С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 19 май 2017, 10:44, 14951 прочитания

Битката за самолетните билети на властта

В навечерието на българското председателство на Европейския съюз има бум на обществени поръчки за самолетни билети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- В навечерието на българското председателство на Европейския съюз има бум на обществени поръчки за самолетни билети, като в момента те сумарно са за над 15 млн. лв.

- Тези процедури почти винаги се оспорват, като най-големият централизиран търг на Министерство на финансите от 2016 г. за 30 млн. лв. скоро ще бъде решен окончателно от съда и ще стане ясно кой ще вози властта.

- Споровете са основно между две компании - "Аргус травел интернешънъл" и "България ер", която се явява наравно с туристическите агенти.
За много държавни ведомства предстоящото българското председателство на Съвета на Европейския съюз през първата половина на 2018 г. е основно източник на стрес. За много частни компании обаче е източник на бизнес, като естествено голяма част от подготвителните и съпътстващите дейности се възлагат с обществени поръчки. И ако строителният бранш е свикнал с мега държавните търгове и разпределянето на порциите върви без големи сблъсъци, то в други сектори не е така.

Един от най-шумните в това отношение е осигуряването на самолетните превози. През последните месеци се наблюдава бум на обществени поръчки за целта, като общата им сума е за над 15 млн. лв. Като се започне от Министерство на външните работи с поръчка за 4 млн. лв., мине се през МВР - 3.6 млн. лв., и се стигне до БНБ - 2.2 млн. лв. На повечето търгове се сблъскват две основни действащи лица, а процедурите почти неизменно стигат до жалби до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и съдебни дела.


От една страна е авиокомпанията "България ер", която от известно време участва усилено по търговете наравно с туристическите агенти. Авиокомпанията има нужда от всеки допълнителен бизнес, съдейки по сериозните й задължения към "Летище София". От другата е туристическият агент "Аргус травел интернешънъл", която често бива отстранявана за това, че "България ер" не й дава оторизация да резервира и закупува нейни самолетни билети, като се стига до странен прецедент - авиокомпанията, кандидатстваща по търг наравно с туристически агенти, на практика ги държи зависими от оторизацията, която тя самата би трябвало да им издаде.

Последният търг, който отново върви в комплект с входирана жалба до КЗК, е на Министерство на финансите, като търга с индикативна стойност от 2 млн. лв. Жалбата е на "Аргус травел интернешънъл", като компанията е отстранена от участие заради липсата на оторизация да извършва резервации и да закупува самолетни билети от авиокомпания "България ер". На първо място е класирано обединението "България ер - Посока".

"България ер" повежда с 30:0



По-малките поръчки по министерства и ведомства в момента бяха предшествани от намираща се в съда голяма централизирана процедура за нуждите на цялата изпълнителна власт за 30 млн. лв. Тя беше пусната на 21 януари 2016 г. от Министерство на финансите и имаше за цел точно да обезпечи българското председателство на Съвета на ЕС чрез рамково споразумение. Позициите в нея са две – за полети до Брюксел и за полети до други дестинации. След това всяко ведомство ще може чрез малки поръчки да избира между вече избраните кандидати и техните оферти.

От търга беше отстранена "Аргус травел интернешънъл", предлагаща най-изгодните условия, въпреки че отговаря на всички изисквания на министерството. Отпадането й се случва след обжалване от страна на "България ер". В основата на жалбата на авиопревозвача е, че "Аргус травел интернешънъл" не разполага с оторизация да продава билети на "България ер" (виж карето). А това е нещо, което самата авиокомпания би трябвало да й издаде като IATA туристически агент.

На въпрос на "Капитал" дали другият кандидат е искал въпросното разрешение и ако да, защо такова е отказано, от авиокомпанията отговориха: "Аргус травел интернешънъл" нямат оторизация от националния превозвач, тъй като до 2013 г. "България ер" е работила с "Аргус травел" и след установени нарушения прекратява оторизацията й. По същите съображения такава не е дадена и на "Аргус травел интернешънъл". От фирмата конкурент пък отговориха, че въпросната "Аргус травел" не извършва дейност, а "Аргус травел интернешънъл" е друго юридическо лице с различен собственик.

Въпреки че в условията на търга няма изискване кандидатите да имат въпросната оторизация на "България ер", КЗК приема жалбата на авиокомпанията. Впоследствие това прави и Върховният административен съд, като сега тече обжалване на по-горна инстанция. По неофициална информация тя вече е излязла с решение и то е в полза на "България ер".

Отменен гол

Паралелно се движи още една аналогична процедура за полетите на депутатите, пусната от Народното събрание. Тя е открита на 18 юли 2016 г. и е с прогнозна стойност 1.4 млн. лв. без ДДС за период от две години - малка, но престижна процедура. На 10 октомври за победител е избран "Аргус травел интернешънъл". При търга на Народното събрание "България ер" е отстранена, тъй като документите за участие не са подписани от всички членове на съвета на директорите на дружеството. В органа влиза юридическото лице "Бългериан еъруейз груп" и възложителят определя, че документите за участие са подписани от пълномощник, чиято представителна власт не е отразена в Търговския регистър.

"България ер" подава две жалби пред КЗК – първата е заради това, че дружеството е отстранено. Втората - защото Народното събрание е допуснало предварително изпълнение на договора с "Аргус травел интернешънъл", като авиопревозвачът отново се мотивира с липсващата оторизация, каквато отново не е изисквана в търга. За разлика от позицията на КЗК при аналогичния казус с голямата поръчка, при вече новото ръководство на КЗК жалбата на "България ер" е отхвърлена.

Случаят стига до ВАС. На 12 април 2017 г. съдът излиза с решение, че отменя решението на главния секретар на НС за класиране на участниците и избор на изпълнител и връща преписката за продължаване на процедурата. Тоест "България ер" се връща в процедурата и предстои отваряне на цените на авиокомпанията.

В продълженията

Споровете продължават и по другите институции. В края на февруари миналата година поръчка пуска Министерството на труда и социалната политика. Първоначално на първо място е избрана "Аргус травел интернешънъл", а "България ер" е отстранена, тъй като не е представила в срок исканата й писмена обосновка за по-ниските си цени, гласи отбелязаното в протокола на избиращата комисията. Обосновката е поискана на 19 май. На 29 юни "България ер" изпраща писмо до комисията, а на 6 юли и обосновката си. От последвалия протокол става ясно, че възложителят ще върне работата на комисията по този повод. Следва прекласиране и на първо място излиза "България ер".

Казусът попада в КЗК, която отменя последното решение на комисията като незаконосъобразно. Това решение на КЗК отива във ВАС. Жалбите са две - на министерството на труда и социалната политика и на "България ер". Съдът приема мотивите на министерството, че не може да се заключи по безспорен начин, че "България ер" е получила писмото, с което от нея се иска да представи писмената си обосновка, като приема, че КЗК неправилно е приела обратното, тъй като искането е било изпратено на общ адрес за кореспонденция, а не на посочения специален адрес за кореспонденция.

След излизането на окончателното решение на съда по голямата централизирана процедура за 30 млн. лв. не е ясно каква ще е съдбата на по-малките търгове по ведомства. И до колко бизнесът с осигуряването на билети за нуждите на държавата ще се концентрира в един участник.
Въпрос на оторизация

"Аргус травел интернешънъл" няма т.нар. BSP (Billing and Settlement Plan) оторизация от "България ер". Въпросната оторизация се издава от превозвачите на одобрените от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) туристически агенти автоматично, като логиката е, че превозвачите би трябвало да имат интерес туристическите агенти да продават билетите им. Неиздаване може да има само при сериозни провинения при тарифирането на билетите от страна на даден туристически агент например. Въпросният BSP улеснява разплащането между агенти и авиокомпании, като става централизирано, преминавайки през IATA.

Липсата на подобна оторизация не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти. При огромна част от полетите се работи на т.нар. codeshare agreement - две или повече авиокомпании си поделят един полет, без значение на коя реално е самолетът. Това дава възможност на агентите да продават места на бланка на другата авиокомпания. Трети вариант е да се извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от дадената авиокомпания.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 1004 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2354 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Не пипай, ако не ИскаПлаче

Какво представлява вирусът WannaCry, кого удари, какво да очакваме и как да се предпазим от бъдещи атаки

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10