Саксония се превръща в новата автомобилна Силициева долина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Саксония се превръща в новата автомобилна Силициева долина

Снимка от финалните етапи на производство на BMW i3 в Лайпциг

Саксония се превръща в новата автомобилна Силициева долина

Големите германски производители залагат на региона за бъдещата електрическа революция в сектора

12131 прочитания

Снимка от финалните етапи на производство на BMW i3 в Лайпциг

© Fabrizio Bensch


Германската провинция Саксония може да се окаже новата Силициева долина за производството на електрически и хибридни автомобили, пише Financial Times. Най-източният регион на страната вече "запретва ръкави", докато електрическата революция набира все по-голяма скорост. Porsche вече прави всичките си хибридни коли в провинцията, докато Volkswagen, BMW и Daimler се фокусират върху това да отговорят на Tesla и останалите стартъпи от Силициевата долина в САЩ, които продължават да диктуват модата в най-иновативния автомобилен сектор. "Саксония е пионер, когато става дума за промени в производството на автомобили", коментира Мартин Дулиг, икономически министър на провинцията. "Нашият регион има всичко, което е нужно за разрастването на тези бъдещи технологии."

Според него Саксония има голямото предимство на редица институти за разработка на нови технологии, както и концентрирани на едно място огромен брой специалисти, които дават предимство на компаниите, решили да се развиват в региона. Друг ключов фактор за развитието на Саксония ще бъде фактът, че около германско-чешката граница се намира най-голямото находище на литий в Европа. Литият е основният химикал, използван за направата на производството на автомобилни батерии.

Възраждането на Саксония

Регионът е бил иновативен рай в началото на миналия век, но след двете световни войни изпада в криза. Технологичните разработчици се връщат в региона едва след съединението на Източна и Западна Германия. За производителите на автомобили Саксония е привлекателна заради осезаемо по-ниските заплати спрямо други части на Германия. Правителствените субсидии също играят роля, като всички данъкоплатци в страната плащат "данък солидарност", чиято цел е да се достигне по-бързо икономически баланс между Източна и Западна Германия.

Volkswagen ще започне да произвежда своите електрически модели Gold през 2020 г. в завода си в Цвикау. По-рано през месеца от бранда заявиха, че се насочват към лидерската позиция сред електрическите автомобили и целта е през 2025 г. да се продават по 1 млн. електроавтомобила годишно. "Началото ще дойде от Цвикау", казва Кай Сидлацек, финансов директор на Volkswagen за региона.

От своя страна BMW прави два от електрическите си модели - i3 и i8, в Лайпциг. Базираната в Мюнхен компания е избрала този град, защото според ръководните органи Саксония е с много по-отворено мислене, когато става дума за иновация. "В Лайпциг можеш дори да усетиш отвореността към иновацията и новите разработки", казва Ханс-Петер Кемсер, директор на завода на BMW в града.

Daimler - компанията, производител на Mercedes, от своя страна прави литиевите батерии за хибридните си коли в Каменц - град близо до Дрезден. Първият завод на фирмата отваря през 2012 г., а през следващата седмица ще бъде отворен и вторият завод. "До 2020 г. ще имаме един от най-големите заводи за автомобилни батерии в света", казва Маркъс Шаефер, директор по производство в компанията.

Фокус в бъдещето

Всеки от тези проекти е повече насочен към бъдещето, отколкото към настоящето. За разлика от Tesla, която разчита на огромно разширение на производството в кратки срокове, големите германски производители предпочитат да начертаят планове за следващото десетилетие, а не само до края на това.

За тях остава и предимството, че те вече разполагат с инфраструктурата за производството на голям брой автомобили. През миналата година Daimler, BMW и Volskwagen са продали общо над 15 млн. коли, а събраните им приходи надхвърлят 464 млрд. евро. Всяка от компаниите отбеляза рекордна печалба, докато Tesla, която продължава да расте бързо като пазарна капитализация, произведе през миналата година 76 хил. коли, направи приходи за 7 млрд. евро и отбеляза загуба от 667 млн. евро.

Германската провинция Саксония може да се окаже новата Силициева долина за производството на електрически и хибридни автомобили, пише Financial Times. Най-източният регион на страната вече "запретва ръкави", докато електрическата революция набира все по-голяма скорост. Porsche вече прави всичките си хибридни коли в провинцията, докато Volkswagen, BMW и Daimler се фокусират върху това да отговорят на Tesla и останалите стартъпи от Силициевата долина в САЩ, които продължават да диктуват модата в най-иновативния автомобилен сектор. "Саксония е пионер, когато става дума за промени в производството на автомобили", коментира Мартин Дулиг, икономически министър на провинцията. "Нашият регион има всичко, което е нужно за разрастването на тези бъдещи технологии."

Според него Саксония има голямото предимство на редица институти за разработка на нови технологии, както и концентрирани на едно място огромен брой специалисти, които дават предимство на компаниите, решили да се развиват в региона. Друг ключов фактор за развитието на Саксония ще бъде фактът, че около германско-чешката граница се намира най-голямото находище на литий в Европа. Литият е основният химикал, използван за направата на производството на автомобилни батерии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Да си ги карат Хамериканците техните Теслѝ. Чичо Ханс ще ги надмине съвсем скоро... поне така се надяваме :-)

  • 2
    dage avatar :-|
    dage

    Източна Германия е чудесно място за живеене и с тези темпове на индустриализация скоро ще стане най-привлекателният регион в Европа (след 2020г.).

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#1] от "Milen Stefanov":

    Па и аз ако имам възможност веднага бих се метнал на една Тесла, нищо, че е хамериканска. А немците ще ги видим какво ще сътворят, има време да се докажат...

  • 4
    briton avatar :-|
    briton

    До коментар [#3] от "Г.Е.М.":

    Докато се докажат, хАмериканците вече ще имат безпилотни по пътищата.
    Германците са идеални в инженерните производства - качествено, изпипано и т.н., естествено в резултат на сложни и тромави процеси на производство и качествен контрол. Но точно това, което от една гледна точка е плюс, за иновациите е голям минус. И честно да си призная, мисля, че германците изтърваха влака за "електричките".

  • 5
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Германеца не може да изтърве влака, той го е измислил! И електрическите им автомобили ще бъдат супер качество, както и конвенционалните. На земята има място и за тях и за Тесла. Това не е състезание с един победител. Най-важното е че ще спрем да се тровим в обозримо бъдеще и световните проблеми покрай петрола ще намалеят. Що народ измря и се мъчи заради тоя пуст петрол ... и инквизицията и Хитлер не могат го стигнат.

  • 6
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    Путин и ОПЕК не харесаха новината.

  • 7
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Същите германци които ни лъгаха, че правят много чисти дизели сега ще ни лъжат, че могат да правят електромобили. Айде да направят поне един истински електромобил и след това да се напъват. За момента изостанали с 8 години от Тесла.
    Истината е, че германците не разбират нито от батерии, нито от софтуеър! А това ще са двата критични компонента на всеки автомобил след 10 години!

  • 8
    morf avatar :-P
    morf

    А в Северноазиатска Македония още чакат петролът да стигне $200.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK