На две крачки зад Apple
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На две крачки зад Apple

Жън Джънфей, 72-годишния основател на Huawei, не се бои от Apple

На две крачки зад Apple

Китайският гигант Huawei преследва лидерската позиция на пазара на смартфони, но първо трябва да покори САЩ

Константин Николов
7424 прочитания

Жън Джънфей, 72-годишния основател на Huawei, не се бои от Apple


Служителите са и акционери

Huawei има уникална корпоративна структура за китайска компания. Групата има трима ротационни изпълнителни директори, които се сменят през шест месеца. Идеята е на Жън, който не участва в оперативното управление и цели нито един мениджър да няма едноличен контрол. В същото време голяма част от служителите са и акционери. Жън държи едва 1.4% от акциите, докато останалите са в ръцете на 80 хил. работещи, които получават дивидент на базата на представянето си. Схемите за оценки, според които се решава дали даден служител да получи акции, са много стриктни.

"Не си поставяме за цел да задминем Apple. Ако има някой отпред, който да носи флага, съм напълно доволен и да го следвам." Думите от миналата година са на Жън Джънфей, 72-годишния основател на Huawei, и много ясно описват стратегията на китайския технологичен гигант на пазара на мобилни телефони. През годините мнозина компании са хвърляли директно ръкавицата на "ябълката" и са се парили, докато идеята на Джънфей е съвсем друга - да изчаква. За разлика от повечето производители, Huawei може да си позволи да оспори лидерството на Apple и Samsung в индустрията. Което се доказва и от резултатите на компанията за 2016 г.

Само за няколко години китайската компания успя да достигне номер три в света с продадени 139 млн. смартфона или около 9% от глобалния пазар. Но Huawei е далеч повече от производител на телефони. Групата е лидер на пазара на телекомуникационно оборудване, с което първо става известна в международен мащаб, а потребителският бизнес (основно телефоните) носи около една трета от приходите й за миналата година, или 25.9 млрд. долара (виж таблицата). Именно мрежовият бизнес дава ресурсите за развитие и тласък на производството на смартфони преди няколко години. Днес симбиозата между двете дейности е повече от добра - едната прави компанията по-разпознаваема, а другата стимулира продажбите на телефони през отношенията си с операторите. Третата основна дейност е нарастващите облачни услуги, където Huawei не крие амбициите си и неотдавна обяви партньорство и с БТК.

Шънджън - мозъкът на Huawei

Днес донякъде Шънджън е Huawei и Huawei е Шънджън: съдбата и възходът на компанията са тясно обвързани с разрастването на мегаполиса, където е централата на гиганта. Намиращ се само на час с автомобил от азиатския финансов център Хонконг, тогавашният рибарски град дълги години е затворен за обикновените китайци, докато реформите на Дън Сяопин не го развиват като индустриална зона през 80-те години на ХХ в. Така от няколко десетки хиляди жители тогава днес в града живеят 12 млн. души. Бившият офицер от Китайската народна освободителна армия Жън основава Huawei през 1987 г. в града и се възползва от прииждащата работна сила.

В различните сгради, отдели и дейности на Huawei в Шънджън работят около 70 хил. души, или 41% от глобалния персонал на компанията (около 30 хил. от него са чужденци). Голяма част от тях не се занимават с производство, а с развойна дейност. Всъщност това, което отличава Huawei от много от съвременните китайски компании, е фокусът върху постоянните инвестиции в разработката на нови продукти и услуги в цялата група. Компанията отделя около 10% от приходите си за R&D, като за последната година те дори надхвърлиха този дял и достигнаха 11 млрд. долара (при общ оборот от 75 млрд. долара).

Повечето сгради на Huawei в Шънджън са заети от модерни експериментални и тестови лаборатории, зали и паркове. Кампусът на компанията се разпростира върху 2 кв. км. До един от столовете за обяд на компанията дори има и малко езеро с черни лебеди, внесени от Австралия. Общо в целия район има около десет столови, ресторанти, хотел, жилищна част, спортни клубове, басейни и обучителния център на Huawei, където новите служители преминават различни курсове. Според китайската преса всяка година около 150 хил. души кандидатстват за работа в компанията в Шънджън, но едва 10 хил. са наети. За обучаващите се има няколко хиляди апартамента, в които да живеят срещу символичен наем.

Абсолютен контраст е заводът на подизпълнителя Foxconn от другата страна на булеварда до кампуса. С високите си мрежи и прозорци с решетки производственото предприятие по-скоро прилича на затвор. Именно в него се произвеждат смартфоните на Huawei, а и на много други марки, като Apple например.

Смартфоните - лицето на групата

Много от инженерите и развойния персонал в Шънджън се занимават с разработки именно в най-видимия бизнес на групата - смартфоните. През последните години Huawei хвърли огромни усилия да стане по-разпознаваемо име в сегмента. Допреди това работи основно като подизпълнител и прави телефони за други компании и оператори. Разнообразните бизнес дейности и най-вече производството на телекомуникационно оборудване дават на компанията нужното ноу-хау и възможности да изгражда собствени чипове и процесори, които много други производители трябва да купуват отвън. Така през последните години компанията се фокусира върху подобряването на качеството и навлизането в премиум сегмента с модели като миналогодишния Р9 и тазгодишния Р10 и P10 Plus, разработени съвместно с легендарната фотографска марка Leica. Отделно Huawei поддържа и подбрандове като Honor и Nova (техни модели вече се предлагат и в България), с които иска да покрива всички възможни канали и пазари.

"През последната година репутацията ни на производител се покачи още повече и в годишната класация на Interbrand вече държим 72-ро място от 88-мо година по-рано", казва пред журналисти в Шънджън Ли Чанджу, вицепрезидент на Huawei, отговарящ за бизнес развитието на смартфоните. Според него Европа е вторият най-голям пазар на компанията след Китай и тепърва ще се развива още.

Макар и Жън и повечето висши мениджъри в Huawei постоянно да отричат, че се стремят към първата позиция на смартфон пазара, в дългосрочен план това безспорно е цел пред китайския производител. Но въпреки успехите през последните години и разпознаваемостта по света лидерството няма как да се случи без присъствие на другия голям пазар - САЩ. А там компанията въобще не е позната, което отчасти се дължи и на неуспешните опити да навлезе с телекомуникационното си оборудване преди години. На американския пазар считат Huawei за близка до китайската армия и правителство. Жън винаги е отричал за връзка с военните въпреки миналото си на офицер, но признава, че помощта от правителството чрез заеми от местни банки за развитие са помогнали на Huawei да изгради силната си развойна дейност. Отделно субсидии от същите банки финансират сделки с някои телекоми по света. Именно липсата на отношения с американските оператори покрай оборудването пречи на Huawei да продава и смартфони. Но китайците не бързат със стратегията си за щатския пазар, а предпочитат постепенно да опипат почвата за по-мащабно навлизане. Което според някои експерти може да се случи и през 2018 г.

Автор: Капитал

Служителите са и акционери

Huawei има уникална корпоративна структура за китайска компания. Групата има трима ротационни изпълнителни директори, които се сменят през шест месеца. Идеята е на Жън, който не участва в оперативното управление и цели нито един мениджър да няма едноличен контрол. В същото време голяма част от служителите са и акционери. Жън държи едва 1.4% от акциите, докато останалите са в ръцете на 80 хил. работещи, които получават дивидент на базата на представянето си. Схемите за оценки, според които се решава дали даден служител да получи акции, са много стриктни.

"Не си поставяме за цел да задминем Apple. Ако има някой отпред, който да носи флага, съм напълно доволен и да го следвам." Думите от миналата година са на Жън Джънфей, 72-годишния основател на Huawei, и много ясно описват стратегията на китайския технологичен гигант на пазара на мобилни телефони. През годините мнозина компании са хвърляли директно ръкавицата на "ябълката" и са се парили, докато идеята на Джънфей е съвсем друга - да изчаква. За разлика от повечето производители, Huawei може да си позволи да оспори лидерството на Apple и Samsung в индустрията. Което се доказва и от резултатите на компанията за 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    "Но въпреки успехите през последните години и разпознаваемостта по света лидерството няма как да се случи без присъствие на другия голям пазар - САЩ. А там компанията въобще не е позната, ... На американския пазар считат Huawei за близка до китайската армия и правителство"

    Т.е. успехите както и неуспехите на Huawei на американския пазар не се дължат на някакви технологични или пазарни предимства, а на политически фактори. ЕС си няма Епъл, защо да не допусне и китайски продукти на пазара си ? САЩ обаче са в друга ситуация.

  • 2
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    САЩ не ги пускат на пазара си, защото Хуавей е политическа организация, която потенциално застрашава сигурността на САЩ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK