С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юни 2017, 12:12, 23400 прочитания

Искрено и лично в каргото

На летище София от години една фирма обработва товарите на повечето авиокомпании. Появата на конкурент предизвика мини драма. Героите са все бивши мениджъри на аерогарата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- На летище София от години една фирма обработва товарите на повечето авиокомпании - "Авиейшън сървисиз България".

- От няколко месеца второ дружество има право на тази дейност, засега безуспешно.

- Героите в сблъсъка за каргобизнеса са все бивши мениджъри на държавното летище.
Летище София отдавна се е превърнало в организъм с богат собствен вътрешен живот. Дейностите, които се развиват на територията му, са доста специфични и концентрирани в тесен кръг компании. И хора.

Въртящата се врата на входа на пътническия терминал не е само за излитащите и кацащите. През нея се върти и мениджмънтът на държавното дружество, като бившите му директори се оказват ту вътре в кабинетите на управлението, ту вън, в някоя от фирмите, опериращи на аерогарата. Но винаги близо до поредната летищна мини драма. И понеже кръгът от хора на летището е малък, нещата понякога отлитат в посока "искрено и лично" - съвсем неуместна, когато става въпрос за управлението на толкова важен обект. Последната вътрешна неразбория там дойде по линия на най-слабо популярната тема – каргото. Един доста малък бизнес, който явно се оказва много атрактивен за редица бивши ръководни кадри на аерогарата, като една новопоявила се фирма предизвика истинска минибуря в товарното направление.


В полето на интригата

През април тази година една от компаниите, която се занимава с обработка на товари на летище София, изпраща писмо до служебния транспортен министър Христо Алексиев. Компанията е "Авиейшън сървисиз България". Тя заедно с "Летище София" си поделят наземната обработка на каргото на почти всички авиокомпании. От частното дружество твърдят, че оперират около 25% от тонажа. Останалите обаче я наричат "монополиста в каргото", тъй като обработва товарите на повечето авиокомпании. Частната фирма се оплаква до министъра, че един вид е тормозена от Пламен Станчев по време на последното му кратко управление като изпълнителен директор на държавното "Летище София". Целта била склад, нает от нея, да се отдаде под наем на нов появил се конкурент. Самият Пламен Станчев пък смята, че е проявена абсолютна безстопанственост от страна на летището по отношение на начина, по който въпросната компания използва площите си, както и че й е осигурен монопол в обработката на товарите.

Бившият служебен министър не влезе в ролята на арбитър, като Христо Алексиев, коментира, че не е бил информиран за въпросното писмо и то не е стигало до него. Държавното дружество "Летище София" отговори, че въпросите коя частна компания какви складове е наела от него и какви са приходите на летището от карго услуги са търговска тайна и трябва да преминат по Закона за достъп до обществена информация. Темата звучи несъществена за всички, които нямат общо с бизнеса на летището. А повечето от страничните наблюдатели в обсега на аерогарата я окачествяват като "интригантска" и "личностен конфликт". Но все пак развитието на товарното направление зависи и от конкуренцията и предлаганите цени и услуги.



Втори дом за бивши директори

"Авиейшън сървисиз България" е собственост на Михаил Данчев. Той е син на един от бившите директори на "Летище София" - Христо Данчев, който в момента работи в компанията. Михаил Данчев и Пламен Станчев се познават добре. Станчев е бивш служител на Михаил Данчев. Той работи там на два пъти през периодите 2004-2005 г. и след първото му управление като изпълнителен директор на "Летище София", т.е. от 2010 до 2015 г., като за този период Пламен Станчев коментира, че компанията е успяла да привлече доста сериозни клиенти. Сега там работи Христо Щерионов, изпълнителен директор на летището до идването на последното служебно правителство и втория мандат на Пламен Станчев като директор.

Лиценз за обработка на товари и поща обикновено имат големите куриерски или спедиторски компании, като на летище София това са DHL, In Time, TNT, Orbit. Те обработват собствените си товари, а Orbit е агент на една авиокомпания. "Голдеър хендлинг България", която се занимава с обработка на пътници и багажи, също има лиценз за карго, но не го използва. Така конкуренцията за каргото на перона е само между държавното "Летище София" и "Авиейшън сървисиз България".

Ограниченият интерес се обяснява с особеностите на тази дейност, за която са нужни специфични познания и задължително складове. Другият неизвестен детайл е, че бизнесът може да бъде доста рентабилен. А той е такъв, поне ако се съди от финансовите резултати на "Авиейшън сървисиз България". При приходи за 2016 г. 4.6 млн. лв. компанията има печалба 1.1 млн. лв. (виж таблицата). Числото е устойчиво, защото за предходната година оборотът е 4.4 млн. лв., а спечеленото - 1.16 млн. лв. За сравнение - карго приходът на държавното "Летище София" за 2015 г. е едва 1.4 млн. лв.

Новата карго компания

През юли 2016 г. обаче се намесва втори частен конкурент. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" издава лиценз за оператор по наземно обслужване на "Карго хендлинг сървисиз". Компанията е учредена през февруари 2016 г. от Любомир Ганчев и Тодор Шопов. Около година по-късно Тодор Шопов излиза от компанията, като става зам.-директор на летището по време на второто управление на Пламен Станчев при служебното правителство. Сега нейни собственици се водят Недялко Недялков и Васил Данаилов.

Големият конкурент "Авиейшън сървисиз България" смята, че новата компания не отговаря на нормативните изисквания, за да изпълнява тази дейност, и изпраща писма до ГД ГВА през есента на миналата година. На тях е отговорено, че след извънредна проверка на компанията е установено, че фирмата отговаря на всички изисквания.

Следващите твърденията на Михаил Данчев по отношение на новопоявилия се конкурент са, че компанията се свързвала неофициално с Пламен Станчев. Самият Станчев, казва че е консултирал "Карго хендлинг сървисиз" по част от програмата им за сигурност в периода, преди да се върне за кратко на аерогарата. Третото обвинение на Данчев към бившия му служител е, че е оферирал авиокомпании да станат клиенти на новата фирма, докато е бил в управлението на летището. Станчев го отхвърля, като добавя, че новата компания в момента реално няма нито един клиент.

Битка за склад 3

В основата на споровете между Пламен Станчев и Христо Данчев, за което са изписани доста писма, са складовете, които "Авиейшън сървисиз България" заема на летището. Компанията разполага със собствен карго терминал, както и със склад, взет под наем от "Летище София" - т.нар. склад номер 3. Договорът за него е от 5 декември 2016 г. В писмото до служебния министър Данчев съобщава за "неправомерни действия на "Летище София". Компанията пише, че на 19 април два служебни автомобила със служители на "Летище София" са били използвани за видеозаснемане с камера и фотоапарат на склада и служителите и управителя на компанията. Служителите в автомобила са заявили, че имат нареждане от изпълнителния директор на летището. Компанията вижда във всичко това опит да бъде изгонена от склада в полза на новия конкурент.

По думите на Пламен Станчев обаче става въпрос за няколко нарушения, извършени от "Авиейшън сървисиз България", като за тях той самият е писал писма до институции. Първото е, че компанията е излязла извън площите на собствения си склад и три години и половина използвала незаконно територия на летището. Наетият склад номер 3 пък използвала за съхранение на автомобили, а държавното дружество имало право да следи как се ползва базата му. Самият Станчев контраобвинява "Авиейшън сървисиз България", че иска да пречи на работата на новата компания, тъй като, за да се стигне до наетите от нея складове, трябвало да се мине пред въпросния склад номер 3. Новата компания ползвала два склада, наети от "М и М Ер карго сървис България". По тази линия Христо Данчев подозира в подкрепа н а новия си конкурент и дългогодишния си съдружник от българската група на Militzer&Munch Сашо Тодоров (виж карето).

Извън тесния кръг на пряко ангажираните карго складовете на летището ще си останат все така бутикова тема. Поне докато летището излезе от капана на собствения си богат вътрешен свят. Но случващото се е показателно за това какво се случва в държавното дружество, вместо усилията да са към по-същественото: как летището да развива дейностите си, каквато е и каргото, как да подобри складовата си база и да се ускорят процесите на транспортиране на пратките.
Авио партньорство и раздяла

"Авиейшън сървисиз България" води началото си от "М и М Ер карго сървис БГ", сега собственост на "М и М Милицер и Мюнх БГ" и Сашо Тодоров. Последният ръководи местната дейност на спедитора Militzer & Munch. Михаил Данчев работи за Militzer & Munch в чужбина и през 2003 г. се връща в България. В местните дружества на Militzer & Munch Данчев и Тодоров са съдружници дълги години, включително и в "М и М Ер карго сървис България".

През 2003 г. "М и М Ер карго сървис България" купува карго терминала на бившия национален превозвач - авиокомпания "Балкан". През 2006 г. компанията сменя името си на "Авиейшън сървисиз България - М и М", фокусирайки се върху авиационни услуги и складова логистика, като преустановява спедиторската си дейност. Тя остава в новото дружество "М и М Ер карго сървис България".

През 2012 и 2013 г. се случва раздялата между Сашо Тодоров и Михаил Данчев. Михаил Данчев изкупува дела от 51% на "М и М Милицер и Мюнх БГ" в "Авиейшън сървисиз България – М и М" и разширението "М и М" отпада. "М и М Ер карго сървис България" на Сашо Тодоров продължава да се занимава с въздушна спедиция. Според отчета на компанията тя държи под наем склад номер 2 на терминал 1 на летището от началото на 2015 г. за срок от 5 години. Няма лиценз за наземно обслужване и получава пратките за обработване от агента "Авиейшън сървисиз България".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 800 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1341 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новият морски хотелиер

Нова хотелска верига по Черноморието ще заработи до 2019 г., а през тази година в три курорта ще отворят нови хотели

Още от Капитал
Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10