С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 юни 2017, 11:45, 11784 прочитания

Amazon от сутрин до вечер

Гигантът в онлайн търговията продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Amazon продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods.

- Компанията наруши едно от неписаните си правила и навлезе в традиционните хранителни магазини.

- Гигантът на Безос хвърли в паника големите вериги.

Инфографика

Технологии, храна, дрехи - един търговец да контролира продажбите на най-търсените групи стоки. Такава е амбицията на Amazon, империята на Джеф Безос, която продължава да се разраства. В края на миналата седмица милиардерът разби едно от неписаните си правила и навлезе агресивно в нов сектор чрез придобиването на Whole Foods Market. Веригата магазини, която се занимава основно с био- и органични храни, дава възможност на Amazon да навлезе в един от най-конкурентоспособните сектори в САЩ – традиционната търговия на дребно, където американските гиганти са притискани все повече както от онлайн продажбите, така и от настъпващите германски дискаунт вериги, които подбиват цените.

За Whole Foods Amazon предложи 13.7 млрд. долара. Обявяването на сделката обаче завиши цената на акциите на веригата магазини и на пазара се появиха слухове, че онлайн групата няма да бъде единственият кандидат. Въпреки че за момента не са се появили компании с по-висока оферта и изпълнителният директор на Whole Foods Джон Маки говори за сделката като свършен факт, е ясно едно: Amazon навлиза в дълбоките води. Всъщност, ако трябва да сме точни, Amazon никога не е излизала от дълбоките води – морето просто става все по-широко.


Компанията на Джеф Безос не спира да навлиза в нови сектори

[Reuters]
Навсякъде и по всяко време

Amazon все още нарича себе си електронен търговец, но това отдавна не е вярно. Освен доставките на разнообразни продукти от магазина си, компанията произвежда електронни четци, системи за умен дом, предлага облачни услуги, доставка на свежи зеленчуци по домовете и какво ли още не. Списъкът е дълъг и постоянно нараства, а малко преди обявяването на сделката с Whole Foods стана ясно също, че компанията ще продава автомобили на британския пазар, което автоматично свали цената на акциите на големите дилъри на Острова.

Веднага се забелязва тенденция – след като Amazon обяви следващия сектор, в който акостира, акциите на големите играчи в него тръгват надолу. Същото се случи и в края на миналата седмица, когато акциите на ритейл гиганти като Walmart, Target и Kroger отчетоха спад. Страхът им до голяма степен е основателен. От една страна, Amazon навлиза не само с огромните си ресурси и възможности, но и с философия, базирана върху най-модерните технологии в света. Малко са бизнесите, в които Безос е навлязъл със сигурна стъпка, а не просто пробно, и компанията да не е наложила доминацията си.



Ясно е: Amazon вече е конгломерат. Но не просто обикновен, а най-големият конгломерат в света. Към момента компанията е четвърта в света по пазарна капитализация. Трите фирми пред нея – Apple, Alphabet и Microsoft, са далеч по-фокусирани в технологиите от Джеф Безос, който често показва, че няма проблем да излиза от комфортната си зона. В случая той гледа към ритейл сектора, но когато на Земята му стане скучно, той финансира чрез акциите си в Amazon своята космическа компания Blue Origin.

Неизбежният сблъсък с Walmart

Сблъсъкът с най-голямата търговска верига в света Walmart всъщност е големият дългоочакван резултат от сделката за Whole Foods. За момента в Amazon нищо не се е променило. Сделката с Whole Foods не е напълно официална и потенциалната революция в ритейл сектора ще трябва да изчака поне докато тя бъде завършена – според двете фирми това ще се случи през втората половина на тази година.

Трудно може да се каже, че сблъсъкът с Amazon не е очакван за Walmart. Веригата вече имаше проблеми с фирмата на Безос поне когато ставаше дума за онлайн търговия. Именно заради това през 2016 г. Walmart купи Jet.com за 3 млрд. долара и насочи голяма част от усилията си към увеличаване на покупките чрез интернет. Развитието предлагаше, че битката ще бъде в полето на Amazon и традиционните вериги няма да се дадат така лесно.

Още в края на миналата година Amazon показа, че това няма да е така. Само с една новина и видеоклип, в която фирмата показа магазините на бъдещето – без каси, персонал и с лесно пазаруване чрез кредитна карта и смартфон – Amazon накара целия свят отново да се възхити на визионерската ѝ мисъл. Тогава компанията каза, че най-вероятно ще използва модел за по-малки магазини на повече места. Със сделката с Whole Foods това може да се промени.

По-широко игрище

Whole Foods разполага с над 400 магазина в САЩ, повечето от които на големи площи (виж инфографиката). Веригата предлага предимно биохрани. Изпълнителният директор на компанията Джон Маки вече предупреди, че е възможно навлизането на много нови продукти след завършването на сделката с Amazon. В това няма нищо изненадващо – би било странно, ако компанията на Безос не се възползва от придобиването, което ще ѝ даде начален тласък при навлизането във физическите магазини – сектор, който според експерти е много по-труден за управление от онлайн търговията. Не само че Amazon би могла да вкара свои продукти, но и трябва да налага логото и бранда си навсякъде, където може.

А в традиционната търговия освен Walmart за надмощие със зъби и нокти се борят и Target и Kroger, а със завидна бързина се развиват и немските вериги Aldi и Lidl. Едно е сигурно – шансовете след пет години секторът да изглежда така, както днес, са изключително ниски. Amazon е само една от причините за революцията, но безспорно изглежда като най-интересната за следене компания в ритейл индустрията. И в онлайн търговията. И в технологиите. И в облачните услуги. Накратко, Amazon е навсякъде. Скоро и във вашия сектор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3447 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1069 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие