С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 30 апр 2017, 10:10, 20641 прочитания

Грешната музикална революция

Приходите в индустрията отново растат, но все по-малка част тях достигат до изпълнителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Приходите в музикалната индустрия отново растат, основно заради стрийминг услугите.
- Изпълнителите обаче получават все по-малко пари.
- В повечето договори не са предвидени сериозните приходи от дигиталната трансформация.

Още по темата

Приходите от стрийминг на музика ще надминат тези от физически носители

Стрийминг услугите вдигат постъпленията си с 37% през тази година, сочи изследване на PwC

7 юни 2017

Spotify се насочва към директно листване на борсата

Нетрадиционният подход крие рискове при определяне на цената на акциите

15 май 2017

Нови трусове се очакват в музикалния бизнес

След масовото навлизане на стрийминг услугите изпълнителите искат по-голяма прозрачност и по-високи дивиденти

10 апр 2017

Дебютантът Дилън

Изложба с фотографии от зараждането на мита Боб Дилън

7 апр 2017
Музикалният бизнес трябваше да е мъртъв. Поне такива бяха прогнозите в продължение на години заради намаляващите продажби на албуми на физически носители. Тогава обаче дойде новата технологична революция, телефоните в джобовете ни се превърнаха в малки, но мощни компютри, дисковете станаха екзотика, а плочите се превърнаха в занимание за колекционери. Те бяха заменени от дигитални библиотеки, при това в някои случаи безплатни, до които имаме достъп чрез интернет – без значение дали говорим за Spotify, Apple Music, Тidal или Google Music.

За нас като потребители това са само добри новини. За кой обаче са лоши? Оказва се, че за изпълнителите и за авторите на музика. Музикалната индустрия е в парадокс – през изминалата година Асоциацията на звукозаписната индустрия в Америка (RIAA) отбеляза скок в приходите в САЩ от 11.4% на годишна база – най-големият от 1998 г. насам, която беше една от най-силните години за продажби на компактдискове. Въпреки това изпълнителите в момента получават дори по-малко пари, отколкото в слабите години и преди навлизането на услугите като Spotify.

Целият този скок в приходите се дължи само и единствено на дигиталната революция, която на практика промени целия сектор. Billboard промени класациите си и въведе нови стандарти, които да включват и стрийминга на музика. Вече не е нужно да си продал един милион физически копия, за да бъде албумът ти платинен. Така например рапърът Кендрик Ламар се оказа ден след промените с няколко платени сертификата и сам помоли феновете си в Twitter да не се радват, защото според него това не е честно. Албумът The Life of Pablo на Кание Уест пък неотдавна стана първият с платинен статут, като 99% от слушанията са през стрийминг услуги.

Това е добре, нали?

Трудно е да се разбере колко точно пари правят изпълнителите на музика. Още по-трудно е да се разбере дали тези пари идват от албуми или от концерти. През 2011 г., на върха на славата си, Лейди Гага коментира пред сп. Rolling Stone: "Някога правехме концерти, за да продаваме албуми, а сега правим албуми, за да имаме концерти." Действително, въпреки че няма сигурни данни за всички изпълнители, това изглежда вярна констатация. Докато продажбите на албуми падаха, големите звезди като Тейлър Суифт и Лейди Гага наред с живите легенди на стадионния рок като Rolling Stones, U2, Foo Fighters и други правеха все по-големи турнета.



Огромният, почти 12-процентов скок в приходите на звукозаписната индустрия не изглежда да е променил тази картина. През 2016 г. RIAA отчете продажби за 7.7 млрд. долара – с 0.8 млрд. повече, отколкото през 2014 и 2015 г. Стрийминг услугите носят 51% от тази сума. За сравнение, само преди пет години, през 2011 г., те са отговаряли за 9% от приходите.

Колкото и добре да ни се струва на нас, потребителите, дигиталната музикална трансформация, тя може да претърпи редица катаклизми. Причините са няколко, но основните са две. От една страна, много от изпълнителите не са доволни от малката сума, която получават от стрийминг услугите. От друга, когато тези приходи преминават и през музикалния лейбъл, се получава заплитане. Много от най-големите звезди, които са зависими от звукозаписните компании, са подписали дългогодишни договори във време, в което услугата Spotify или е била екзотика, или дори не е съществувала. За повечето хора в индустрията, революцията преминаваше през разширение на сваляне на песни през iTunes и други подобни платформи. Стрийминг на безплатна музика дори и в замяна на слушане на досадни реклами не минаваше през акъла на много хора.

Накратко, големите звукозаписни компании използват по-сложния процес по разделение на приходите от стрийминг услуги, за да намалят крайната сума, която отива при изпълнителите, и се възползват от дупките в договорите, докато не дойде време за подновяването им.

Хартвиг Масух, изпълнителен директор на германската музикална компания BMG, смята, че връщането на позитивния тренд в приходите заради масовото навлизане на стрийминг услугите може да се окаже краткотрайно явление или поне в бъдеще то да се промени коренно. Масух плаща на изпълнителите си 75% от приходите от дигитални услуги. В големите лейбъли средният процент е 19%. "Няма причина някой артист да работи за по-малко от 75%", коментира той пред Financial Times.

Звездите с мнение

Адел остава най-голямата движещата сила при физическите носители

Адел остава най-голямата движещата сила при физическите носители

Фотограф: Капитал
Тейлър Суифт - която наред с Адел е една от последните "аналогови" изпълнители - продаващи физически копия в промишлени количества (последния й албум "1989", отбеляза продажби от над 1.28 млн. физически копия за първата си седмица през 2014 г.) - издърпа дигиталния си каталог от Spotify още през 2015 г. Според адвокатите ѝ за всяко слушане на песен, тя получава 0.0001 долара. Подобно нещо се случи и с рок групата Radiohead, която е известна със странните си навици за пускане на албуми - понякога без предупреждение, понякога безплатно и понякога със свободна цена, определена от клиента.

Безспорно последният гигант в продаването на физически копия, Адел, първоначално
отказа да пусне албума си "25" в услугите за стрийминг. В резултат от това албумът достигна продажби от умопомрачителните 3.4 млн. физически копия за седмица, и то само в САЩ - и с това се превърна в най-бързо продавания албум в историята.

Група музиканти като
Джей Зи, Бионсе, Джак Уайт, Кание Уест и др. от своя страна направиха собствена стрийминг услуга - Tidal. За разлика от Spotify и Apple тя е насочена почти изцяло към истински аудиофили, търсещи най-високото възможно качество на звука. Проблемът е, че е прекалено скъпа - двойно повече, отколкото абонамента за Spotify и Apple Music. Заради това и Tidal е критикувана, че всъщност по-скоро подстрекава пиратството.

А сега накъде?

Ситуацията е сложна. Договорите на отделните звезди ще бъдат предоговорени, най-вероятно тихомълком. Големите лейбъли ще трябва да намалят дивидентите си от стрийминг услуги, а самите стрийминг услуги ще трябва да започнат да работят на печалба. Spotify, която има над 50 млн. платени потребители, не е излизала на плюс от основаването й преди 11 години.

Най-вероятно важните процеси в музикалния бизнес ще останат при закрити врати и ще се случат без голям шум. Скандалите в индустрията рядко водят до нещо добро и през последните години намаляха значително. За това има вина и фактът, че много от музикантите започнаха да се държат и като бизнесмени. Това обаче не са добри новини нито за лейбълите, нито за стрийминг компаниите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Едоардо Миролио купи марката за дрехи DiKa Едоардо Миролио купи марката за дрехи DiKa

Италианският предприемач планира да отвори пет фирмени магазина във Франция

19 юли 2018, 1241 прочитания

Китайци на летище Пловдив няма да има 2 Китайци на летище Пловдив няма да има

HNA Airport Group няма да подпише договора за концесията. Възможно е да се преговаря с втория кандидат - консорциум между ПИМК и индустриалната зона "Тракия"

18 юли 2018, 4750 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

Стажове, стипендии, конкурси (9 - 15 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 юни - 1 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Добрите резултати на Amazon и Alphabet изведоха NASDAQ до нови рекорди

Технологичните компании бележат скок на приходите и печалбата

Суша, потоп и още от същото

Как земеделието да се адаптира към климатичните промени

Сбогом, туризъм през август!

Продължителността на туристическия сезон ще намалява в Южна Европа и ще се увеличава в Северна.

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Въведение в софийското улично изкуство

По следите на "артисти, райтъри и вандали"

Рапсодия в зелено

"Неотъпкана пътека" е първият по рода си фестивал в България

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Китайската концесия на летище Пловдив се провали, Миролио купи "Дика", "Идеал стандард" увеличава продажбите си

Емисия

DAILY @7AM // 19.07.2018 Прочетете