С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 8 юни 2017, 18:58, 19341 прочитания

Комбинираният модел за растеж на Jysk

Алекс Брату, мениджър за Румъния и България на датската верига за стоки за дома, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Алекс Брату е мениджър на Jysk за Румъния и България. Започва работа за компанията на тази позиция през 2010 г., като първоначално отговаря само за Румъния, а от 2013 г. - и за България. През същата година двете компании преминават директно към Jysk Nordic, след като преди това са работили на франчайз. Тогава започва и разширението на веригата тук. Преди Jysk Брату е работил пет години като търговски мениджър за световната верига за спортни стоки Intersport в Румъния.
Компанията

Търговската верига за стоки за дома Jysk е създадена през 1979 г., когато е открит първият магазин в Дания. Краен собственик на компанията е датският гражданин Ларс Ларсен. Групата има три подразделения - Jysk Nordic, към което принадлежи и българското дружество "Юск бул", Danisches Bettenlager с център в Германия и Jysk Franchise, което предоставя модела на франчайзинг. Общо трите имат над 2400 магазина и 21 хил. служители в 48 държави. Оборотът на групата за финансовата 2015/2016 г. е
3.12
млрд. евро.
Приходите на "Юск бул" за 2016 г. нарастват с 61% и достигат
19
млн. лв.
След няколко години на намаляваща загуба компанията излиза на печалба от 1.1 млн. лв. Jysk започва изграждането на собствен логистичен център в България, който ще е в държавния индустриален парк в Божурище, а инвестицията е за над 100 млн. евро.
Колко магазини има вече Jysk в България и какви са плановете ви за разширение до края на годината?

- Току-що открихме още два магазина в София - до Jumbo Plaza и в кв. "Дружба", с което всичките ни обекти в страната станаха 14. До края на годината планираме да открием магазини в Ямбол, Шумен и Сливен, втори в Пловдив и евентуално втори в Бургас и Варна.


Доволни ли сте от местния пазар? Покупателната способност тук все пак не е много висока...

- Много сме доволни. Доволни сме от колегите тук. Изглежда, българските потребители приемат и харесват концепцията ни, асортимента, продуктите, офертите, подредбата в магазините. Има припокриване между това, което търсят, и това, което ние предлагаме. Разбира се, покупателната способност е по-ниска, не можем да сравняваме България и Румъния с по-богатите страни. Но, от друга страна, има промяна в потребителските възприятия за това какво е добра възглавница, добър матрак, което се дължи на развитието на технологиите. Когато имаш достъп до интернет, можеш да се информираш как можеш да спиш по-добре, да живееш по-добре. Доходите са важни, но значение има и достъпът до информация. Той влияе на начина, по който хората вземат решение какви разходи да направят. Преди десет години за хората матракът беше просто матрак. Сега всички знаят, че има матраци с мемори пяна, пружини, латекс и т.н. Това е важно, защото хората започват да се замислят как живеят, как спят, как се грижат за себе си. Това не важи само за нашия бизнес. Вижте какво се случва с биопродуктите например.

Едни и същи доставчици ли имате навсякъде или работите и с местни производители?



- Имаме голям фокус върху това да привличаме местни доставчици. В офиса в Букурещ, който е общ за Румъния и България, имаме служител, зает на пълно работно време, чиято работа е да намира местни доставчици. И вече развиваме чудесно партньорство с един местен производител на матраци - "Тед" от Пловдив. В напреднали преговори сме с още 3-4 местни доставчика на мебели и текстил. Не търсим доставчици само за Румъния и България, а такива, които могат да доставят на цялата Jysk Nordic, т.е. в 20-ина държави. Зависи и от характера на продуктите. Ако произвеждаш мебели или матраци, е много трудно да си конкурентоспособен в Норвегия например заради транспортните разходи. Но ако произвеждаш кърпи, тогава е много по-лесно. Така че зависи от това какъв е бизнесът.

Кои са конкурентите ви на местния пазар, IKEA сред тях ли е?

- В Jysk си имаме една поговорка, че ние сме си основният конкурент. Първо гледаме в огледалото и след това през прозореца. Бизнес моделът на Jysk е много различен от този на IKEA, защото IKEA е много голям формат и не може да влиза в малки населени места. Докато ние отваряме магазини в Пазарджик, в Асеновград и т.н. Философията ни е, че искаме да сме близо до клиентите си.

Под бранда Jysk ли продавате продуктите?

- Имаме продукти под нашия бранд, но имаме и продукти с други брандове, например "Тед". Доставчиците ни са различни, за някои артикули имаме собствени брандове, но целта ни не е 100% от стоките да са с марка Jysk. Все пак ние сме търговци на дребно, не сме производители.

В кои държави присъства Jysk и кой е най-силният ви пазар?

- Jysk е разделена на две части. Едната е Jysk Nordic, която вече включва 21 страни. Току-що отворихме магазин в Белгия. Страната, от която произлиза Jysk - Дания, също е част от Jysk Nordic. Отделно имаме Danisches Bettenlager, което е Jysk - Германия, и някои близки до Германия страни като Франция, Испания и т.н. Всяко от двете - Jysk Nordic и Danisches Bettenlager, има по около 1100 магазина. Имаме и трета част, която включва страните, където Jysk работи на франчайзинг. Там броят на магазините е по-малък. Такива магазини имаме в Канада, Исландия, Сингапур и др. В групата на Nordic, разбира се, най-силният пазар е Дания. Но пък в Полша имаме повече магазини - над 200, тъй като е по-голяма страна.

Има ли разлика в предпочитанията за пазаруване на хората в различните страни?

- Да, има много разлики. Българските клиенти предпочитат много повече продуктите за декорация на дома от други страни. В това отношение България е шампион - близо 15% от продуктите, които продаваме тук, са в тази група. В Румъния този дял е 8-9%. Там най-много се продават мебели. В България обаче също продаваме доста мебели.

Как се управлява дейността в България - от местни мениджъри или от Букурещ?

- Използваме комбиниран модел. Имаме по един човек от България и Румъния, които работят в Дания. Например имаме една българка, която е част от отдела за концепции в Дания. Нейната задача е да прави концепцията за магазините - не само за Румъния и България. Румънката в Дания е мениджър продажби, тя отговаря за всички промоции, ценообразуване и т.н. в Румъния и България. В румънския офис имаме хора, които работят и за България, като например мениджърът по продажби и маркетинг и финансовият мениджър. Имаме и хора, които работят в България за България, които си имат и ръководители, например в отдела за продажби и разширяване, в счетоводството. И имаме местни хора, които работят в магазините, и мениджъри в магазините. Тази комбинация е добра, защото работи в много страни.

Колко души работят за Jysk в България?

- Имаме около 150 служители, средно по 10-12 души на магазин. Мисля, че до края на годината ще станат поне 200. Говорим само за ритейл бизнеса, не за логистичната база, която се изгражда в момента в Божурище.

Налагало ли ви се е да взимате трудни решения?

- Предизвикателства има всеки ден. Може би по-труден момент беше, когато преминахме от франчайз към Jysk Nordic. Това стана през 2013 г., когато Jysk Nordic ни купи обратно. Тогава трябваше да променим всичко и да преминем към нов начин на организация на работата - подредбата на магазините, асортимента на продуктите и т.н. Причината, поради която Jysk Nordic ни изкупи, е, че компанията, която имаше договор за франчайз, не се развиваше достатъчно бързо. Например през 2013 г. имахме 3 магазина в България и 13 магазина в Румъния. Сега имаме 14 в България и 44 в Румъния. Това беше целта - да започнем да разширяваме бизнеса. Разбира се, първата година прекарахме в промяна на IT системата, сървърите, асортимента, наехме допълнително хора, открихме нови отдели. На практика започнахме да откриваме магазини през 2014 г.

Различно ли се управляват хората в България и Румъния?

- Разбира се, че има разлики, но ние в Jysk сме много добри в това да разбираме и да работим с културните разлики. Всъщност всички топ мениджъри в Jysk задължително преминават двудневно обучение в Дания за културните различия. Искаме не само да познаваме, но и да уважаваме разликите и местните особености. Разбира се, в различните страни хората по различен начин разбират точността - какво значи "рано", какво значи "спешно". Това не е проблем, това са просто разлики. Румъния и България са много близки в това отношение. Когато отиваме на север, нещата се променят. Ние сме по-общителни, по-експресивни.

Имате ли проблем с намирането на работници в България?

- Това е проблем в цяла Европа. Навсякъде нивата на безработица са много ниски. Трябва да признаем, че има голямо търсене - повече работни места, отколкото хора, които да ги заемат. Но ние в Jysk използваме много добри инструменти, когато наемаме хора. Използваме много тестове и аналитични профили. Защото трудно се намират хора, но още по-трудно се задържат. За да ги задържиш, е много важно да наемеш правилните хора. Предпочитаме да изчакаме три или шест месеца, ако не намерим подходящите хора веднага, но да не изпадаме в ситуация, когато някой започва работа и напуска след няколко месеца. Участваме в трудови борси, предлагаме на служителите си възможно най-добрите възможности. Но когато работиш в търговията на дребно, си наясно, че това не е сектор, в който някой започва работа за цял живот.

Имате ли голямо текучество на персонал?

- Не мисля. България е сред страните с най-ниското ниво в Jysk Nordic. Повечето от нашите служители харесват работата си. Но не бива да забравяме, че на търговията на дребно по принцип се гледа като на входна врата към работата. Много млади хора решават да станат асистенти продажби например за лятото или за кратко време, защото смятат, че за това не им е нужна предварителна подготовка. Това не е така.
Q&A

Какво е любимото ви устройство или приложение?

- iPhone. Половината ми работа е на iPhonе. Като говорим за това, в момента сме в процес на пълно дигитализиране на магазините си. Те ще разполагат с по няколко смартфона, вече разработваме някои приложения за Jysk. Тези приложения на практика ще променят целия начин, по който тече информация - имейли, проверка на цените, отпечатване на цените и т.н. Така че значително ще дигитализираме магазините си.

Имате ли мото?

- Да, мотото ми е "Предположенията са майка на бъркотията". Човек трябва да разчита на фактите.

Какво щяхте да правите, ако не бяхте мениджър?

- Мисля, че втората ми опция би била да съм музикант. Свиря на китара. Нямам група, свиря сам, но имам два албума.

Интервюто взе Иглика Филипова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон

С този ход Watches of Switzerland търси оценка от над 600 млн. паунда, а с набраните средстава цели да намали дълга си

25 май 2019, 683 прочитания

Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата

Ритейл гигантът ще представи предимствата на модела си на събитие в Ню Йорк следващата седмица

24 май 2019, 1254 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Amazon се конкурира с големите банки при кредитиране на малки компании

Компанията на Джеф Безос ще разшири този си бизнес в САЩ, Великобритания и Япония

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък