Давид срещу Голиат в доставката на храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Давид срещу Голиат в доставката на храни

Основателят на "Бгменю" Владимир Давчев остава мажоритарен собственик на компанията

Давид срещу Голиат в доставката на храни

"Бгменю" успя да отблъсне опит за враждебно придобиване и реши да продължи сама развитието си

Константин Николов
26442 прочитания

Основателят на "Бгменю" Владимир Давчев остава мажоритарен собственик на компанията

© Юлия Лазарова


При спрелите капиталови инжекции отвън "Бгменю" мобилизира финансиране от местни частни инвеститори.

Владимир Давчев, мажоритарният собственик на най-голямата българска компания за онлайн доставка на храна "Бгменю" (която стои зад платформата BG Menu), днес е по-спокоен. Но само допреди малко повече от година той и съдружниците му са принудени да минат през няколко критични месеца, в които за кратко време спасяват компанията си от враждебно изкупуване, преговарят за сливане с една от водещите групи в Европа и в крайна сметка решават да продължат напред сами.

Сделка мечта, която се превръща в ад

Допреди две години бъдещето пред компанията на Давчев "Хелоу хънгри" (която обединява "Бгменю" и румънския бизнес на фирмата с доставка на храни) е розово. Тогава той сключва сделка с лидера на турския и арабския пазар Yemek Sepeti, който купува миноритарен дял от 13.4% в българската фирма. Същевременно новият чуждестранен акционер е придобит за 589 млн. долара от базираната в Берлин Delivery Hero. Така в "Хелоу хънгри" с ноу-хау и капитал навлизат две от водещите компании в индустрията. Преди това българската компания е имала финансиране и от фонда LAUNCHub, който също инвестира в бизнеса срещу миноритарен дял. Давчев остава мажоритарен собственик на фирмата.

Сделката с Yemek Sepeti предвижда цялостно изкупуване на българския и румънския бизнес на "Хелоу хънгри" след време при постигането на определени резултати. В началото идеята е турският инвеститор да помага с технологии и консултации за разрастването на дейността в България и Румъния. Пазарът тук, макар и малък, има голям потенциал, тъй като все повече хора поръчват онлайн храна по домовете си. Yemek Sepeti, която вече е част от Delivery Hero, предоставя и капитал, чрез който компанията да расте. През тези месеци контактът на Давчев е основно с турския инвеститор, без да има взимане даване с Delivery Hero.

В първите дни на 2016 г. става ясно, че Delivery Hero са продали регистрираното в Холандия дружество Yemek Sepeti BV, което държи миноритарния дял в "Хелоу хънгри". А купувач е създадената три години по-рано в Сингапур foodpanda, която вече има и българско дружество - "Фуудпанда България". Така в "Бгменю" (а и в румънския бизнес) влиза един от основните конкуренти на компанията. В този момент спират капиталовите инжекции от Yemek Sepeti (Delivery Hero). "При нас финансовият цикъл е към 15 януари, когато плащаме заплати и се разплащаме с партньори. В сметката нямахме достатъчно кеш, за да покрием тези разходи. Този въпрос веднага го адресирахме към Yemek Sepeti, които ни казаха, че вече не отговарят за финансовата част", спомня си Давчев. В същото време с него се свързва и изпълнителният директор на foodpanda Ралф Ванцел. "Молбата ни към тях беше да покрият краткосрочните финансови задължения, какъвто беше ангажиментът и на досегашния инвеститор, а заедно ще измислим как да работим напред. Те заявиха, че за тях е по-трудно да ни предоставят капитал, и поискаха да се слеем максимално бързо, като се обединим и в България, и в Румъния", коментира Давчев.

Българският собственик и съдружниците му отказват подобен вариант. "Разбрахме, че сме останали сами и ще трябва да отблъскваме опит за враждебно придобиване", твърди Давчев. Според него целта на новия акционер е била да се блокира възможността компанията да получава финансиране. "За щастие се оказа, че Yemek Sepeti са оставили пролука в договора и имаме правната възможност да финансираме чрез заеми оперативните компании, които са част от инвестиционното дружество "Хелоу Хънгри": "Бгменю" в България и Oliviera в Румъния", допълва предприемачът. Той се обръща към сегашните акционери от LAUNCНub и заедно решават да направят нов рунд на финансиране. Така набират 1.8 млн. евро под формата на краткосрочни конвертируеми заеми и дългосрочен кредит, което им позволява да продължат да оперират. В рунда освен новия фонд на LAUNCHub - LAUNCHub Ventures, участват и един от съоснователите на "Телерик" Васил Терзиев, както и други инвеститори. Средствата са достатъчни, за да финансират развитието на бизнеса през 2016 г.

На общо събрание на "Хелоу хънгри" се взима решение от останалите акционери за прекратяване на отношенията с foodpanda. Изтъкната причина е нарушения на постигнатите договорки за финансиране и позицията на foodpanda като директен пазарен конкурент. Тогава от foodpanda предлагат да се премине към преговори за сливане на равни начала, включващо кешов елемент и обмен на акции. В края на миналия май е постигната договорка, на която се съгласяват и двете страни. Но както и всичко друго в тази история, това е само предпоследното решение в сагата. Според Давчев в края на юни от foodpanda изненадващо обявяват, че единственият начин да мине сделката е да няма кешов елемент, а да се конвертира в акции на foodpanda. "Отказахме, тъй като нямахме такъв интерес, а това беше и поредната промяна в наши договорки, които така и не се случват", коментира Давчев.

В крайна сметка Давчев и партньорите му решават да продължат напред сами. "Бяхме отделили твърде много време за преговори и набиране на средства и така забравихме основния си бизнес", твърди мениджърът. Междувременно те изплащат на foodpanda и заем от 500 000 евро, наследен от сделката с Yemek Sepeti и Delivery Hero.

Пазар нагоре

Въпреки всички катаклизми през цялото това време бизнесът в България и в Румъния продължава да расте. Официални данни за пазара няма, но според източници от бранша в момента дневните онлайн поръчки на храна в България са около 5000 и продължават да растат за всички в бизнеса. От тях "Бгменю" държи около 20 - 25% (поръчките по телефон във фирмата са под 5% от всички). Активните потребители на платформата са се увеличили с 60% за изминалите 12 месеца. Приходите на българското дружество са нараснали с над 120% до 1.23 млн. лв. през 2016 г., макар да продължава да е на голям минус, което е нормално за стартъп компания (виж таблицата). В началото на годината "Хелоу Хънгри" затвори още един рунд на финансиране - за 1.2 млн. евро, който според Давчев трябва да е последният, преди фирмата да излезе на печалба. В него се включиха като акционери предприемачът Вес Бакалов, който живее в САЩ, както и отново Васил Терзиев. "Целта ни е с тези средства да затвърдим лидерската позиция в България. В момента сме два пъти и половина по-големи от foodpanda", казва Давчев. Според него растежът от началото на годината на тукашния бизнес е 70%.

С набрания капитал "Хелоу хънгри" прави придобивания и в Румъния - неотдавна купи доставчик в Констанца, а преди това и други компании. Пазарът в страната е далеч по-фрагментиран от българския и битката е в основните градове. "По поръчки сме наравно с foodpanda в Румъния, но като приходи те са по-големи", допълва Давчев. За тази година досегашният растеж на бизнеса там през фирмата Oliviera е около 104%.

Междувременно в глобалния сектор отново настъпиха размествания: foodpanda беше придобита от Delivery Hero, като сделката беше обявена в края на миналата година и вече е приключила. А по неофициална информация българският им бизнес през последните месеци е предлаган на местни купувачи.

След допитване до глобалния офис българското дружество не пожела да коментира пред "Капитал" какви преговори са били водени с "Хелоу хънгри" и как се развива пазарът в България.

За Давчев остава поуката от една година на много решения и нерви. "За такива големи играчи нашите пазари не са приоритетни. Аз ги наричам Голиати - ако тези компании нямат интерес към дадена страна, тогава преговорите и нивото на прозрачност са неясни - днес ти казват едно, утре друго", допълва той.

"Нашата история показва, че човек трябва да вярва в себе си. Независимо какви промени има във външната среда, какви заплахи и трудности се появяват, ако си вършиш работата, ще ги преодолееш", казва основателят на BG Menu. И уточнява, че не би могъл да се справи без екипа си.

Автор: Капитал
При спрелите капиталови инжекции отвън "Бгменю" мобилизира финансиране от местни частни инвеститори.

Владимир Давчев, мажоритарният собственик на най-голямата българска компания за онлайн доставка на храна "Бгменю" (която стои зад платформата BG Menu), днес е по-спокоен. Но само допреди малко повече от година той и съдружниците му са принудени да минат през няколко критични месеца, в които за кратко време спасяват компанията си от враждебно изкупуване, преговарят за сливане с една от водещите групи в Европа и в крайна сметка решават да продължат напред сами.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Какъв стартъп е това, като преди 10 години работих в рекламна агенция и ни бяха клиенти. И още тогава бяха на огромна загуба непрестанно. Над 10 години работят и имат 1000 поръчки на ден в 2млн град. То е смешно направо :) капитал хайде по-сериозно

  • 2
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    С приходи от 1.23млн (???? това ли е цифрата), как се финансират заеми по 500 хиляди? Винаги съм считал този бизнес модел за неефективен. Реално, това са една логистична фирма, пренасяща храна от ресторанти, кафетерии, пицарии и т.н. до купувач.

  • 3
    subaru avatar :-|
    subaru

    ""Бгменю" успя да отблъсне опит за враждебно придобиване и реши да продължи сама развитието си"
    "Тогава от foodpanda предлагат да се премине към преговори за сливане на равни начала, включващо кешов елемент и обмен на акции. В края на миналия май е постигната договорка, на която се съгласяват и двете страни. Според Давчев в края на юни от foodpanda изненадващо обявяват, че единственият начин да мине сделката е да няма кешов елемент, а да се конвертира в акции на foodpanda. "Отказахме, тъй като нямахме такъв интерес, а това беше и поредната промяна в наши договорки, които така и не се случват", коментира Давчев."
    Това би могло да мине за скрита реклама.

  • 4
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski

    Когато един старт ъп има загуби, колкото са му приходите в няколко поредни години - по добре да затвар.

  • 5
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Растящи приходи, и приблизитолно със същия ръст НЕПРЕСТАННО РАСТЯЩА загуба.. И някой налива пари в това?

    5-7-8 години по-късно то все още се нарича СтартЪП ?

    Нещо не раязбирам защо това се предлага като успешен бизнес модел точно в Капитал ?

  • 6
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Foodpanda и BG Menu са типичен пример за лошо управление. Отделно негативните ефекти от непрестанните капиталови инжекции. Работа стил Uber. Налива се кеш до откат, работи се на загуба единствено с цел са се убият конкурентите. И тия двата сайта са същата работа. И само за справка, при мажоритар държащ над 50%, няма как да има враждебно придобиване.

  • 7
    ind25524830 avatar :-|
    ind25524830

    Колко е малък този малък бизнес, това е въпроса, който ме кара да се замисля прочтайки тази статия. <a href="http://unidelivery.eu"> website. </a>


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK