Amazon от сутрин до вечер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Amazon от сутрин до вечер

Reuters

Amazon от сутрин до вечер

Гигантът в онлайн търговията продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods

Йоан Запрянов
12396 прочитания

Reuters

© Reuters


Темата накратко

- Amazon продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods.

- Компанията наруши едно от неписаните си правила и навлезе в традиционните хранителни магазини.

- Гигантът на Безос хвърли в паника големите вериги.
Автор: Капитал
Източник: Reuters

Технологии, храна, дрехи - един търговец да контролира продажбите на най-търсените групи стоки. Такава е амбицията на Amazon, империята на Джеф Безос, която продължава да се разраства. В края на миналата седмица милиардерът разби едно от неписаните си правила и навлезе агресивно в нов сектор чрез придобиването на Whole Foods Market. Веригата магазини, която се занимава основно с био- и органични храни, дава възможност на Amazon да навлезе в един от най-конкурентоспособните сектори в САЩ – традиционната търговия на дребно, където американските гиганти са притискани все повече както от онлайн продажбите, така и от настъпващите германски дискаунт вериги, които подбиват цените.

За Whole Foods Amazon предложи 13.7 млрд. долара. Обявяването на сделката обаче завиши цената на акциите на веригата магазини и на пазара се появиха слухове, че онлайн групата няма да бъде единственият кандидат. Въпреки че за момента не са се появили компании с по-висока оферта и изпълнителният директор на Whole Foods Джон Маки говори за сделката като свършен факт, е ясно едно: Amazon навлиза в дълбоките води. Всъщност, ако трябва да сме точни, Amazon никога не е излизала от дълбоките води – морето просто става все по-широко.

Компанията на Джеф Безос не спира да навлиза в нови сектори
Източник: Reuters

Навсякъде и по всяко време

Amazon все още нарича себе си електронен търговец, но това отдавна не е вярно. Освен доставките на разнообразни продукти от магазина си, компанията произвежда електронни четци, системи за умен дом, предлага облачни услуги, доставка на свежи зеленчуци по домовете и какво ли още не. Списъкът е дълъг и постоянно нараства, а малко преди обявяването на сделката с Whole Foods стана ясно също, че компанията ще продава автомобили на британския пазар, което автоматично свали цената на акциите на големите дилъри на Острова.

Веднага се забелязва тенденция – след като Amazon обяви следващия сектор, в който акостира, акциите на големите играчи в него тръгват надолу. Същото се случи и в края на миналата седмица, когато акциите на ритейл гиганти като Walmart, Target и Kroger отчетоха спад. Страхът им до голяма степен е основателен. От една страна, Amazon навлиза не само с огромните си ресурси и възможности, но и с философия, базирана върху най-модерните технологии в света. Малко са бизнесите, в които Безос е навлязъл със сигурна стъпка, а не просто пробно, и компанията да не е наложила доминацията си.

Ясно е: Amazon вече е конгломерат. Но не просто обикновен, а най-големият конгломерат в света. Към момента компанията е четвърта в света по пазарна капитализация. Трите фирми пред нея – Apple, Alphabet и Microsoft, са далеч по-фокусирани в технологиите от Джеф Безос, който често показва, че няма проблем да излиза от комфортната си зона. В случая той гледа към ритейл сектора, но когато на Земята му стане скучно, той финансира чрез акциите си в Amazon своята космическа компания Blue Origin.

Неизбежният сблъсък с Walmart

Сблъсъкът с най-голямата търговска верига в света Walmart всъщност е големият дългоочакван резултат от сделката за Whole Foods. За момента в Amazon нищо не се е променило. Сделката с Whole Foods не е напълно официална и потенциалната революция в ритейл сектора ще трябва да изчака поне докато тя бъде завършена – според двете фирми това ще се случи през втората половина на тази година.

Трудно може да се каже, че сблъсъкът с Amazon не е очакван за Walmart. Веригата вече имаше проблеми с фирмата на Безос поне когато ставаше дума за онлайн търговия. Именно заради това през 2016 г. Walmart купи Jet.com за 3 млрд. долара и насочи голяма част от усилията си към увеличаване на покупките чрез интернет. Развитието предлагаше, че битката ще бъде в полето на Amazon и традиционните вериги няма да се дадат така лесно.

Още в края на миналата година Amazon показа, че това няма да е така. Само с една новина и видеоклип, в която фирмата показа магазините на бъдещето – без каси, персонал и с лесно пазаруване чрез кредитна карта и смартфон – Amazon накара целия свят отново да се възхити на визионерската ѝ мисъл. Тогава компанията каза, че най-вероятно ще използва модел за по-малки магазини на повече места. Със сделката с Whole Foods това може да се промени.

По-широко игрище

Whole Foods разполага с над 400 магазина в САЩ, повечето от които на големи площи (виж инфографиката). Веригата предлага предимно биохрани. Изпълнителният директор на компанията Джон Маки вече предупреди, че е възможно навлизането на много нови продукти след завършването на сделката с Amazon. В това няма нищо изненадващо – би било странно, ако компанията на Безос не се възползва от придобиването, което ще ѝ даде начален тласък при навлизането във физическите магазини – сектор, който според експерти е много по-труден за управление от онлайн търговията. Не само че Amazon би могла да вкара свои продукти, но и трябва да налага логото и бранда си навсякъде, където може.

А в традиционната търговия освен Walmart за надмощие със зъби и нокти се борят и Target и Kroger, а със завидна бързина се развиват и немските вериги Aldi и Lidl. Едно е сигурно – шансовете след пет години секторът да изглежда така, както днес, са изключително ниски. Amazon е само една от причините за революцията, но безспорно изглежда като най-интересната за следене компания в ритейл индустрията. И в онлайн търговията. И в технологиите. И в облачните услуги. Накратко, Amazon е навсякъде. Скоро и във вашия сектор.

Темата накратко

- Amazon продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods.

- Компанията наруши едно от неписаните си правила и навлезе в традиционните хранителни магазини.

- Гигантът на Безос хвърли в паника големите вериги.
Автор: Капитал
Източник: Reuters

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK