Италианците не искат Alitalia да бъде спасявана с държавни пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Италианците не искат Alitalia да бъде спасявана с държавни пари

Миналата седмица служителите на компанията отказаха условията на ръководството и отвориха пътя към фалит

Италианците не искат Alitalia да бъде спасявана с държавни пари

Според социологически проучвания 77% данъкоплатците желаят компанията да бъде оставена да фалира

5422 прочитания

Миналата седмица служителите на компанията отказаха условията на ръководството и отвориха пътя към фалит

© Tony Gentile


Мнозинството от италианските граждани не искат държавата отново да спасява националния превозвач Alitalia с пари на данъкоплатците, пише Reuters. Според данни от последни социологически проучвания на Index Research 77% от италианците не желаят да бъдат наливани повече пари в авиокомпанията, в която през последните десет години бяха вложени над 7 млрд. евро държавни пари. Според голяма част от запитаните спасяването на Alitalia е по-скоро политически ход и компанията е в порочен кръг. "Ясно е, че италианците не желаят правителството систематично да работи на дефицити, за да се справи с компании в криза", коментира Наташа Турато, директор на Index Research.

Стига толкова

"Стига с това спасяване на Alitalia", пише в социалните мрежи Чинция Бриджуло, една от хилядите подписали се в подкрепа на решението правителството да не се намесва повече в компанията. "Alitalia не струва нищо. Тя е просто тежест", коментира от своя страна Анджелино Гинели, друг съгласен с тезите за ненамеса на държавата. Откакто през миналата седмица служителите на Alitalia отказаха да се съгласят с условията за бъдещето им в компанията, представени от компанията и одобрени от профсъюзите, споровете за това дали държавата да се намеси вървят с пълна сила. Условията включваха съкращение на 1700 работни места наред с намаляване на заплатите за останалите служители. На практика решението отвори широко вратите за фалит на Alitalia, която до месец трябва да е изчерпала всичките си налични финанси и да спре операции.

От правителството обаче не дават ясен отговор дали смятат да се намесват за пореден път в Alitalia. Компанията, за която е традиция да работи на загуба, е била подпомагана с държавни пари многократно, дори и когато е била в частни ръце, какъвто е случаят. Тя бе в подобно положение и през 2014 г., когато 49% от акциите й бяха закупени от Etihad Airways. Арабският превозвач обаче не успя да наложи своето и да изведе Alitalia до печалба. За момента няма никой друг, който да желае да инвестира в Alitalia, а кредиторите отказват да отпуснат повече пари, за да може авиолинията да продължи да оперира.

До момента от Рим са отпуснали заем от 400 млн. евро, който обаче се разглежда по-скоро като пари, които да дадат възможност на Alitalia да премине през процеса на фалит, при който администрацията да реши дали активите на компанията могат да бъдат продадени, или да бъдат ликвидирани.

Ключът е в политиката

За момента от правителството напълно отричат да има планове за нова национализация на Alitalia - компания, която бе един от символите на икономическия бум на Италия през втората половина на ХХ век. Финансовият министър Пиер Карло Падоан говори още по-остро за евентуална намеса и коментира, че държавата не желае по никакъв начин да се намества в състоянието на Alitalia. Въпреки това според проучването на Index Research малка част от италианците смятат, че това положение ще се запази. Причината е, че през май следващата година има парламентарни избори и е малко вероятно управляващата Демократическа партия да гледа безучастно фалита на Alitalia, при който над 12 хил. души ще изгубят работните си места.

Мнозинството от италианските граждани не искат държавата отново да спасява националния превозвач Alitalia с пари на данъкоплатците, пише Reuters. Според данни от последни социологически проучвания на Index Research 77% от италианците не желаят да бъдат наливани повече пари в авиокомпанията, в която през последните десет години бяха вложени над 7 млрд. евро държавни пари. Според голяма част от запитаните спасяването на Alitalia е по-скоро политически ход и компанията е в порочен кръг. "Ясно е, че италианците не желаят правителството систематично да работи на дефицити, за да се справи с компании в криза", коментира Наташа Турато, директор на Index Research.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Между чука и наковалнята. От една страна: "Причината е, че през май следващата година има парламентарни избори и е малко вероятно управляващата Демократическа партия да гледа безучастно фалита на Alitalia, при който над 12 хил. души ще изгубят работните си места."

    ...ама от друга страна 77% от гласоподавателите не желаят политиците да им харчат парите за тези 12 хил. работни места на загуба, а със сигурност някоя партия ще им го напомни точно преди изборите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK