Европа ще конкурира Tesla с гигафабрики за батерии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европа ще конкурира Tesla с гигафабрики за батерии

Ангела Меркел, заедно с директори от Mercedes-Benz, Daimler и регионални политици откри строежа на един от най-големите заводи в Европа за литиево-йонни батерии.

Европа ще конкурира Tesla с гигафабрики за батерии

Daimler започна изграждането на завод за литиево-йонни пакети

20936 прочитания

Ангела Меркел, заедно с директори от Mercedes-Benz, Daimler и регионални политици откри строежа на един от най-големите заводи в Европа за литиево-йонни батерии.

© Reuters


Глобалният капацитет за производство на батерии се очаква да бъде повече от удвоен до 2021 г., достигайки 278 гигаватчаса, според Bloomberg New Energy and Finance.

Германският автомобилен производител Daimler започна строителство на завод за батерии в източния град Каменц. В новото предприятие ще бъдат вложени близо 500 млн. евро. Тази технология е ключова в задвижването на следващото поколение зелени превозни средства, както и за съхранението на електрическа енергия от въздушни и соларни ферми, до момента, когато е най-необходима за мрежата, съобщава Reuters. Германският канцлер Ангела Меркел, която участва в церемонията, отбеляза, че е "важно е електрическата мобилност да е готова за пазара колкото е възможно по-скоро".

"Докато цените на батериите падат и тяхната енергийна плътност нараства, най-вероятно ще можем да видим по-евтини електроавтомобили, отколкото техният еквивалент с вътрешно горене, до 2030 г." зави Николас Сулопулос, анализатор в отдела за проучвания на Bloomberg LP.

Азиатските електрически тигри

В момента производителите на електроника в Азия контролират и бизнеса с батерии. Южнокорейските гиганти LG и Samsung са сред топ продавачите според Bloomberg New Energy and Finance (BNEF). Азия се очаква да запази своето лидерство с допълнителни фабрики, като само в Китай в момента се изграждат осем.

Автопроизводителите се движат бързо в тая посока, за да си осигурят нужния капацитет от батерии. Фабриката на Daimler ще бъде засега най-голямата в Европа и ще конкурира съвместния проект между Tesla и Panasonic в САЩ (в който са вложени 5 млрд. долара). Произведените в завода на Daimler батерии ще захранват както автомобили, така и домашни енергийни системи.

"Гледайки няколко години напред, когато сигурно ще имаме силно навлизане от електромобили на пазара, тогава ще има и по-солидно натоварване на мрежата, което ще трябва да се поддържа чрез съхранение на енергия", заяви Борис вон Борман, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Energy Americas.

Гигафабриката на Tesla беше готова на една трета през януари, като се очаква да осигури капацитет от 35 гигавата на година след завършването си. Това ще отговаря и на плановете на компанията за производството на 500 хил. автомобила на година. По този начин компанията на Елън Мъск ще заеме второто място в снабдяването с батерии, директно зад LG. Tesla също така планира да изгради допълнителни гигафабрики.

"По-късно тази година ние очакваме да завършим избирането на място за гигафабрики 3, 4 и вероятно 5 (гигафабрика 2 е соларният завод в Ню Йорк)", обяви компанията изявлението си до инвеститорите в края на четвъртото тримесечие.

Мащабът на инвестицията на Daimler е по-малък и компанията не е разкрила производствения капацитет. Voklswagen е в преговори с производители на батерии за вероятни съвместни дейности и планира прототипна фабрика в Германия, за да развие собствена експертиза.

Базираният в Стокхолм стартъп North Volt AB, управляван от бившия вицепрезидент, отговарящ за доставките в Тесла, Питър Карлсън, също обяви планове да вложи 4 млрд. долара във фабрика за батерии в Швеция до 2023 г.

Южнокорейската LG Chem ще вложи 340 млн. долара в завод за батерии до Вроцлав. Плановете са производството да започне от 2019 г. с годишен капацитет от 100 хил. батерии, които ще осигуряват максимален пробег от 320 км.

В Унгария Samsung SDI също строи завод за батерии, който трябва да започне работа през втората половина на следващата година. Годишният му капацитет трябва да бъде достатъчен за 50 хил. електрически автомобила.

Мащабните инвестиции в предприятия за производство на батерии се очаква да намалят цените на литиево-йонни пакети с 43% до 2021 г. - до 156 долара за киловатчас от 273 долара сега. Вероятно това ще може да направи електроавтомобилите конкурентни с бензиновите и дизеловите автомобили през следващото десетилетие. Батериите са най-скъпата част от конструкцията на един електромобил, достигайки до една трета от цената му.

Зелената сила

За комуналните услуги батериите могат да намалят цената на съхранителни единици. Това пък може да улесни променливото количество електрическа енергия от възобновяемите енергоизточници към електропреносната мрежа.

Enel SpA, най-голямата енергийна компания в Италия, вече е комбинирала батерии с вятърен парк, което е помогнало на мрежовите мениджъри да подобрят прогнозите за електропроизводството от централите с над 30%.

"Батериите са съвсем ясно основният помощник за по-широкото навлизане на възобновяеми източници на енергия", заявява Рикардо Аморосо, директор иновации в Enel. "Ние видяхме впечатляващо резултати в нашите пилотни индустриални проекти, особено по отношение на намалените прекъсвания."

Финландската компания Fortum Oyj също тества батерии за своя планиран парк от солара и вятърна енергия, заяви финансовият им директор Маркус Раурамо.

Глобалният капацитет за производство на батерии се очаква да бъде повече от удвоен до 2021 г., достигайки 278 гигаватчаса, според Bloomberg New Energy and Finance.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Ще конкурират на баба ми хвърчилото. Гагафабриката на Тесла е проект за 5 милиарда. И вече са вкарали над 1 милиард в нея. С тия 500 милиона швабите не могат да стъпят на малкото пръстче на Мъск.
    Не случайно не са казали колко ще е капацитета на бъдещото им фабричле...

  • 2
    will avatar :-|
    V. Uzunov

    Този Мъскк е гига-шарлатанин, но проблема е, че самия той не го осъзнава заради патологично гига-его и др. психически отклонения...
    разбира се ще има гига-сгромолясване след време...

  • 3
    hdf1495710085523429 avatar :-|
    Daniel Alexandrov

    До коментар [#2] от "V. Uzunov":

    Може ли да споделите защо? Tesla и SpaceX имат съвсем реални резултати, резултатите от тестовете на Hyperloop са доста обещаващи. PayPal е основният метод за електронно разплащане в момента.

  • 4
    karatista avatar :-|
    karatista

    До коментар [#2] от "V. Uzunov":
    на пръв поглед наистина прилича на гигашарлатанин, обаче като изгледаш едно видео как се приземява ракетата му на платформата в океана, някакси не се връзва. пусне ли тесла 3 на пазара в мащаб, не ми се мисли какво ще обясняват фолксвагените и мерцедесите на фрау Меркел :)

  • 5
    vnc1464367700497983 avatar :-|
    stefank

    Интересен е въпроса от екологична гледна точка - ако допуснем че пакета батерии е висок 10 см, то от 500 000 коли батериите биха образували стълб висок 0,1x500000 = 50 км. И това само от производството на колите за сега за една година. Къде ще се дяват тези боклуци и как ще се преработват и дали е възможно това. Все въпроси с много неизвестни и да не се окаже че замърсяването от петролните продукти е детска игра в сравнение с батериите които съдържат цялата менделеева таблица ...

  • 6
    croesus avatar :-|
    croesus

    "очакваме да завършим локациите за гигафабрики" - какво ще рече да се завърши локация!? "Диетер", "Шаефер", абе какви неграмотни малоумници ги превеждат тези статии?

  • 7
    tht avatar :-|
    ТНТ

    [quote#6:"croesus"] "Диетер", "Шаефер", абе какви неграмотни малоумници ги превеждат тези статии?[/quote]

    Заразата на "Дневник" започва да прониква и в "Капитал"...

  • 8
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    До коментар [#5] от "stefank":

    Много хора не си дават сметка, но след няколко години ще се окаже, че ще струва луди пари утилизацията на излезли от употреба автомобилни батерии и това няма как да не се добави в цената на продукта.

    Просто в момента ни го спестяват защото мащабите и сумите ще са огромни.

  • 9
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#2] от " V. Uzunov ": Мъск не е шарлатанин! Но е визионер и мечтател. За това и е доста разпилян - Tesla, SpaceX, Hyperloop! Добре би било да се концентрира в една област, но той не го умее това - бълва идеи постоянно! И ги гони, тези идеи! Светът има нужда от повече като него! Вероятно ще се провали в някое от начинанията си, но това е повече от нормално!

  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#8] от " abdulhazred ": Преработването на акумулатори и сега е добър бизнес. Когато акумулаторите за преработване станат многократно повече, пак ще остане добър бизнес поради мащаба, а себестойността ще падне многократно. Няма драма!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.