"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

"Смарт органик" придоби 25% от производителя на лютите сосове Chilli Hills

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година

Мара Георгиева
23531 прочитания

© „Чили Хилс Фудс“


Дистрибуторът на биохрани в България "Смарт органик" придоби 25% дял в "Чили хилс фудс" - производител на люти сосове. Цената на сделката не бе съобщена.

Пресечна точка

"Чили хилс фудс" произвежда 27 продукта по собствени рецепти - четири вида люти сосове, три вида люти пасти и 20 вида изсушени люти чушки и стрити подправки. Историята на фирмата започва през 2014 г. с малка бутикова ферма в село Кокаляне край София за отглеждане на редки сортове люти чушки. Идеята е на Александър Кюркиев, който е живял дълги години зад граница. Към мисията да се популяризира лютото в България се присъединява и Боряна Божилова. Водещи са ентусиазмът и методът на пробата и грешката. Днес производството е изнесено в голям цех, а фирмата има собствена лаборатория, в която Кюркиев създава рецептите.

"Тръгнахме от една фермичка за отглеждане на люти чушки, но търсенето надмина нашия капацитет и трябваше да помислим за разширяване. Имахме предложения и от други инвеститори, но те бяха чисто финансови. Със "Смарт органик" имаме много допирни точки - продаваме в техни магазини, изповядваме една и съща философия за чиста храна", коментира за "Капитал" Александър Кюркиев, създател и управител на "Чили хилс фудс".

Яни Драгов, основател и изпълнителен директор на "Смарт органик", също аргументира решението за инвестиция. "Чили хилс фудс" има добър бранд. Продуктите Chilli Hills са натурални, без консерванти, чисти като състав. Те са локални, но с висок експортен потенциал и нашият търговски екип може да направи много за продажбите им зад граница", заяви за "Капитал" Драгов.

Фотограф: „Чили Хилс Фудс“

Очаквания за растеж

Двете фирми планират обща инвестиция от 100 хил. лв. до края на тази година, предназначени главно за покупка на машини и за оборотни средства. "Очакваме производственият капацитет на "Чили хилс фудс" да се вдигне три пъти. Планираме двоен ръст на продажбите през 2017", уточни Яни Драгов.

Според Александър Кюркиев сделката ще помогне за растежа на компанията и за намаляване на производствените й разходи. "Ще имаме възможност да купуваме по-големи количества суровина и амбалаж на по-добри цени при по-ниски разходи за транспорт и логистика. Очакваме, че това ще свали себестойността на продуктите с 40-50%", обясни той. Сега заетите в "Чили хилс фудс" са трима, в резултат на инвестицията ще бъдат открити две нови работни места.

Предстоят промени в дизайна и опаковките на Chilli Hills. Официалният им задграничен дебют ще бъде на Международното специализирано изложение за хранително-вкусова промишленост ANUGA в Кьолн през октомври т.г.

Инвеститорът

"Смарт органик" АД е най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България. Компанията е основана през 2009 г. от Яни Драгов - бакалавър по математика от Техническия университет в Мюнхен и магистър по икономика от университета "Лудвиг Максимилиан" - Германия. Портфолиото на дружеството съдържа над 1000 продукта, които се предлагат в над 650 търговски обекта в страната, като 60% от продажбите през миналата година са били зад граница. "Смарт органик" произвежда и пакетира биохрани под собствени брандове и управлява веригата биомагазини "Зелен био", която е с два собствени и четири франчайз обекта. През 2016 г. приходите на "Смарт органик" са 22 млн. лв. срещу 16.7 млн. лв. през 2015.

Инвестицията в "Чили хилс фудс" е втора за дружеството. "Смарт органик" притежава 51% от "Роо брандс" – производител на суровите биодесерти Roobar, които се продават в 46 страни на 4 континента. През декември миналата година "Смарт органик" и "Роо брандс" получиха заем от 2 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие. Сумата е част от плана на компаниите да изградят собствена фабрика за 3.3 млн. евро.

"През 2016 инвестирахме над 1 милион лева за модернизиране на производствени линии, за допълнителен капацитет и ново производство – за кокосов биочипс с марката Bett'r. Открихме над 30 нови работни места", обясни Яни Драгов. Плановете на "Смарт органик" за 2017 предвиждат инвестиция от още близо 1 милион лева, с която ще се увеличи капацитетът за производство на кокосовия чипс и ще бъде въведена още една пакетираща линия за суперхрани. "Очакваме около 25 милиона лева оборот през тази година", уточни Яни Драгов. В управляваните от него компании работят над 200 души.

"Чили хилс фудс"

Приходите на "Чили хилс фудс" за 2015 г. са 12 000 лв., а за 2016 – очакваме да са около 60 000 лв., уточни Александър Кюркиев. По думите му компанията продава в около 60 специализирани магазина – за биохрани, натурални продукти, деликатеси. Сосовете на дружеството присъстват и на масите в някои ресторанти.

Най-успешната серия на компанията се нарича "Бalkan Hot Sauce", в която сосовете варират от сладникави до изгарящо люти. "Поставили сме си за цел да подкрепим отглеждането и популяризирането на сорт българска люта чушка. Влагаме го в Bulgarian Carrot, който има средно лют и леко цитрусов вкус", посочва Александър Кюркиев.

От миналата година фирмата експериментира с отглеждането на люти чушки във ферма партньор. "Нямаме капацитет да отглеждаме количествата, които ни трябват за производството на готовите продукти. Затова отглеждаме разсад, селектираме сортове и работим с фирма подизпълнител. За тази година очакваме към девет тона люти чушки в суров вид", разказва Александър Кюркиев. По думите му в страната няма друга фирма с толкова тясно профилирана дейност, а вносните люти продукти са различни от Chilli Hills. "Нишата е уникална, възможностите са големи", обобщава Кюркиев.

Александър Кюркиев и Боряна Божилова стоят зад идеята да се популяризира лютото в България
Фотограф: „Чили Хилс Фудс“

Дистрибуторът на биохрани в България "Смарт органик" придоби 25% дял в "Чили хилс фудс" - производител на люти сосове. Цената на сделката не бе съобщена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK