Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Чешка компания ще прави Pepsi в България; Бира "Айляк" мести производството си от Серес в София; Веригата Carrefour с увеличение на продажбите; GfK: Потребителското настроение се подобрява; Троен ръст в продажбите на четки за зъби Nordics

3847 прочитания

© Юлия Лазарова


Рубриката е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

Чешка компания ще прави Pepsi в България

Чешката Karlovarské minerální vody (KMV) се е договорила да купи "Куадрант бевъриджис" - компанията, която бутилира и продава Pepsi в България. Това е втора поредна смяна в собственика на представителя на Pepsi в страната. Преди десет години Quadrant купи за 10 млн. евро бизнеса на "Агрима" от компания, свързвана с генералния мениджър на "Лукойл България" Валентин Златев. Новият собственик - израелският гражданин Ели Давидай, не успя да вземе пазарен дял над 10% при напитките тип "кола", където Coca-Cola държи половината от продажбите. Вероятно по тази причина от три години бизнесът се предлага активно за придобиване - основно на компании от сектора на безалкохолни напитки в страната и чужбина. Информация за цената на сделката липсва. Предвид че въпреки продажбите си от почти 33 млн. лв. "Куадрант бевъриджис" е почти винаги на загуба и има дълг към Алфа банк - Лондон, за 20 млн. лв., сумата едва ли ще е голяма. При преговорите от последните години с други кандидати офертите са били за скромните 1-3 млн. евро, твърдят консултанти. Сделката трябва да мине през одобрението на КЗК, като планът е да бъде приключена до средата на годината.

"Куадрант бевъриджис" произвежда Pepsi във Велико Търново, като в допълнение идват и другите брандове на американската компания: Mirinda, 7up, Evervess и студените чайове Lipton, както и соковете Prisun, бутилира и водата Bellissima и е официален дистрибутор на енергийната напитка Rockstar.

KMV е сред водещите производители на минерална и изворна вода в Централна Европа и бе един от кандидатите за придобиването на "Девин" (който от март 2017 г. стана собственик на белгийската Spadel при оценка 120 млн. евро). От 1991 г. мажоритарен собственик е холандската Ronaldsay. Заетите в компанията са 400, тя произвежда 176 вида напитки и продава в 26 държави.

Бира "Айляк" мести производството си от Серес в София

До края на годината българската крафт (занаятчийска) бира "Айляк" ще се произвежда във фабрика в страната, а не в гръцка пивоварна в Серес. Това съобщи за "Капитал" създателят на пивото Георги Христов, който търси да наеме подходящо помещение за реализация на проекта си.

Плановете на Христов и неговата компания – "Фийл гууд брю ко", изискват фабриката да е разположена в индустриалните квартали на София. Помещението трябва да е 500 - 1000 кв. метра, търси се готова сграда с трифазен ток и работеща пречиствателна станция. Възможният капацитет ще е около 200 хил. литра годишно. "Идеята е една трета от мощностите да бъдат заети с производство на бира "Айляк", а свободните да отдаваме под наем на тези, които искат да навлязат или вече са навлезли в пивоварния бранш със свои марки. Във фабриката ще има място и за дегустации, както и възможност за информиране и обогатяване на бирената култура на хората в страната", казва Георги Христов.

По експертни оценки делът на занаятчийската бира в страната е около 1% в обем. Според годишния доклад на Агенция "Митници" през 2016 в страната са реализирани 5.6 млн. хектолитра бира.

Веригата Carrefour с увеличение на продажбите

Продажбите на френската верига Carrefour са нараснали с 6.2% през второто тримесечие на годишна база. Постъпленията от 21.3 млрд. евро за периода надминават очакванията на анализаторите. Вторият най-голям търговец на дребно по приходи в света ще оповести след юни данни за финансовия си резултат. През 2016 г. компанията отчете за пета поредна година ръст на приходите и обяви, че целта е тази година те да се увеличат с 3.5%.

Значителният ръст в продажбите на Carrefour се дължи на по-доброто представяне на международните пазари – там групата реализира растеж на приходите от 10.9% на годишна база. Голямата конкуренция във Франция е причина компанията да не се представя толкова добре и да реализира ръст от само 0.8% в общите продажби.

Carrefour имаше бизнес в България от 2009 до 2012 г., като магазините се държаха съвместно от френското дружество и гръцката Marinopoulos през "КМБ България". Впоследствие Marinopoulos изкупи дела на френската Carrefour. "КМБ България" обаче изпадна във фалит и беше обявена през януари в несъстоятелност. През 2016 г. и последните магазини на Carrefour в България затвориха врати.

GfK: Потребителското настроение се подобрява

Настроенията на потребителите в България са се подобрили през първата четвърт на тази година в сравнение с предходната. Това е един от изводите в ежемесечното проучване на потребителския климат на GfK.

Икономическите очаквания на българските потребители за първите два месеца от 2017 са достигнали най-високите си нива през последните години. След това през март обаче отново спадат до негативни нива от -2.3 пункта. В края на тримесечието обаче показателят е отчел 3.5 пункта подобрение в сравнение с предходната година.
С отрицателни икономически очаквания са във Великобритания (-13.2 пункта), Гърция (-51) и Италия (-53). В Чехия очакванията на потребителите за икономиката са най-високи (37.2), следвани от Холандия (31.9) и Португалия (29.2).

Като цяло за ЕС основният извод от проучването на GfK е, че потребителският климат се подобрява девета поредна година.

Троен ръст в продажбите на четки за зъби Nordics

Софийската микрофирма "Норте", която предлага биоразградими бамбукови четки за зъби Nordics, отчита три пъти ръст в стойност на продажбите за 2016 г. За 2017 г. фирмата планира 300% ръст на оборота, както и да назначи двама служители, които да се занимават само и единствено с експорт.

През 2016 г. компанията е разширила предложенията си, като е прибавила няколко нови вида четки, включително и ръчно изработени дизайнерски, комплект за цялата фамилия, порцеланова стойка, бамбукова кутия за транспортиране в багажа, както и ръчно изработени букови стелажи за магазините, в които се предлагат Nordics. Най-новият продукт на фирмата е Nordics Carbon Whitening – въгленова пудра за избелване на зъбите, регистрирана в Европейския портал за козметични продукти. "В пудрата няма никакви химикали, алергени и агресивни вещества, тя е 100% веган и натурална. Произвежда се за нашата марка в чужбина, но се опакова в България", обясни Атанас Арсов, който заедно с майка си арх. Светла Тумангелова стои зад бизнеса.

През 2016 г. фирмата вече продава в 15 държави, а в България - в онлайн магазини, както и в около 60 обекта.

Накратко

"Лидл България" обяви началото на своята платена лятна програма-практика за ученици в XI и XII клас в цялата страна. Освен заплащане одобрените кандидати ще получават ваучери за храна на стойност 60 лева. Практикантите ще имат и ментор, който ще им помогне да се интегрират в екипа на компанията.

Френският козметичен гигант L'Oréal Group е преизпълнил плановете си за устойчиво развитие. През 2016 г. компанията е намалила вредните емисии на своите фабрики и дистрибуторски центрове с 67% в сравнение с 2005 г., като същевременно е увеличила производството си с 29% за същия период.

Mastercard представи следващото поколение биометрични карти, които обединяват чип технологията с пръстовите отпечатъци за удобна и сигурна идентификация на картодържателя при пазаруване. Южна Африка е първият пазар, на който новата технология ще бъде тествана в партньорство с Pick n Pay – водеща верига супермаркети, както и с Absa Bank - дъщерна на Barclays Africa.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK