Летище София отчита над една трета ръст на пътниците през май
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище София отчита над една трета ръст на пътниците през май

Очаква се при втората процедура за концесия държавата да поиска двойно по-ниско авансово плащане от бъдещия стопанин на летището - около 230 млн. лв.

Летище София отчита над една трета ръст на пътниците през май

Министерството на транспорта се надява процедурата по концесията да бъде подновена през септември - вече с международен консултант

7408 прочитания

Очаква се при втората процедура за концесия държавата да поиска двойно по-ниско авансово плащане от бъдещия стопанин на летището - около 230 млн. лв.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Почти 560 хил. са преминалите пътници през летище София през май, което е ръст от 36.4% спрямо същия месец на предходната година, сочи статистиката на аеропорта.

Пътувалите по международни редовни линии са се увеличили с 35%, а ръстът по вътрешни линии е повече от 2 пъти спрямо миналата година, или 24 хил. души. Увеличение от 5% отбелязват и пътувалите с чартърните полети - с 8387 превозени пътници, съобщават от летището.

Броят на кацналите и излетелите самолети също расте - с 13.4% спрямо същия месец на предходната година.

Рекордни ръстове, тесни терминали

Това са поредните рекордни стойности, които столичното летище отбелязва тази година - за първото тримесечие на годината излетелите и кацналите самолети на двата терминала на летището са се увеличили с 24.4%, а превозените пътници - с близо 50%. През април увеличението на пътникопотока бе малко по-скромно - 13%, но по-топлото майско време, увеличаването на честотата на полетите по няколко маршрута и стартирането на нови линии на превозвачите връщат ускорението.

Добрите резултати на летището се дължат основно на нискобюджетните превозвачи Ryanair и Wizz Air. Двете компании непрекъснато увеличават броя дестинации, които обслужват столицата, и благодарение на конкуренцията между тях софийският аеропорт преживява разцвет. Редом с това се подобряват значително и финансовите резултати на държавната компания. За 2016 г. тя отчете загуба от 13.8 млн. лв., но това се дължи изцяло на обезценката на вземане от КТБ в размер на 25.5 млн. лв. Без този разход дружеството излиза на оперативна печалба от 10.7 млн. лв. - почти двойно по-голяма от тази година по-рано. Редом с добрите новини обаче има и не толкова приятни. Данните за миналата година сочат, че пътниците на стария терминал, откъдето оперира Wizz Air, надвишават капацитета му, а тези на новия терминал - където преди няколко месеца се премести ирландският превозвач Ryanair, са на границата. А плановете на двете компании за тази година са още по-амбициозни.

Тези проблеми би трябвало да намерят разрешение с концесията на летището и разширението му. Тя обаче се бави.

Концесията - този път с международен консултант

В края на миналата седмица министърът на транспорта Ивайло Московски коментира, че се надява през септември да бъде възобновена процедурата за отдаване на концесия на летище София, която бе спряна от служебния кабинет. Той съобщи, че този път България ще привлече за консултант някоя от международните финансови институции. Вече са проведени разговори с Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, а предстоят и с Европейската инвестиционна банка, на които ще бъде предложено да представят оферти. Ангажиментът им ще бъде да актуализират всички анализи - финансово-икономически, социални и екологични, и да дадат концепция за самата процедура, посочи той.

Московски ще настоява и при новата процедура да се запази изискването за по-голямо авансово плащане от страна на концесионера, което ще бъде вложено в оздравяването на БДЖ. Московски уточни, че сумата ще е около 220-230 млн. лв., колкото е и одобрената от ЕК държавна помощ за националния релсов превозвач. При първата процедура за концесията на летището исканото авансово плащане накуп бе двойно по-голямо - 550 млн. лв.

Спасяването на БДЖ

В края на миналата седмица ЕК оповести, че опрощаването на 224 млн. лв. от страна на държавата към БДЖ не нарушава правилата за предоставяне на държавна помощ. В ефира на bTV в понеделник Московски уточни, че "това беше задължителното условие, за да може да продължим стратегията по оздравяване и стабилизиране на българските железници", и добави, че ведомството му е в динамични преговори с Министерството на финансите, но най-вероятно средствата ще дойдат под формата на безлихвен заем от държавния бюджет.

Почти 560 хил. са преминалите пътници през летище София през май, което е ръст от 36.4% спрямо същия месец на предходната година, сочи статистиката на аеропорта.

Пътувалите по международни редовни линии са се увеличили с 35%, а ръстът по вътрешни линии е повече от 2 пъти спрямо миналата година, или 24 хил. души. Увеличение от 5% отбелязват и пътувалите с чартърните полети - с 8387 превозени пътници, съобщават от летището.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Смешно летище-жалко обслужване!Виж багажа за полета от Мадрид до София на 17 Юни....

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Не мина номера да подарят летището без сделката да е минала през международен консултант. Нищо, и с международен консултат, отново ще спечели този, който е решил Човека-Слънце.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK