Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Кауфланд България" ще инвестира 250 хил. лв. през тази година в подкрепа на 15 български фермери, които ще бъдат сертифицирани по стандарта GlobalG.A.Р.

Седмични новини за ритейл

"Кауфланд България" подкрепя фермери за GlobalG.A.Р., Три фирми искат промяна в опаковките за мляко по БДС, T Market отвори нов магазин в "Люлин", "Софарма трейдинг" ще инвестира в Сърбия, Само 9% от БГ компаниите продават онлайн

3326 прочитания

"Кауфланд България" ще инвестира 250 хил. лв. през тази година в подкрепа на 15 български фермери, които ще бъдат сертифицирани по стандарта GlobalG.A.Р.

© Анелия Николова


"Кауфланд България" подкрепя фермери за GlobalG.A.Р.

"Кауфланд България" ще инвестира 250 хил. лв. през тази година в подкрепа на 15 български фермери, които ще бъдат сертифицирани по стандарта GlobalG.A.Р. (Good Agricultural Practice). Инициативата е част от съвместна програма със Световната банка. "През 2016 г. вече финансирахме сертифицирането на 11 български производителя на пресни плодове и зеленчуци", съобщи Димитър Спасов, председател на управителния съвет на "Кауфланд България". По думите му компанията подпомага производителите в целия процес по придобиване на стандарта и осигурява пазар за продуктите им.

GlobalG.A.Р. е независима световна система за добри земеделски практики. Стандартът гарантира, че в предлаганите плодове и зеленчуци няма остатъчни количества пестициди и нитрати, следи за хигиената при прибирането и обработването на продукцията, както и за безопасни и здравословни условия на труд за работещите.

"За фермерите сертификацията по GlobalG.A.Р. означава по-високо качество, по-ефективно, по-конкурентно и устойчиво земеделие, повече пазари, включително и зад граница", обобщи ползите Димитър Спасов.

През май представители на Програмата за обучение и менторство в областта на безопасността на храните на Световната банка са посетили осем от сертифицираните земеделски стопанства в страната. "Четири от тях вече са увеличили продажбите си, а останалите очакват това да се случи. Всички фермери признаха, че първоначално документацията, свързана с прилагането на стандарта, ги е затруднила, но са "за" GlobalG.A.Р. Защото сертифицирането означава по-стабилни доходи, по-добре обучени хора, по-добър контрол, по-добро управление на водите, почвите и ресурсите", заяви Сара Окман, ръководител на проекта в Световната банка.

Три фирми искат промяна в опаковките за мляко по БДС

ОМК ("Верея"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" ("Домлян") поискаха промяна в стандарта за българското кисело мляко в частта му за опаковките. Те настояват БДС да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове". В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика или полистирен. Искането за промяна се подкрепя от Националния център по обществено здраве и анализи, Агенцията по безопасност на храните, Центъра за оценка на риска по хранителната верига, научни работници, фирми - производителки на опаковки.

"Изискването да се използват опаковки само от един вид полимер (полистирен) е ограничаващо и противоречи на всякаква пазарна логика и на развитието на тази промишленост", коментира за "Капитал" Йолита Ботева, маркетинг директор на ОМК. По думите й не е обосновано твърдението, че в опаковки от друг материал се променят качествата на българското кисело мляко. Против промяната вече се обявиха от земеделското и от здравното министерство.

T Market отвори нов магазин в "Люлин"

T Market отвори нов магазин, който се намира на Кооперативния пазар в столичния квартал "Люлин". Общата площ на обекта е над 1000 кв. метра, като на 750 от тях е разположена търговската зала. Прилежащите му помещения са изцяло реновирани с модерно оборудване и дизайн. Това е третият магазин от веригата в "Люлин" и 31-ят в столицата. В новия супермаркет клиентите могат да открият над 7000 артикула от всички стокови групи, в това число свежи плодове и зеленчуци, прясно българско месо, топли ястия и изпечени на място хлебни изделия. Магазинът е зареден и с голям асортимент от нехранителни стоки и продукти за дома.

"Максима България" е част от холдинга Maxima Grupe, който оперира вериги за търговия с бързооборотни стоки в Литва, Латвия, Естония, България и Полша. Първият T Market в България отваря врати през 2005 г. Към средата на 2017 г. супермаркетите на компанията са 62, разположени в 30 града в цялата страна. Служителите, които работят за веригата, са над 1400. През миналата година дружеството отвори 14 нови магазина, а инвестициите му в пазара на търговия на дребно в България надхвърлят 19.6 млн. лв.

"Софарма трейдинг" ще инвестира в Сърбия

"Софарма трейдинг", обяви, че планира да купи най-бързо развиващия се търговец на едро на лекарства в Сърбия – компанията Lekovit, която е с оборот 50 млн. евро. Сделката подлежи на одобрение от местната Комисия за защита на конкуренцията. "Софарма трейдинг" стъпи на сръбския пазар през 2015 г., първоначално с ексклузивното си портфолио. Сръбският пазар е значително по-малък от българския, с продажби за около 500 - 600 млн. евро годишно, много конкурентен и бързо развиващ се.

Дистрибуторът Lekovit е създаден през 1992 г. заедно с фармацевтичната верига Flos. През 2016 г. търговецът на едро има 150 служители и приходи от близо 50 млн. евро. Фирмата е най-бързо развиващият се доставчик на лекарства през последните три години в Сърбия, като отчита ръст от 18% през 2014 г., 40% през 2015 г. и 33% в стойност за 2016 г. Компанията е доставчик на 900 аптеки и има общи складови площи от около 3000 кв.м.

Само 9% от БГ компаниите продават онлайн

Само 9% от компаниите в България продават онлайн, докато в евросъюза една пета от фирмите използват интернет като канал за продажби през 2016 г. Това показват данните на Евростат, обобщени в доклада "Дигиталната икономика и общество в ЕС". Според тях 85% от домакинствата в ЕС имат интернет, а все по-голяма част разчитат на мрежата и за пазаруване - две трети от тях са купували стоки или услуги онлайн, като електронните продажби вече носят 16% от общия оборот в сравнение с 14% през 2010 г.

Българските потребители значително изостават - само 27% са пазарували онлайн през 2016. За сметка на това сме първенци в ЕС по пазаруване на дрехи и спортна екипировка - 78% от хората в страната, които са купували нещо онлайн през последните 12 месеца, са поръчвали именно такъв тип стоки. При онлайн банкирането българите са на опашката в ЕС с едва 7%, а само 1% са купували онлайн съдържание.

Данните на Nielsen за българския онлайн пазар сочат, че интернет купувачите през 2016 г. са едва 1.1 млн., докато в ЕС средният процент е 46. Според представители от пазара онлайн търговията е между 600 и 700 млн. лв. за 2016 г.

Накратко

Бирата "Ариана" премахва горния хартиен етикет от пластмасовите бутилки като част от платформата "Зеленодействие - глътка въздух за нашия град". Целта е чрез по-малко етикети да има 2000 дървета повече, обясняват от "Загорка".

Потребителите в Източна Европа се отнасят негативно към сивата икономика и биха насърчили правителствата си да се борят с нея. Това декларират над 80% от запитаните в проучване на IPSOS по поръчка на Mastercard, проведено в 10 страни.

Автентични фермерски храни на малки производители от страната ще бъдат представeни всяка седмица от края на юни до началото ноември на фестивала "От нашата ферма - с любов за Вас" пред Министерството на земеделието и храните. Организатор е фондация "Биоселена".


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK