Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 май 2017, 10:42, 4282 прочитания

Комуналните компании търсят нови източници на приходи

Навлизането на високите технологии в ежедневието на домакинствата застрашава маржовете на печалба в бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Алтернативата пред доставчиците на комунални услуги е да разнообразят своето портфолио.
Разработването на нови технологии, насочени към оптимизирането на потреблението на електроенергия, вода и топлоенергия от домакинствата, е причината компаниите в сферата на комуналните услуги да търсят разнообразяване на портфолиото си. Електронни сензори, разположени на различни места и свързани в една "умна" система, ще следят за ефективността на домовете на бъдещето, пише Financial Times.

Новата концепция


Соларни панели, електрически автомобил и приложения, които ще отчитат дали използваме ефективно ресурсите, с които разполагаме. Такава е представата за дома на бъдещето на Engie, една от най-големите френски комунални компании. Електрониката в дома ни ще може да изключва отоплението при достигането на желаната температура, ще следи дали бойлерът ни работи ефективно и дали колата ни е заредена. Въпреки че идеята за по-ниски сметки за ток и парно звучи примамливо, иновациите в потреблението застрашават сериозно бизнеса на доставчиците на комунални услуги, които и без това работят с едни от най-ниските маржове на печалба.

От Engie вярват, че комуналните компании ще трябва да претърпят пълна метаморфоза, ако искат да оцелеят. Те ще трябва да преминат от пасивни доставчици на електричество, вода и природен газ към активно управляващи домовете на потребителите. Уилфрид Петри, ръководител на бизнеса на компанията във Великобритания, оприличава случващото се с комуналните компании на промяната, която претърпяха телекомите с преминаването си от наземните линии към мобилния интернет и платената телевизия.

Разликата в маржовете



В Centrica, собственик на British gas, вече са започнали разработването на редица услуги в областта на енергийната ефективност. Срещу определена месечна такса потребителите могат да управляват бойлерите си от мобилните си телефони и да следят дали не са оставили прозорец или врата отворена благодарение на датчиците, които компанията произвежда. От Centrica обясняват, че маржовете на печалба на такъв вид услуги са значително по-високи от маржовете в класическото снабдяване с енергия, където на средностатистическа сметка за ток на стойност 1044 паунда на година компанията реализира едва 52 паунда печалба.

Динамиката в бранша

Развитието на компаниите в бранша също е изключително динамично. Навлизат много нови компании, а други се преориентират и напускат бизнеса с доставка на комунални услуги. Големите технологични компании също правят сериозни инвестиции в технологии, целящи да оптимизират потреблението на домакинствата. От Google, Apple и Xiaomi вече представиха доста интересни разработки като "умни" термостати, енергоспестяващо осветление, управлявано чрез телефон, различни датчици и програми в помощ на потребителите.

Неясното бъдеще

Въпреки множеството възможности за развитие голяма част от анализатори не са убедени, че развитието на тези помощни услуги ще успее да компенсира загубите в доставката на енергия, особено ако обсъжданите от британското правителство ценови ограничения влязат в сила.

Бъдещето на бранша остава неясно. Засега приносът на помощните услуги към сектора остава минимален. Въпреки че иновациите на British gas се приемат положително от потребителите, още не е ясно дали те биха сключили абонаменти, за да ги използват. От друга страна, според последния доклад на Centrica компанията е продала над 900 хил. аксесоара за дома, но продължава да е на загуба от близо 50 млн. паунда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 334 прочитания

Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв. 1 Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв.

Съдлъжници по договора за заем са собственикът на централата "Сигда" и дъщерното й "Пристанище ТЕЦ Езерово"

26 май 2020, 2881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BMW спря част от производството си заради забавени доставки от Bosch

Германската компания може да загуби милиони евро заради проблема

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10