Amazon се конкурира с големите банки при кредитиране на малки компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Amazon се конкурира с големите банки при кредитиране на малки компании

Програмата за кредитно финансиране (Amazon Lending) с стартира преди 6 години като офертира за бързи кредити избрани продавачи от платформа си.

Amazon се конкурира с големите банки при кредитиране на малки компании

Компанията на Джеф Безос ще разшири този си бизнес в САЩ, Великобритания и Япония

3845 прочитания

Програмата за кредитно финансиране (Amazon Lending) с стартира преди 6 години като офертира за бързи кредити избрани продавачи от платформа си.

© Reuters


20 000 малки бизнеса са получили кредит от компания в размер между 1000 и 750 хил. долара, а половината от тях са повторили финансирането.

Amazon планира да разшири дейността си по отпускане на заеми на малки бизнеси в САЩ, Великобритания и Япония, като по този начин ще влезе в директна конкуренция с големите банки в този сегмент, съобщава Financial Times.

Как функционира системата

Базираната в Сиатъл компания започна програмата си за кредитиране (Amazon Lending) с малко реклама преди 6 години, когато предложи кредити на избрани продавачи на платформа си. Заемите са краткосрочни (до 12 месеца) и годишната им лихва варира между 6 и 17%. Алгоритъмът, по който Amazon избира на кого да предложи заем, се базира на честотата, с която продавачите реализират стоките, и популярността на продуктите им.

Amazon използва собствени средства за отпускането на кредити, като одобрението става за 24 часа.

Погасителните вноски по заема се приспадат автоматично на всеки 2 седмици от акаунта на продавача на платформата. Ако парите в сметката свършат или продажбите изведнъж спаднат, Amazon може да замрази стоките, които съхранява в свой склад, докато продавачът не се издължи.

Само в рамките на последната година компанията е отпуснала кредити за близо 1 млрд. долара, а общо от началото на програмата - около 3 млрд. За сравнение - през периода 2011 - 2015 г. финансирането е било 1.5 млрд. долара. Сега Amazon иска да разшири кредитната си програма и да достигне повече от 2 млн. бизнеса на платформа си.

Решението на Amazom показва амбициите и стремежа си да конкурира големите банки, които са се отдръпнали от кредитирането на малки бизнеси след глобалната криза и затягането на правилата за финансиране.

Преди седмица акциите на компанията на Джеф Безос за пръв път преминаха границата от 1000 долара на борсата в Ню Йорк. Това става 20 години след излизането й на борсата, когато цената при първичното публично предлагане беше 18 долара на акция.

Няма как да загуби

Брейдън Маккарти, стратегически вицепрезидент на Fundera (кредитен портал за малки бизнеси), оприличи усилията в това "странично" занимание за Amazon с успехите на Echo и Kindle (тонколоната и четецът на компанията). Въпреки това той смята, че нито едно от тях - Echo и Kindle, няма да бъде основният източник на приходи на компанията. Все пак те ще продължат да привличат клиенти и компании в търговската платформа.

Вицепрезидентът на Amazon Пеюш Нахар отбеляза, че повечето от продавачите й на търговската платформа са използвали техните кредитни услуги, за да закупят повече продукти и да договорят по-големи отстъпки с доставчиците си. "Досега загубите са били много, много малки", без да дава допълнителна информация. По негови думи повече от 20 хил. малки бизнеса са получили кредит в размер между 1000 и 750 хил. долара, а половината от тях са били финансирани и втори път.

Според него компанията скоро ще може да предлага повече банкови услуги. "Започнахме с това, когато разбрахме, че недостигът на средства е бил основната спирачка за продавачите. Ще трябва да видим какво друго ги задържа."

BlockBuster Costumes е един получателите на кредити. "Кредитната платформа на Amazon е доста добър опит засега", заявява вицепрезидентът на компанията Боб Мартин. Той е заел 12 хил. долара - близо една дванайста от максимално предлаганата сума.

"Amazon е в положение "няма как да загуби", коментира Джордан Малик, издател от Лас Вегас. Според него компанията има почти перфектен поглед върху паричните потоци на всеки от продавачите на платформата им. "Това, което са направили, е много умно."

20 000 малки бизнеса са получили кредит от компания в размер между 1000 и 750 хил. долара, а половината от тях са повторили финансирането.

Amazon планира да разшири дейността си по отпускане на заеми на малки бизнеси в САЩ, Великобритания и Япония, като по този начин ще влезе в директна конкуренция с големите банки в този сегмент, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK