IBM се опитва да се конкурира с големите играчи в облачния сектор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

IBM се опитва да се конкурира с големите играчи в облачния сектор

Джини Ромети, президент на IBM

IBM се опитва да се конкурира с големите играчи в облачния сектор

Неуспех в облачните услуги би било катастрофа за компанията

Йоан Запрянов
15653 прочитания

Джини Ромети, президент на IBM

© Reuters


IBM се превръща в поредната компания, чието бъдеще зависи от успешната трансформация към облачни услуги, пише Financial Times. Досега инвеститорите от Уолстрийт вярваха, че най-лошото при преминаването към дигиталните услуги е преминало, но битката продължава и е все по-ожесточена. IBM не само трябва да работи върху разработването на своите услуги, но и да се справи с всички останали конкуренти на сектора - или иначе казано, някои от най-богатите и големи компании в света. Именно заради тази конкуренция Уорън Бъфет продаде една трета от акциите на своята Berkshire Hathaway в IBM по-рано през годината.

За момента решението на Бъфет изглежда правилно. Освен проблемите на IBM с конкуренцията и забавянето на растежа на дигиталните услуги, компанията продължава да свива маржа си. Инвеститорите все повече се притесняват, че старите технологии и услуги, които все още отговарят за над половината от приходите на IBM, се превръщат във все по-голяма тежест.

Приходите на IBM спадат вече 20 поредни тримесечия и дори за финансовите анализатори е неясно кога компанията може да се върне обратно към растеж. Надеждите, че най-трудната част от транзицията към облачни услуги е преминала, вдигнаха акциите на компанията с 50%, но вече половината от този растеж е заличен. Дори IBM реално да е преминала през най-тежката част от битката на прехода, има ли това значение, ако не се отразява върху финансовите резултати на компанията?

Публичният облак

В сърцето на теоретичния нов възход на IBM се крие "публичният облак" - нов тип компютърна архитектура, която се цели в по-ефикасно използване на централизирания хардуер срещу по-малко разходи и по-голяма гъвкавост. Тази идея може да не се окаже достатъчна, за да промени положението в компанията. В момента IBM е далечен трети играч. Това не звучи като лошо място за атакуване на върха, но Microsoft и Amazon не само са с няколко пъти по-големи приходи от облачни услуги, но и се развиват с по-бързи темпове.

Трите компании, следващи IBM по приходи от облака, също имат по-висок процент на растеж спрямо фирмата, известна като Big Blue. Salesforce, четвъртата по облачни услуги в света, вероятно няма да задържи мястото си дълго време, защото зад нея идват други два гиганта - Google и Alibaba. За последната година Google е отбелязала 93% растеж на приходите си от облачни услуги, а при Alibaba става дума за скок от почти 150%. Мястото на IBM изглежда не просто несигурно - всъщност изглежда сигурно, че няма да се задържи сред първите в сектора.

Ще останат само четири

Според представители на анализаторската фирма IDC, фирмите, които разчитат на облачни услуги, ще се превърнат в "мега облачни платформи". Разделението ще бъде на четири огромни играча и всички останали. IBM попада в групата на "всички останали". Става дума за Amazon, Microsoft, Google, Alibaba и потенциално Salesforce като пети играч, ако вдигне темповете си на растеж. Всичко това вещае лоши новини за IBM.

"IBM не може да си позволи да се провали в облачните услуги, защото това е центърът на всичко, което компанията прави", коментира Глен О'Донъл, анализатор във Forrester Research. "Трябва да проработи, колкото и болезнено да е за тях."

IBM се превръща в поредната компания, чието бъдеще зависи от успешната трансформация към облачни услуги, пише Financial Times. Досега инвеститорите от Уолстрийт вярваха, че най-лошото при преминаването към дигиталните услуги е преминало, но битката продължава и е все по-ожесточена. IBM не само трябва да работи върху разработването на своите услуги, но и да се справи с всички останали конкуренти на сектора - или иначе казано, някои от най-богатите и големи компании в света. Именно заради тази конкуренция Уорън Бъфет продаде една трета от акциите на своята Berkshire Hathaway в IBM по-рано през годината.

За момента решението на Бъфет изглежда правилно. Освен проблемите на IBM с конкуренцията и забавянето на растежа на дигиталните услуги, компанията продължава да свива маржа си. Инвеститорите все повече се притесняват, че старите технологии и услуги, които все още отговарят за над половината от приходите на IBM, се превръщат във все по-голяма тежест.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    vnc1464367700497983 avatar :-|
    stefank

    Можеби някой все още си спомня че АйБиЕм означава Интернешънъл Бизнес Машийн - от времето когато започват като компания за пишещи машини. Показателно е, че когато зарежеш това в което си най-добър резултатите не са добри.

  • 2
    agile avatar :-|
    agile

    "В момента IBM е далечен трети играч. Това не звучи като лошо място за атакуване на върха, но Microsoft и Amazon не само са с няколко пъти по-големи приходи от облачни услуги, но и се развиват с по-бързи темпове."

    IBM е далечен не трети , а четвърти играч. Общо взето на пазара на т.н. public clouds Amazon са далеч напред с 31% пазарен дял, следвани от Microsoft с 11%, Google имат около 8%, а IBM държат около 7%.

  • 3
    nsineva avatar :-|
    Нели Синева

    До коментар [#2] от "agile":

    Ай Би Ем не се опитва да се конкурира директно, а търси предимство в управлението на облачни хибридни архитектури, когнитивни среди, Интернет на нещата и др. и това е позициониране, което дава добър шанс.

  • 4
    kiro1234 avatar :-(
    kiro1234

    С това ръководство толкова. Някой спомня ли си че, за Компанията работеха най-къдърните инженери. Нортън и Макафи бяха там.
    Сега сигурно е пълно с лаладжии. Жалко.

  • 5
    raicho avatar :-|
    Райчо

    Старата "стража" се смени и в Майкрософт. Може би е време и CEO-то на IBM да се смени?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.