С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 23 юни 2017, 15:23, 54421 прочитания

Върхът на слънчогледа

Компанията за преработка на слънчоглед "Олива" за първи път надхвърли оборот от над половин милиард лева, а до дни започва строителството на новия й завод за 40 млн. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ангел Георгиев избягва публичността, в медиите няма негова снимка и името му е почти неоткриваемо в интернет. А е собственик на холдингова група, която миналата година има приходи от 746 млн. лв. Бизнесът на "Билдком" и производственото дружество в групата "Олива" не е насочен към местния купувач, което позволява и тихото разрастване. В основата на дейността са търговията и преработката на слънчоглед. А клиентите на маслото са почти изцяло в чужбина и са все други компании, които пакетират продукта. Отскоро многомилионен е оборотът и с рапица - както като суровина, така и в преработения й вариант до сурово масло, предназначено освен за хранителни цели и за биодизел.

Мащабът на производството е впечатляващ. Първата фабрика е в Кнежа и е купена 2001 г., после е разширена и изцяло обновена. Следва втори завод в Полски Тръмбеш за 30 млн. евро. Междувременно се строят и наемат зърнобази за стотици хиляди тонове маслодайни култури. А тази година стартира най-крупният проект - нов варненски завод за 40 млн. евро, който освен слънчоглед ще извлича масло и от рапица и соя.


Личната корпоративна история идва като продължение на факта, че България е сред най-големите производители на слънчоглед в Европа. Различното с "Олива" е, че вместо земеделска продукция решава да добавя стойност с преработка. А фокусът й не е местният малък пазар, а целият свят. Внушителният оборот от почти 550 млн. лв. не значи мегапечалби. Маржът в сектора традиционно е нисък - 3-5%. Но когато след три години завърши поредното разширение и компанията преработва по 700 хил. тона семена годишно, това значи и печалба за десетки милиони.

Старт в Кнежа

"Олива" е предприятие с дълга история. То е наследник на маслодобивната фабрика "Перла" в град Кнежа, която съществува от 1942 г. При масовата приватизацията в "Олива" влизат няколко фонда, а от 2001 г. насам контролният пакет акции (99%) се притежава от компанията за търговия със зърнени и маслодайни култури "Билдком". Едноличен собственик на "Билдком" е Ангел Георгиев. Той се ориентира към нишата на търговията със зърнени и маслодайни култури в началото на 90-те години, а в края на века започва да навлиза и в преработката.



"Работех, като сключвах договори със заводи за преработка, тъй като имах добри пазари на масла освен на зърнена продукция. Видях добра възможност за това да получаваме и добавена стойност", казва Георгиев. Едно от тези предприятия е "Олива", което към момента на придобиването от "Билдком" е средно по размер за сектора и с доста остарели технологии. Георгиев започва модернизация и заедно с това разширява производствения капацитет (виж таймлайна). "През 90-те години имахме вече някакви натрупани средства от търговската компания, но те бяха напълно недостатъчни да обслужиш бизнес от такъв мащаб и да развиваш капацитета му. От 2001 г. насам работим много добре с банките", казва собственикът.

На въпроса защо точно слънчоглед и преработка Георгиев обяснява, че е искал сектор, който е максимално независим от крайния клиент, и така е избрал стока с международна цена и потребление. Допълва, че в борсовата търговия е трудно да останеш без пазар. "Ако си в пазара и в цената, винаги имаш клиенти. По-силен от пазара няма", обяснява той.

Що се отнася до достъпа до суровини за преработка, в началото около 80% от тях идват от земеделски кооперации. Днес "Олива" работи с производители от цяла България и преработва около 20% от маслодайните семена в страната. "По принцип успяваме да задоволим нуждите си от вътрешния пазар, но в последните две години ни се е налагало и да внасяме. Като цяло можем да кажем, че над 80-90% от суровините ни са местни", казва Георгиев.

Основните продукти на "Олива" са три – сурово слънчогледово масло, рафинирано олио и белени слънчогледови семки, които се ползват от хлебопекарната индустрия в Европа. Бизнесът е само с фирми, няма продажби към физически лица. "Олива" няма собствени марки, но продава част от рафинираното масло в бутилирана разфасовка с етикет на клиента. Купувачи на суровите масла пък са рафинерии от различни точки на света.

Компанията е активна и във втора ниша - преработката на рапица, където от години е в лидерската тройка по обеми, производствено заедно с "Астра Биоплант", а по отношение на търговията на тази суровина с представителствата на мултинационалните компании, които оперират в България. Големият ръст на приходите през 2016 г. се дължи именно на значителния обем изтъргувана рапица.

Ръст по масло

Заводът в Полски Тръмбеш започва работа през 2013 г.

Заводът в Полски Тръмбеш започва работа през 2013 г.

Фотограф: Капитал
Приходите на "Олива" през 2016 г. са 545 млн. лв., което е ръст от 43% за година. Скача оборотът и на търговската компания "Билдком": през 2016 г. той е бил 215 млн. лв. спрямо 144 млн. лв. година по-рано. Бумът идва основно от по-големите преработени количества, които са резултат от пускането на завода на "Олива" в Полски Тръмбеш. Той работи от есента на 2013 г. и е изграден със съфинансиране от 22 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Предприятието може да обработва 250-270 хил. тона слънчогледово семе годишно, а капацитетът на предприятието в Кнежа е 120 хил. тона годишно. След завършване на строителството на новата фабрика до Варна обемите на "Олива" ще нараснат още. "Фабриките са натоварени и мощностите работят денонощно, затова взехме решение и до дни започваме изграждане на завод до пристанище Варна-запад, който ще може да преработва различни семена", казва Георгиев.

За този проект има осигурено финансиране, а инвестицията е близо 40 млн. евро. "Олива" вече има терен, а в края на юни ще бъде направена първа копка. "Смятаме, че през есента на 2018 г. ще пуснем първата част. Иначе строителството ще е на три етапа и трябва да завърши не по-късно от 2020 г.", допълва собственикът на компанията.

Освен по-големия обем продажби на продукцията от слънчоглед втората причина за порастването на бизнеса е рапицата. "Миналата година изтъргувахме много по-голям обем рапица и над 100 млн. лв. от общите ни приходи за 2016 г. идват от тези сделки. Близо половината от тези 100 млн. лв. са от преработена рапица", казва Георгиев. А част от продажбите са били и от реколтата от предишната година.

Рекордната като приходи година има недостатък - печалбата на "Олива" се е свила. Причината е, че засилената конкуренция в изкупуването автоматично е довела до нежелание на фермерите да продават, защото остават с усещане, че пазарът ще е възходящ. В същото време основният конкурент Украйна е имал рекордна реколта, което е довело до спад на цените и свиване на маржовете в международен план. По думите на Георгиев нормалният индустриален марж в бизнеса е между 3 и 5%. "Сега очаквам една по-спокойна пазарна година и връщане към нормалните маржове. През 2016 г. предприятията работиха с над 90% от капацитета си и до момента вървим със същото темпо", казва още той.

Всички обичат олио

Върхът на слънчогледа

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
Основите пазари на "Олива" са в страните от ЕС, Северна Африка и Турция. "Това кой пазар ще е най-активен зависи много от конкретната година и реколтата и цените в Украйна, която е основен конкурент на България на "FOB Черно море", обяснява Георгиев. Около 60% от общите продажби на компанията са на сурови масла, а около 10% е делът на рафинираните. Останалото идва от търговията със слънчоглед и рапица и продажбите на шрот. Беленият слънчоглед, който се изнася на чуждите пазари е с малък дял в общия бизнес - 7-8%. "При него максималният оборот, който сме достигали, е 30 млн. лв.", казва собственикът на "Олива".

Докъде ще се разраства бизнесът зависи от глобалния пазар на масла. А засега прогнозите за него са повече от добри. Консумацията по света нараства постоянно в последните 10 години, най-вече заради производството на биодизел. Подобряващият се жизнен стандарт в Китай пък води след себе си ръст на търсенето на по-качественото от соевото слънчогледово олио за готвене. Бедните пазари като Египет и Индия също се ориентират към слънчогледа в годините, когато соята е по-скъпа.

От друга страна, България е от малкото страни в света, в които производството на слънчоглед, а и на рапица, изпреварва в пъти вътрешното потребление. "Аз мисля, че има още много потенциал в световен мащаб. Статистиката казва, че около 2030 г. глобалните реколти от слънчоглед в света ще са двойно по-високи от днешните", обобщава Георгиев. Накратко, "Олива" вижда слънчево бъдеще.
Q&A

Кои са основните доставчици на суровини за "Олива"? Разчитате ли и на внос – от кои държави?


Имаме установени над 20 годишни отношения с много български производители. Ние купуваме по няколкостотин хиляди тона на година и не мога да изброя всички контрагенти от страната. Още от самото начало обаче партнираме много добре с кооперация "Зора" в Кнежа. Обикновено доставките могат да се задоволят от вътрешния пазар, но 2015 г. и 2016 г. имаше голяма конкуренция в изкупуването и се наложи внос. Делът на този внос е около 10-20%.

Имат ли "Олива" и "Билдком" собствени или наети зърнени площи?

Не. Моята концепция винаги е била, че всеки трябва да прави това, от което разбира. Отглеждането и производството на земеделски култури е съвсем друг и коренно различен бизнес.

Изпитва ли и вашата индустрия трудности заради липса на работна ръка? Как намирате и задържате хората в компанията?

Ние не сме изключение. Наистина е много трудно с кадрите в България и вече от около 17 години е така. Стараем се да задържим подходящите хора, да ги развиваме и да напредват в компанията. Не се ограничаваме да търсим кадри само в България. Например, мениджърът на завода в Полски Тръмбеш е от Португалия.

Какво предстои за "Олива" до края на 2017 г.? Планирате ли излизане на нови пазари в средносрочен план?

Най-интересното е това, че дадохме старт на проекта за новото производство. Иначе постоянно търсим възможности за разширяване на търговските си позиции по света. Сега Азия започва да става много интересен пазар.

Вие самият имате ли предприемачески интереси и в други направления на селското стопанство и преработката? А в други сектори?

Предпочитам да мисля за оптимизацията и развитието на производството в същата ниша.
Другите преработватели

От останалите пет големи преработватели на слънчоглед извън "Олива" трима са свързани - "Папас олио", "Сън фуудс" и "Бисер олива". И докато първите две имат силна година, продажбите на третото се свиват.

"Папас олио" има рафинерии в Ямбол, Балчик и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, търгува и със зърно. Акционери са юридически лица, в които най-големи дялове имат Георги Ташев и Александър Дмитриевич Минов, който е с украински корен, но вече има български паспорт. Той има участие и в "Бисер олива" и е в мендижмънта на двете дружества. От документите в Търговския регистър се вижда, че между акционерите на "Папас" има спорове.

"Компанията притежава значителни производствени мощности, с които може да преработва по 1000 тона маслодаен слънчоглед на денонощие", уточни Цветелина Пенева, финансов директор на "Папас олио". По думите й 2016 е била много добра за преработвателите на маслодаен слънчоглед. Новост за "Папас олио" е производството на високоолеиново слънчогледово олио. Според финансовия отчет на дружеството приходите от нерафинирано олио са 37 млн. лв., а по-големият оборот е от търговия със суровини - слънчоглед, пшеница и други зърнени култури. Справка за износа показва, че при слънчогледовото масло преобладава износът, а при рафинираното олио продажбите са поделени между българския и чуждия пазар.

"Сън фуудс" - Балчик, има най-голям ръст на приходите в сектора, но от по-ниска база. Едноличен собственик на дружеството е Стефан Каров Стефанов. Компанията притежава мощности за преработка на 500 тона маслодаен слънчоглед на денонощие и работи на непрекъснат режим. Големият ръст в продажбите идва от основния клиент - "Папас олио", който изкупува цялата продукция на "Сън фуудс" и я продава зад граница. Дружеството е финансово автономно, но пазарите с "Папас олио" са общи, двете фирми са икономически кооперирани, уточниха от компанията. Най-малкото имат един счетоводител, изготвил отчетите им.

"Бисер олива" е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, но има участие и на Александър Дмитриевич Минов - през дружеството си "Рисойл" той държи 48.9%. Една трета от слънчогледовото масло на компанията е за износ, а при рафинираното олио продажбите са поделени между вътрешен и външен пазар.

Следващите две дружества от сектора на сурови и рафинирани слънчогледови масла са "Роса" – Попово, чиито приходи растат с над 41% за година, и "Клас олио", при което има спад. При "Роса" износът е малък и е само на рафинирани продукти.

Илюстрация


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша

Компанията зад картите MiltiSport вече има верига от свои собствени спортни обекти

25 юни 2019, 94 прочитания

AbVie купува производителя на ботокс Allergan за 63 млрд. долара

По този начин американската компания навлиза на разрастващия се пазар за медицинска естетика

25 юни 2019, 93 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BulgariaSat-1 беше изстрелян от SpaceX

Сателитът на "Булсатком" излетя в 22.10 ч. българско време

Арабаджиеви: След арест - продажба

Арестуваните Ветко и Маринела Арабаджиеви са продали "Виктория палас" в Слънчев бряг. Фирмата купувач се свързва с Красимир и Николай Маринови, по-известни като братята Маргини.

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект