Приходите на "Мобилтел" продължават да растат в началото на 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Приходите на "Мобилтел" продължават да растат в началото на 2017 г.

Приходите на "Мобилтел" продължават да растат в началото на 2017 г.

И през първото тримесечие оборотът се увеличава благодарение на продажбите на мобилни устройства, но печалбата за пореден път се свива

Мария Иванова
13042 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Силните продажби на мобилни устройства продължават да стоят в основата на доброто представяне на "Мобилтел". За първото тримесечие на 2017 г. телекомът отчетe ръст от 6.7% на приходите си до 103.5 млн. евро, като отбелязва пето поредно тримесечие на подобрение в оборота. За доброто представяне допринася и растящото потребление на мобилен интернет, отбелязват от компанията.

Финансовият резултат обаче продължава да се топи – натрупаната за първите три месеца на годината печалба преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е 28.2 млн. евро, което е с 16% по-малко спрямо реализираните през същия период на 2016 г. 33.6 млн. евро. От телекома обясняват свиването с нарасналите разходи за купуване на устройства покрай повишените продажби на смартфони и таблети. Фактор са и увеличените разходи, свързани с по-големия брой служители в компанията, става ясно от публикуваните в понеделник финансови резултати на Telekom Austria Group (TAG). Постепенното премахване на таксите за роуминг за индивидуални клиенти в рамките на Европейския съюз от 30 април 2016 г. също носи известни негативни ефекти за резултатите, но те са далеч по-малки в България, Хърватия и Словения, отколкото в Австрия, посочват от Telekom Austria Group (TAG).

Мобилен ръст

От компанията майка посочват, че и в началото на 2017 г. конкурентната среда в България остава предизвикателство. Към това се добавя и общата за пазара тенденция на преориентиране на потребителите от предплатени услуги към абонаменти. "Подобряващата се тенденция по отношение на приходите на "Мобилтел" от продажба на услуги се запазва и през първото тримесечие на 2017 г. и е резултат от по-малката промяна в цените в бизнес сегмента, както и от успешните дейности за допълнителни и кръстосани продажби при домакинствата", отчитат от TAG.

От българския оператор отбелязват като основна причина за подобрените резултати "повишеното потребление на мобилен интернет заради разширяващата се 4G мрежа", както и "ръст в продажбите на устройства заради нови иновативни продукти и силно конкурентни оферти за мобилни устройства". Благодарение на това приходите в мобилния сегмент са нараснали със 7.2% за периода до 81.1 млн. евро.

При фиксираните услуги оборотът също расте, макар и с по-скромни темпове – увеличението е с 4.9% до 22.4 млн. евро, като се дължи най-вече на унифицирането на офертите на "Мобилтел" и придобития от телекома през 2015 г. кабелен оператор "Близу" и подобрения в обслужването на клиентите, посочват от телекома. Принос имат и пуснатите от компанията в първите месеци на годината нови телевизионни спортни канали Mtel Sport 1, Mtel Sport 2 и EDGEsport, които са помогнали за привличането на нови абонати.

По-малко абонати

Въпреки това общият брой на абонатите е намалял с 0.8% на годишна база до 4.09 млн. през първото тримесечие. В отделните сегменти за периода януари - март ръст има в броя на клиентите на тв услуги на телекома – с 2.5% до над 478 хил., и на домашен интернет – с 2.4% до 428 хил. Той обаче не е достатъчен, за да компенсира намаляването на абонаментите на фиксирани услуги – с 1.2% до 1.007 млн., което се дължи на свиващото се потребление на фиксирана телефония, става ясно от отчета.

Публикуваните данни показват още, че средният приход от един абонат (ARPU) е останал почти непроменен – 5.3 евро, като расте минимално с 0.2%. Средният приход на фиксирана линия (ARPL) отбелязва повишение с около 1.7% до 10.9 евро.

Силните продажби на мобилни устройства продължават да стоят в основата на доброто представяне на "Мобилтел". За първото тримесечие на 2017 г. телекомът отчетe ръст от 6.7% на приходите си до 103.5 млн. евро, като отбелязва пето поредно тримесечие на подобрение в оборота. За доброто представяне допринася и растящото потребление на мобилен интернет, отбелязват от компанията.

Финансовият резултат обаче продължава да се топи – натрупаната за първите три месеца на годината печалба преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е 28.2 млн. евро, което е с 16% по-малко спрямо реализираните през същия период на 2016 г. 33.6 млн. евро. От телекома обясняват свиването с нарасналите разходи за купуване на устройства покрай повишените продажби на смартфони и таблети. Фактор са и увеличените разходи, свързани с по-големия брой служители в компанията, става ясно от публикуваните в понеделник финансови резултати на Telekom Austria Group (TAG). Постепенното премахване на таксите за роуминг за индивидуални клиенти в рамките на Европейския съюз от 30 април 2016 г. също носи известни негативни ефекти за резултатите, но те са далеч по-малки в България, Хърватия и Словения, отколкото в Австрия, посочват от Telekom Austria Group (TAG).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Резултат от работата на вече не толкова новият мениджърски екип.
    Който този път е български!

  • 2
    mikke avatar :-P
    mikke

    Чичи, кое визираш - ръста от 6.7% на приходите или спада от -16% на ЕБИТДА? :)

  • 3
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    Я... глей ти... да не би Ментел да са внедрили нов ИИ за надписване на сметки и фактури.. т.нар. ментел билинг.. взел Боб, дал колю..

  • 4
    mamun avatar :-|
    mamun

    Намаляване на печалбата с 16% е ужасен резултат........


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.