КЗК прави секторен анализ за търговията с храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК прави секторен анализ за търговията с храни

КЗК прави секторен анализ за търговията с храни

Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги

Мара Георгиева
4708 прочитания

© Юлия Лазарова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва да готви секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки, става ясно от сайта на регулатора. Решението за образуване на производство е от 23 март, но е публикувано чак на 15 май. Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги.

През март, по времето, когато е взето решението за секторен анализ, комисията приключи своя проверка, свързана с евентуални нарушения при собствените марки (Рrivate Labels) на търговските вериги. Проучването започна миналата пролет, когато КЗК се самосезира, за да установи дали компаниите са съгласували доставни и продажни цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки.

Първоначално проверката, която включи и претърсване на офиси, бе насочена срещу четирите германски вериги в страната - "Кауфланд България ЕООД енд Ко" КД, "Лидл България ЕООД енд Ко" КД, "Билла България" и "Метро Кеш енд Кери България", а по-късно обхвана и "Максима България", "Ван холдинг", "Евро Харт", "Винтерко-БГ", "Европа-ВН", "Дар Г.Н.", "ЦБА-България", ЦБА и КОМЕ.

Решението

Проверката завърши с решението, че в рамките на производството не са установени доказателства за фиксиране на нивата на доставните и продажните цени на стоките с цел осигуряване на благоприятна среда за предложенията със собствени марки. Комисията не откри елементи от съгласувана практика между търговските вериги, насочена към налагане на стоки със собствени марки за сметка на тези с марки на производителите.

Сега обаче регулаторът е решил да направи секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки и мотивира това свое решение с "обществената значимост на сектора" и с това, че "бизнес моделът по налагане на собствени марки от страна на търговските вериги изисква по-детайлен анализ на поведението на дружествата".

"Извършването на широкоспектърен анализ на конкурентната среда на търговията с храни и бързооборотни стоки е от фундаментално значение за бъдещите проучвания в тази икономическа сфера, защото има потенциала да засегне въпроси в областта на застъпничеството по конкуренция, нелоялна конкуренция, злоупотреба с по-силна позиция при договаряне и концентрации", се казва още в решението на КЗК. Досегашната практика показва, че изготвянето на един секторен анализ обикновено продължава около година.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва да готви секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки, става ясно от сайта на регулатора. Решението за образуване на производство е от 23 март, но е публикувано чак на 15 май. Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги.

През март, по времето, когато е взето решението за секторен анализ, комисията приключи своя проверка, свързана с евентуални нарушения при собствените марки (Рrivate Labels) на търговските вериги. Проучването започна миналата пролет, когато КЗК се самосезира, за да установи дали компаниите са съгласували доставни и продажни цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    clutch avatar :-P
    clutch

    "Кауфланд България ЕООД енд Ко" КД, "Лидл България ЕООД енд Ко" КД, "Билла България" и "Метро Кеш енд Кери България"....може да са всякакви, безспорно имат трески за дялане но поне в социално отношение са изрядни към служителите си и държавата. Пълни осигуровки, овъртайм, допълнителни бенефити, бонуси, здравни допълнения.
    А бг. веригите ако се разрови..... Масово се водят на четири часов работен ден при реален 10 и дори 12 часа, осигуровки на минимална заплата, събота и неделя са нормални работни дни, смрад, свински условия, меринжеи от село Пъдарево за които крясъците и викането е върхот на началничеството.... :)
    Яко бе, гърч по мутро-бантустански, ма продАлжаваме напред :)

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "clutch":

    За някои неща си прав, за други - не. Във Фантастико освен събото-неделните работни дни чистотата, заплащането и осигуровките бяха на ниво. Не ме бутнаха в някоя мафиотска ДОО доброзорно и ме научиха на трудова етика. По време на най-сериозната криза при това.

    Този гърч, който ти цитираш, и до момента ми помага да затвърдявам позициите си на ново работно място.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK