С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 апр 2017, 14:51, 25376 прочитания

Чешка компания ще прави Pepsi в България

Очаква се сделката да бъде приключена през първата половина на 2017 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
280
млн. евро са приходите на чешката KMV. Краен собственик на дружеството е италианецът Антонио Паскуале.
Чешката Karlovarské minerální vody (KMV) се е договорила да купи "Куадрант бевъриджис" - компанията, която бутилира и продава Pepsi в България. Сделката идва, след като чешката компания за минерални води не успя да придобие по-голямата и по-желана "Девин" заради по-високата оферта на белгийската Spadel. Това е втора поредна смяна в собственика на представителя на Pepsi в страната.
Quadrant, водена от израелеца Ели Давидай, придоби бутилиращата компания срещу 10 млн. евро.

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Преди десет години Quadrant купи за 10 млн. евро бизнеса на "Агрима" от компания, свързвана с генералния мениджър на "Лукойл България" Валентин Златев. Въпреки смяната и по-силните последни две години новият собственик - израелският гражданин Ели Давидай, не успя да вземе пазарен дял над 10% при напитките тип "кола", където Coca-Cola държи половината от продажбите. Вероятно по тази причина от три години бизнесът се предлага активно за придобиване - основно на компании от сектора на безалкохолни напитки в страната и чужбина. Този април явно ценовите очаквания на продавач и купувач са се срещнали. Информация за офертата сега липсва. Предвид че въпреки продажбите си от почти 33 млн. лв., "Куадрант бевъриджис" е почти винаги на загуба и има дълг към Алфа банк - Лондон, за 20 млн. лв., сумата едва ли ще е голяма. При преговорите от последните години с други кандидати офертите са били за скромните 1-3 млн. евро, твърдят консултанти.

Сегашната сделка трябва да мине през одобрението на Комисията за защита на конкуренцията, като планът е да бъде приключена до средата на годината. Ефектът от нея засега е труден да се предвиди, но очакванията и заявката на купувача са, че на пазара навлиза нов играч с апетит за пазарен дял и той може да придобие други конкуренти с фокус минерална вода.


Какво се продава

Сега 99.6% от акциите на българското дружество се държат от Quadrant European Beverages. Нагоре по веригата със 77% стоят израелските основатели на Quadrant Amroq Bottling Company - румънската компания, която бутилираше Pepsi за Румъния, но продадоха. Сега чешкият купувач ще вземе 100%, уточнява пред "Капитал" изпълнителният директор на KMV Алесандро Паскуале. Американската PepsiCo, която притежава 19%, явно също продава участието си. Гигантът е имал и опция да изкупи българския бизнес, като тя е изтичала тази година, но явно не е упражнена.

Консолидираните приходи за 2016 г. на"Куадрант" й на дъщерната й "Кю Би дистрибюшънс" са 32.6 млн. лв. и нарастват със 7.5% на годишна база. Финансовият резултат за периода е загуба 10 хил. лв. при печалба 536 хил. лв. за 2015 г.



Основният бизнес на "Куадрант бевъриджис" е да произвежда Pepsi във Велико Търново, като в допълнение идват и другите брандове на американската компания: Mirinda, 7up, Evervess, и студените чайове Lipton, както и соковете Prisun, които са по израелски лиценз. "Куадрант бевъриджис" бутилира и водата Bellissima и е официален дистрибутор на енергийната напитка Rockstar.

От ноември 2014 г. "Куадрант бевъриджис" има и дистрибутор - чрез покупка на компанията "Кю Би бистрибюшънс". Сделката е за сумата от 2 лева, става ясно от консолидирания доклад за дейността в Търговския регистър. През 2011 г. "Куадрант бевъриджис" се отказа от концесията за минералната вода "Белово" заради повишените от държавата концесионни такси. След като месеци наред бутилиращият завод работеше на загуба, през октомври същата година фирмата започна да предлага трапезна вода с марката Bellissima. Производството й се извършва в завода на компанията във Велико Търново.

В категорията "Кола" "Кока-Кола" държат половината от пазара в обем, а "Пепси" - една десета, уточниха за "Капитал" от българския офис на агенцията за маркетингови изследвания Global Data. Общо пазарът на безалкохолни напитки в страната се оценява на 1.6 млрд. литра за 2016 г. От него "Куадрант бевъриджис" има 3% дял в обем. Компанията има 5% дял в количество при сладките газирани напитки (с Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess) и 13% при т.нар. тихи напитки (с плодово съдържание от 0 до 24%) с марката Prisun. В цялата група на плодовите напитки (тихи, нектари, сокове) "Куадрант бевъриджис" e със 7% дял в обем. Компанията отбелязва 50% ръст при продадените количества продукти през 2016 в сравнение с 2013 г., но той все още не й помага да бъде реален конкурент на "Кока-Кола" в страната, която държи една трета от обемите при газираните напитки, показват данните на Global Data.

Купувачът от Карлови Вари

Чешката KMV е сред водещите производители на минерална и изворна вода в Централна Европа и беше един от кандидатите за придобиването на друг български производител на напитки – "Девин" (който от март 2017 г. стана собственик на белгийската Spadel при оценка 120 млн. евро).

KMV е основана в далечната 1873 г., но явно после е национализирана. От 1991 г. мажоритарен собственик е холандската Ronaldsay, която се контролира от д-р Антонио Паскуале. Синът му сега е изпълнителен директор (виж блиц интервюто).

Според фирмения сайт заетите в компанията са 400, тя произвежда 176 вида напитки и продава в 26 държави. Ключовите й продукти са бутилирани води с марките Mattoni, Magnesia и Aquila. Чешкото дружество расте чрез придобивания - през 2006 г. то става мажоритарен собственик в местната компания Podebradka (производител на бутилирана вода и инстантен чай). KMV притежава и друго чешко дружество за минерална вода - Hanacka Kyselka. Фирмата е номер едно на унгарския пазар на натурални минерални води в резултат на придобиването на две местни компании за напитки. Групата притежава марки минерална вода и в Австрия и Украйна.

KMV работи и като дистрибутор на мултинационални брандове на чешкия пазар. През 2010 г. тя подписва лицензионен договор с Eckes-Granini Group за разпространението на соковете Granini и Yo. През 2012 г. сключва лицензионно споразумение за производство и разпространение на избрани газирани напитки със Suntory Holdings, с което става изключителен лицензионен представител на Schweppes и Dr Pepper на чешкия и словашкия пазар. Във фабриката й в Австрия се бутилират продукти на PepsiCo за някои централноевропейски държави.

KMV увеличава оборота си от 7.3 млрд. чешки крони (270 млн. евро) през 2015 г. на 7.5 млрд. (280 млн. евро) през миналата година.

Дружеството е лидер на чешкия пазар и на второ място по продажби в Австрия и Словакия. По данни на Euromonitor International делът в стойност на KMV при бутилираната вода през 2016 г. е 29.9%, при безалкохолните напитки - 12.9%, 13.7% - при концентрираните, 10.2% - при инстантния чай, 1.4% - при газираните напитки, 1.8% - при соковете.

Компанията планира да се съсредоточи върху износа към Китай, който е четвъртият й по големина пазар, и да започне експорт в Австралия.
Алесандро Паскуале, изпълнителен директор на KMV:
Искаме да растем в България - през сделка или органично


Какви са плановете ви за развитие на "Куадрант бевъриджис"?
След като се запознаем с компанията и стратегиите й, ще разберем с какво точно можем да помогнем. Не планираме съкращение на персонал. Производственият капацитет на предприятието е достатъчно за днешните нужди. Целта ни е да развием бизнеса на компанията, а оттам и производственият й капацитет.

Ще внасяте ли марките на KMV в България?
Разбира се. Бъдещето ще покаже дали ще внасяме, или ще започнем производството им директно в България.

Какви са плановете ви присъствие при минералните води и безалкохолните напитки? В какъв дял се целите?
Българският пазар е силно концентриран. Има четири основни играча, един от които е "Куадрант бевъриджис". Целта ни е да развием бизнеса и да допълним съществуващото портфолио с продукти, базирани на минерална вода. На пазарите, на които оперираме, в повечето случаи сме лидери, затова дори в България имаме тези амбиции за целия спектър на напитките.

Не успяхте да купите "Девин". Интересувате ли се от придобиване на друга местна компания за минерална вода?
KMV постоянно търси потенциални придобивания в Европа и ще оглеждаме сделки в България. Не сметнахме предложението да купим "Девин" за разходоефективно, затова ще продължим да търсим подходящи и интересни придобивания. Ако не успеем, вярваме, че можем да растем органично.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американски кошмар на българска "Арена" Американски кошмар на българска "Арена"

С поредица юридически хватки инвеститорът в двата софийски мултиплекса "Арена" бяга от новия основен кредитор - фонда Apollo. От схемата страда целият инвестиционен климат

23 май 2019, 751 прочитания

Веригата на Джейми Оливър е пред фалит 1 Веригата на Джейми Оливър е пред фалит

Заради затварянето на 25 ресторанта работата си ще загубят над 1000 души

22 май 2019, 2078 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"