Италианската компания Atlantia предлага да купи испанския си конкурент Abertis в сделка за 16.3 млрд. евро. Осъществяването на сделката ще създаде една от най-големите инфраструктури компании в света с права за събиране на пътни такси, съобщава Financial Times.

За офертата

Atlantia, която е част от портфолиото на фамилията Бенетон, обяви, че предлага цена от 16.5 долара на акция за испанската компания, базирана в Барселона. В офертата съществува възможност цената да бъде платена и в акции от новата компания. Цената в офертата е с 0.3% по-висока от котировките на Abertis в петък и с 8% по-висока от стойността на акциите към средата на април, когато за пръв път излезе информация за намеренията на Atlantia.

Новият лидер

"През последните няколко седмици се опитахме да разработим предложение, което да е изгодно за всички заинтересовани страни", съобщи главният изпълнителен директор на италианската компания Джовани Кастелучи. Осъществяването на сделката ще е най-голямото международно придобиване в Италия за близките 10 години и ще създаде компания, разполагаща с правата за събиране на такси от над 14 хил. км платени пътища. Годишните приходи на новата компания биха били 6.3 млрд. евро от тази услуга. За сравнение - сегашният лидер в областта на пътните такси, френската Vinci, има приходи от 6.3 млрд. евро от пътни такси.

Предложението на Atlantia е част от плана на компанията да увеличи приходите си, като разнообрази своето портфолио, което за момента е концентрирано предимно на италианския пазар. Според Кастелучи сделката също би променила силната зависимост на дружеството от вътрешния пазар пазар.

Вариантите пред акционерите

Въпреки че анализаторите очакват офертата на Atlantia да бъде приета, най-големият акционер в Abertis - Criteria, все още не е направил изявление за намеренията си. Според анонимни източници на Financial Times вероятно това ще отнеме поне 4 седмици, а вариантът плащането по сделката да се осъществи чрез придобиване на акции в обединената компания отговаря напълно на дългосрочната стратегия на Criteria. От Atlantia уточняват, че акционерите, които изберат опцията за обмен на акции, няма да могат извършват операции със своите активи до февруари 2019 г. От италианската компания също съобщиха, че при сключване на сделката в организацията на бизнеса на Abertis няма да бъдат извършени сериозни промени и компанията ще запази управлението си в Испания.

Взаимни ползи

Сделката за 16.3 млрд. евро е привлекателна възможност за финансиране. Голяма част от банките, сред които Intesa Sanpaolo, Credit Suisse и Unicredit, вече изразиха своята готовност да осигурят средствата, необходими за осъществяването й.

Придобиването на Abertis ще има благоприятен ефект и за двете компании. Сделката ще помогне на Atlantia да си осигури достъп до повече чуждестранни пазари и ще помогне на Abertis да се справи с проблема с изтичащите концесии на много от пътищата в потфолиото на компанията. Също така обединяването на компаниите ще им позволи да се борят за много големи инфраструктурни проекти на американския пазар.

Кои са компаниите:

Atlantia

- Atlantia е част от портфолиото на фамилията Бенетон, която я контролира чрез своя инвестиционен фонд Edizione.

- Притежава правата за събиране на такси от над 6000 км пътища в Италия, Бразилия, Чили и Полша.

- Концесионер е летищата Fiumicino и Ciampino в Рим. През юни 2016 г. беше договорена и концесия за трите летища на Лазурния бряг във Франция.

- Приходите й през 2016 г. са били 5.48 млрд. евро при 5.3 млрд. година по-рано.

- Печалбата й за 2016 г. е била 2.315 млрд. евро при 2.12 млрд. през 2015 г.

- Пазарната й капитализация е нараснала с 11%, или 1.43 млрд. евро.

Abertis

- С дял от 22.3% испанската Criteria, която е дъщерно дружество на фондация Caixa, e най-големият акционер в компанията.

- Испанската инфраструктурна компания притежава права за събиране на такси от над 8000 км пътища в 14 страни, сред които Испания, Бразилия и Чили.

- Компанията е реализирала приходи от 4.94 млрд. евро през 2016 г., което е ръст от 13% в сравнение с 2015 г.

- Печалбата й е била 796 млн. евро през изминалата година при загуба от 64.7 млн. през 2015 г.

Италианската компания Atlantia предлага да купи испанския си конкурент Abertis в сделка за 16.3 млрд. евро. Осъществяването на сделката ще създаде една от най-големите инфраструктури компании в света с права за събиране на пътни такси, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове