"Ел Би Булгарикум" увеличи над два пъти печалбата си през 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Ел Би Булгарикум" увеличи над два пъти печалбата си през 2016 г.

Компанията има дългогодишни договорни отношения за производство на млечни продукти по българска технологии с японската "Мейджи".

"Ел Би Булгарикум" увеличи над два пъти печалбата си през 2016 г.

Приходите на производителя на млечни продукти са нараснали, а разходите са намалели

19250 прочитания

Компанията има дългогодишни договорни отношения за производство на млечни продукти по българска технологии с японската "Мейджи".

© Георги Кожухаров


За държавния производител на млечни продукти "Ел Би Булгарикум" изминалата 2016 г. е била добра във финансово отношение. Компанията е увеличила печалбата си със 118% до 5.6 млн. лв., показва финансовият отчет на дружеството. Това се дължи основно на нарастването на приходите с 10% до 20.3 млн. лв. и намалението на разходите с 8% до 13.7 млн. лв.

Основна част обаче идват не от млекопреработване, а от отдаването на правото за производство на кисело мляко по българска технология и с българска закваска на чужди компании.

По българска технология

Основните приходи на държавното дружество (19.5 млн. лв.) са от неговата търговска дейност, което е увеличение от 9% спрямо предходната година. Основният дял от тях - 11.058 млн. лв., са постъпления от лицензионна дейност. Компанията има дългогодишни договорни отношения за производство на млечни продукти по българска технологии с японската компания "Мейджи", като само от продажбата на тези продукти в Япония "Ел Би Булгарикум" е генерирала приходи от 10.8 млн. лв. Това е увеличение в сравнение с 2015 г. oт 9.5%. Подобен договор българската компания има и с финландската "Валио", който е донесъл приход за 2016 г. от 25 хил. лв. (17 хил. лв. за предходната). През миналата година компанията има и едно лицензионно споразумение на територията на страната, с което е предоставила ползването на марката "Тонус" на хасковската "БМК холдинг", от което има приход от 17 хил. лв. Компанията предоставя и услуги за производство на ишлеме, които обаче са й донесли минимални постъпления от 2 хил. лв. за миналата година.

Приходите от продажбата на собствена продукция през 2016 г. са в размер на 6.9 млн. лв., което представлява минимално увеличение спрямо предходната година. В същото време обаче тези от продажбата на основния продукт – бяло саламурено сирене, са намалели с 23% до 1.6 млн. лв. Това се отнася и за кашкавала, приходите от който са се понижили с 31% до 1.1 млн. лв. Увеличение има при продажбата на кисело и прясно мляко, както и някои други продукти.

Тежки условия

Основна част от собствената продукция на "Ел Би Булгарикум" се пласира в големите търговски вериги. От отчета на дружеството обаче става ясно, че и през 2016 г. те са налагали условия, които са неблагоприятни за дружеството, като например изискването за участие в ценови промоции с техните продукти. От своя страна дружеството също е предприело стъпки за намаляване на изкупната цена на сурово прясно мляко, става ясно от отчета.

Отделно държавното предприятие има и 10 собствени магазина, два от които са открити в София през миналата година. Два от обектите са във Видин, където е и една от техните производствени бази.

Намалени разходи

Най-голямото перо в разходите на компанията е за суровини и материали, които се увеличават с 4% до 5 млн. лв. Друго основно перо са разходите за амортизация (2 млн. лв.), които също бележат ръст от 18%. В същото време най-голямо намаление - 18%, има при външните услуги, които са в размер на малко над 2 млн. лв. Въпреки това разходите за консултантските и одиторските услуги (454 хил. лв.), както и тези в графа други (526 хил. лв.) отбелязват увеличение.

Текущите задължения към доставчици на компанията към края на 2016 г. са 302 хил. лв., а търговските вземания, дължими в срок от 180 дни - 3.3 млн. лв. при малко над 3 млн. лв. към края на предходната година.

Растящи резултати

"Ел Би Булгарикум" продължава да подобрява резултатите си и през първото тримесечие на 2017 г. Дружеството отчита ръст на печалбата от 15%, с което тя достига 1.6 млн. лв. Това се дължи на увеличението на приходите с 63% и те достигат 7.6 млн. лв. Съществено увеличение от 2345% има и при финансовите приходи, които са били 269 хил. лв.

В същото време разходите също се повишават с 88%, което се дължи най-вече на тези за суровини и материали, както и на увеличението на запасите от незавършено производство.

За държавния производител на млечни продукти "Ел Би Булгарикум" изминалата 2016 г. е била добра във финансово отношение. Компанията е увеличила печалбата си със 118% до 5.6 млн. лв., показва финансовият отчет на дружеството. Това се дължи основно на нарастването на приходите с 10% до 20.3 млн. лв. и намалението на разходите с 8% до 13.7 млн. лв.

Основна част обаче идват не от млекопреработване, а от отдаването на правото за производство на кисело мляко по българска технология и с българска закваска на чужди компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    От много време насам се чудя едно нещо - след като киселото мляко е толкова популярен продукт, защо не инзасяме лютеница в чужбина. Не е нито месо, че да иска 100 сертификата, нито има лоши вкусови качества, нито е вредна, нито има конкуренция. Ако лютеницата се популяризира, киселото мляко изобщо няма да влиза в политическите речи на разни родолюбци.

  • 2
    zoroaster avatar :-|
    zoroaster

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Щото лютеница може да си направи всеки, а бактерията на киселото мляко е специфичен български продукт.

  • 3
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Лютениците на родния пазар са наблъскани здраво със захар!

  • 4
    tie_interceptor avatar :-P
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Е, не сте ли чували за износната лютеницата на Олинеза - ANEMUMKA? :-)

  • 5
    tie_interceptor avatar :-P
  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "zoroaster":

    Е и? Това е български продукт и трябва да се популяризира. Като ядеш пурички и бисквити на пападопулус, мислиш ли как ще си ги направиш у вас следващия път?

  • 7
    zz avatar :-|
    zz

    Продуктите на ЕлБи са последния оазис в пазара на псевдомлечните продукти у нас, и много се радвам за тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK