IBM се превръща в поредната компания, чието бъдеще зависи от успешната трансформация към облачни услуги, пише Financial Times. Досега инвеститорите от Уолстрийт вярваха, че най-лошото при преминаването към дигиталните услуги е преминало, но битката продължава и е все по-ожесточена. IBM не само трябва да работи върху разработването на своите услуги, но и да се справи с всички останали конкуренти на сектора - или иначе казано, някои от най-богатите и големи компании в света. Именно заради тази конкуренция Уорън Бъфет продаде една трета от акциите на своята Berkshire Hathaway в IBM по-рано през годината.
За момента решението на Бъфет изглежда правилно. Освен проблемите на IBM с конкуренцията и забавянето на растежа на дигиталните услуги, компанията продължава да свива маржа си. Инвеститорите все повече се притесняват, че старите технологии и услуги, които все още отговарят за над половината от приходите на IBM, се превръщат във все по-голяма тежест.
Приходите на IBM спадат вече 20 поредни тримесечия и дори за финансовите анализатори е неясно кога компанията може да се върне обратно към растеж. Надеждите, че най-трудната част от транзицията към облачни услуги е преминала, вдигнаха акциите на компанията с 50%, но вече половината от този растеж е заличен. Дори IBM реално да е преминала през най-тежката част от битката на прехода, има ли това значение, ако не се отразява върху финансовите резултати на компанията?
Публичният облак
В сърцето на теоретичния нов възход на IBM се крие "публичният облак" - нов тип компютърна архитектура, която се цели в по-ефикасно използване на централизирания хардуер срещу по-малко разходи и по-голяма гъвкавост. Тази идея може да не се окаже достатъчна, за да промени положението в компанията. В момента IBM е далечен трети играч. Това не звучи като лошо място за атакуване на върха, но Microsoft и Amazon не само са с няколко пъти по-големи приходи от облачни услуги, но и се развиват с по-бързи темпове.
Трите компании, следващи IBM по приходи от облака, също имат по-висок процент на растеж спрямо фирмата, известна като Big Blue. Salesforce, четвъртата по облачни услуги в света, вероятно няма да задържи мястото си дълго време, защото зад нея идват други два гиганта - Google и Alibaba. За последната година Google е отбелязала 93% растеж на приходите си от облачни услуги, а при Alibaba става дума за скок от почти 150%. Мястото на IBM изглежда не просто несигурно - всъщност изглежда сигурно, че няма да се задържи сред първите в сектора.
Ще останат само четири
Според представители на анализаторската фирма IDC, фирмите, които разчитат на облачни услуги, ще се превърнат в "мега облачни платформи". Разделението ще бъде на четири огромни играча и всички останали. IBM попада в групата на "всички останали". Става дума за Amazon, Microsoft, Google, Alibaba и потенциално Salesforce като пети играч, ако вдигне темповете си на растеж. Всичко това вещае лоши новини за IBM.
"IBM не може да си позволи да се провали в облачните услуги, защото това е центърът на всичко, което компанията прави", коментира Глен О'Донъл, анализатор във Forrester Research. "Трябва да проработи, колкото и болезнено да е за тях."
IBM се превръща в поредната компания, чието бъдеще зависи от успешната трансформация към облачни услуги, пише Financial Times. Досега инвеститорите от Уолстрийт вярваха, че най-лошото при преминаването към дигиталните услуги е преминало, но битката продължава и е все по-ожесточена. IBM не само трябва да работи върху разработването на своите услуги, но и да се справи с всички останали конкуренти на сектора - или иначе казано, някои от най-богатите и големи компании в света. Именно заради тази конкуренция Уорън Бъфет продаде една трета от акциите на своята Berkshire Hathaway в IBM по-рано през годината.
За момента решението на Бъфет изглежда правилно. Освен проблемите на IBM с конкуренцията и забавянето на растежа на дигиталните услуги, компанията продължава да свива маржа си. Инвеститорите все повече се притесняват, че старите технологии и услуги, които все още отговарят за над половината от приходите на IBM, се превръщат във все по-голяма тежест.
5 коментара
Можеби някой все още си спомня че АйБиЕм означава Интернешънъл Бизнес Машийн - от времето когато започват като компания за пишещи машини. Показателно е, че когато зарежеш това в което си най-добър резултатите не са добри.
"В момента IBM е далечен трети играч. Това не звучи като лошо място за атакуване на върха, но Microsoft и Amazon не само са с няколко пъти по-големи приходи от облачни услуги, но и се развиват с по-бързи темпове."
IBM е далечен не трети , а четвърти играч. Общо взето на пазара на т.н. public clouds Amazon са далеч напред с 31% пазарен дял, следвани от Microsoft с 11%, Google имат около 8%, а IBM държат около 7%.
До коментар [#2] от "agile":
Ай Би Ем не се опитва да се конкурира директно, а търси предимство в управлението на облачни хибридни архитектури, когнитивни среди, Интернет на нещата и др. и това е позициониране, което дава добър шанс.
С това ръководство толкова. Някой спомня ли си че, за Компанията работеха най-къдърните инженери. Нортън и Макафи бяха там.
Сега сигурно е пълно с лаладжии. Жалко.
Старата "стража" се смени и в Майкрософт. Може би е време и CEO-то на IBM да се смени?