Транспортните хъбове заплашват световната търговия със зърно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортните хъбове заплашват световната търговия със зърно

Близо една пета от световния износ на соя и една шеста от световния износ на царевица преминава през Панамския канал всяка година.

Транспортните хъбове заплашват световната търговия със зърно

Прекомерната зависимост на предлагането на храна от транспорта може да доведе до сериозни ценови движения

6847 прочитания

Близо една пета от световния износ на соя и една шеста от световния износ на царевица преминава през Панамския канал всяка година.

© Stringer


Проблем при функционирането дори на един транспортен център може да доведе до сътресения на предлагането и скок на цените.

Нарастващото значение на транспортните хъбове при снабдяването с определени земеделски стоки представлява риск за ценовата стабилност на храните.

14 са критичните точки

Според доклад на Chatam House, известен още като Кралски институт за международни отношения, световната търговия със земеделска продукция е сериозно зависима от 14 транспортни хъба по целия свят, през които всяка година преминават големи количества хранителни стоки, съобщава Financial Times.

Възникването на проблем при функционирането дори на един от тези транспортни центрове може да доведе до сътресения при предлагането на такъв тип стоки и съответно до скок в цените им. От неправителствената организация предупреждават, че последствията от един такъв сценарий биха се отразили и в сектори извън хранителната индустрия.

От Chatam House обръщат сериозно внимание на риска от висока ценова волатилност в сегмента със земеделска продукция, който се превърна в реалност по време на кризата в снабдяването с хранителни стоки през 2007-2008 г. Според организацията сега темата за възможните сътресения в хранителната индустрия в резултат на транспортни усложнения не привлича достатъчно внимание в контекста на публичния дебат.

Модернизирането на хъбовете е бавно и неефективно

Световният износ на царевица, пшеница, ориз и соя - четирите основни култури, от които зависи световната хранителна стабилност, е концентриран в ръцете на малък брой държави като Бразилия, САЩ и страните в региона на Черно море. Нарастващото търсене на земеделска продукция е причината световната търговия с такива стоки да е нараснала със 127% в периода между 2000 и 2015 г., като тенденцията продължава.

На фона на ръста в световната търговия, модернизирането на транспортите хъбове, от които тя е толкова зависима, изглежда, че почти не се случва, а обособяването на нови такива е сложно и рядко. В резултат на това рискът от сътресения в предлагането на земеделска продукция нараства значително. "Пред подобен проблем е изправена и петролната индустрия, но тя успешно го е превърнала в обект на дискусии. Не разбирам защо това не се случва и в хранителната индустрия", казва Лаура Уелслей, съавтор на проучването.

Застрашените

Въпреки че 14-те транспортни хъба, сред които са Панамският канал и турските протоци, включват различни търговски пътища, липсата на алтернативи свръзки в световната транспортна мрежа увеличава зависимостта на търговията от тях. Близо една пета от износа на соя и една шеста от този на царевица преминава през Панамския канал всяка година. Аналогична е ситуацията и с турските протоци.

Най-застрашени от криза в търговията със земеделска продукция според доклада на Chatam House са страните в района на Северна Африка и Близкия изток, които разчитат предимно на внос на хранителни стоки, за да задоволят потребностите си. Страните от региона на Централна Африка, Китай и Япония също са сериозно зависими от внос на земеделски стоки.

"През последните 15 години имаше постоянни и многократни прекъсвания в тези критични точки. Фактът, че нито едно от тези събития не е довело до криза, не означава, че този риск може да бъде пренебрегнат", казва Уелслей.

Проблем при функционирането дори на един транспортен център може да доведе до сътресения на предлагането и скок на цените.

Нарастващото значение на транспортните хъбове при снабдяването с определени земеделски стоки представлява риск за ценовата стабилност на храните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Споко. Колкото по-голям е риска, то толкова по-високи ще са цените при евентуален сакатлък, което е огромен стимул за появата на конкуренти. Така де, много народ иска парче от баницата на тези няколко големи хъба, та рано или късно ще намерят начин да захлебят. Най-обикновени пазарни принципи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK