Притежателите на личен автомобил ще стават все по-малко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Притежателите на личен автомобил ще стават все по-малко

Дитер Цече, изпълнителен директор на Mercedes-Benz, на представянето на електрически автомобил на компанията.

Притежателите на личен автомобил ще стават все по-малко

Според Boston Consulting Group до 2030 г. споделеният превоз и безпилотните автомобили ще допринасят за близо 1/4 от всички изминати километри в САЩ

4766 прочитания

Дитер Цече, изпълнителен директор на Mercedes-Benz, на представянето на електрически автомобил на компанията.

© Reuters


Традиционните автомобилни производители вече са принудени да преработят бизнес стратегии си, за да се приспособят към динамично променящия се отрасъл

Споделеният превоз и безпилотните автомобили ще се превърнат в основен начин за предвижване в близкото бъдеще. Такива са очакванията на Boston Consulting Group (BCG) за бъдещето на автомобилната индустрия. Множество стартиращи компании ще се грижат за разработването на различни видове услуги, които ще съдействат за създаването на алтернативната превозна мрежа и вероятно развиването на цели нови индустрии.

Метаморфозата на сектора

Класическата представа за личния автомобил ще претърпи истинска метаморфоза в близките две десетилетия, пише The Wall Street Journal. Вероятно най-учудващата промяна е, че повечето хора няма да притежават такъв.

Според BCG до 2030 г. споделеният превоз и безпилотните автомобили ще допринасят за близо 1/4 от всички изминати километри в САЩ. Интензивното развитие на алтернативните начини за превоз ще става все по-достъпно и по-удобно, особено в големите градове, където личните автомобили се използват предимно за пътувания в провинцията, а притежаването им се превръща във все по-голямо неудобство.

Защо ще спечели алернативният превоз

Значителните разходи по поддръжката на лек автомобил и неудобството от съхранението постепенно ще превърнат притежаването на лек автомобил в ненужен лукс. Недостатъците на този дългогодишен символ на социален статут спрямо новите транспортни алтернативи ще предизвикат постепенното му изоставяне за сметка на споделения превоз и безпилотните автомобили.

Използването на автономни автомобили и споделянето на транспортните разходи от няколко домакинства ще намалят значително негативния ефект, който използването на коли оказва на околната среда. Домакинствата ще се радват и на по-ниски разходи за транспорт, а трафикът в големите градовете ще бъде облекчен значително, очакват от BCG.

Какво подготвят компаниите

Традиционните автомобилни производители вече са принудени да преработят бизнес стратегиите си, за да се приспособят към динамично променящия се отрасъл, а броят на стартиращите компании, които търсят пазарни ниши на развиващия се пазар на алтернативния превоз, нарастват. Инвестициите в продуктови разработки също се увеличават.

BMW и Lexus, луксозното подразделение на Toyota, вече изпробва различни типове собственост с надеждата, че все повече хора, предимно млади, ще желаят да шофират луксозни автомобили на достъпни цени. Различни модели BMW вече са достъпни през платформата Reachnow - инвестиция на германския производител, която работи на принципа на наемането на колело. От друга страна, Toyota се надява наемането на Lexus на цената на Corolla да привлече все повече клиенти.

Най-мащабни са инвестициите в сферата на стартиращите компании. Базираната в Лос Анджелис Faraday Future разработва платформа за мобилни "абонаменти", които ще позволяват на домакинствата да си осигурят автомобил в определени дни и часове срещу скромно периодично заплащане.

Други компании като Tesla и Daimler планират създаването на мрежа от електрически автомобили, която ще включва няколко домакинства и дори ще може да се използва като източник на приходи. Разработките в областта на безпилотните автомобили също са на високо ниво.

От своя страна компанията майка на Google - технологичния гигант Alphabet, подготвя тестове на безпилотни автомобили, разработени от Waymo, стартъп, финансиран от компанията. Потенциалът за развитие и в двете области е изключително голям, защото много домакинства не биха изоставили шофирането дори при наличието на роботизирани автомобили.

Традиционните автомобилни производители вече са принудени да преработят бизнес стратегии си, за да се приспособят към динамично променящия се отрасъл

Споделеният превоз и безпилотните автомобили ще се превърнат в основен начин за предвижване в близкото бъдеще. Такива са очакванията на Boston Consulting Group (BCG) за бъдещето на автомобилната индустрия. Множество стартиращи компании ще се грижат за разработването на различни видове услуги, които ще съдействат за създаването на алтернативната превозна мрежа и вероятно развиването на цели нови индустрии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Те хубаво правят прогнози за след 15 години, ама... хванете някоя прогноза отпреди 15 години и вижте сбъднала ли се е.
    Прогнозирането на бъдещето е твърде трудно нещо, която и консултантска компания да си - затова по-добре да се ограничат до хоризонт 1, 2, 5 години.
    Някой ако възнамерява да не ползва вече личен автомобил, а да има споделен такъв, нека пробва първо да ползва споделен с комшията. 1-2 години ако потръгне без сериозни разногласия, тогава да мисли как ще ползва споделен с 10-20 души автомобил.
    Аз не не виждам как ще стане това, поради големите различия в предпочитанията на хората. Един цапа и не чисти, друг ползва и не поддържа, трети пък чисти с наплюнчено парцалче всяко петънце... четвърти вози вътре куче, а пети е алергичн към косми. Шести иска икономична кола, а седми не го е грижа колко харчи, а колко върви.
    И всички по-горе искат колата да е налична в петък вечер като ще тръгват за извън града. И ако се окаже, че друг я е резервирал вече... в понеделник са пред дилършипа да си купят собствена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK