Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли готвач на борда

Въпреки че храната в самолетите се превръща в рядкост в Европа, авиационният кетъринг е многомилиарден бизнес, който ще расте в глобален мащаб.

Калина Горанова
13408 прочитания

© Пасажерска снимка


- Въпреки че храната в самолетите се превръща в рядкост в Европа, авиационният кетъринг е многомилиарден бизнес, който ще расте в глобален мащаб.

- Компаниите като Do&Co, която обслужва Turkish Airlines, работят със скорост стотици хиляди блюда на денонощие.

- Големите европейски лидери претърпяха смяна в собствеността си и поеха в посока Далечния изток.

По около 190 000 блюда на денонощия. По 500 - 650 заредени с храна самолети за икономична и бизнес класа. Това е скоростта, с която работи Do&Co - кетъринг компанията на Turkish Airlines в базата й на летище Ataturk в Истанбул. Цехът до летището е с непрестанен цикъл на работа на смени. Менютата се въртят всяка седмица и в зависимост от дестинацията. Група готвачи тества храната, която е предвидена и за обратните полети, ако са на къси разстояния. Ако са презокеански и Do&Co няма база на съответното място, се намира местен доставчик. Металните колички за съхранение и сервиране на храна, всяка запечатана с етикет за точно определен полет, излитащ след няколко часа, задръстват подстъпите към бусовете, които ще отпътуват към самолетите.

Храната на борда на самолетите се забелязва или когато липсва, или когато е добра. В пределите на стара Европа първото вече се превръща в норма, след като традиционните авиопревозвачи пострадаха сериозно от конкуренцията на лоу-кост компаниите и на играчите от Близкия изток. Но независимо дали става дума за топло ястие или полуразмразен сандвич, зад сервираното от стюардесите все още стоят огромен бизнес, тежка логистика и битка за привличане на клиенти. А прогнозите са, че в глобален мащаб големите кетъринг компании ще растат заедно с авиацията.

Подготвени за растеж

Според Международната асоциация за въздушен транспорт храната на борда е 2-3% от разходите на авиокомпаниите. Въпреки това тя е едно от първите неща, на които компаниите посягат, като започнат оптимизация. Основното орязване настъпва при по-късите полети в икономичната класа. От това следват и други плюсове за авиокомпанията, като се постига по-ниско тегло на самолета и оттам и икономия на гориво.

Но противно на личните наблюдения на пътуващия основно в рамките на Европа, анализите за глобалния пазар на кетъринга на борда на самолетите показват, че през 2020 г. това ще е бизнес за 17.6 млрд. долара, а през 2022 г. ще достигне 19 млрд. долара. Основните двигатели са растящият брой на полетите и едновременно с това битката между авиокомпаниите за клиенти. Прогнозите са, че през 2034 г. пътуващите със самолет ще бъдат 2.2 пъти повече от тези през 2014 г., т.е. ще се увеличат от 3.3 млрд. на 7.3 млрд. Докато Европа и Северна Америка ще свият приноса си по отношение на общия брой пътници от около 26% на съответно 22% и 19%, ръст ще има от страна на Азиатско-тихоокеанския регион - от 29% на 35%, и на Близкият изток, който ще се увеличи от 8% на 11% от общия брой на пътниците.

Атила Доудан основава Do&Co през 1981 г. във Виена. Приходите на компанията са 916.4 млн. евро
Фотограф: Reuters

На крилете на клиента

Обратно на летище Ataturk, Do&Co очаква преподписването на договора си с Turkish Airlines за следващия дълъг период от време. Турското кетъринг дружество е основано през 2007 г. като joint venture 50 на 50 между Do&Co и Турските авиолинии. През цялото това време тя следва развитието на авиокомпанията, която отчита ръст всяка година. Сега се очаква въпреки политическите трусове той да продължи след откриването на новото летище на Истанбул, което се строи и ще бъде с 6 писти и 4 терминала, през които ще минават от 150 до 200 млн. души на година. А това означава, че Do&Co ще трябва да премести базата си и да увеличи капацитета си, за да отговори на експанзията на авиокомпанията.

Иначе Do&Co е основана във Виена през 1981 г. Неин създател е роденият в Истанбул от смесен брак между турчин и австрийка Атила Доудан. Освен с кетъринг в самолетите фирмата поддържа и бизнес салони на някои летища като това в Истанбул. Компанията има над 60 авиокомпании клиенти и разполага с 30 гурме кухни в 10 държави на 3 континента. Сред тях са Ню Йорк и Чикаго, Лондон, Париж, Милано, Франкфурт, Мюнхен, Виена и др. Базата в Сеул е открита през 2016 г. като joint venture с Sharp Aviation, една от големите корейски компании в сферата на авиационното обслужване. Do&Co развива още няколко бранда, организира още кетъринга за големи събития като състезанията на Формула 1, занимава се с ресторантьорство и с хотелиерство, но две трети от приходите са от "летящата" храна. Последният отчет на компанията за финансовата 2015-2016 г. показва продажби в размер на 916.47 млн. евро и печалба от 28.25 млн. евро. Година по-рано приходите са 799 млн. евро.

В Турция Do&Co е лидер, като държи 80% от пазара на авиационен кетъринг. През 2010 г. компанията съвместно с турските авиолинии въвежда летящите готвачи (Flying Chefs) на борда за бизнес класата в някои полети. В момента те са над 1000, които могат да нанасят леки корекции в начина на приготвяне на храната.

Смяна на ресторантьорите

Иначе най-голямата компанията в сектора е LSG Sky Chefs, дъщерна компания на Lufthansa. Тя е част от LSG Group, която има консолидирани приходи от 3.194 млрд. евро. LSG Sky Chefs има над 70-годишна история. Работи със скорост 60 хил. блюда на час, приготвяни от 700 готвачи. Има производствени бази освен в Германия и в САЩ и Китай. Управлява 48 бизнес салона по света.

LSC Sky Chefs обаче вече има сериозен конкурент по мащаб в лицето на Servair, кетъринг компанията на Air France-KLM и Gate Gourmet (част от Gategroup) на швейцарската Swiss. Между двете наскоро имаше сделка, като едновременно с това собствеността отпътува към регион със силен авиационен подем - Далечния изток. Първо през есента на 2016 г. Gategroup беше придобита от HNA Group, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. HNA Group води началото си от 1993 г. със започването на дейността на Hainan Airlines, на едноименния остров, като впоследствие компанията се разраства в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти и т.н. В началото на 2017 г. следва и втората сделка в кетъринга и беше подписано Gategroup да придобие 49% в Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро. С влизането на Servair в Gategroup компаниите ще разполагат с база от 300 авиокомпании, клиенти и присъствие в 50 държави, като очакванията са приходите да са около 4.4 млрд. швейцарски франка на година.

Местната кухня

На столичната аерогара има няколко компании, които се занимават с кетъринг за самолетите. Една от тях е Silver Wings Bulgaria. Компанията е съвместно предприятие между "Бългериан еъруейз груп" (42.5% дружествен дял), част от групата "Химимпорт" "ЛСГ Луфтханза сървиз Европа/Африка ГМБХ" (28.75%) и "Алфа флайт груп лимитид", Великобритания (28.75%). Компанията участва в обединението "Консорциум Алфа", което държи под наем две от заведенията на Терминал 2 – "Дели сандуич бар" и "Уърлд нюз кафе". Основната дейност на дружеството се извършва в новоизграден кетъринг, собственост на фирмата, като базата на летище София беше открита през ноември 2014 г. "Основни клиенти на дружеството са "България ер", British Airways, Air France, Lufthansa, Wizz Air, Qatar Airways и др. Освен тях фирмата обслужва и правителствения "Авиоотряд 28", както и повечето чартърни и бизнес полети до и от летище София", пише на сайта на кетъринг компанията. Отчетът на "Силвър уингс България" показва, че за 2015 г. приходите й са 8 млн. лв., а печалбата - 1.8 млн. лв.

Другата голяма компания, занимаваща се с авиационен кетъринг, е LCS Catering Services, част от групата на свързваната с Алексей Петров "Лев корпорация". Собственост в кетъринг компанията имат още Франко Маркио и Шимшон Рафаели. Кетъринг компанията разполага с производствена база на 2500 кв.м. "Като най-големия кетъринг доставчик в България предоставяме ежедневно професионални услуги на повече от 15 авиокомпании", пише за себе си компанията. Извършва още корпоративен и парти кетъринг, а по отчет приходите и за 2015 г. са малко под 2 млн. лв. и отчита 758 хил. лв. загуба.

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK