмо до акционерите изпълнителният директор и съосновател на компанията Рийд Хейстингс нарече преминаването на границата от 100 млн. абонати "добър старт". Бурното увеличаване на клиентите през последната година доведе до рекордни нива и на акциите на компанията (виж графиката) - в момента пазарната капитализация на Netflix е над 63 млрд. долара, с над 50% спрямо април 2016 г. Компанията остава зависима от прибавянето на нови и нови потребители, докато в същото време постоянно се увеличават разходите й - най-вече за ново и уникално съдържание, което трябва да я отличава от конкурентните услуги като Prime Video и Hulu. Без хитови сериали и филми растежът ще спре - достатъчен пример е последното тримесечие. Макар тогава Netflix да пусна 17 нови стендъп шоупрограми, девет филми и редица сериали за възрастни и деца, тя добави по-малко нови клиенти от очакванията. Според самата компания причината е липсата през това тримесечие на една от "златните кокошки" - сериала с Кевин Спейси "Къща от карти".

Увеличената конкуренция от другите услуги означава, че Netflix трябва да се бори все по-ожесточено за бюджетите за забавление на потребителите. Досега го прави успешно с предлагането на оригинални свои продукции като "Къща от карти" и "По-странни неща", както и запазването на относително ниски цени - в Европа и България цените са между 8 и 12 евро на месец в зависимост от плана и броя екрани. "Моделът работи за повечето потребители, защото предлага добра стойност за парите", казва Пахтър пред АР. В същото време, ако иска по-висока печалба, услугата трябва и да увеличи цените си. За последната година компанията беше на плюс от едва 187 млн. долара при приходи от 8.83 млрд. долара. А и експанзията също взема своето - 1 млрд. долара са предвидени за маркетинг през 2017 г. - най-вече извън САЩ.

Скъпи зрители

Много от анализаторите са на мнение, че Netflix няма да успее да поддържа нарастващите бюджети за собствени продукции без по-висока цена за абонатите. Отделно очакванията са и филмовите и телевизионни студиа също да искат повече пари за съдържанието си при растящия брой потребители. Самият Хейстингс обеща сериозно увеличение на печалбата за цялата 2017 г. Експерти на Bloomberg очакват тя да е около 480 млн. долара при приходи от 11.2 млрд. долара. Парадоксът е, че въпреки по-малкото привлечени нови абонати и по-малко нови продукции първото тримесечие е най-печелившото в историята на компанията, като за пръв път международните операции излязоха на макар и малък плюс.

Засега Хейстингс не се притеснява от конкурентните услуги. "Пазарът е толкова голям и другите компании имат много добри предложения. И когато се пристрастите толкова много към даден сериал, стоите до късно да го гледате. Всъщност най-големият ни конкурент е сънят", заяви той в разговор с анализатори. Според основателя на Netflix растежът на глобалната мрежа означава, че възможностите пред компанията му остават "гигантски". "Ето защо ще продължаваме да инвестираме много в програми и филми", допълни той.

Q&A

Рийд Хейстингс: След 20 години цялото видеосъдържание ще е през интернет

Изпълнителният директор на Netflix по време на публично интервю на Мобилния конгрес в Барселона (MWC)

Какви са предизвикателствата пред Netflix в ерата на интернет, когато има все повече услуги като вашата?

Да, вече имаме конкуренция от всякакви страни. Хубавото е, че не искат да ни убият, а просто да предоставят повече възможности на потребителите. На пазара вече има YouTube Red. Prime Video на Amazon, BBC iPlayer, локални услуги и платформи във всяка държава. След 20 години цялото видеосъдържание, което употребяваме, ще достига до нас през интернет. И Netflix ще бъде една брънка от него. Искаме да останем начело, като продължим да правим иновации и предоставяме ново и ново съдържание.

Едно време мислехме, че само определени неща могат да се гледат през мобилни устройства. Как се промени това?

Аз лично гледах сериала "Короната" на мобилно устройство. Някои хора предпочитат да гледат по класически начин - на кино, големи телевизори и т.н., други - докато са в движение. В Netflix не правим продукциите с мисълта на какво ще бъдат гледани. Искаме истории, които хората да искат да гледат навсякъде.

Най-голямата промяна е тъй нареченото маратонно гледане (binge viewing), където можеш да изгледаш цял сериал на каквото и когато си пожелаеш, без нуждата да плащаш за всяко нещо поотделно. Това дава свобода, което пък води до промени и в креативната страна. Така бяха създадени сериали и филми, които преди може би нямаше да ги има.

С нарастването на глобалното си присъствие предоставяте и повече глобално съдържание. Как успявате?

Имаме различни сериали и филми - испански, германски, бразилски. И най-хубавото е, че тези истории се приемат добре освен на домашните си пазари и в други държави. Така че целта ни е да предоставим на местните продуценти глобална публика.

В началото платените телевизионни услуги не реагираха добре на възхода на Netflix. Как се промениха отношенията ви с тях?

На най-развития ни пазар - САЩ, около 50 млн. домакинства ползват Netflix. В същото време потреблението на кабелна телевизия там остава стабилно на ниво от около 100 млн. домакинства. И компании като Comcast разбраха, че Netflix е просто още един източник на забавление по подобие на НВО. През последните месеци дори интегрираха Netflix в приемниците си.

Колко са сто милиона души? Зависи от гледната точка - по света има едва 13 държави с по-голямо население, но пък не звучат впечатляващо на фона на мащабите на Китай или Индия. Но за Netflix кръглото число означава преминаването на важен праг, защото точно толкова вече са абонатите на стрийминг услугата. Сега пред компанията от Лос Гатос, Калифорния, остава въпросът как да успее и да прави повече пари от тях.

При обявяването на резултатите си за първото тримесечие Netflix съобщи, че до края на седмицата ще достигне сто милиона глобални абонати. Постижението е впечатляващо, защото само за десет години от стартирането на стрийминг услугата компанията промени начина, по който много потребители гледат филми и сериали, и допринесе за намаленото потребление на телевизионно съдържание, особено сред по-младите. "Плюс за Netflix беше и експлозията в употребата на телефони и таблети, която позволи на потребителите да гледат видео навсякъде. Но компанията си имаше ясна визия и преди тях", обяснява пред Associated Press анализаторът от Wedbush Securities Майкъл Пахтър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.