Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Проект на закон иска фиксиран процент БГ стоки във веригите, КЗК: "Лукойл" не злоупотребява с монопола си, Българите пазаруват най-много в петък, София става световна столица на виното, Glencore търси сливане с Bunge

2747 прочитания

© Анелия Николова


Проект на закон иска фиксиран процент БГ стоки във веригите

БСП отново внесе в парламента проект за промяна на Закона за храните, според който търговските вериги трябва да продават определен процент български стоки. Това е пореден опит на партията да прокара подобна инициатива, след като през октомври 2016 г. депутати от левицата пак внесоха подобен проектозакон, като идеята беше част от предизборната кампания на червената партия. До гласуване на текстове тогава обаче не се стигна.

Освен фиксиран процент български храни в големите вериги според вида стока в проекта се предлагат и други мерки, като още по-къси срокове за разплащане с доставчици - 10 дни, затягане на контрола и солени санкции за неспазване на разпоредбите. Според вносителите целта е да се гарантира интересът на българските земеделски стопани във връзка с нелоялни търговски практики и от неприемливите действия на търговците и да се даде гаранция на потребителите, които съзнателно търсят българските храни, и да се създадат условия за повишаване на доверието. В мотивите е записано също, че изискването за присъствие на определен процент български стоки не засяга дребните търговци, малките магазини и специализираните бутикови магазини за търговия с храни.
Идеите очаквано се приветстват от браншовите асоциации на български производители, а против са тези на търговците, както и ресорните институции.

В същото време Комисията за защита на конкуренцията излезе с официално отрицателно становище. Според регулатора идеята за минимален процент български продукти ограничава конкуренцията и създава географски бариери за свободното движение на стоки, което може да доведе до наказателна процедура от ЕК срещу България. Освен това подобна мярка е свързана с "риск от излизане на някои чуждестранни доставчици, ограничен избор, по-високи цени, дефицит на стоки и некачествени продукти".

КЗК: "Лукойл" не злоупотребява с монопола си

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри картел при горивата. Регулаторът реши, че единственият голям производител "Лукойл Нефтохим Бургас" и лидерът на едро и дребно "Лукойл България" не злоупотребяват с господстващото си положение. Преди година КЗК твърдеше обратното.

Сега произнасянето е по казуса, че руската група продава по-скъпо в страната, отколкото в чужбина. Решението е обединено и с жалбата, заведена през 2015 г. от "Трейднет Варна" - собственик на бензиностанциите на Веселин Марешки. Там обвинението е, че "Лукойл България" се възползва от господстващото си поведение, като продава горива на бензиностанциите си на цени под тези на едро. КЗК не намира нарушение и тук.

Съмненията за това, че бургаската рафинерия е злоупотребила с господстващото си положение, като е продавала по-скъпо на вътрешния пазар, отколкото за износ в периода 2012 - 2015 г., бяха обявени от КЗК още през февруари миналата година. Тогава КЗК отбелязва, че рафинерията трайно продава продуктите си за износ на по-ниски цени, отколкото ги реализира в страната. След повече от година комисията, в нов състав, излиза с решение, че няма нарушение.

Българите пазаруват най-много в петък

Потребителите вече не пазаруват през уикенда. Това показват данните в изследване на кампании за най-големите търговски марки на над 40 световни пазара в Европа, Латинска Америка, Азия, Африка и Близкия изток на технологичната компания RTB House. То показва категорична промяна на потребителското поведение, която разбива мита, че онлайн рекламите на потребителски стоки са най-ефективни през почивните дни.

Оказва се, че пазаруването вече е дейност, която много по-често се извършва през седмицата. Броят кликове и конверсии е особено висок във вторник, а събота е най-лошият ден за електронната търговия – тогава покупките, които идват от онлайн реклама, падат до едва 11% от общия брой за цялата седмица. Анализът на българския пазар показва, че онлайн банер рекламите достигат максималната си ефективност в петък, когато се наблюдава 60% ръст в конверсиите и 45% в кликовете. Най-голямата активност е между 10 и 12 през деня (26% от всички конверсии).

Изследването е базирано върху данни, събрани от над 1000 банер кампании, ползващи real time bidding технологии - автоматични търгове на рекламни позиции, които се осъществяват в реално време.

София става световна столица на виното

За първи път България е домакин на Световния конгрес по лозарство и винарство, който се провежда за 40-и път, започва днес и продължава до 2 юни. За най-важното събитие в света на виното за годината в София пристигнаха над 1000 делегати от всички 46 държави - членки на Международната организация по лозата и виното – OIV. Сред участниците са и представители на държавната власт и бизнеса, световни експерти енолози, дегустатори, търговци на вина, лозари и винопроизводители. В рамките на конгреса се поставят основните въпроси, които засягат сектора, и се взимат решения за конкретни политики за развитие на винарството и лозарството. Гостите ще имат възможност да се запознаят и дегустират продукцията на български производители в ключови за винопроизводството райони в България. България е шестият най-голям износител на вино в света. Събитието дава възможност за популяризиране на българското вино и на България като винена дестинация.

Glencore търси сливане с Bunge

Земеделското звено на Glencore е започнало разговори с конкурента си Bunge за сливане. Aко сделката се осъществи, новата компания автоматично ще стане един от най-големите търговци на зърно в света. Bunge, която е създадена през 1818 г., е една от най-старите зърнени компании. За миналата година тя има приходи от 42.7 млрд. долара и заедно с Archer Daniels Midland, Cargill и Louis Dreyfus формира групата ABCD, която доминира международната земеделска търговия.

От Glencore потвърдиха, че вече е имало "неформален контакт с Bunge относно евентуална бизнес комбинация", но добавиха още, че "формални дискусии може да не се случат и няма никаква сигурност около това дали ще има сделка". От своя страна Bunge излезе с изявление, че до момента не е имало разговори с Glencore.

Швейцарският търговец на суровини Glencore продаде миналата година 49% от акциите в земеделския си бизнес на два канадски пенсионни фонда срещу 3 млрд. долара. Сделката беше насочена към редуциране на дълга на компанията и увеличаване на възможностите за нови придобивания.

Накратко

IKEA направи още една стъпка за обогатяване на продуктовото си портфолио в сферата на продуктите за "интелигентен дом" чрез интегриране на Amazon Alexa, Apple HomeKit и Google Assistant в серията осветление за дома и офиса Smart Lighting. Осветителните тела в серията могат да бъдат контролирани чрез дистанционно или чрез приложението TRÅDFRI за мобилен телефон.

"Златни Somersby моменти" е новата програма за потребителите на Somersby, разработена от българския екип на бранда, която обаче ще бъде приложена във всички пазари на "Карлсберг груп". Somersby е лидер в категорията на сайдерите в страната през последните 5 години. По данни на Nielsen A/S за първите четири месеца на 2017 г. Somersby държи 60% в обем от пазара на сайдери и 68.2% в стойност.

Проект на закон иска фиксиран процент БГ стоки във веригите

БСП отново внесе в парламента проект за промяна на Закона за храните, според който търговските вериги трябва да продават определен процент български стоки. Това е пореден опит на партията да прокара подобна инициатива, след като през октомври 2016 г. депутати от левицата пак внесоха подобен проектозакон, като идеята беше част от предизборната кампания на червената партия. До гласуване на текстове тогава обаче не се стигна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK