С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юни 2017, 19:53, 4509 прочитания

Българите очакват да харчат повече следващата година

Повишаването на заплатите би увеличило най-много увереността на потребителите в бъдещето, сочи проучване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над две трети от българите (69%) очакват да харчат повече следващата година, макар близо половината (44%) да преценяват, че през изминалите 12 месеца покупателната им способност е намаляла. Една трета пък посочват, че очакват в следващите две години личното им състояние да се подобри, но едва 26% смятат да спестяват повече в следващата година. Данните са от годишното проучване Observatoire ("Наблюдател") на потребителските нагласи в Европа на френската финансова група BNP Paribas, което се изготвя от 1985 г., а в тазгодишното му издание за първи път са включени България и Австрия.

Резултатите показват още, че подобно на останалите европейци българите се доверяват в огромна степен на семействата и приятелите си, но за разлика от тях вярват в много по-голяма степен и на институциите на ЕС, интернет и социалните медии. При покупки над половината от българите се доверяват на съветите на други потребители в интернет (74%) и в сравнителни сайтове и блогове (64%).


Растящ оптимизъм

В проучването са включени потребители от 15 държави, като общите нагласи показват, че в повечето от тях хората смятат, че и ситуацията в собствената им страна, и личното им положение днес са по-добри спрямо отчетените преди година усещания. Общо за Европа почти равен дял потребители очакват в следващата година да потребяват повече (46%) и да спестяват повече (41%). Според анализаторите от българското дружество за потребителско кредитиране във френската група "БНП Париба Лични финанси" отчетените в страната по-високи очаквания за бъдещи разходи и по-умерените прогнози за спестяване са резултат от растящата увереност във възстановяването на местната икономика и постепенно повишаващия се стандарт на живот. Това кореспондира с макроданните от последните месеци, които показват, че именно потреблението вече е основният двигател на българската икономика, измествайки износа от тази роля.

Същевременно 69% от българите посочват като водеща причина да не правят покупки факта, че не могат да си позволят да харчат пари. Сравнително висок е и делът на хората, за които фактори за по-ограниченото потребление са недостатъчната увереност в бъдещето (44%) и спестяването за черни дни (40%). Тези три причини са водещи и общо за Европа, макар и в малко по-различна степен (виж графиката). Гледайки напред в бъдещето, над половината европейци (54%) се чувстват уверени за здравето си, докато сред потребителите в България делът е 43%. Още по-осезаема е ножицата по отношение на очакванията на хората за бъдещето на фирмите им – в Европа в него са уверени 45% от анкетираните спрямо едва 26% от българите.



Как да се повиши доверието

И в България, и като цяло сред изследваните държави от водещо значение за повишаването на доверието на хората в бъдещето би било увеличаването на заплатите – то е посочено от съответно 59 и 40% от потребителите, като отчетеният за България дял е най-висок сред всички 15 страни, което може да се обясни с различния жизнен стандарт в сравнение с по-развитите западноевропейски страни. Спадът на безработицата и ръстът на икономиката са другите водещи фактори, които дават и на българските, и на европейските потребители увереност в бъдещето.

Проучването Observatoire очертава българите и като едни от потребителите с най-високо доверие в марки – такова декларират 51% от потребителите в страната при средно за Европа 46%. По отношение на лоялността резултатите са още по-красноречиви – 80% от хората в България посочват, че все по-често избират едни и същи брандове, за да избегнат разочарование (при средно за Европа 71%), като 80% са склонни да платят повече за продукти на марка, на която се доверяват (спрямо 67% от европейците).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1272 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1654 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5639 прочитания

23 авг 2019, 4454 прочитания

23 авг 2019, 3054 прочитания

23 авг 2019, 2579 прочитания

23 авг 2019, 1974 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ford ще изнесе част от производството нa Focus в Китай

Компанията залага на дългосрочни добри отношения между САЩ и Китай, както и на ниски цени на петрола

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица