Гурме веригите са тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гурме веригите са тук

Hamburgerguesa Nostra

Гурме веригите са тук

Кулинарният пейзаж в София стана още по-цветен, след като три международни бранда заведения се настаниха в центъра на града

Ани Коджаиванова
34301 прочитания

Hamburgerguesa Nostra

© Цветелина Белутова


Темата накратко

- С развитието на градската средна класа и нискотарифните полети София става привлекателна за кулинарни инвестиции

- За последните четири месеца заработиха белгийската верига за рамен (японска супа с нудли) Umamido, британският бранд за източноазиатска храна Wagamama и испанската верига за гурме бургери Hamburguesa Nostra.

- Обектите се развиват от местни предприемачи - по модела на франчайза или в съдружие.

Поколенията на т.нар. милениуми и постмилениуми промениха храненето навън. Те поискаха модерна, качествена и вкусна гурме храна, но на умерена цена; бърз и подходящ за динамичния им начин на живот сервиз, но не чак в крайностите на самообслужването; иновативен и функционален дизайн и съдове, но без разточителност. Задачата звучи трудно, но ресторантьорският бизнес намери решение в нишовите обекти за "бавно бързо гурме", които най-често са фокусирани върху много конкретни ястия от зоната на т.нар. comfort food: бургери, азиатски нудли, ребра, стекове, яйца.

Моделът е успешен, защото този "моно" стил позволява оперативност - храната се приготвя, сервира и консумира сравнително бързо, а големият оборот от хора прави бизнеса устойчив, без да са нужни компромиси с качеството. Така някои от тези ресторанти прераснаха в международни вериги и се развиват динамично чрез франчайз.

Само за няколко месеца София се сдоби с три такива бранда. Първа през февруари отвори врати белгийската верига за рамен (японска супа с нудли) Umamido. Месец по-късно на метри от "Витошка" се настани и британският бранд за източноазиатска храна Wagamama, а от началото на май работи и испанската верига за гурме бургери Hamburguesa Nostra.

Познати и непознати

Световните кулинарни тенденции винаги са достигали по-бавно до България, но с развитието на градската средна класа, нискотарифните полети и интернет културата това се променя. Първи тласък дадоха местните предприемачи, които в последните години разработиха успешно нишите на супите, гурме бургерите и сандвичите.

"Много малко хора познават източноазиатската кухня и трябва да се положат доста усилия за информираност и образоване на публиката", споделя съсобственикът на Umamido Георги Денчев
Фотограф: Цветелина Белутова

Сегментът на източноазиатска кухня, която в момента е особено модерна в световен мащаб, обаче е празен. И тъй като ястията изискват по-специфични знания за приготвянето им, а и продукти, логично първите заведения идват отвън. Umamido и Wagamama бяха посрещнати с интерес от фудитата и кулинарно високообразованата публика, но тази ниша тепърва ще се развива, тъй като масово още е непозната.

"Наистина все още много малко хора в България знаят какво е рамен и какво да очакват. Определено трябва да се положат усилия за популяризиране", казва Георги Денчев, съсобственик на Umamido. Tой оценява потенциала на софийската публика до 20-30 хиляди, ако клиентите опознаят тази кухня, но за момента е в пъти по-малка и е съставена основно от млади, пътуващи хора, както и от експати и туристи.

Подобна е и клиентелата на Wagamama - "авантюристични, социални и мобилни хора, които обичат да хапват навън с приятели и да пътуват".

Hamburguesa Nostra е в друга позиция - по-скоро надграждаща. Пазарът на гурме бургерите вече е добре разработен в София от заведения като Boom Burgers, Skapto, M Eat и Street Chefs. Управителят Николай Йорданов обаче подчертава, че испанската верига предлага нещо, което локалният бизнес няма: бургери от висококачествено месо от специални испански породи със Защитен географски произход, изцяло безглутенови продукти, включително се предлагат и безглутенови питки, както и възможност да се закупят сурови бургери за вкъщи.

Франчайз vs. съдружие

Българските обекти на Wagamama и Hamburguesa Nostra се развиват по модела на франчайза. И докато британската верига е активен международен франчайзингодател с над 40 обекта в 19 държави, то за испанската верига това е първи обект извън Иберийския полуостров.

Wagamama работи с мастър лиценз - един партньор получава правата за развитие на бранда в цялата страна. Изискванията на веригата са това да е компания с опит в управлението на верига ресторанти. В България нейният партньор е "Синема Ентъртейнмънт", собствениците на кината "Арена". След Burger King, американската верига Texas Chicken и италианската Roadhouse Grill, това е четвъртият франчайз бранд в портфолиото на компанията. Партньорството е договорено още през 2015 г., но отнема две години да се намери подходяща централна локация за "флагшип" ресторанта, съобразен с всички стандарти на бранда. Изискванията на бранда са високи и се спазват стриктно, като всичко се комуникира с компанията и се изисква нейното одобрение, обясняват от "Синема Ентъртейнмънт".

Wagamama залага на идеята за общност и типични са веригата са големите споделени маси

Решението на Hamburguesa Nostra да отвори първия си обект в София пък е резултат на дългогодишни приятелски контакти с българския им партньор Калин Спасов, който също има значителен опит с развитието на заведения.

Съвсем друг е случаят на Umamido в София - то е джойнт-венчър с равен дял между Георги Денчев и белгийския собственик на веригата Ги Киринен. Георги решава да отвори ресторант в София, след като посещава един от обектите на веригата в Белгия, където е живял през последните 20 години. "Просто останах възхитен и си казах, че трябва да го направя в София. Свързах се със собственика и след това нещата се развиха доста бързо", разказва той.

Това е първият обект на веригата извън Белгия. Георги Денчев признава, че подобно съдружие е по-неизгодният финансово вариант в сравнение с франчайза, при който обичайно се плаща твърда такса в зависимост от броя на договорените обекти и/или процент от печалбата. Въпреки това е предпочел съдружие, тъй като няма опит в ресторантския бизнес. "Да бъдем равноправни съдружници е по-ангажиращо и за Ги, а аз имам нужда от неговата подкрепа", признава той.

Колко е важно да имаш подкрепа

Иначе и Umamido, подобно на Wagamama и Hamburguesa Nostra, разчита на предимствата на франчайза и силата на международния бранд: ноу-хау, стриктни обучения на персонала в кухнята и в салона, стандарти за приготвяне на храната и обслужването, централен маркетинг, подкрепа при налагане на нови продукти.

При фрачайза често част от продуктите идват директно от централата, за да се гарантират стандартите. При испанската верига това са суровите бургери, сосовете и безглутеновите питки.

"Предимствата на франчайза са ценни. Моделът дава разпознаваемост и те предпазва от грешни ходове", казва Никола Йорданов от Hamburguesa Nostra.
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

При Umamido централните доставки засягат нудлите, месото и бульонът, който се прави по специална бавна технология без консерванти, изкуствени добавки и натриев глутамат. "Разбира се, че дългосрочно бих искал да всичко да е локално, но докато натрупаме опит, мисля, че е по-важно да пазим стандартите и качеството", казва Георги Денчев.

За доставките в Wagamama разчитат на избрани европейски фирми. Особено силен фактор при британската верига са интернет маркетингът и социалните мрежи. Брандът има много силна идентичност, разпознаваема в цял свят, а компанията подкрепя партньорите си и с дизайна на ресторанта и пресъздаването на типичната атмосфера, тъй като тя е съществена част от брандовата идентичност. Също така е и много взискателна към локацията.

Планове за бъдещето

И трите компании имат желание да се развиват с още обекти. От Hamburguesa Nostra планират още 1 или 2 ресторанта в София в рамките на годината и още толкова догодина, а за следващото лято ще отворят и обект в Слънчев бряг.

Георги Денчев от Umamido също има желание за поне още 1 обект в София, но е насочил вниманието си и към други големи градове като Пловдив и Варна и задължително някой от ски курортите. "Раменът е перфектна храна за зимни спортове, а и ще сме първите - в Европа няма такава храна по пистите", казва той.

Wagamama също имат желание за отваряне на нови обекти, като част от франчайзинговия ангажимент е намиране на подходящи локации, които задължително се одобряват от компанията.

Така по всичко личи, че за почитателите на "бавното-бързо" гурме предстоят добри времена, още повече че вероятно и други международни имена ще обърнат поглед към София.

Брандовете

Wagamama

ул. "Узунджовска" 7-9

Първият ресторант е отворен през 1992 в Блумсбъри, Лондон. Днес компанията има 168 oбекта - около 125 във Великобритания и САЩ, развивани от компанията и още над 40 на франчайз в 19 страни, предимно в Европа.

Българският ресторант разполага със 140 места и още 40 в градина, типичната за бранда отворена кухня и общи маси. Менюто е паназиатско и включва рамени, тепаняки, кърита, свежи салати, предястия, десерти, вино и азиатски бири, както и детско меню.

Umamido

ул. "Стефан Караджа" 12Б

Umamido е японски нудълбар, в основата на който е японската супа с нудли рамен. Първият ресторант е отворен през 2013 г. в Брюксел. Днес веригата има три обекта в белгийската столица и още два в Антверпен. В София е шестият обект от веригата.

В българския ресторант се предлагат 7 вида рамен, включително вегетариански и 6 предястия, сред които и гарнитурите като кимчи, гьоза, едамаме или сандвичите pork bun с парено тесто и свинско. Менюто включва и японска бира.

Hamburguesa Nostra

ул. "Георги С. Раковски" 113

Веригата е собственост на испанския производител на месо от традиционни испански породи с 40-годишен опит Raza Nostra. Има повече от 40 заведения на франчайз в Испания и Португалия от два типа – бързо хранене и ресторант, както и собствени магазини за месо, каквито планира да отвори и в България на следващ етап.

Българското заведение е от тип ресторант с около 100 места. Предлага 16 вида бургери - както вече "сглобени" по рецепти на веригата, така и "чисти", като клиентът може сам да избере добавки. Няколко салати, предястия, вино и бира допълват менюто. Има и дегустационно меню с минибургери и обедно меню, а веригата подчертава и възможността за изцяло безглутенов обяд или вечеря.

Темата накратко

- С развитието на градската средна класа и нискотарифните полети София става привлекателна за кулинарни инвестиции

- За последните четири месеца заработиха белгийската верига за рамен (японска супа с нудли) Umamido, британският бранд за източноазиатска храна Wagamama и испанската верига за гурме бургери Hamburguesa Nostra.

- Обектите се развиват от местни предприемачи - по модела на франчайза или в съдружие.

Поколенията на т.нар. милениуми и постмилениуми промениха храненето навън. Те поискаха модерна, качествена и вкусна гурме храна, но на умерена цена; бърз и подходящ за динамичния им начин на живот сервиз, но не чак в крайностите на самообслужването; иновативен и функционален дизайн и съдове, но без разточителност. Задачата звучи трудно, но ресторантьорският бизнес намери решение в нишовите обекти за "бавно бързо гурме", които най-често са фокусирани върху много конкретни ястия от зоната на т.нар. comfort food: бургери, азиатски нудли, ребра, стекове, яйца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    sylt avatar :-|
    sylt

    "много малко хора в България знаят какво е рамен и какво да очакват" - така е, и именно затова Wagamama и Umamido се харесват на хипстерската публика в София. Защото не познават вкуса на добрия рамен. И двата ресторанта са нещо като леко подобрен McDonald's на източноазиатската кухня, нищо повече.

    Hamburguesa Nostra е на нивото на Skaptoburger, доста под това на Boomburgers.

    Смешно е да се говори за международни вериги в случая с Hamburguesa Nostra и Umamido, които нямат заведения извън Испания и Португалия, и съответно Белгия. А и дори да бяха такива, това не е равносилно на качествена храна. Най-голямата международна верига ресторанти сервира най-лошата храна на света.
    А "гурме вериги" е направо нелепо.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ми... квото гурмето, такъв и лайвстайла... :)

  • 3
    mgmst avatar :-|
    mgmst

    Umamido са ужасни. Нудълс за 1.30 в супермаркета са малко по-добри.

    Wagamama - скъпо за предлаганото банално качество. Обслужването не е кой знае какво. В полупразният салон шетат почти десетина младежи сервитьори от двата пола и какво ото това :-). Може да минат 20 минути до половин час докато ви забележат в празния салон.

    Испанците ще посетя при възможност.

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Разнообразието в избора на храна е по принцип добра новина и следва да се приветства. Това, което не следва да се приветства, нито пък насърчава е лошият стил на писане. Темата е благодатна и би могла да се предложи на читателя със съответния дъх, аромати, препратки към традиционните за българина вкусове (ако има такива) и т. н. Вместо това ни се сервира "гурме", "бранд", "милениуми и постмилениуми", "модерна гурме храна" (!) - това само по себе си е уникат, "сервиз" вместо "обслужване", "нудли", "фуди" и други подобни бисери в българския език. Освен това авторката се опитва да прокарва идеята, че ястия, които не съдържат глутен дават някакви здравословни предимства, докато в същото време тази конкретно тема е най-малкото спорна. След прочитането на текста оставам с определено неприятен привкус и нежелание да опитвам каквото и да било предлагано по темата. Или "Капитал" нямат пари да плащат на сътрудниците си и наемат езиково ниско-квалифицирани аматьори или пък редакторите в изданието също са попаднали под "магията" на концепцията, че колкото повече чуждици и вулгаризми се използват в даден текст - толкова повече той е "кул". С една дума - помия.

  • 5
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    Супер претенциозно написана статия.
    Аз бих я озаглавил "хипстеранти" и бих я хвърлил в кофата.
    "Гурме бургер". Вие шегувате ли се?
    Това е по-стряскащ оксиморон и от "дървен желязо".

    Следващото, което очаквам, е да отворят софийска "локация" на международен "бранд" шкембеджийници/ Джиджан интериор и шкембе по 15 лв./паница. Ще се изсипят орди от "фудита" и други парвенюта и ще викат "УАУ КОЛКО Е КУУЛ", вместо от душа да кажат "Е*аси якото е тука!".

  • 6
    zoh12523762 avatar :-|
    zoh12523762

    Подобна измама може да вирее само в София, само там има достатъчен брой жълтопаветни бунаци и серсеми. Да се надъхват и вживяват какви са модерни естети. Нема по-тъпо животно от софийските либерасто-хипстъри. И говна ще проядат ако стане модерно в Америка.

  • 7
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Умамидо - добра храна, ужасно обслужване. Другите две места - масовки с ниско качество. А статията е за боклука , според мен

  • 8
    samurai11 avatar :-|
    samurai11

    Незнам дали нормалните клиенти са разбрали,че да се храниш в ресторанти,които имат вериги не е от много удачно!Следващото което често се забравя,че е нужно да се консумира храна от продукти "произведени" в 150-200 км радиус!Другото е хипстърска г*зария!

  • 9
    ial avatar :-|
    ial

    До коментар [#1] от "sylt":

    Никак не съм съгласен, че Wagamama & Umamido са подобрен макдоналдс...
    Супер е, че подобни заведения се появяват в клетата майка България. Не предвиждам чак такова светло бъдеще особено на първото заведение заради странно високите цени и вкуса на бай Ганя.
    И в двете може човек да хапне/пийне добър рамен, моето предпочитание е към второто заведение.

    Апропо, храната в Макдоналдс е нискокачествена, каквата е и цената й(не и в Бг), но далеч не е най- лошата в света.

  • 10
    freakecon avatar :-P
    FvH

    Маааалко претенциозна ми и идва и статията и предложената хипстария :D

    "бургери от висококачествено месо от специални испански породи със Защитен географски произход"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK