Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

КЗК прави секторен анализ на търговията с храни; Веригата за обувки ССС ще открие три магазина през 2017; Глоби за 58 хил. лева за неизрядни електроуреди; Потребителите предпочитат традиционни медии; Lavazza планира придобивания

3186 прочитания

© Юлия Лазарова


КЗК прави секторен анализ на търговията с храни

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва да готви секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки, става ясно от информация на сайта на регулатора. Решението за образуване на производство е от 23 март, но е публикувано чак на 15 май. Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги. През март, по времето, когато е взето решението за секторен анализ, комисията приключи своя проверка, свързана с евентуални нарушения при собствените марки (Рrivate Labels) на търговските вериги. Проучването започна миналата пролет, когато КЗК се самосезира, за да установи дали компаниите са съгласували доставни и продажни цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки. Проверката завърши с решението, че не са установени доказателства за фиксиране на нивата на доставните и продажните цени на стоките с цел осигуряване на благоприятна среда за предложенията със собствени марки. Комисията не откри съгласувана практика между търговските вериги за налагане на стоки със собствени марки за сметка на тези с марки на производителите.

Сега обаче регулаторът е решил да направи секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки и мотивира това свое решение с "обществената значимост на сектора" и с това, че "бизнес моделът по налагане на собствени марки от страна на търговските вериги изисква по-детайлен анализ на поведението на дружествата". Според КЗК този анализ е "от фундаментално значение за бъдещите проучвания в тази икономическа сфера, защото има потенциала да засегне въпроси в областта на застъпничеството по конкуренция, нелоялна конкуренция, злоупотреба с по-силна позиция при договаряне и концентрации". Практиката показва, че изготвянето на един секторен анализ обикновено продължава около година.

Веригата за обувки ССС ще открие три магазина през 2017 г.

Полската верига за обувки ССС планира да разшири мрежата си от магазини в България. В момента компанията разполага с 5 обекта в София и по един в Русе, Плевен, Стара Загора, Пловдив и Бургас. До края на годината предстои да бъдат отворени нови магазини в софийския мол "Парадайз", във Велико Търново и във Варна. В средносрочен план се планират още седем. Паралелно с това компанията ще развива и онлайн търговията си през сайта obuvki.bg, чрез който освен собствените марки на ССС се предлагат и други. Сайтът има 15% дял в общия бизнес на групата в България. Очакванията на компанията са през 2017 г. да бъде реализиран ръст от около 5% на приходите. Данните за последните месеци показват, че има задържане на продажбите, като обяснението за това е студеното време. Данните на ССС показват и интересна тенденция като цяло - въпреки че България е пазарът с най-ниска покупателна способност, в който веригата присъства, тук се реализира една от най-високите средни стойности на покупката от клиентите. Има високо търсене на модели от естествена кожа, заради което и делът на марките с такива обувки като Lasocki, But-S, Quazi е увеличен до 40%.

Глоби за 58 хил. лева за неизрядни електроуреди

Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е проверила през миналата година 1183 различни по вид, модел и марка електрически продукти. В резултат е съставила 116 акта за административни нарушения на обща стойност от 58 хил. лева за неизрядни електроуреди, пуснати в търговската мрежа. Сред най-честите нарушения са липса на маркировка за съответствие СЕ, липса на инструкция за експлоатация на български език, загряване на металните повърхности на уредите над допустимата температура, леснодостъпни части под напрежение. През март т.г. агенцията направи проверка в цялата страна за наличие на СЕ маркировка и инструкция на български език, които са сред задължителните изисквания. Проверяващите са установили 45 несъответстващи продукта, в това число девет без СЕ маркировка. Съставени са 10 акта за установяване на административно нарушение, а девет продукта са забранени за разпространение в търговската мрежа. При съмнения за нередности потребителите могат да сезират както Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, така и Комисията за защита на потребителите, уточняват проверяващите.

Потребителите предпочитат традиционни медии

По-голяма част от българите все още предпочитат използването на традиционни медии пред дигиталните, въпреки че често притежават повече от две мобилни устройства и близо по 3 часа на ден ги използват. Това показват данните на тазгодишния доклад на агенцията за проучвания Kantar TNS, който цели да представи потребителското поведение в онлайн пространството през 2016 и как то може да бъде използвано за успешни комуникации на марките.

Потребителите в страната използват Facebook, когато искат да достигат до забавно съдържание, публикувано от дадена марка. Когато обаче се интересуват да разберат нещо повече за даден продукт, предпочитат да потърсят информация в сайта на бранда, а искат ли да зададат конкретен въпрос – най-често директно се насочват към физическия магазин. Именно заради това от голямо значение за рекламодателите е да предложат необходимата информация в точния канал, където се намира аудиторията им.

Lavazza планира придобивания

Най-голямата италианска група за производство и търговия с кафе по продажби – Lavazza, може да вложи до 2 млрд. евро в придобивания, за да продължи с глобалните си амбиции бързо да консолидира индустрията.

Базираната в Торино компания, основана през 1895 г. от Луиджи Лаваца, е третата по големина в света за производство и търговия с кафе според продажбите на дребно. Издигането на пазара е постигнато след серия от придобивания, включително в Дания и Франция. С едва 3% от глобалния пазар обаче италианската компания е далеч след Nestle и JAB, които заедно контролират повече от една трета от него. Придобиването на Carte Noir – най-големия френски бранд за търговия с кафе на дребно, от Lavazza е довело до повишаване на приходите на групата с 29% до 1.9 млрд. евро през 2016 г. спрямо 2015 г. Новите продукти, включващи Prontissimo! - първото за групата инстантно кафе, са помогнали за ръст на органичния растеж до 4%, без да се включват придобиванията. Оперативната печалба се увеличава с 34% до 46 млн. евро.

Целта на групата е да постигне приходи от 2.2 млрд. евро през 2020 г. именно чрез придобивания.

Накратко

Европейският парламент предприе инициатива за намаляване на хранителните отпадъци в ЕС. Според евродепутатите трябва да се създадат координирани политики относно етикетирането, тъй като повечето потребители не разбират точното значение на "най-добър до" и "срок на годност". Трябва също да се премахнат недостатъците в европейското законодателство, които пречат на даряването на храни.

Съюзът на пивоварите в България започна деветата си информационна кампания, която тази година е под мотото "Бирата на фокус". Целта й е да информира потребителите какво съдържа, какви са качествата на пивото и какво въздействие имат неговите съставки за балансирания начин на живот.

КЗК прави секторен анализ на търговията с храни

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва да готви секторен анализ на пазарите на търговия с храни и бързооборотни стоки, става ясно от информация на сайта на регулатора. Решението за образуване на производство е от 23 март, но е публикувано чак на 15 май. Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги. През март, по времето, когато е взето решението за секторен анализ, комисията приключи своя проверка, свързана с евентуални нарушения при собствените марки (Рrivate Labels) на търговските вериги. Проучването започна миналата пролет, когато КЗК се самосезира, за да установи дали компаниите са съгласували доставни и продажни цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки. Проверката завърши с решението, че не са установени доказателства за фиксиране на нивата на доставните и продажните цени на стоките с цел осигуряване на благоприятна среда за предложенията със собствени марки. Комисията не откри съгласувана практика между търговските вериги за налагане на стоки със собствени марки за сметка на тези с марки на производителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK