Битката за самолетните билети на властта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за самолетните билети на властта

Дневник

Битката за самолетните билети на властта

В навечерието на българското председателство на Европейския съюз има бум на обществени поръчки за самолетни билети

Калина Горанова
15892 прочитания

Дневник

© Асен Тонев


Темата накратко

- В навечерието на българското председателство на Европейския съюз има бум на обществени поръчки за самолетни билети, като в момента те сумарно са за над 15 млн. лв.

- Тези процедури почти винаги се оспорват, като най-големият централизиран търг на Министерство на финансите от 2016 г. за 30 млн. лв. скоро ще бъде решен окончателно от съда и ще стане ясно кой ще вози властта.

- Споровете са основно между две компании - "Аргус травел интернешънъл" и "България ер", която се явява наравно с туристическите агенти.
Автор: Капитал

За много държавни ведомства предстоящото българското председателство на Съвета на Европейския съюз през първата половина на 2018 г. е основно източник на стрес. За много частни компании обаче е източник на бизнес, като естествено голяма част от подготвителните и съпътстващите дейности се възлагат с обществени поръчки. И ако строителният бранш е свикнал с мега държавните търгове и разпределянето на порциите върви без големи сблъсъци, то в други сектори не е така.

Един от най-шумните в това отношение е осигуряването на самолетните превози. През последните месеци се наблюдава бум на обществени поръчки за целта, като общата им сума е за над 15 млн. лв. Като се започне от Министерство на външните работи с поръчка за 4 млн. лв., мине се през МВР - 3.6 млн. лв., и се стигне до БНБ - 2.2 млн. лв. На повечето търгове се сблъскват две основни действащи лица, а процедурите почти неизменно стигат до жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и съдебни дела.

От една страна е авиокомпанията "България ер", която от известно време участва усилено по търговете наравно с туристическите агенти. Авиокомпанията има нужда от всеки допълнителен бизнес, съдейки по сериозните й задължения към "Летище София". От другата е туристическият агент "Аргус травел интернешънъл", която често бива отстранявана за това, че "България ер" не й дава оторизация да резервира и закупува нейни самолетни билети, като се стига до странен прецедент - авиокомпанията, кандидатстваща по търг наравно с туристически агенти, на практика ги държи зависими от оторизацията, която тя самата би трябвало да им издаде.

Последният търг, който отново върви в комплект с входирана жалба до КЗК, е на Министерство на финансите, като търга с индикативна стойност от 2 млн. лв. Жалбата е на "Аргус травел интернешънъл", като компанията е отстранена от участие заради липсата на оторизация да извършва резервации и да закупува самолетни билети от авиокомпания "България ер". На първо място е класирано обединението "България ер - Посока".

"България ер" повежда с 30:0

По-малките поръчки по министерства и ведомства в момента бяха предшествани от намираща се в съда голяма централизирана процедура за нуждите на цялата изпълнителна власт за 30 млн. лв. Тя беше пусната на 21 януари 2016 г. от Министерство на финансите и имаше за цел точно да обезпечи българското председателство на Съвета на ЕС чрез рамково споразумение. Позициите в нея са две – за полети до Брюксел и за полети до други дестинации. След това всяко ведомство ще може чрез малки поръчки да избира между вече избраните кандидати и техните оферти.

От търга беше отстранена "Аргус травел интернешънъл", предлагаща най-изгодните условия, въпреки че отговаря на всички изисквания на министерството. Отпадането й се случва след обжалване от страна на "България ер". В основата на жалбата на авиопревозвача е, че "Аргус травел интернешънъл" не разполага с оторизация да продава билети на "България ер" (виж карето). А това е нещо, което самата авиокомпания би трябвало да й издаде като IATA туристически агент.

На въпрос на "Капитал" дали другият кандидат е искал въпросното разрешение и ако да, защо такова е отказано, от авиокомпанията отговориха: "Аргус травел интернешънъл" нямат оторизация от националния превозвач, тъй като до 2013 г. "България ер" е работила с "Аргус травел" и след установени нарушения прекратява оторизацията й. По същите съображения такава не е дадена и на "Аргус травел интернешънъл". От фирмата конкурент пък отговориха, че въпросната "Аргус травел" не извършва дейност, а "Аргус травел интернешънъл" е друго юридическо лице с различен собственик.

Въпреки че в условията на търга няма изискване кандидатите да имат въпросната оторизация на "България ер", КЗК приема жалбата на авиокомпанията. Впоследствие това прави и Върховният административен съд, като сега тече обжалване на по-горна инстанция. По неофициална информация тя вече е излязла с решение и то е в полза на "България ер".

Отменен гол

Паралелно се движи още една аналогична процедура за полетите на депутатите, пусната от Народното събрание. Тя е открита на 18 юли 2016 г. и е с прогнозна стойност 1.4 млн. лв. без ДДС за период от две години - малка, но престижна процедура. На 10 октомври за победител е избран "Аргус травел интернешънъл". При търга на Народното събрание "България ер" е отстранена, тъй като документите за участие не са подписани от всички членове на съвета на директорите на дружеството. В органа влиза юридическото лице "Бългериан еъруейз груп" и възложителят определя, че документите за участие са подписани от пълномощник, чиято представителна власт не е отразена в Търговския регистър.

"България ер" подава две жалби пред КЗК – първата е заради това, че дружеството е отстранено. Втората - защото Народното събрание е допуснало предварително изпълнение на договора с "Аргус травел интернешънъл", като авиопревозвачът отново се мотивира с липсващата оторизация, каквато отново не е изисквана в търга. За разлика от позицията на КЗК при аналогичния казус с голямата поръчка, при вече новото ръководство на КЗК жалбата на "България ер" е отхвърлена.

Случаят стига до ВАС. На 12 април 2017 г. съдът излиза с решение, че отменя решението на главния секретар на НС за класиране на участниците и избор на изпълнител и връща преписката за продължаване на процедурата. Тоест "България ер" се връща в процедурата и предстои отваряне на цените на авиокомпанията.

В продълженията

Споровете продължават и по другите институции. В края на февруари миналата година поръчка пуска Министерството на труда и социалната политика. Първоначално на първо място е избрана "Аргус травел интернешънъл", а "България ер" е отстранена, тъй като не е представила в срок исканата й писмена обосновка за по-ниските си цени, гласи отбелязаното в протокола на избиращата комисията. Обосновката е поискана на 19 май. На 29 юни "България ер" изпраща писмо до комисията, а на 6 юли и обосновката си. От последвалия протокол става ясно, че възложителят ще върне работата на комисията по този повод. Следва прекласиране и на първо място излиза "България ер".

Казусът попада в КЗК, която отменя последното решение на комисията като незаконосъобразно. Това решение на КЗК отива във ВАС. Жалбите са две - на министерството на труда и социалната политика и на "България ер". Съдът приема мотивите на министерството, че не може да се заключи по безспорен начин, че "България ер" е получила писмото, с което от нея се иска да представи писмената си обосновка, като приема, че КЗК неправилно е приела обратното, тъй като искането е било изпратено на общ адрес за кореспонденция, а не на посочения специален адрес за кореспонденция.

След излизането на окончателното решение на съда по голямата централизирана процедура за 30 млн. лв. не е ясно каква ще е съдбата на по-малките търгове по ведомства. И до колко бизнесът с осигуряването на билети за нуждите на държавата ще се концентрира в един участник.

Въпрос на оторизация

"Аргус травел интернешънъл" няма т.нар. BSP (Billing and Settlement Plan) оторизация от "България ер". Въпросната оторизация се издава от превозвачите на одобрените от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) туристически агенти автоматично, като логиката е, че превозвачите би трябвало да имат интерес туристическите агенти да продават билетите им. Неиздаване може да има само при сериозни провинения при тарифирането на билетите от страна на даден туристически агент например. Въпросният BSP улеснява разплащането между агенти и авиокомпании, като става централизирано, преминавайки през IATA.

Липсата на подобна оторизация не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти. При огромна част от полетите се работи на т.нар. codeshare agreement - две или повече авиокомпании си поделят един полет, без значение на коя реално е самолетът. Това дава възможност на агентите да продават места на бланка на другата авиокомпания. Трети вариант е да се извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от дадената авиокомпания.

Темата накратко

- В навечерието на българското председателство на Европейския съюз има бум на обществени поръчки за самолетни билети, като в момента те сумарно са за над 15 млн. лв.

- Тези процедури почти винаги се оспорват, като най-големият централизиран търг на Министерство на финансите от 2016 г. за 30 млн. лв. скоро ще бъде решен окончателно от съда и ще стане ясно кой ще вози властта.

- Споровете са основно между две компании - "Аргус травел интернешънъл" и "България ер", която се явява наравно с туристическите агенти.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Капитал, не ви прави чест като защитавате никому неизвестна компания, която единственото нещо, което излиза в Гугъл при търсене е скандали и некоректни практики. Защо не споменете, че въпросната фирма има офис само и единствено в министерството на отбраната? Защо не споменете, че и двете фирми Аргус Травъл и Аргус Травъл Интернешънъл са фирми на един и същ собственик с именития прякор Гестапото, а този прякор не е дошъл ей така, а защото е бивш шеф на отдел политическа полиция по времето на Живков и не на последно място Мултак? Едва ли сте ги пропуснали, защото не ги знаете.

    Пишейки по този начин, а фактите говорейки точно обратното на написаното ми минава през ума, че вероятно има засегнати лични интереси и журналитиката в тази статия не е обективна, а уж се борим за свободна журналистика...

  • 2
    fru10518982 avatar :-|
    dobrev

    Най-нормално е националния превозвач да получи най-много поръчки, но това не се случва, защото министрите си имат разни поставени фимирчки, които купуват билети от превозвача, минават през фирмата, цената се завишава и се източват държавни средства. А най-добре би било изобщо да не се дават пари за командировките им. Да си плащат сами билетите.

  • 3
    mndovrmttr avatar :-P
    Rob Roy

    И какво се получава? Търг за самолетни билети се печели от туроператорски фирми, а не от авиокомпаниите които предлагат същите тези билети. Още повече победител е някакъв измислен туроператор, който дори няма право да купува самолетни билети. Срам!

  • 4
    boras avatar :-?
    boras

    А защо изобщо фирма, която не отговаря на условията на търга е допусната до самия търг? Въпросителните стават прекалено много.

  • 5
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев

    Странно съчинена статия за странен казус. Ще го карам по спомени, но на първо място изключиха националния превозвач още преди да е започнал търга, заради нелепото оправдание, че не са се подписали шефовете на фирмата, а техен представител. Явно от министерството нямат идея от тръговско право и сигурно не са чували за търговски закон, но според чл.32 от него представителят е лице, което самостоятелно и по занятие сътрудничи на търговеца при извършване на търговската му дейност. Въпрос: щом законът го позволява, а министерството не, то какво е решението на министерството? Може и да не се отговаря на него, защото е реторичен. Естествено от авиокомпанията атакуваха решението в КЗК, но пак заради шуробаджанащината в родните ни държавни институции искането беше отхвърлено. Ще питате каква шуробаджанащина? Шефката на КЗК е майка на депутат от Народното събрание, който е гласувал Аргус да е "печелещата" компания в конкурса. Но това не се разбира от материала ви и прави манипулативно впечатление, че жалбата веднага е приета от КЗК. Изобщо държавата с цялата си власт се опитва да промени практиката в правото и правото като цяло, за да може тази въпросна фирма Аргус да вземе поръчката, а те дори нямат оторизация да купуват билети. Прави сте, че условията на търга не изисква кандидатите да имат такава оторизация от националния превозвач, но те са единствените, които имат директни полети до дестинациите, които им трябват. Поръчата и без това е скъпа, а с прехвърляне на полети ще стане още по-скъпа, защото ще се плащат и командировачни пак от джоба на данъкоплатците. Да не споменавам, че неудобството е в пъти повече и щом си на работна среща не ти се иска да киснеш по летищата. И не на последно място, такава фирма като Аргус никой няма да даде гаранция, че ще завърши правилно услугата, за която я наемат, защото никой не я знае каква е и дали има изобщо клиенти.

  • 6
    wanderer avatar :-?
    wanderer

    [quote#1:"black_recluse"]Защо не споменете, че и двете фирми Аргус Травъл и Аргус Травъл Интернешънъл са фирми на един и същ собственик с именития прякор Гестапото[/quote]

    Каква е връзката освен административната сграда на ул. Христо Белчев № 3 между АРГУС ТРАВЕЛ ЕООД, Фирмено дело: 7813 /1995 и собственик "ЕЛ СИ - 2000" ООД (във фалит) (с вероятен първочален собственик Юрий Ангелов) и
    АРГУС ТРАВЕЛ ИНТЕРНЕШЪНЪЛ ЕООД, регистрирана в ТЗ на 12.09.2012 г. със собственик НИКОЛАЙ ВЛАДИМИРОВ ШОПОВ и
    „Митьо Гестапото“ - Димитър Иванов, екс директор на 6-то управление на ДС?
    Кой от тримата, разминаващи се с по 20 години във възрастта, е собственика?

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Предпочитам да живне Bulgaria Air и да се изплатят дълговете към летището, от колкото някакви големи посреднически гуши да намажат рекордна печалба.

  • 8
    nlit avatar :-|
    nlit

    Леле колко глупости са се изписали тук...
    #black_recluse - фирмата има и други офиси, едни затваря, други отваря, а си има и един основен. Колкото се отнася до "Гестапото" той няма, и никога не е имал нищо общо с Аргус Травел или със Аргус Травел Интернешънъл...
    #Милен Минчев - Явно сте доста запознат със делата които се водят между двете компании, но явно не Ви се струва странно обстоятелството, че само една компания има преки полети до Варна и Бургас, и тази същата компания трябва и да раздава оторизации на конкурентни за държавни поръчки фирми... ще Ви помогна, това не Ви ли прилича на осигуряване на монопол ЗА ЕДНА ФИРМА... на мен ми прилича... а когато станат монополисти ще могат да си сложат каквито искат цени... без конкуренция... и ние всички ще плащаме...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK