Българите очакват да харчат повече следващата година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българите очакват да харчат повече следващата година

Българите очакват да харчат повече следващата година

Повишаването на заплатите би увеличило най-много увереността на потребителите в бъдещето, сочи проучване

Мария Иванова
4851 прочитания

© Юлия Лазарова


Над две трети от българите (69%) очакват да харчат повече следващата година, макар близо половината (44%) да преценяват, че през изминалите 12 месеца покупателната им способност е намаляла. Една трета пък посочват, че очакват в следващите две години личното им състояние да се подобри, но едва 26% смятат да спестяват повече в следващата година. Данните са от годишното проучване Observatoire ("Наблюдател") на потребителските нагласи в Европа на френската финансова група BNP Paribas, което се изготвя от 1985 г., а в тазгодишното му издание за първи път са включени България и Австрия.

Резултатите показват още, че подобно на останалите европейци българите се доверяват в огромна степен на семействата и приятелите си, но за разлика от тях вярват в много по-голяма степен и на институциите на ЕС, интернет и социалните медии. При покупки над половината от българите се доверяват на съветите на други потребители в интернет (74%) и в сравнителни сайтове и блогове (64%).

Растящ оптимизъм

В проучването са включени потребители от 15 държави, като общите нагласи показват, че в повечето от тях хората смятат, че и ситуацията в собствената им страна, и личното им положение днес са по-добри спрямо отчетените преди година усещания. Общо за Европа почти равен дял потребители очакват в следващата година да потребяват повече (46%) и да спестяват повече (41%). Според анализаторите от българското дружество за потребителско кредитиране във френската група "БНП Париба Лични финанси" отчетените в страната по-високи очаквания за бъдещи разходи и по-умерените прогнози за спестяване са резултат от растящата увереност във възстановяването на местната икономика и постепенно повишаващия се стандарт на живот. Това кореспондира с макроданните от последните месеци, които показват, че именно потреблението вече е основният двигател на българската икономика, измествайки износа от тази роля.

Същевременно 69% от българите посочват като водеща причина да не правят покупки факта, че не могат да си позволят да харчат пари. Сравнително висок е и делът на хората, за които фактори за по-ограниченото потребление са недостатъчната увереност в бъдещето (44%) и спестяването за черни дни (40%). Тези три причини са водещи и общо за Европа, макар и в малко по-различна степен (виж графиката). Гледайки напред в бъдещето, над половината европейци (54%) се чувстват уверени за здравето си, докато сред потребителите в България делът е 43%. Още по-осезаема е ножицата по отношение на очакванията на хората за бъдещето на фирмите им – в Европа в него са уверени 45% от анкетираните спрямо едва 26% от българите.

Как да се повиши доверието

И в България, и като цяло сред изследваните държави от водещо значение за повишаването на доверието на хората в бъдещето би било увеличаването на заплатите – то е посочено от съответно 59 и 40% от потребителите, като отчетеният за България дял е най-висок сред всички 15 страни, което може да се обясни с различния жизнен стандарт в сравнение с по-развитите западноевропейски страни. Спадът на безработицата и ръстът на икономиката са другите водещи фактори, които дават и на българските, и на европейските потребители увереност в бъдещето.

Проучването Observatoire очертава българите и като едни от потребителите с най-високо доверие в марки – такова декларират 51% от потребителите в страната при средно за Европа 46%. По отношение на лоялността резултатите са още по-красноречиви – 80% от хората в България посочват, че все по-често избират едни и същи брандове, за да избегнат разочарование (при средно за Европа 71%), като 80% са склонни да платят повече за продукти на марка, на която се доверяват (спрямо 67% от европейците).

Автор: Капитал

Над две трети от българите (69%) очакват да харчат повече следващата година, макар близо половината (44%) да преценяват, че през изминалите 12 месеца покупателната им способност е намаляла. Една трета пък посочват, че очакват в следващите две години личното им състояние да се подобри, но едва 26% смятат да спестяват повече в следващата година. Данните са от годишното проучване Observatoire ("Наблюдател") на потребителските нагласи в Европа на френската финансова група BNP Paribas, което се изготвя от 1985 г., а в тазгодишното му издание за първи път са включени България и Австрия.

Резултатите показват още, че подобно на останалите европейци българите се доверяват в огромна степен на семействата и приятелите си, но за разлика от тях вярват в много по-голяма степен и на институциите на ЕС, интернет и социалните медии. При покупки над половината от българите се доверяват на съветите на други потребители в интернет (74%) и в сравнителни сайтове и блогове (64%).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK