Търгът за концесия на летище София ще бъде подновен

Транспортният министър Ивайло Московски не даде подробности при какви условия ще бъде подновена процедурата

Търгът за концесия на летище София ще бъде подновен

Целта е да се подобри управлението и да се намерят пари за БДЖ

12339 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски не даде подробности при какви условия ще бъде подновена процедурата

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Министърът на транспорта Ивайло Московски ще възобнови спряната от служебния кабинет процедура за отдаване на летището в София на концесия.

"Там трябваше да бъдат постигнати две основни цели - летището да бъде управлявано от професионален оператор и, на второ място, приходът от авансовото плащане за тази концесия да бъде използван за решаването на проблемите на дълговете в българските железници. Нито един от тези проблеми не е решен, така че няма алтернатива на концесията", заяви Московски в интервю за телевизия "Европа".

Намесата на служебния кабинет

В началото на април служебният кабинет спря процедурата, която беше открита от второто правителство на Бойко Борисов. След това на четири пъти срокът за подаване на офертите беше удължаван, като последната крайна дата беше 19 май 2017 г., извън мандата на служебния кабинет.

Официалният мотив за спирането беше "наличие на обективни обстоятелства, които не са били предвидени при приемане на решението за откриване на процедурата". Конкретните аргументи на служебния транспортен министър Христо Алексиев бяха, че ще се стигне до вдигане на летищните такси, тъй като от концесионера се искаше според условията на процедурата да плати накуп поне 550 млн. лв., с които кабинетът на Борисов предвиждаше да се решат проблемите в железниците. Също така няма яснота как ще се развива летището, тъй като с най-голяма тежест при избора беше размерът на концесионното възнаграждение (55%), докато плановете за развитие са с тежест 25%, а инвестициите - с 10%. С най-малко значение пък са въпросите на сигурността - 5%, което е пропуск. Проблем според Алексиев беше и липсата на международен консултант, който да работи по сделката от самото й начало, гарантирайки доброто й маркетиране с цел привличане на по-голям брой кандидати.

Лошо управление

Въпреки тези основания държавното дружество се управлява зле - печели твърде малко на фона на дейността си и пътниците получават лоша услуга.

"Доста дълго време се манипулираше тезата, че то се подарява или нещо друго се случва с летище София. Само да обясня и че по Закона за концесиите собствеността за целия период остава публично-държавна собственост и не се променя. Единствено само управлението на тази инфраструктура се предоставя на професионални оператори", поясни сега Московски.

Сред споменаваните преди време кандидати за концесионери бяха две турски фирми - TAV (с 38% участие на френската Aéroports de Paris Group), която оперира и няколко летища в Турция, както и в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия, и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Третият кандидат е германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна, заедно с компания от холдинга "Химимпорт".

Нов директор на летището

Министърът съобщи, че е уволнил назначения от служебния кабинет директор на летището Павел Станчев, а на негово място е назначил досегашния шеф на сигурността Владимир Рапонджиев. Причината за смяната е пробивът в информационната система на летището, за който стана известно преди дни. "Рапонджиев повече от 10 години отговаряше за сигурността на летището. Запознат е с абсолютно всички дейности на самото летище. Смятам, че няма проблем да се справи с управлението на това дружество", каза новият министър.

Московски изрази скептицизъм относно обявения от предшественика му интерес на китайски инвеститор към БДЖ. Служебният министър Христо Алексиев беше казал, че китайски концерн проявява интерес да рефинансира задълженията на БДЖ и да достави нови влакове. "Не съм видял нито един документ, черно на бяло записано. Това, което се анонсира в публичното пространство, не ми изглежда сериозно. Нали не си представяте, че е възможно без законова процедура да бъдат доставени", коментира министърът.

Министърът на транспорта Ивайло Московски ще възобнови спряната от служебния кабинет процедура за отдаване на летището в София на концесия.

"Там трябваше да бъдат постигнати две основни цели - летището да бъде управлявано от професионален оператор и, на второ място, приходът от авансовото плащане за тази концесия да бъде използван за решаването на проблемите на дълговете в българските железници. Нито един от тези проблеми не е решен, така че няма алтернатива на концесията", заяви Московски в интервю за телевизия "Европа".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много е добре, че стария тарикат Станчев е освободен, още по-добре, че концесията е подновена.

    Много е зле, че цената ще остане висока и че ще я потрошим за БДЖ.

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Най-неприемливото в този случай е, че 0.5 милиарда ще бъдат отново налети в бездънната яма БДЖ!

  • 3
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Ами това е целта- едни пари да се налеят в БДЖ и част от тях да се отклонят. А това кой ще управлява летището няма абсолютно никакво значение.

    По-добре да бяха дошли китайците в БДЖ

  • 4
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader

    Fraport са ТИМ. Дадат ли го на тях ще разгонят конкурентите на Bulgaria Air ( ще им вдигнат таксите, ще ги мотаят ... ще им намерят цаката) и познайте какво печели потребителя _!_ (който напоследък живна покрай конкуренцията между превозвачите). А че от държавното летище се краде като за последно е факт. Но аз се съмнявам, че ще дадат летището на читав оператор.

  • 5
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    Не се учудвам, те повечето решения на служебното правителство бяха доста пришпорени, Герджика за два месеца се оля.

    До коментар [#4] от "Kreader":

    Търг е, ще го дадат на участника който е дал най-добрата оферта. Дори да го вземат немците, едва ли ще е проблем. В момента си летят доста превозвачи и до техните летища и никой не ги закача, а и цените са добри.

  • 6
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    БДЖ-то има много имоти под запор. След като платят дълговете - ще има ох мале


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход