Моника Минкова: Застрахователните брокери се превръщат от дистрибутори в консултанти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моника Минкова: Застрахователните брокери се превръщат от дистрибутори в консултанти

Моника Минкова, изпълнителен директор на Renomia застрахователен брокер

Моника Минкова: Застрахователните брокери се превръщат от дистрибутори в консултанти

Изпълнителният директор на "Реномиа" пред "Капитал"

Гергана Михайлова
13094 прочитания

Моника Минкова, изпълнителен директор на Renomia застрахователен брокер

© Надежда Чипева


Визитка

Моника Минкова е директор на българското подразделение на чешкия застрахователен брокер Renomia. Тя е и заместник-председател на управителния съвет на Българската асоциация на застрахователните брокери (БАЗБ). Минкова е изтъкнат специалист в структурирането и изпълнението на проекти за зacтpaxoвaнe нa гoлeми индycтpиaлни pиcĸoвe. Сред клиентите на брокера са вoдeщи ĸoмпaнии в eнepгетиката, ютилити услугите, транспорта. Моника Минкова е и регионален мениджър на Renomia European Partners, която обединява партньорски структури в 28 държави от Централна и Източна Европа. Целта е по този начин да се улесняват трансграничните инвестиции в региона.

Как се развива бизнесът на застрахователните брокери в България към днешна дата?

Смятам, че ролята на застрахователния брокер е достатъчно добре утвърдена на българския пазар и нараства с всяка изминала година както в ритейл продажбите, така и в корпоративния сегмент. Нещо повече - брокерът вече не е просто канал за продажби и разпространение на застрахователни продукти и услуги, а е по-скоро професионален консултант на потребителите.

Ако погледнем броя на дружествата, които работят в сектора, по последни данни той е около 370 и през последните години се стабилизира. Няма съществен ръст, но няма и намаляване на застрахователните брокери на пазара. Предварителните данни за 2016 г. показват, че брокерите са обслужвали клиенти, генерирали около 1 млрд. лв. премиен приход, което е над 52% от общо генерирания премиен приход в общото и животозастраховането.

Преди година, когато се приемаше новият Кодекс за застраховането, имаше прогнози, че възможността за сключване на "Гражданска отговорност" онлайн ще ви изтласка като посредници в тази най-важна за местния пазар застраховка. Това случи ли се?

Бих казала, че онлайн застраховането по отношение на задължителната застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите" запази някои класически атрибути на офлайн застраховането като изпращане на полица, сертификат "Зелена карта" и знак (стикер) на Гаранционния фонд, което не обуславя сключването на тази най-масова застраховка напълно онлайн. Очевидно е необходимо време за трансформиране на пазара към изцяло дигитализиран модел на разпространение на ритейл застраховки, включително "Гражданска отговорност на автомобилистите".

Оказаха ли някакъв ефект върху работата ви проверките на балансите и стрес тестовете в сектора?

Прегледът на балансите на застрахователните дружества към 30.06.2016 показа, че застрахователният пазар в България е стабилен. Към момента на пазара не наблюдаваме промяна, която да е настъпила в резултат на оповестените резултати от проверките. Те обособиха определена група от застрахователни дружества, които взеха или следва да вземат мерки за привеждане на капиталовата си адекватност. Очакваме резултатите от прегледа на балансите на застрахователните дружества към 31.12.2016. Ние като брокери особено внимателно наблюдаваме процеса и неговите резултати, защото наша задача е да информираме своевременно своите клиенти.

Какви са тенденциите за развитие на вашия бизнес?

Не е изненада, че пазарът в България е задвижван от автомобилното застраховане. Около 70% от премийния приход в общото застраховане е формиран от задължителната "Гражданска отговорност на автомобилистите" и "Автокаско". Но при останалите около 30% прави впечатление, че близо 5% е формирало здравното застраховане, като тенденцията е нарастваща в последните години. Стабилният дял на здравното застраховане е лесно обясним с факта, че здравната система в България не е такава, каквато бихме желали да бъде, и че работодателите осъзнават ползите за тях и служителите им както в частта превенция на заболяванията, така и предоставянето на качествена здравна услуга посредством здравното застраховане.

В последните години виждаме увеличаване на интереса към застраховки от клас "Обща гражданска отговорност" в корпоративния сектор, както и към застраховка "Професионална отговорност", което също е положителна тенденция. За мен това означава, че бизнесът в България все повече осъзнават необходимостта от това да има адекватно застрахователно покритие за риска от увреждане на трети лица и потребители на професионални услуги и се стреми да гарантира достатъчен финансов ресурс посредством застраховане за обезщетяване на увредените лица при настъпване на евентуални застрахователни събития.

Дигитализацията също е тенденция при застрахователните брокери, защото чрез нея потребителите ще могат по-лесно и бързо да се ориентират в избора на продукт и застраховател. Необходим е обаче период на трансформация, не може веднага да се премине изцяло в дигиталната среда. Моите очаквания са, че този период, ще отнеме още няколко години.

Има ли според вас потребност от консолидация на пазара на застрахователно посредничество в България?

Тенденцията за обединяване на застрахователните брокери в България не е така изявена, както е в други европейски държави. Мога да дам пример с Чехия, където процеси по консолидиране на брокерския пазар са факт в последните десет години, и то под различни форми - сформирането на партньорски мрежи или франчайз модел. За да отговорят на високите изисквания на клиентите и за да издържат на все по-силната конкуренция, брокерите трябва все повече да се специализират не само в застрахователната материя, но и в тази, засягаща бизнеса на техните клиенти. Това поставя високи стандарти и изисквания към дейността на брокера, на които не всички брокери в бранша могат да отговорят, което е и предпоставка за консолидиране в бранша ни.

В някои държави от ЕС застрахователните брокери подлежат на професионално лицензиране и този процес не е еднократен, а продължаващ и периодичен през цялата им професионална кариера. В България новият Кодекс за застраховането регламентира изискване за професионални обучения и квалификации на брокерите, но не е дефинирано какво трябва да бъде то, нито пък е установена система за неговата проверка и удостоверяване.

Като представител на централноевропейски застрахователен брокер какви позиции е изградила "Реномиа" на българския пазар и с какво смятате да развиете в бизнеса тук?

"Реномиа" влезе на българския пазар през 2006 година, а самата компания е основана през 1993 година в Чехия като фамилна компания. Тук стартирахме с екип от двама души, а сега сме 11 специалисти. Фокусирани сме почти изцяло в корпоративния сектор и работим с над 100 клиенти в различни индустриални сектори, включително енергетика. В класацията на брокерите, която Комисията за финансов надзор обновява на два пъти в годината, за 2016 година се нареждаме на 38-о място сред 370 брокера. Амбицията ни, разбира се, е за ръст на бизнеса ни в България на този етап в сегмента на средни и големи корпоративни клиенти.

Самата група RENOMIA Group е представена в шест държави - Чехия, Словакия, България, Румъния, Унгария и Сърбия, като за миналата година обслужва клиенти, реализиращи премиен приход от 307 млн. евро, чрез 1100 специалисти и служители. Стратегията на RENOMIA Group е да се развива от локален брокер в държавите, в които присъстваме със собствени офиси, в регионален партньор за нашите клиенти в ЦИЕ, Балканите и бившите съветски републики. Затова и бе създадена партньорската мрежа Renomia Euorepan Partners (REP), която ни дава възможност да обслужваме клиенти и предоставяме услуги с гарантиран висок стандарт в споменатите региони. Renomia Euorepan Partners е партньорска мрежа с присъствие в 28 държави.

Какво повече може да предложи на клиентите една такава партньорска мрежа?

Ценното на партньорската мрежа е, че колегите по места познават най-добре спецификите на пазара в отделните държави и това е изключително ценно предимство, когато трябва да се структурира и изпълни една застрахователна програма на компания, която подготвя инвестиция в Украйна, Македония или Албания например. Партньорската мрежа REP ще осигури местната нормативна експертиза и обслужване на инвестицията, както и ще гарантира стандарт на обслужването и по отношение на застраховките.

Ние виждаме, че българските инвестиции са насочени обикновено към съседните държави в региона на Балканите или бившите съветски републики. Това са развиващи се пазари, които тепърва ще претърпят трансформацията, през която премина България, защото към днешна дата, сравнявайки ситуацията с държави извън Европейския съюз, мога категорично да кажа, че застраховането в България е много напреднало, развито и добре регулирано.

Интервюто взе Гергана Михайлова

Визитка

Моника Минкова е директор на българското подразделение на чешкия застрахователен брокер Renomia. Тя е и заместник-председател на управителния съвет на Българската асоциация на застрахователните брокери (БАЗБ). Минкова е изтъкнат специалист в структурирането и изпълнението на проекти за зacтpaxoвaнe нa гoлeми индycтpиaлни pиcĸoвe. Сред клиентите на брокера са вoдeщи ĸoмпaнии в eнepгетиката, ютилити услугите, транспорта. Моника Минкова е и регионален мениджър на Renomia European Partners, която обединява партньорски структури в 28 държави от Централна и Източна Европа. Целта е по този начин да се улесняват трансграничните инвестиции в региона.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.