С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 юни 2017, 11:45, 11898 прочитания

Amazon от сутрин до вечер

Гигантът в онлайн търговията продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Amazon продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods.

- Компанията наруши едно от неписаните си правила и навлезе в традиционните хранителни магазини.

- Гигантът на Безос хвърли в паника големите вериги.

Инфографика

Технологии, храна, дрехи - един търговец да контролира продажбите на най-търсените групи стоки. Такава е амбицията на Amazon, империята на Джеф Безос, която продължава да се разраства. В края на миналата седмица милиардерът разби едно от неписаните си правила и навлезе агресивно в нов сектор чрез придобиването на Whole Foods Market. Веригата магазини, която се занимава основно с био- и органични храни, дава възможност на Amazon да навлезе в един от най-конкурентоспособните сектори в САЩ – традиционната търговия на дребно, където американските гиганти са притискани все повече както от онлайн продажбите, така и от настъпващите германски дискаунт вериги, които подбиват цените.

За Whole Foods Amazon предложи 13.7 млрд. долара. Обявяването на сделката обаче завиши цената на акциите на веригата магазини и на пазара се появиха слухове, че онлайн групата няма да бъде единственият кандидат. Въпреки че за момента не са се появили компании с по-висока оферта и изпълнителният директор на Whole Foods Джон Маки говори за сделката като свършен факт, е ясно едно: Amazon навлиза в дълбоките води. Всъщност, ако трябва да сме точни, Amazon никога не е излизала от дълбоките води – морето просто става все по-широко.


Компанията на Джеф Безос не спира да навлиза в нови сектори

[Reuters]
Навсякъде и по всяко време

Amazon все още нарича себе си електронен търговец, но това отдавна не е вярно. Освен доставките на разнообразни продукти от магазина си, компанията произвежда електронни четци, системи за умен дом, предлага облачни услуги, доставка на свежи зеленчуци по домовете и какво ли още не. Списъкът е дълъг и постоянно нараства, а малко преди обявяването на сделката с Whole Foods стана ясно също, че компанията ще продава автомобили на британския пазар, което автоматично свали цената на акциите на големите дилъри на Острова.

Веднага се забелязва тенденция – след като Amazon обяви следващия сектор, в който акостира, акциите на големите играчи в него тръгват надолу. Същото се случи и в края на миналата седмица, когато акциите на ритейл гиганти като Walmart, Target и Kroger отчетоха спад. Страхът им до голяма степен е основателен. От една страна, Amazon навлиза не само с огромните си ресурси и възможности, но и с философия, базирана върху най-модерните технологии в света. Малко са бизнесите, в които Безос е навлязъл със сигурна стъпка, а не просто пробно, и компанията да не е наложила доминацията си.



Ясно е: Amazon вече е конгломерат. Но не просто обикновен, а най-големият конгломерат в света. Към момента компанията е четвърта в света по пазарна капитализация. Трите фирми пред нея – Apple, Alphabet и Microsoft, са далеч по-фокусирани в технологиите от Джеф Безос, който често показва, че няма проблем да излиза от комфортната си зона. В случая той гледа към ритейл сектора, но когато на Земята му стане скучно, той финансира чрез акциите си в Amazon своята космическа компания Blue Origin.

Неизбежният сблъсък с Walmart

Сблъсъкът с най-голямата търговска верига в света Walmart всъщност е големият дългоочакван резултат от сделката за Whole Foods. За момента в Amazon нищо не се е променило. Сделката с Whole Foods не е напълно официална и потенциалната революция в ритейл сектора ще трябва да изчака поне докато тя бъде завършена – според двете фирми това ще се случи през втората половина на тази година.

Трудно може да се каже, че сблъсъкът с Amazon не е очакван за Walmart. Веригата вече имаше проблеми с фирмата на Безос поне когато ставаше дума за онлайн търговия. Именно заради това през 2016 г. Walmart купи Jet.com за 3 млрд. долара и насочи голяма част от усилията си към увеличаване на покупките чрез интернет. Развитието предлагаше, че битката ще бъде в полето на Amazon и традиционните вериги няма да се дадат така лесно.

Още в края на миналата година Amazon показа, че това няма да е така. Само с една новина и видеоклип, в която фирмата показа магазините на бъдещето – без каси, персонал и с лесно пазаруване чрез кредитна карта и смартфон – Amazon накара целия свят отново да се възхити на визионерската ѝ мисъл. Тогава компанията каза, че най-вероятно ще използва модел за по-малки магазини на повече места. Със сделката с Whole Foods това може да се промени.

По-широко игрище

Whole Foods разполага с над 400 магазина в САЩ, повечето от които на големи площи (виж инфографиката). Веригата предлага предимно биохрани. Изпълнителният директор на компанията Джон Маки вече предупреди, че е възможно навлизането на много нови продукти след завършването на сделката с Amazon. В това няма нищо изненадващо – би било странно, ако компанията на Безос не се възползва от придобиването, което ще ѝ даде начален тласък при навлизането във физическите магазини – сектор, който според експерти е много по-труден за управление от онлайн търговията. Не само че Amazon би могла да вкара свои продукти, но и трябва да налага логото и бранда си навсякъде, където може.

А в традиционната търговия освен Walmart за надмощие със зъби и нокти се борят и Target и Kroger, а със завидна бързина се развиват и немските вериги Aldi и Lidl. Едно е сигурно – шансовете след пет години секторът да изглежда така, както днес, са изключително ниски. Amazon е само една от причините за революцията, но безспорно изглежда като най-интересната за следене компания в ритейл индустрията. И в онлайн търговията. И в технологиите. И в облачните услуги. Накратко, Amazon е навсякъде. Скоро и във вашия сектор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Wizz Air и "България ер" пускат полети до Санкт Петербург 6 Wizz Air и "България ер" пускат полети до Санкт Петербург

Цената на нискотарифната авиокомпания започва от 57.99 лв. в посока, а националният авиопревозвач стартира с промоция от 220 евро за двупосочен билет

20 яну 2020, 2847 прочитания

Най-големите банки в САЩ отчетоха рекордна нетна печалба от 120 млрд. долара Най-големите банки в САЩ отчетоха рекордна нетна печалба от 120 млрд. долара

През миналата година те са спестили 32 млрд. долара в резултат на данъчната реформа

20 яну 2020, 822 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10