С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 27 апр 2017, 13:26, 22219 прочитания

Китайската стена на българската граница

Great Wall H6 вероятно ще са новите джипове, които ще ползват граничните полицаи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Изискванията

-4x4 задвижване
-турбодизелов двигател - минимум 1600 куб. см
-максимален комбиниран разход на гориво 11 литра/100 км
-минимум 5-степенна механична или автоматична скоростна кутия
-минимум EURO V
- Компанията "Българска автомобилна индустрия", която наследи дейността на поелата към фалит "Литекс моторс", печели търга на МВР.
- Предложената цена 11.5 млн. лв. е почти 60% под прогнозната стойност на поръчката.


Когато човек си избира кола, цената е важна, но всеки се съобразява и с още десетки параметри според нуждите си. Когато държавата си избира джипове, с които да охранява границата, логиката би трябвало да е същата. При всички положения поръчаните 290 високопроходими автомобила за целта трябва да отговарят на определени изисквания и натоварвания. Но също както и при друга голяма поръчка на МВР - за патрулни коли, отново основен критерий и в този търг беше цената, с тежест 60%.


Резултатът е, че вместо прогнозната стойност малко над 28 млн. лв. без ДДС министерството вероятно ще плати почти 60% по-малко, или 11.5 млн. лв. Офертата идва от "Българска автомобилна индустрия", която е наследник на дейността на подалата молба за несъстоятелност "Литекс моторс", а моделът е китайският Great Wall H6. Финансирането е част от 160 млн. евро, които ЕС отпусна от спешните фондове за справяне с бежанската криза, така че в желанието да се спестят пари на европейския данъкоплатец няма нищо лошо. Стига българските власти да могат да гарантират, че то не е за сметка на нещо друго.

Сглобено в България

"Българска автомобилна компания" надделя над офертите на вносители и дилъри на марки като BMW, Land Rover, Nissan, Toyota, Jeep и др. В доклада за поръчката не е записано кой е победилият автомобил, но според източници на "Капитал" дружеството ще доставя модела на китайската компания Great Wall - H6. В подадените от фирмата документи се казва, че той ще бъде "сглобяван във фабрика в България при условията на високотехнологичен процес, ниски разходи за работна заплата и комунални услуги, гъвкави производствени линии и модерни съоръжения". Става дума за отворения преди пет години завод от компанията на Гриша Ганчев "Литекс моторс" в село Баховица край Ловеч. През последната година предприятието почти не работеше и е възможно част от колите вече да са произведени и да са на склад. Компонентите на автомобила се доставят от китайския производител, а някои от тях се произвеждат и в България, уточняват от фирмата.



Всъщност, макар и Гриша Ганчев да не участва директно в новата компания, всички връзки сочат към собственика на "Литекс". Едноличен собственик на "Българска автомобилна компания" е Андон Димитров, който участва в управлението на ПФК "ЦСКА-София" и "Централна автогара" и до 2015 г. е бил в управата на "Литекс моторс". През юли 2015 г. "Литекс моторс" прехвърля целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата 11.4 млн. лв. Десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на февруари се казва "Българска автомобилна индустрия". Причината за прехвърлянията са започналите дела за разваляне на прихващанията от синдиците на КТБ. Компанията е сред 20-те най-големи длъжника на КТБ и има цесии за общо близо 77 млн. лв. с 57 различни депозанти в банката. Ако съдът обяви сделките за недействителни, КТБ ще може да тръгне да си събира вземанията от "Литекс моторс", включително и чрез продажба на завода, но когато той вече е сменил няколко собственика, това ще е трудна задача. Освен това "Литекс моторс" има задължения и към клиентите, с които е сключил цесии.

По данни на КАТ през първите три месеца на годината новорегистрираните автомобили Great Wall в страната са общо 51. Според източници от автомобилния бранш с молбата за несъстоятелност "Литекс моторс" са загубили и лиценза за Great Wall. След известно забавяне той е преминал към "Българска автомобилна компания". В изчисленията на комисията става ясно, че цената на един автомобил от "Българска автомобилна компания" е 39 999 лв. без ДДС., докато максималната прогнозирана в поръчката е около 97 000 лв. Сумата включва и разходите за изискваните в поръчката таблети и мобилни принтери. Подизпълнители на победителя в търга по тази част са фирмите "Сектрон" и IT компанията "Лирекс БГ".

Срещу BMW и Land Rover

Китайската стена на българската граница

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
В търга участваха единадесет кандидати, а до последния етап освен "Българска автомобилна индустрия" бяха допуснати още три кандидата - "Киа моторс България", "Авто инженеринг холдинг груп" и "Тойота Балканс". Освен цената с тежест 60% останалите критерии включваха техническите показатели на автомобилите с тежест 40%. В тях влизаха комбиниран разход на гориво, обем на двигателя, време за ускорение от 0 до 100 км/ч, гаранционни срокове в години и километри на фабричните дефекти, лаковото покритие и перфорация от корозия. Общо по тези показатели "Българска автомобилна компания" е класирана на последно място от четирите финални участника, но на неголяма дистанция.

Предложената цена на победителя е далеч по-ниска от тази на класираната на второ място в търга на МВР - "Киа моторс България". Офертата на вносителя на южнокорейската KIA e общо за 19.7 млн. лв., или 68 хил. лв. на автомобил за KIA Sorento. Според източници от бранша H6 се е конкурирал и с модели като BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Nissan X-Trail, Toyota Land Cruiser и специализирания Jeep J8. Част от компаниите отпадат от търга по различни причини - или документите им не са попълнени правилно, или не отговарят на техническите изисквания. Например регистрираната в Гибралтар "Африка аутомотив дистрибюшън сървисис" ООД не е "декларирала" машина, чиито седалки да могат да се регулират по дължина. Което е странно за компания, проектирала специализирани военни автомобили, а сред клиентите й е американската армия.

Някои участници в търга, с които "Капитал" се свърза, заявиха, че няма да обжалват резултатите. При тежест на цената от 60% офертата на "Българска автомобилна компания" наистина няма конкуренция. Друг е въпросът дали точно този показател трябва да е основополагащ при поръчки на специализирани автомобили за МВР, които ще бъдат подложени на дългогодишни натоварвания. При подобни търгове в западни страни изрично се поставят изисквания като определени технически параметри и тестове - например 50 пъти изпробване на автомобила за рязко спиране от 100 до 0 км/ч, без да има изкривявания на спирачните дискове. В България няма подобни критерии нито при поръчката на патрулки (първата част от нея беше спечелена от KIA Сeed), нито при високопроходимите автомобили. Източници от автомобилния бранш заявиха, че в МВР е имало объркване и какви точно коли им трябват - такива за черни пътища, или "по-традиционни" модели. Компании от сектора са им предложили и автомобили, специално модифицирани и предназначени за полицейска дейност. Според запознати с процедурата условията на търга са променяни в движение спрямо първоначалните критерии, за да отговорят на изискванията на един или друг производител.

Поръчката беше ускорена със срок на доставка септември. Основният мотив за нея беше "сериозният миграционен натиск по българските граници, които се явяват и външни за ЕС". Истинската причина е забавеното усвояване на отпуснатите от ЕС 160 млн. евро спешни фондове за справяне с бежанската криза. Част от тях трябва да бъдат разпределени до края на септември. Всъщност останалите около 17 млн. лв. от този търг не са спестени, а трябва да бъдат върнати на ЕК, тъй като няма време за нови обществени поръчки. В момента тече и друг търг за над 120 патрулни автомобила с висока проходимост по две обособени позиции за над 11 млн. лв. Автомобилите трябва да бъдат доставени до 20 септември, което значи, че и тази процедура ще трябва да бъде завършена бързо. Вместо да бъдат обявени през декември, конкурсите започнаха през март. За това допринесоха и смяната на правителството и изборната кампания. Никой наблюдател от индустрията не твърди, че Н6 са лоши автомобили. Но със сигурност не са тествани за специфична полицейска и охранителна дейност, особено в труднодостъпни райони като граничните. Някои експерти се съмняват в качествата им в офроуд условия.

"Проиграха шанса да имат наистина добра специализирана техника, която да даде самочувствие и на полицията, и на хората", казва източник от автомобилния сектор.

В момента границата се охранява и от Land Rover Defender

В момента границата се охранява и от Land Rover Defender

Фотограф: Надежда Чипева

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 574 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 898 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Ефектът Тръмп" помогна на Twitter да увеличи потребителите си

Те са се повишили с 9 млн., но финансовите резултати изглеждат незадоволителни

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10