Централноевропейската алтернатива на Силициевата долина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Централноевропейската алтернатива на Силициевата долина

Прототип на летяща кола, създаден от AeroMobil.

Централноевропейската алтернатива на Силициевата долина

Дунавската долина в Словакия е амбициозен проект за развиването на технологии, насочени към потребителите

7099 прочитания

Прототип на летяща кола, създаден от AeroMobil.

© Francois Lenoir


Силициевата долина се е превърнала в нарицателно за американския високотехнологичен сектор, вдъхновявайки създаването на много специализирани иновационни и произвдодствени области по целия свят. Мнозина, сред които и съоснователят на PayPal Питър Тийл, обаче вярват, че символът на Сан Фрациско се е отчуждил от основната си цел – да улеснява живота на хората чрез създаването на нови технологии.

Хората, които споделят тези вярвания, трябва да посетят Братислава, пише Financial Times. Столицата на Словакия е част от мрежа от градове като Сенец, Търнава, Тренчин и Нитра, които имат амбицията да се превърнат в централноевропейския еквивалент на Силициевата долина. Иноваторите дори вече са подготвили наименование на областта - Дунавската долина.

ДД като възможност

Развиването на високотехнологичния сектор представлява уникална възможност за страните от региона, чиито икономики разчитат предимно на промишлеността и аграрното производство. В частност автомобилната индустрия съставлява почти половината от производството на Словакия, благодарение на компании като Volkswagen, Kia, Peugeot и други, които имат заводи на територията на страната. Развиването на Дунавската долина, което още е в начален стадий, има потенциала да промени тази зависимост към тежкото производство.

Успех с прецедент

През последните години стартиращите компании в технологичния сектор придобиват все по-голямо значение за икономиката на Словакия. Юрай Вачулик, изпълнителен директор в Aeromobil, разработчикът на летящи автомобили, възприема идеята за създаването на колите на бъдещето през 2010 г., когато основава компанията заедно със Стефан Клайн, негов приятел от училище. От тогава тандемът започва своето начинание да революционизира личния транспорт, конкурирайки американски стартъпи от Силициевата долина като спонсорирания от Google Kitty Hawk.

Постиженията на Aeromobil не описват изчерпателно потенциала на областта. Eset, софтуерната компания, доставчик на една от най-използваните антивирусни програми в световен мащаб, и Sygic, чиято навигация се ползва от над 200 млн. души,както и много други са примери за успеха на Дунавската долина.

За предимствата и недостатъците на ДД

За постиженията на стартиращите компании от областта допринасят редица специфични особености на икономиката. Компаниите в региона са облагодетелствани както от ниските цени на труд, така и от наличието на компетенти млади хора. Въпреки че в момента технологичният сегмент не изпитва недостиг на работна ръка, от сектора вярват, че липсата на технически компетентно население би попречило при по-нататъшното развитие на Дунавската долина като централноевропейски технологичен център.

Предимстава на областта не се изчерпват с ниските цени на труда. Според Михал Стенкл, основател на Sygic, малките размери на пазара в Словакия и особеностите на географското й местоположение са помогнали на компанията да се ориентира към световния пазар от самото й създаване. Успехите на Sygic и Aeromobil са се превърнали във вдъхновение за много стартиращи компании. Младоци като Photoneo, разработчик на 3D камери, и GA Drilling, създател на технология, улесняваща търсенето и разработването на петролни находища, са само част от търсещите успех в технологичния сегмент.

И финансирането

Пред основателите на стартиращи компании в Дунавската долина има и сериозни препядствия. Най-сериозното от тях е липсата на финансиране. Въпреки че от приемането си в Европейския съюз преди 13 години Словакия се е възползвала от над 4 млрд. евро европейско финансиране за иновации и развитие, за стартиращите компании, това е достатъчно само в начален стадий. Това донякъде се дължи на словашкото законодателство, което мнозина възприемат като защитаващо интересите на големите корпорации. Дунавската долина ще трябва да се пребори и с честите корупционни скандали, като в същото време мотивира много технологично компетенти словаци да се завърнат от чужбина. Потенциалът на Дунавската долина обаче е все така висок.

Силициевата долина се е превърнала в нарицателно за американския високотехнологичен сектор, вдъхновявайки създаването на много специализирани иновационни и произвдодствени области по целия свят. Мнозина, сред които и съоснователят на PayPal Питър Тийл, обаче вярват, че символът на Сан Фрациско се е отчуждил от основната си цел – да улеснява живота на хората чрез създаването на нови технологии.

Хората, които споделят тези вярвания, трябва да посетят Братислава, пише Financial Times. Столицата на Словакия е част от мрежа от градове като Сенец, Търнава, Тренчин и Нитра, които имат амбицията да се превърнат в централноевропейския еквивалент на Силициевата долина. Иноваторите дори вече са подготвили наименование на областта - Дунавската долина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    На нашите автоталибани само летяща кола им дайте :)
    Митю очите в летяща кола :) :) :)
    През далечната 1948 един американски инженер М.Тейлър. Създава компанията Аерокар. Следващата година се появява първият модел :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aerocar_International
    Можете сами да се информирате по темата.
    Та колко е "кола на бъдещето" тази на словака е спорна тема.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK