С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 май 2017, 11:17, 16277 прочитания

Напред към NASDAQ

Изпълнителният директор на "Сирма груп холдинг" Цветан Алексиев пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Цветан Алексиев е изпълнителен директор на "Сирма груп холдинг", изпълнителен директор и председател на съвета на директорите на "Сирма солюшънс", председател на съвета на директорите на "Сирма бизнес консултинг" и член на съветите на директорите на "Онтотекст", "Датикум" и Panaton Software JSC. Започва работа в Сирма като софтуерен инженер през 1993 г. Преминава през различни позиции в компанията, а от 2002 г. е изпълнителен директор на "Сирма груп холдинг". Завършил е магистърска степен по "Компютърни системи" в Технически университет, София.
Компанията

"Сирма груп" е една от най-големите български софтуерни компании. Създадена през 1992 г., днес тя обединява различни технологични специализирани фирми като "Сирма солюшънс", "Онтотекст" и др. През 2015 г. направи едно от най-успешното първични публични предлагания на акции на технологична компания на Българската фондова борса, където привлече 11.5 млн. лв. Има офиси в различни държави, с които продава на местните пазари.

Приходите на публичната компания "Сирма груп холдинг" за 2016 г. достигнаха
42 млн. лв.

Компанията има
400
служители в България и над 20 в офиси извън страната.
Как се развива годината ви досега?

На доста бързи обороти. В момента пускаме няколко нови продукта в САЩ и покрай тях има доста тичане. Освен това подготвяме вторично публично предлагане, защото искаме още средства за осъществяване на стратегията ни за експанзия на външни пазари, което е доста скъпо начинание.


Каква е целта ви с него?

Амбициите ни са да наберем около 20 млн. евро.

Къде ще се осъществи това предлагане?



Отново на БФБ, като се надяваме този път да привлечем и чуждестранни инвеститори.

Чрез увеличение на капитала или чрез продажба на някой от дяловете на съдружниците?

Чрез увеличение на капитала.

Кога трябва да се осъществи?

До края на 2017 г. или началото на 2018. Желанието ни е да влезем в SOFIX, където ни е мястото.

Поглеждайки назад, бихте ли променили нещо като мениджърски решения в досегашната си кариера?

Все едно ми задавате въпрос дали човек би променил нещо в живота си. Със сигурност всеки прави грешки, но без тях нямаше да сме такива, каквито сме. Така че по-скоро не бих променял нищо.

Колко е трудно една българска софтуерна компания да се наложи на международния пазар?

Много трудно, тъй като се изискват доста средства за маркетинг и продажби. Вече не е евтино занимание, ако го сравняваме с времето, когато започнахме през 90-те години. Сега конкуренцията е голяма и когато започваш да правиш нещо, виждаш как десетки софтуерни компании правят същото. Очевидно е, че трябва да си най-конкурентоспособен спрямо останалите, да предоставяш най-добрата услуга и да накараш потребителите да разберат, че те има.

Споделяте ли мнението, че българите могат да бъдат много добри технологични специалисти, но в маркетинга и продажбите не са много добри?

Абсолютно, това е така. Нормално е, защото добрите експерти по продажби са свързани с територията, на която продават. България е много малък пазар за софтуерни продукти и дори тук да имаш успехи, не може се сравняваш с продажбите на американския пазар например. Те са тотално друга култура, имат други начини за правене на бизнес. Разликата между българите и американците е, че ние сме по-скромни и не можем да се продаваме. Когато започнеш да правиш интервюта за работа там, всеки идва и ти казва колко е добър, какви големи продажби е правил, а накрая се оказва, че е "въздух под налягане". Ето затова е трудно дори и екип да си подбереш за външните офиси. Всичко е на принципа "проба - грешка". Съответно този процес ти отнема от времето да бъдеш ефективен. Освен това разходите за труд са много високи - средната годишна заплата на експерт по продажби в САЩ е над 100 000 долара. Статистиките сочат, че всеки sales трябва да ти направи между половин и 1 милион долара от продажби, което обаче важи за вече разработени и затвърдени на пазара продукти.

Колко служители имате извън България?

Имаме 3 офиса в САЩ - това са общо близо 20 души с офиса в Канада. В Бразилия имаме 1 човек, а във Великобритания поддържаме също малък офис.

Колко души е екипът на "Сирма" в България?

Близо 400, като основна част заемат разработчиците.

Може ли да продавате в Европа от тук?

Да, случва се. По-лесно става като процес поради географската близост, но в същото време по-трудно се продава. Причините са, че европейският пазар на IT продукти е по-малък, освен това репутацията на България в този сектор е по-добра в САЩ, отколкото на континента. Причината за това е може би, защото в Европа знаят повече неща, свързани с политически и други фактори, дискредитиращи страната ни.

Значи Америка си остава най-големият ви пазар?

Да, в САЩ ни е най-лесно и затова там се опитваме да продаваме най-много. Сега пускаме продукти, финансирани чрез ресурсите, с които разполагаме. Ето затова се опитваме да наберем допълнителна инвестиция, за да тръгнат сериозните продажби там. Освен това фокусът на "Сирма" е в развитието на когнитивните технологии, което изисква много сериозна развойна дейност. Инвестирали сме над 2000 човекогодини в технологии за изкуствен интелект и машинно самообучение, където конкуренцията отново е много голяма. В някои области се съревноваваме с компании като IBM, Microsoft, Google. А дори в някои търгове сме побеждавали някои от тях и сме успявали да спечелим клиентите за нас. Но да се конкурираме в същите области, в които оперират те, би било, меко казано, "нахално", като се има предвид какъв ресурс биха могли те да вкарат в R&D и какви са нашите възможности. Опитваме се да позиционираме нашите технологии в по-странични ниши. Въпреки това отново трябват много разработки, за което се трудят много хора. А, знаете, заплатите в този сектор са един от най-високите.

Трудно ли си намирате служители?

Трудно е да си намериш готови кадри. Това, което компаниите правят в днешно време, е да си крадат готови служители. Ние инвестираме в много стажантски програми, където срещаме млади и мотивирани хора. Те преминават през различни етапи на обучение и след 1-2 години са "пушка". Това е начинът да си направиш кадри. Хубаво е да имат образование, тъй като научават нещо в университетите, макар проблемите там да са хиляди. Все пак истинското учене идва с работата. Така е и в западните университети - не можеш да очакваш, че студент ще излезе от образователната система и ще бъде спец. Има такива, но са рядкост.

Какви са разработките ви в областта на изкуствения интелект?

Преди да стигна дотам, трябва да разкажа за философията и визията на "Сирма". В момента се случват доста големи промени в световен мащаб - говори се за 4-та Индустриална революция. Ако преди 20 - 30 години новите неща бяха интернет и мобилните комуникации, то сега започва сливане между физическия, дигиталния и биологическия свят (неща, свързани със здраве). Всичко това се случи благодарение на технологиите, базирани на изкуствения интелект и като цяло когнитивните технологии. Ние стартирахме компанията през 1992 г. с идеята да се занимава точно с изкуствен интелект, но тогава нямаше такова търсене, както в момента. Ако вие сте компания и искате да сте в крак с промените, трябва да извършите преход към интелигентното предприятие. Тя се основава на няколко фактора:

- Трябва да се работи ефективно с данните. (През 1992 г. данните бяха недостатъчни, а сега те са страшно много.)

- Процеси (компаниите няма как да работят, ако нямат някакви процеси. Преди няколко години фирмите използваха огромни системи, за които считаха, че процесите са статични, и нищо не се променяше дълго време. Сега вече всичко се случва много динамично).

- ангажираността (никоя компания не може да оцелее, ако не стимулира ангажираност на клиентите към продуктите, които компанията предлага, и ангажираността на служителите към целите на организацията).

Всъщност тези елементи се подпомагат от 2 фактора:

- Човешкия интелект (хората е хубаво да са умни, да работят с информация, да осъществяват процесите).

- Изкуствения интелект (Хората понякога мислят, че целта е изкуственият интелект да стане като нас, т.е. да може да мисли като нас. Това не е така. Има хиляди алгоритми, които са базирани на изкуствения интелект, и обикновеният човек не знае, че това е така. Например събирането на данни от видео, снимки, извличане на информация от неструктуриран текст. Помага и в процесите, защото може да дава съвети, предложения за решаване на даден проблем в сфери, където това трябва да става много бързо. Например във Forex търговията има цял сегмент, където няколко изкуствени интелекта се "надлъгват" и всичко е за време.)

Тези системи навлизат и са навсякъде. Нашата цел е да помогнем за осъществяването на този преход към интелигентна организация чрез когнитивни и бизнес технологии. За да го направим, създадохме концепция за "облака Сирма", тъй като тенденцията е такава. Предимствата от "облака" са много - започвайки от това, че потребителите искат да плащат за това, което ползват, до това, че може да си мащабират неограничено пространството, а някои алгоритми са доста тежки. Ние си събираме всички технологии в облака "Сирма", който има няколко основни слоя.

В първия са тези core когнитивни технологии - там са ключовите ни технологии. Една от тях работи с текст и е използвана от големи медии като BBC и FT. В това място е и graph базата, която ни позволява вече извлечените обекти, концепции и връзки да бъдат запазени в нерелационна, графова структура.

Там са и технологиите ни за компютърно зрение, в които имаме много успехи. Успяхме да надминем Microsoft и Google в някои алгоритми за извличане на информация от човешки лица. И това е факт, който лесно може да бъде измерен. Към тях спадат и технологиите ни за демографски анализ - за определяне на пол, възраст, раса от видео, снимки. Това е един от новите продукти, които пускаме в САЩ. В този слой са и други продукти за работа с данни - data mining и др.

Вторият слой е на функционалните модели. Инвестирахме пак доста човекогодини в разработката на една универсална платформа, чрез която можем да моделираме процеси, работа с документи, сътрудничество, и то без да се налага кодиране. Това е ключова система за бизнеса, чрез която можем да пускаме сложни бизнес приложения в различни индустриални сегменти в рамките на само 1 седмица.

Най-горният слой съдържа knowledge моделите за всяка една област. Ние използваме цялото това нещо, за да направим приложения в 6 основни вертикала. Вертикалите ни са финансовият сектор, здравеопазване, производство, медии и културно наследство, retail и въпросните кросиндустриални бизнес решения. Целта ни е чрез тези технологии да правим много силни продукти.

Може ли да споделите някои ваши клиенти?

Enterprise решенията ни са продавани в над 50 държави на всички континенти. А мобилните ни приложения присъстват в 187 държави, т.е. в почти целия свят, и са в 18 езикови версии. С един масов продукт сме навсякъде - за управление на диабета.

В областта на издателския бизнес работим с BBC и FT. Освен това почти всички български банки използват наши продукти, международни банки – например Bank Espirito Santo, Credit Agricole, Alpha Bank, Bank of America; в областта на застрахователния бизнес сме може би най-големите доставчици на технологии. В сектора на производството работим в партньорство с Хайделберг, в САЩ с QVI, а в Австралия – с Canon, и т.н.

Бихте ли посъветвали други компании да излязат на борсата? Каква е равносметката ви година и половина по-късно?

Това е един добър начин да се привлече финансов ресурс, тъй като не са много VC фондовете, които инвестират в България. Те казват "много сте малки, прекалено голям е политическият риск в страната" и т.н. Така че това е един от достъпните методи за финансиране в страната. Не си заслужава, разбира се, ако набираш малко пари, защото трябва да изпълняваш много изисквания и регулации.

Листването води до по-голяма видимост на компанията, затова се стремиш винаги да показваш по-добри резултати. Аз лично съм доволен от това наше решение, въпреки повечето работа.

Може ли да разкажете за някое мениджърско решение, което е било труден казус или предизвикателство за вас?

Най-трудно ни е било да се отказваме от нещо, което вече сме започнали. Това е напълно нормално в човешки план, тъй като ти вече си вложил време, средства и усилия. Така например имахме една компания - "Пирина", нейната основна дейност беше да прави режещи плотери - единствената ни хардуерна компания. Доста пари наляхме, доста грешки направихме, включително и с избора на мениджмънт. Виждаше се, че наливаме средства, а нищо не се случваше и беше трудно да се откажем накрая.

Къде си представяте "Сирма" след 5 години?

Дотогава целта ни е да се листнем на голяма световна борса - за предпочитане NASDAQ или някоя европейска. Освен това искаме да достигнем приходи над 100 млн. евро, защото компания, която прави такива приходи, става интересна и разпознаваема. Надяваме се не само в България, но и в световен мащаб да стане ясно, че някои от технологиите на "Сирма" са едни от най-добрите.

Какъв растеж имате за миналата година спрямо предходната?

Над 20% увеличение на приходите, много добър ръст на EBITDA.
Q&A

Как комбинирате професионално и свободно време?
Свободното време става все по-малко, но обичам да спортувам. Тренирам карате и катеря. Ходя по планини, карам колело.

Какви устройства и приложения използвате в ежедневието си?
По отношение на устройствата и приложенията - използвам часовник, който мери крачки и калории. Освен това използвам соларни батерии, за да си зареждам устройствата, когато ходя в планината. Имам инсталирани предимно наши приложения, за да следя какво става с тях. Също така имам апликации за пътувания и самолетни билети.

Интервюто взеха Натали Неделчева и Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година 1 Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година

Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел

14 окт 2019, 620 прочитания

Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP

Американският мениджър управлява германската софтуерна компания повече от десетилетие и утрои пазарната й оценка

14 окт 2019, 702 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Собственикът на "Актавис" прави IT център в София

Екипът на фармацевтичната компания ще се разшири с 30 компютърни специалисти

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие