Китайската стена на българската граница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайската стена на българската граница

Гриша Ганчев откри завода в Баховица през 2012 г.

Китайската стена на българската граница

Great Wall H6 вероятно ще са новите джипове, които ще ползват граничните полицаи

Константин Николов
23876 прочитания

Гриша Ганчев откри завода в Баховица през 2012 г.

© Надежда Чипева


Изискванията

-4x4 задвижване

-турбодизелов двигател - минимум 1600 куб. см

-максимален комбиниран разход на гориво 11 литра/100 км

-минимум 5-степенна механична или автоматична скоростна кутия

-минимум EURO V

- Компанията "Българска автомобилна индустрия", която наследи дейността на поелата към фалит "Литекс моторс", печели търга на МВР.

- Предложената цена 11.5 млн. лв. е почти 60% под прогнозната стойност на поръчката.

Когато човек си избира кола, цената е важна, но всеки се съобразява и с още десетки параметри според нуждите си. Когато държавата си избира джипове, с които да охранява границата, логиката би трябвало да е същата. При всички положения поръчаните 290 високопроходими автомобила за целта трябва да отговарят на определени изисквания и натоварвания. Но също както и при друга голяма поръчка на МВР - за патрулни коли, отново основен критерий и в този търг беше цената, с тежест 60%.

Резултатът е, че вместо прогнозната стойност малко над 28 млн. лв. без ДДС министерството вероятно ще плати почти 60% по-малко, или 11.5 млн. лв. Офертата идва от "Българска автомобилна индустрия", която е наследник на дейността на подалата молба за несъстоятелност "Литекс моторс", а моделът е китайският Great Wall H6. Финансирането е част от 160 млн. евро, които ЕС отпусна от спешните фондове за справяне с бежанската криза, така че в желанието да се спестят пари на европейския данъкоплатец няма нищо лошо. Стига българските власти да могат да гарантират, че то не е за сметка на нещо друго.

Сглобено в България

"Българска автомобилна компания" надделя над офертите на вносители и дилъри на марки като BMW, Land Rover, Nissan, Toyota, Jeep и др. В доклада за поръчката не е записано кой е победилият автомобил, но според източници на "Капитал" дружеството ще доставя модела на китайската компания Great Wall - H6. В подадените от фирмата документи се казва, че той ще бъде "сглобяван във фабрика в България при условията на високотехнологичен процес, ниски разходи за работна заплата и комунални услуги, гъвкави производствени линии и модерни съоръжения". Става дума за отворения преди пет години завод от компанията на Гриша Ганчев "Литекс моторс" в село Баховица край Ловеч. През последната година предприятието почти не работеше и е възможно част от колите вече да са произведени и да са на склад. Компонентите на автомобила се доставят от китайския производител, а някои от тях се произвеждат и в България, уточняват от фирмата.

Всъщност, макар и Гриша Ганчев да не участва директно в новата компания, всички връзки сочат към собственика на "Литекс". Едноличен собственик на "Българска автомобилна компания" е Андон Димитров, който участва в управлението на ПФК "ЦСКА-София" и "Централна автогара" и до 2015 г. е бил в управата на "Литекс моторс". През юли 2015 г. "Литекс моторс" прехвърля целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата 11.4 млн. лв. Десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на февруари се казва "Българска автомобилна индустрия". Причината за прехвърлянията са започналите дела за разваляне на прихващанията от синдиците на КТБ. Компанията е сред 20-те най-големи длъжника на КТБ и има цесии за общо близо 77 млн. лв. с 57 различни депозанти в банката. Ако съдът обяви сделките за недействителни, КТБ ще може да тръгне да си събира вземанията от "Литекс моторс", включително и чрез продажба на завода, но когато той вече е сменил няколко собственика, това ще е трудна задача. Освен това "Литекс моторс" има задължения и към клиентите, с които е сключил цесии.

По данни на КАТ през първите три месеца на годината новорегистрираните автомобили Great Wall в страната са общо 51. Според източници от автомобилния бранш с молбата за несъстоятелност "Литекс моторс" са загубили и лиценза за Great Wall. След известно забавяне той е преминал към "Българска автомобилна компания". В изчисленията на комисията става ясно, че цената на един автомобил от "Българска автомобилна компания" е 39 999 лв. без ДДС., докато максималната прогнозирана в поръчката е около 97 000 лв. Сумата включва и разходите за изискваните в поръчката таблети и мобилни принтери. Подизпълнители на победителя в търга по тази част са фирмите "Сектрон" и IT компанията "Лирекс БГ".

Срещу BMW и Land Rover

Автор: Капитал

В търга участваха единадесет кандидати, а до последния етап освен "Българска автомобилна индустрия" бяха допуснати още три кандидата - "Киа моторс България", "Авто инженеринг холдинг груп" и "Тойота Балканс". Освен цената с тежест 60% останалите критерии включваха техническите показатели на автомобилите с тежест 40%. В тях влизаха комбиниран разход на гориво, обем на двигателя, време за ускорение от 0 до 100 км/ч, гаранционни срокове в години и километри на фабричните дефекти, лаковото покритие и перфорация от корозия. Общо по тези показатели "Българска автомобилна компания" е класирана на последно място от четирите финални участника, но на неголяма дистанция.

Предложената цена на победителя е далеч по-ниска от тази на класираната на второ място в търга на МВР - "Киа моторс България". Офертата на вносителя на южнокорейската KIA e общо за 19.7 млн. лв., или 68 хил. лв. на автомобил за KIA Sorento. Според източници от бранша H6 се е конкурирал и с модели като BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Nissan X-Trail, Toyota Land Cruiser и специализирания Jeep J8. Част от компаниите отпадат от търга по различни причини - или документите им не са попълнени правилно, или не отговарят на техническите изисквания. Например регистрираната в Гибралтар "Африка аутомотив дистрибюшън сървисис" ООД не е "декларирала" машина, чиито седалки да могат да се регулират по дължина. Което е странно за компания, проектирала специализирани военни автомобили, а сред клиентите й е американската армия.

Някои участници в търга, с които "Капитал" се свърза, заявиха, че няма да обжалват резултатите. При тежест на цената от 60% офертата на "Българска автомобилна компания" наистина няма конкуренция. Друг е въпросът дали точно този показател трябва да е основополагащ при поръчки на специализирани автомобили за МВР, които ще бъдат подложени на дългогодишни натоварвания. При подобни търгове в западни страни изрично се поставят изисквания като определени технически параметри и тестове - например 50 пъти изпробване на автомобила за рязко спиране от 100 до 0 км/ч, без да има изкривявания на спирачните дискове. В България няма подобни критерии нито при поръчката на патрулки (първата част от нея беше спечелена от KIA Сeed), нито при високопроходимите автомобили. Източници от автомобилния бранш заявиха, че в МВР е имало объркване и какви точно коли им трябват - такива за черни пътища, или "по-традиционни" модели. Компании от сектора са им предложили и автомобили, специално модифицирани и предназначени за полицейска дейност. Според запознати с процедурата условията на търга са променяни в движение спрямо първоначалните критерии, за да отговорят на изискванията на един или друг производител.

Поръчката беше ускорена със срок на доставка септември. Основният мотив за нея беше "сериозният миграционен натиск по българските граници, които се явяват и външни за ЕС". Истинската причина е забавеното усвояване на отпуснатите от ЕС 160 млн. евро спешни фондове за справяне с бежанската криза. Част от тях трябва да бъдат разпределени до края на септември. Всъщност останалите около 17 млн. лв. от този търг не са спестени, а трябва да бъдат върнати на ЕК, тъй като няма време за нови обществени поръчки. В момента тече и друг търг за над 120 патрулни автомобила с висока проходимост по две обособени позиции за над 11 млн. лв. Автомобилите трябва да бъдат доставени до 20 септември, което значи, че и тази процедура ще трябва да бъде завършена бързо. Вместо да бъдат обявени през декември, конкурсите започнаха през март. За това допринесоха и смяната на правителството и изборната кампания. Никой наблюдател от индустрията не твърди, че Н6 са лоши автомобили. Но със сигурност не са тествани за специфична полицейска и охранителна дейност, особено в труднодостъпни райони като граничните. Някои експерти се съмняват в качествата им в офроуд условия.

"Проиграха шанса да имат наистина добра специализирана техника, която да даде самочувствие и на полицията, и на хората", казва източник от автомобилния сектор.

В момента границата се охранява и от Land Rover Defender
Фотограф: Надежда Чипева

Изискванията

-4x4 задвижване

-турбодизелов двигател - минимум 1600 куб. см

-максимален комбиниран разход на гориво 11 литра/100 км

-минимум 5-степенна механична или автоматична скоростна кутия

-минимум EURO V

- Компанията "Българска автомобилна индустрия", която наследи дейността на поелата към фалит "Литекс моторс", печели търга на МВР.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Мисля, че последният цитат най-добре описва тази ситуацията. СУВ-а на Грейт Уоу е ОК, да си караш семейството на разходки уикенда и то само при положение, че не си придирчив към огромното количество дребни дразнещи дефекти и недомислици, които съпътстват експлоатацията на тази кола.

    За тежката офроуд служба, която очаква тези коли, 6-цата е меко казано неудачен извор, пък ако ще и по 20 000лв да е бройката. От посочените автомобили, Тойота и Ленд Роувър са приличен избор, но само при положение, че допълнително се адаптират за офроуд екплоатация.

  • 2
    danielski avatar :-|
    danielski

    Капитал, откъде взехте следната инфомрация:
    "Всъщност, макар и Гриша Ганчев да не участва директно в новата компания, всички връзки сочат към собственика на "Литекс". Едноличен собственик на "Българска автомобилна компания" е Андон Димитров, който участва в управлението на ПФК "ЦСКА-София" и "Централна автогара" и до 2015 г. е бил в управата на "Литекс моторс". През юли 2015 г. "Литекс моторс" прехвърля целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата 11.4 млн. лв. Десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на февруари се казва "Българска автомобилна индустрия"."

    Питам, защото в ТР не е отбелязан апорт нито в Торинекс, нито в Ловече Моторс (вече Българска автомобилна индустрия ЕАД)?

  • 3
    konstantinn avatar :-|
    konstantinn

    До коментар [#2] от "danielski":

    Справката е от имотния регистър. Не става дума за апорт, а за сделка за продажба на имот от едно дружество към друго, а после и към трето.

  • 4
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Показаните на снимката модели, може би с изключение на Ланд Круизър на Тойота, са семейни "крос овъри" - с целева група клиенти дами и семейства с няколко деца. Единственото, по което ги превъзхожда Н6 е цената - наполовина. Съгласен съм, че за полицейска и особено в случай за гранично охранителна дейност цената не трябва да е водещ параметър, тъй като "гаранцията за мобилитет" оставане в движение е много по-важна, наред с надеждност на окачване, системи за сигурност, спирачни системи, осветителни системи, пробег с един резервоар, клиренс и т.н. Грейт Уол, както и останалите имат много прилични пикапи с двойни кабини, на чиито бази би могла да се разработи един многофункционален, надежден, сравнително икономичен, с нужната мощност дизелов специализиран автомобил, който да покрие напълно нуждите на професионалистите и да им даде съответното самочувствие. Какво ще прави по границата например граничен патрул с показаният дамски Ланд Ровър?
    Соренто на Киа е добро съотношение на качество и цена, но новият модел, показан на снимката е силно препозициониран към клиентската група спомената по-горе и е вече много по-подходящ за магистрали и първокласни пътища, отколкото за горски приключения.
    В МВР се били чудили и не знаели до последният момент какви автомобили им трябват!? Нищо чудно - погледнете сегашният им автопарк и се дивете! Когато в една организация липсва цялостна концепция и несменяемост на основните приоритети, тя се превръща от слуга на обществото в бездънна яма за разходи.

  • 5
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    абсурдни е да се дават толкова пари за тия тараби.

    при експлоатацията която им се готви (карани от унофиромени по черни пътища, ден и нощ в кал и мраз) ще сгънат много бързо.
    Язък за похарчените пари, след 3-4 години половината няма да са в движение.

    Да се бяха допитали до оффроуд-форума поне какви изисквания да заложат в заданието си, та да се получат нещо по-истинско - дифендър, тойота, джип ранглър и т.н.

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Според мен Дифендър е джипът за такава дейност! Здрав и доказал се! Може и военният вариант на старата Г класа, но вероятно е много скъп.

  • 7
    trotter avatar :-|
    globetrotter

    От цитираните модели само Jeep J8 става за активно каране офроуд при голямо натоварване. Изобщо не мисля, че това китайче ще излезе по-малко издръжливо от паркетни SUV-ове като Х3, Discovery Sport или Tiguan.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK