С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 май 2017, 11:36, 10441 прочитания

Гералд Кацлер: Ще продължим да инвестираме в развитие и персонал в завода ни в България

Управителят на Steca Elektronik пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нетни приходи от продажби на "Щека електроник България"
2007 г. – 8.170 млн. лева
2008 г. - 14.421 млн. лева
2011 г. - 20.848 млн. лева
2012 г. - 24.409 млн. лева
2013 г. - 28.648 млн. лева
2014 г. - 28.403 млн. лева
2015 г. - 30.358 млн. лева
В началото на 2017 г. германският холдинг AL-KO придоби мажоритарен дял в Steca Elektronik, която има предприятие в Съединение и произвежда електронни модули (EMS) и кабелна техника с широк спектър на приложение. Фирмата има солидни пазарни позиции и в областта на соларното електронно оборудване и произвежда преобразователи за съхраняване на енергия на фотоволтаични системи. За плановете след придобиването разговаряме с д-р Гералд Кацлер, управител на Steca Elektronik.

Кога и как беше осъществена сделката между AL-KO и Steca Elektronik?


- От началото на 2017 г. AL-KO е мажоритарен собственик на Steca Elektronik. Сделката стана чрез увеличаване на капитала, с което делът на AL-KO достигна 80%. От страна на инвеститора сделката е финансирана със собствени средства, така че в Steca Elektronik на практика влезе свеж капитал. Той е генериран от трансформация на дялове в други международни компании.

Каква е икономическата логика на сделката? Не можеха ли двете фирми да продължат да си работят поотделно?

- AL-KO е холдингова структура, която включва няколко различни бизнес направления: автомобилни компоненти - производство на шасита, амортисьори и окачване за автомобили и ремаркета), градинска техника и въздушна техника - климатични системи. Компанията търсеше активно производител на електроника, с който да допълни тези свои три основни направления. AL-KO смята, че електрониката е сектор с потенциал.



Ще запазите ли структурата на производството на "Щека електроник България"?

- В България започнахме преди 8 години с производството на кабелна техника с широк спектър на приложение. Развиваме българското дружество постоянно, като в момента вече произвеждаме цели електронни уреди под марката Steca. Тук виждаме взможност да работим повече за нашите ЕМS - клиенти. За тях произвеждаме електроника, която те влагат в собствените си продукти. Предимствата в България са, от една страна, по-ниските разходи за заплащане на персонала, от друга, опитът, който има компанията ни в България с електроника.

Влизането на новия инвеститор ще се отрази ли и по какъв начин върху служителите и мениджърския екип в България?

- Ако се погледне развитието на персонала в България, ще установим, че той постоянно нараства през тези 10 години и ние ще продължаваме да го увеличаваме. Ще наблегнем на развитието на инженерния екип, но и на административния капацитет на фирмата. В момента в завода ни в град Съединение са заети 277 души.

Финансовите отчети на българското дружество показват устойчиво нарастване на приходите. Ще запазите ли тенденцията?

- Ще запазим тренда на увеличаване на производството и приходите, но ще увеличим още приходите от продажби. Това ще го постигнем с инвестиции, които ще увеличат ефективността на труда тук. Като използваме предимствата на местоположението на завода в България ще успеем да привлечем допълнително клиенти, като виждаме, че все повече от тях се интересуват от продукцията на завода в България. Установяваме също и че все повече западни фирми идват да произвеждат в България и търсят доставчици на електроника на място, което е шанс за нас.

Кои са основните ви пазари?

- Много силни сме в бялата техника – битови електроуреди, следващият сегмент е автомобилната индустрия, също така и медицинската техника. Останалите клиенти ги обединяваме под общото название индустриални клиенти. С продажбата на собствените продукти на Steca – предимно соларна електроника, ние постигаме около 1/3 от общия оборот на компанията. Виждаме голям потенциал за растеж с устройства и системи, които складират енергията, която после се използва за собствени нужди на производителя. Продажбите осъществяваме основно в немски говорещите държави. Но сме готови да обслужваме клиенти, които са в Америка и Азия.

Българските ви служители са 277, а служителите в Меминген, Германия – около 450. Българските служители произвеждат продукция за около 15 милиона евро, а немските – за около 55 милиона евро. Защо производителността тук е по-ниска?

- Върху различната производителност в България и Германия влияят два фактора. В Германия ние продаваме повече нашите собствени крайни продукти, при които имаме по-голям марж и повече добавена стойност. В България произвеждаме електроника за клиенти, които я влагат като компонент в свои изделия. От друга страна, в Германия производството е по-автоматизирано, отколкото в България. И в бъдеще ще запазим тази тенденция – продукти, които по-лесно се автоматизират, ще се произвеждат в Германия. А друга група продукти – с по-малки серии, със специфични работни операции, които не могат да се автоматизират, ще се произвеждат в България?

Да разбираме ли, че това ще се отрази върху инвестиционната политика – по-старите машини ще дойдат в България?

- Аз не гледам на завода в България като на поле за събиране на отпадащи от Германия стари машини. Ние със сигурност ще инвестираме и в България и в Германия в нови машини – различни по вид, но нови машини. Само от началото на 2016 г. досега българското дружество добави общо 5 нови машини на обща стойност над 1 млн. лв. Две от тях увеличиха капацитета ни в кабелната техника, а останалите 3 ще подобрят ефективността и качеството в участъка за автоматичното насищане на електронни платки.

След колко време AL-KO GmbH планира да изплати инвестицията си в Steca Elektronik?

- Ние сме много доволни от това, че спечелихме инвеститор като AL-KO GmbH, защото там не мислят как да си върнат парите след 3 години и да продадат дела си с печалба, а имат дългосрочни планове за съвместна работа. AL-KO изрично ни даде да разберем, че инвестицията в електроника за тях не е спекулативна сделка, а е целенасочена инвестиция в сегмента електроника, за да създадат четвърти стълб в своя бизнес.

Ако нямате срок на възвращаемост на инвестицията, тогава кога ще можете да си кажете: това беше една успешна сделка?

- Ние вече знаем, че това е добра сделка. Това беше потвърдено и представител на висшето ръководство на AL-KO. Той каза, че в процеса на преговорите за покупка няма как да се разбере какво точно купуваш, защото информацията не е съвсем достатъчна, а времето за проучване е ограничено. Така че този тип сделки са донякъде като покупка на котка в чувал. Но само за три месеца, след като се запознаха с нашите процеси, организация и продукти, те разбраха, че са се сдобили с много хубава котка. Новите съдружници ни съпровождаха при срещи с наши клиенти. И разбраха колко нашите клиенти ценят Steca Elektronik, разбраха, че искат да продължаваме бизнеса с тях и разчитат на пазарен растеж заедно.

Какво може да забави прогнозите, които очертахте пред развитието на българския завод?

- Едно е ясно – заводът ни в България е много добро предприятие и ще продължим да инвестираме в развитието му. Притеснявам се малко когато погледна на пазара на труда в региона на Пловдив, защото не зная дали ще намерим необходимите ни сътрудници. Следваме пазарните тенденции на заплащане на работната сила. В някои случаи и за някои позиции плащаме повече, отколкото е пазарната оценка на труда. Но сме готови да вземем необходимите мерки, за да си набавим необходимите специалисти.

Интервюто взе Михаил Ванчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София 5 Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

21 юли 2019, 1989 прочитания

По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ

Цената на акциите на Wells Fargo падна, тази на книжата на Goldman Sachs се повиши, докато инвеститорите се фокусират върху въздействието от решенията на Фед

21 юли 2019, 851 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volkswagen си постави за цел лидерството при електромобилите

Компанията иска да надмине Tesla и да продава по 1 млн. електрически коли до 2025 г.

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото